Napi Online

Elektronikus jegykezelést vezet be a BKV

Szemben a közhiedelemmel, sokkal többet ígér a bliccelés visszaszorításánál a BKV-nál bevezetendő elektronikus jegykezelő rendszer - például naprakészen, pontosan nyomon követhetővé teszi az utazók számát és eloszlását -, ám telepítése és működtetése rendkívül bonyolult feladat. A 60-80 milliárdos költség megtérülése is attól függ, hogy milyen megtakarítást és/vagy pluszbevételt tud kihozni a dologból a közlekedési vállalat.

Meglepő módon még a technikai fejlesztés iránt elkötelezett informatikus szakértők is úgy vélik, jó, hogy legalább fél évet csúszik a Budapesti Közlekedési Vállalatnál bevezetendő chipkártyás jegy- és bérletkezelő rendszer pályáztatása. Egy a beruházási terveket jól ismerő szakember olyan giga-megaprojektként jellemezte annak létrehozását, amelyet nagyon könnyű elszúrni, ezért nem szabad megspórolni az alapos előkészítést. Szemben más rendszerekkel, ilyen technológia működésére alig találunk példát a világon. Viszonylag sok olyan egyedi metró- vagy buszvonal van, amely chipkártyás jegykezeléssel működik, de komplex rendszerekkel nemigen találkozni.

Európában lényegében csak a londoni városi, illetve az országosnak szánt hollandiai fejlesztést tanulmányozhatják az érdekeltek. Az előbbi a földfelszíni, illetve a föld alatti teljes tömegközlekedést fogja át, az utóbbiba hosszabb távon a városok helyi járatai mellett be kívánják kapcsolni az ottani Volánokat és a vasúti személyszállítást is. Budapesten három év alatt akarnak olyan rendszert létesíteni, amely magában foglalja a zárt kapus járműveket, azaz a metrót és az elkerített megállókkal rendelkező HÉV-et, valamint a járműfedélzeti jegykezeléssel működő buszokat, trolikat és villamosokat. A tenderen induló négy konzorciumban rejlő lehetőséget igazából csak a bennfentesek tudják megítélni.


A laikusok számára meglepő a projekt költségének nagyságrendje. Hírek szerint 66-84 milliárd forint között szóródnak az árajánlatok, amiből akár három-négy Nemzeti Színházat lehetne építeni. Az óriási kiadást részben az alkalmazott technológia speciális volta, részben a rendszerrel szemben támasztható legkülönbözőbb követelmények teljesítése indokolja. Ahogy egy szakértő elmondta, aranyárban mérik például az olyan célberendezéseket, mint amilyenek azok az ATM-szerű jegyértékesítő, illetve chipkártyafeltöltő automaták, amelyek megbízhatóak, rongálásbiztosak, képesek az APEH által is elfogadott, hiteles bizonylatot adni stb. Ezek darabja 6-10 millió forintba kerül, és nyilvánvaló, hogy például egy-egy metróállomáson nem elegendő belőlük egy darab. És ez csak az egyik rendszerperiféria a számtalan sok közül.

Speciális problémák

A jegyeknek, illetve a bérleteknek RFID-alapúaknak (rádiófrekvenciás azonosító) kell lenniük, hiszen követelmény, hogy az utazó a jegy/bérletleolvasó előtt elhaladva teljesíthesse fizetési kötelességét (a buszokon, trolikon, villamosokon az ellenőrök a rendszerrel vezeték nélküli kapcsolatban lévő kézi készülékkel ellenőrizhetik a fizetést). Speciális probléma mindezzel kapcsolatban a bérletek és a jegyek megkülönböztetése, továbbá az, hogy a 65 év felettiek hogyan használják a járműveket - például külön kaput kapjanak a metrón vagy legyen egy ingyenes örökjegyük.

A követelmények sorát gyarapítja az elektronikai biztonság problémája. A megrendelőt nyilván aggasztja, hogy képzett hackerek elkezdik majd hamisítani a jegyeket és a bérleteket, ezért esetleg különleges biztonsági eljárások beépítését írhatja elő a pályázóknak. Ez azonban nem feltétlenül kivitelezhető, mert vagy a bonyolult kódokat megfejteni képes szuperszámítógépeket igényelhet minden egyes fizetőhelyen, vagy lelassíthatja az azonosítási folyamatot, ami kilométeres sorokba rendezheti az utazni vágyó közönséget a beszállóhelyek előtt. Ezért szakértők úgy vélik, elegendő olyan biztonságot teremteni, amely lehetetlenné teszi a tömeges hamisítást, az elszigetelt hackeléssel okozott kár kisebb, mint amibe a túlbiztosítás kerülne.

Technológia vagy ellenőrök

Látva a projekt gigantikus jellegét, felmerül a kérdés: nem lenne-e olcsóbb és egyszerűbb felvenni még néhány tucat vagy száz ellenőrt, végül is a betanított munkás mindig kevesebbe kerül, mint a csúcstechnika. Erre a hozzáértő informatikusok azzal válaszolnak, hogy a chipkártyás rendszer részben pluszbevételeket, részben hatékonyságnövelést - megtakarítást - hozhat a BKV-nak.

Ami az előbbit illeti, a kártyarendszerekben köztudottan összekapcsolhatók mindenféle banki, kiskereskedelmi, pontgyűjtő szolgáltatások, amelyek bevételéből értelemszerűen részesedik a kártyakibocsátó. A lehetséges megtakarításra példa, hogy mivel az elektronikus rendszer percre készen jelzi a BKV vonalain, járművein utazók számát, ennek alapján "tudományos szintre" emelhető, és az alkalmi forgalomszámlálásból szerzett adatokon alapulónál sokkal hatékonyabbá tehető a forgalomszervezés. Végül a teljes körű nyilvántartásból pontosan kiderül az utazóközönség összetétele, aminek köszönhetően nem lehet például nem létező nyugdíjasok, diákok után állami támogatást kérni (amire egy helyi Volán-járat esetén volt példa, amelynél halottak után is elkérték az állami utazási támogatást).

Az évi kétmilliárdos kárt okozó bliccelés visszaszorítása tehát csak az egyik haszon, amely az üzemeltetési szerződés nyomán a BKV-nál 10-20 év alatt jelentkező összköltséggel szembeállítva meglehetősen hosszú idő alatt hozná vissza a beruházás árát. Ha jól kihasználják az említett lehetőségeket, sokkal hamarabb megtérülhetnek a kiadások.

A pályázó konzorciumok

Az egyik fővállalkozó az EDS Magyarország Kft., amely jól ismert és szakmailag elismert rendszerüzemeltető. Társa, a vezeték nélküli technológiákkal, hálózatokkal foglalkozó svájci Ascom azonban már kevésbé ismert. Az interneten a cég készülékeiről szóló információk érhetők el magyar nyelven, emellett nemrégiben a svájci kormány meghívására hivatalos delegáció járt az alpesi országban tanulmányozni az ottani elektronikus autópályadíj-fizetési rendszert, amelynek egyik kiépítője az Ascom.

A T-Systems szintén közismert név az IT-rendszerüzemeltetői szakmában, ráadásul a BKV-val outsourcerként régóta kapcsolatban van. Partnere a francia Thales, amely szerteágazó elektronikai - köztük hadiipari - szolgáltatásokat is nyújt. A cég részt vesz a holland projektben, emellett egy nagy dániai fejlesztésben is, ami részben erősséget jelent a mostani versenyben, hiszen ezek már-már élő referenciák, részben gyengeséget, mert azt mutatja, hogy kapacitásainak jelentős részét bizonyára lekötötte, és ha a holland beruházás tovább csúszik és idehaza nyer, akkor adott esetben zavarba kerülhet, hogy melyik projektjére koncentráljon.

Szintén nem ismeretlen a megrendelő számára a Sagem Magyarország Kft., amely felügyeleti és vasúti távközlési berendezések szállításával részt vesz a kelet-nyugati metróvonal felújításában. Partnere a spanyol Indra technológiaszállító, amelyről szakmai körökben azt tartják, hogy termékei nem képviselik az ágazati csúcsminőséget - bár lehet, hogy az adott esetben erre nincs is szükség. Ez a csapat tehát meglepetést okozhat egy kedvező árajánlattal.

Végül a negyedik fővállalkozó, a MÁV Informatika Kft. melletti legfőbb érv, hogy a BKV-nál megszerzett tapasztalatot a rendszer országossá fejlesztése esetén továbbviheti a távolsági autóbusz-közlekedésbe, illetve a vasúti személyszállításba. Partnere, a Cubic a hadiiparnak katonai szimulációs rendszereket szállít, emellett fő profiljába tartozik az elektronikus fizetési rendszerek fejlesztése és telepítése, mégpedig a beléptetőkapuktól a chiprendszerekig - azaz egyedül a pályázatban érdekelt szakcégek közül ez a társaság minden kritikus rendszert egy kézből kínál. Emellett szakértők szerint ez a cég az ágazat "Mercedese".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #59
    Miért ne jönne vissza, ha többen utaznának BKV-val, szívesebben?
  • Capra Ibex #58
    De nekünk (utasoknak) jobb lenne.

    #55 Na majd legközelebb igyekszem nem félreérthetőt írni (addig meg értsd úgy ahogy gondolom )
  • dez #57
    Őőő, én nem a bliccelőkre gondoltam... :)
  • Mike at home #56
    de még nem ment csődbe
    nem a managert kell hibáztatni a prémiumért, hanem aki adja neki
  • Mike at home #55
    első mondat
    akkor tanulj meg fogalmazni
    bocsesz
  • LiDoCaiN #54
    ha ezt a pénzt a gépjárműpark fejlesztésére koltenék, soha nem jonne vissza.
  • pemga #53
    Szerintem meg nem, egy ilyen rendszerrel csomó mindent meg lehet csinálni. Túl sokat hisznek magukról a bliccelők, ha úgy gondolják csak miattuk megéri egy ilyen rendszert bevezetni :).
    Ráadásul az összes busz helyzetét már most is realtime le lehet kérdezni, illetve utasítgatni őket, balesetben tudnak segítséget kérni, stb. De igen, sajnos az ellen nem véd, hogy szűkek az utak és a két csúcsban végig be van dugulva minden. Az is a magyar "kultura" része, hogy a buszsáv (ami ugye a tömköz felgyorsítását szolgálja, szemben az autósok hiedelmeivel) tisztaságát egyedül az tudja biztosítani, hogy rendőrök kaszálnak. Valóban földalattival lehetne sokat dobni a dolgon az utak korlátozott terhelhetősége miatt, de ez sok píz, és nálunk kőkemény politika is... Nem védem a BKV-t, de közlekedni KELL, és ha valami segít rajta, azt meg kell csinálni.
  • irkab1rka #52
    De jó lenne bekerülni európa élvonalába... haaah
  • Power #51
    Mindez annak fényében sok, hogy kib*szottul eladósodott és csődközelben van a bkv.
  • dez #50
    Szerintem tök átlátszó, mire megy ki az egész. Mert itt megtehetik.