Dojcsák Dániel
Sony Ericsson: a merevlemez a mobilokban nem aktuális
Szerkesztőségünknek exkluzív interjút adott Varga Mihály, a Sony Ericsson közép- és kelet-európai marketingigazgatója. A beszélgetés során visszatekintett a cég 4 éves történetére, kiemelve minden év legfontosabb eseményét és a termékvonal fejlődésének sarokpontjait, majd a diskurzus további részében számos apró információt-titkot árult el a mobilpiacról és a Sony Ericsson háza tájáról. Szó esett új funkciókról, a mobiltelefónia jövőjéről, illetve a közeljövőben megjelenő termékekről is.
SG.hu: Hogyan jellemezné a Sony Ericsson jelenlegi piaci helyzetét, magatartását világszinten illetve a magyar piacon?
Varga Mihály: Mint tudjuk a Sony Ericsson a napokban ünnepli a 4. születésnapját, mint márka. 2001. október 1-jén mutatkozott be a Sony és az Ericsson mobiltelefon üzletágának egyesüléséből. Az első közös készülékünket 2002-ben mutattuk be, ez volt a T68, majd egy évvel később történt meg egy áttörés, ami azóta is meghatározó a cég dinamikájában. Ez 2003-ban az első beépített kamerás telefonunk, a T610 bemutatása volt. Innentől kezdve a célunk az volt, hogy a Sony Ericsson egyet jelentsen a stílussal és a trenddel. A mobil fotózás azóta komolyabb tényezővé vált a mobil piacon és a legújabb zászlóshajónk a K750i is ennek a két fogalomnak akar megfelelni. Ez úgy tűnik hogy sikerült is, hiszen a 2005-ben megjelent készülék már a polcokra kerülés előtt elnyerte a TIPA (Technical Image Press Association) 2005 legjobb kamerás mobiltelefonjának díját. A fejlődés kezdetektől jellemző a cégre és a piaci magatartás szempontjából is igyekszik a trendeket nem követni, hanem diktálni.
SG.hu: Ez a magatartás hogyan nyilvánul meg a piacon elfoglalt pozíciókban?
Varga Mihály: A világpiac szempontjából ugyan csupán 6,2%-os részesedésünk van a készülek között, de egy 4 éves cégtől ez már így is egy komoly eredmény. Ugyanakkor a mi régiónkba tartozó piacokon ennél jóval magasabb 25-30% közti részesedésünk van minden országban. Itt kell elmondanom, hogy büszkék lehetünk rá, hogy egy világcég éppen Budapestet választotta régió központjává, ahol 19 közép és kelet európai ország Sony Ericsson értékesítését irányítjuk. Hazánkban a tavalyi évben az IDC Hungary felmérése alapján 24%-os volt a részesedésünk a 2004-es évben, illetve ez a 2005-ös évben körülbelül 30%-ra emelkedik.
SG.hu: Milyen irányba fejleszt a Sony Ericsson a termékek, illetve a funkciók területén?
Varga Mihály: A Sony Ericsson, ahogy említettem most már trendeket teremt ezeken a területeken. A jelszó a cégen belül az Imaging proposition, ami a consumer imaging, azaz a fogyasztói képkészítés irányába tereli a fejlesztések egy részét. A trendek hátterét a két anyacég tapasztalatai adják. A Sonyt a szórakoztató elektronikából ismeri mindenki, az Ericsson pedig a telefonkészítés egyik ősi művelője. Az eredmény pedig a jelenleg piacon lévő kamerás telefonokban is látható már. A Sony Cybershot technológiát szinte egyben átültettük a telefonokba. A felhasználónak nem kell újra tanulnia a kezelést, hanem a Sony fényképezőkben megismert módon készíthet képet. Ugyanakkor az autófókusz funkció beemelése is egy lépés előre, hiszen nem csupán a megapixelek számítanak, hanem az is, hogy egy képnek legyen mélységélessége stb. Ez adja tehát a fejlesztések fő szegmensét.
A másik szegmens természetesen a hang. A cannes-i GSM-konferencián idén bemutattuk a W800-at, ami a k750i képességeit felvonultatva, de a zenelejátszás képességeivel felvértezve került a fogyasztók elé. Az anyacégtől megkaptuk a Walkman név használatát, ami pedig több évtizede a mobil zenehallgatást jelenti a világon mindenhol.
SG.hu: Lehet-e majd használni a Sony által hamarosan beinduló legális zeneletöltő szolgáltatást ezekkel a készülékekkel?
Varga Mihály: A W800 és a k750i sajnos még nem lesz képes ezt közvetlenül használni.
SG.hu: Hogyan reagálnak a fogyasztók az integrált funkciójú mobil eszközökre? Nem hiányzik nekik, hogy a telefon telefon, a fényképezőgép fényképezőgép legyen?
Varga Mihály: Egészen addig, amíg a fogyasztók egyszerűnek találják a kezelést, amíg a használat nem zavaró, addig az ügyfelek számára nagyon pozitívan hat, ha több funkció egy készülékben valósul meg. A cél pedig az elégedettség, így a mobil eszközök teljes és végleges összeolvadása szerintünk itt van a sarkon. Az emberek három dologért fordulnak vissza, ha otthon hagyták. Az egyik a kulcs, a másik a pénztárca, a harmadik pedig már évek óta a telefon. Egyrészt mint kommunikációs eszköz is elengedhetetlen, ráadásul mostanában már naptár, fényképező és zenelejátszóként is funkcionál. Így már biztos hogy hazamegyünk érte. Viszont fontos hangsúlyozni, hogy a Sony Ericsson a felhasználóbarát funkciók felhalmozódása ellenére alapesetben még mindig telefonokat gyárt.
SG.hu: Nem okoz problémát, hogy a telefonnak jóval rövidebb termék életciklusa van, mint mondjuk egy mp3-lejátszónak vagy egy fényképezőnek?
Varga Mihály: A tendenciák azt mutatják, hogy az összes ilyen eszköznek a termék életciklusa nagyon lerövidült, így összejön a telefon és a fényképező is, ráadásul a technológia is indokolja az összeolvadást és az igények is. Mivel a telefonok szoftvere egységes sémára épül, ezért tetszik az embereknek, hogy nem kell minden új készüléknél megtanulni újra mindent.
SG.hu: Mit várhatunk a következő évtől ezen a fronton?
Varga Mihály: Mindenek előtt már bizonyos, hogy előbb-utóbb befellegzik a kis kompakt digitális fényképezőgépeknek, mivel nem állunk meg a 2 megapixelnél. Igaz sokan ígértek már nagyobb felbontású mobil kamerát, de tudjuk, hogy nem ez az ami igazán számít. Az autofókusz is csak az első lépés, de innen kell várni az újdonságokat. Ahogy mondani szoktuk: step by step.
SG.hu: Milyen formában igyekeznek a fogyasztói igények elé menni, hogyan mérik azt, hogy megfelelő termékeket készítenek-e?
Varga Mihály: Természetesen a mérnökeink is hosszú ideig tesztelik és alakítják a készülékeket, a példa kedvéért a k750i kamerájával piacra dobás előtt 15 000 fényképet készítettek a legkülönbözőbb fényviszonyok között. Ezen kívül világszerte rengeteg ember teszteli és értékeli a készülékeinket mielőtt kialakulna egy modell végleges megjelenése. Érezzük azt is, hogy a trendi, divattelefonok is egyre keresettebbek, így megvan a tudatos szándék a portfolió szélesítésre, a generáción belüli készülékek számának növelésére.
SG.hu: A Vodafone bejelentése szerint karácsonyra 15 3G készüléket hoznak forgalomba. Mennyi lesz ebből Sony Ericsson?
Varga Mihály: Természetesen lesz benne Sony Ericsson és lesz benne új Sony Ericsson is, de erről inkább kérdezze a Vodafone-t. Gondolom az azért sokat elárul, hogy a 3G rendszerek bevezetésekor a Z1010-zel tesztelték a rendszereket, illetve a Vodafone első világszerte forgalmazott 3G telefonja is egy Sony Ericsson volt, a V800.
SG.hu: Mit gondol a nemrég kipattant botrányról, miszerint a P950 képei nem hivatalos forrásból felkerültek az internetre és számos sajtóorgánumban meg is jelentek?
Varga Mihály: Ezt nem szeretném kommentálni. Az mindenesetre biztos, hogy ezek a kémfotók nem jó dolgok. A fogyasztóknak sem jó, mert rossz minőségűek, nem adnak igazán hiteles képet a végső dizájnról.
SG.hu: Számos hölgy érzi úgy, hogy neki nem felelnek meg a klasszikus kinézetű "egyoldalú" Sony Ericsson készülékek, a kihajthatós darabok pedig túl magas kategórijuak. Várható-e, hogy a lányok is örülhetnek hamarosan?
Varga Mihály: Mi is tudjuk, hogy a "clam-shell", azaz kagylóhéj formájú telefonok európában is egyre népszerűbbek, bár Ázsiára jellemző, hogy már az eladott készülékek 45%-a kihajthatós, de európában is növekszik ez az arány. Ahogy korábban is mondtam, várható a trendeknek megfelelő bővítés, tehát már karácsonykor is tehetünk kihajtható készüléket a fa alá.
SG.hu: A közelmúltban a Sony bejelentette új HDD alapú mp3 lejátszóját, melyet a W800-hoz hasonlóan Walkman névvel indít útnak a piacon. Belső konkurencia vagy kiegészítő termék?
Varga Mihály: A Sony Ericsson természetesen csak részben kapta meg a Walkman név használatának jogát. Ennek értelmében a Sony bátran használhatja azt a nevet, amivel 26 év alatt 390 millió hordozható zenelejátszót adott el. Ez az effektus csupán erősíti a brandet, mert mindegy, hogy hol jelenik meg, a Walkman valamilyen formában a hordozható zenét jelenti. Másrészt (itt V.M. hanyagul, nagyívben ledobja P900-as készülékét az asztalra, ami szintén hanyagul, de visszapattan és sértetlenül landol kicsit arrébb - a szerk.) a merevlemezes meghajtóknak a mobil uzletben mindaddig nincs aktualitása amig kisfogyasztású de nagy kapacitású és a "mobil használatot" jól türő háttértárakkal (pl. Memory Stick) rendelkezünk - mert ami leeshet, az le is esik! A hordozható zene lényege, hogy bármilyen körülmények között megállja a helyét, a HDD-s készülékeket pedig ha leejtjük, akkor akár vége is lehet az egésznek.
SG.hu: Hamarosan megnyílik az első hivatalos Sony Ericsson márkabolt Budapesten. Van létjogosultsága a drága, de független készülékeknek hazánkban?
Varga Mihály: A mobiltelefon penetráció hazánkban 87%, hamarosan eléri a szaturációs pontot, ami azt jelenti, hogy nem lehet majd eladni új előfizetéseket. A szolgáltatók pedig nem az új előfizetéseket fogják erőltetni, hanem az extra szolgáltatásokat. Ezáltal a készülékgyártóknak csökkenhet a forgalma, mivel nem biztos, hogy a termékskála adott tagja megtalálható lesz a szolgáltatónál, így a felhasználók járnak rosszul. Csehországban már 117% a penetráció, és nem tud tovább növekedni és ott már a készülékek szignifikáns részét, 25% vásárolják meg az előfizetők kártyafüggetlenül márkaboltokban. Ez az arány hazánkban 5%, de várható, hogy hasonló változás áll be itt is, mert létrejött a legújabb trendekre vágyó, fizetőképes kereslet Magyarországon is.
SG.hu: Hogyan jellemezné a Sony Ericsson jelenlegi piaci helyzetét, magatartását világszinten illetve a magyar piacon?
Varga Mihály: Mint tudjuk a Sony Ericsson a napokban ünnepli a 4. születésnapját, mint márka. 2001. október 1-jén mutatkozott be a Sony és az Ericsson mobiltelefon üzletágának egyesüléséből. Az első közös készülékünket 2002-ben mutattuk be, ez volt a T68, majd egy évvel később történt meg egy áttörés, ami azóta is meghatározó a cég dinamikájában. Ez 2003-ban az első beépített kamerás telefonunk, a T610 bemutatása volt. Innentől kezdve a célunk az volt, hogy a Sony Ericsson egyet jelentsen a stílussal és a trenddel. A mobil fotózás azóta komolyabb tényezővé vált a mobil piacon és a legújabb zászlóshajónk a K750i is ennek a két fogalomnak akar megfelelni. Ez úgy tűnik hogy sikerült is, hiszen a 2005-ben megjelent készülék már a polcokra kerülés előtt elnyerte a TIPA (Technical Image Press Association) 2005 legjobb kamerás mobiltelefonjának díját. A fejlődés kezdetektől jellemző a cégre és a piaci magatartás szempontjából is igyekszik a trendeket nem követni, hanem diktálni.
SG.hu: Ez a magatartás hogyan nyilvánul meg a piacon elfoglalt pozíciókban?
Varga Mihály: A világpiac szempontjából ugyan csupán 6,2%-os részesedésünk van a készülek között, de egy 4 éves cégtől ez már így is egy komoly eredmény. Ugyanakkor a mi régiónkba tartozó piacokon ennél jóval magasabb 25-30% közti részesedésünk van minden országban. Itt kell elmondanom, hogy büszkék lehetünk rá, hogy egy világcég éppen Budapestet választotta régió központjává, ahol 19 közép és kelet európai ország Sony Ericsson értékesítését irányítjuk. Hazánkban a tavalyi évben az IDC Hungary felmérése alapján 24%-os volt a részesedésünk a 2004-es évben, illetve ez a 2005-ös évben körülbelül 30%-ra emelkedik.
SG.hu: Milyen irányba fejleszt a Sony Ericsson a termékek, illetve a funkciók területén?
Varga Mihály: A Sony Ericsson, ahogy említettem most már trendeket teremt ezeken a területeken. A jelszó a cégen belül az Imaging proposition, ami a consumer imaging, azaz a fogyasztói képkészítés irányába tereli a fejlesztések egy részét. A trendek hátterét a két anyacég tapasztalatai adják. A Sonyt a szórakoztató elektronikából ismeri mindenki, az Ericsson pedig a telefonkészítés egyik ősi művelője. Az eredmény pedig a jelenleg piacon lévő kamerás telefonokban is látható már. A Sony Cybershot technológiát szinte egyben átültettük a telefonokba. A felhasználónak nem kell újra tanulnia a kezelést, hanem a Sony fényképezőkben megismert módon készíthet képet. Ugyanakkor az autófókusz funkció beemelése is egy lépés előre, hiszen nem csupán a megapixelek számítanak, hanem az is, hogy egy képnek legyen mélységélessége stb. Ez adja tehát a fejlesztések fő szegmensét.
A másik szegmens természetesen a hang. A cannes-i GSM-konferencián idén bemutattuk a W800-at, ami a k750i képességeit felvonultatva, de a zenelejátszás képességeivel felvértezve került a fogyasztók elé. Az anyacégtől megkaptuk a Walkman név használatát, ami pedig több évtizede a mobil zenehallgatást jelenti a világon mindenhol.
SG.hu: Lehet-e majd használni a Sony által hamarosan beinduló legális zeneletöltő szolgáltatást ezekkel a készülékekkel?
Varga Mihály: A W800 és a k750i sajnos még nem lesz képes ezt közvetlenül használni.
SG.hu: Hogyan reagálnak a fogyasztók az integrált funkciójú mobil eszközökre? Nem hiányzik nekik, hogy a telefon telefon, a fényképezőgép fényképezőgép legyen?
Varga Mihály: Egészen addig, amíg a fogyasztók egyszerűnek találják a kezelést, amíg a használat nem zavaró, addig az ügyfelek számára nagyon pozitívan hat, ha több funkció egy készülékben valósul meg. A cél pedig az elégedettség, így a mobil eszközök teljes és végleges összeolvadása szerintünk itt van a sarkon. Az emberek három dologért fordulnak vissza, ha otthon hagyták. Az egyik a kulcs, a másik a pénztárca, a harmadik pedig már évek óta a telefon. Egyrészt mint kommunikációs eszköz is elengedhetetlen, ráadásul mostanában már naptár, fényképező és zenelejátszóként is funkcionál. Így már biztos hogy hazamegyünk érte. Viszont fontos hangsúlyozni, hogy a Sony Ericsson a felhasználóbarát funkciók felhalmozódása ellenére alapesetben még mindig telefonokat gyárt.
SG.hu: Nem okoz problémát, hogy a telefonnak jóval rövidebb termék életciklusa van, mint mondjuk egy mp3-lejátszónak vagy egy fényképezőnek?
Varga Mihály: A tendenciák azt mutatják, hogy az összes ilyen eszköznek a termék életciklusa nagyon lerövidült, így összejön a telefon és a fényképező is, ráadásul a technológia is indokolja az összeolvadást és az igények is. Mivel a telefonok szoftvere egységes sémára épül, ezért tetszik az embereknek, hogy nem kell minden új készüléknél megtanulni újra mindent.
SG.hu: Mit várhatunk a következő évtől ezen a fronton?
Varga Mihály: Mindenek előtt már bizonyos, hogy előbb-utóbb befellegzik a kis kompakt digitális fényképezőgépeknek, mivel nem állunk meg a 2 megapixelnél. Igaz sokan ígértek már nagyobb felbontású mobil kamerát, de tudjuk, hogy nem ez az ami igazán számít. Az autofókusz is csak az első lépés, de innen kell várni az újdonságokat. Ahogy mondani szoktuk: step by step.
SG.hu: Milyen formában igyekeznek a fogyasztói igények elé menni, hogyan mérik azt, hogy megfelelő termékeket készítenek-e?
Varga Mihály: Természetesen a mérnökeink is hosszú ideig tesztelik és alakítják a készülékeket, a példa kedvéért a k750i kamerájával piacra dobás előtt 15 000 fényképet készítettek a legkülönbözőbb fényviszonyok között. Ezen kívül világszerte rengeteg ember teszteli és értékeli a készülékeinket mielőtt kialakulna egy modell végleges megjelenése. Érezzük azt is, hogy a trendi, divattelefonok is egyre keresettebbek, így megvan a tudatos szándék a portfolió szélesítésre, a generáción belüli készülékek számának növelésére.
SG.hu: A Vodafone bejelentése szerint karácsonyra 15 3G készüléket hoznak forgalomba. Mennyi lesz ebből Sony Ericsson?
Varga Mihály: Természetesen lesz benne Sony Ericsson és lesz benne új Sony Ericsson is, de erről inkább kérdezze a Vodafone-t. Gondolom az azért sokat elárul, hogy a 3G rendszerek bevezetésekor a Z1010-zel tesztelték a rendszereket, illetve a Vodafone első világszerte forgalmazott 3G telefonja is egy Sony Ericsson volt, a V800.
SG.hu: Mit gondol a nemrég kipattant botrányról, miszerint a P950 képei nem hivatalos forrásból felkerültek az internetre és számos sajtóorgánumban meg is jelentek?
Varga Mihály: Ezt nem szeretném kommentálni. Az mindenesetre biztos, hogy ezek a kémfotók nem jó dolgok. A fogyasztóknak sem jó, mert rossz minőségűek, nem adnak igazán hiteles képet a végső dizájnról.
SG.hu: Számos hölgy érzi úgy, hogy neki nem felelnek meg a klasszikus kinézetű "egyoldalú" Sony Ericsson készülékek, a kihajthatós darabok pedig túl magas kategórijuak. Várható-e, hogy a lányok is örülhetnek hamarosan?
Varga Mihály: Mi is tudjuk, hogy a "clam-shell", azaz kagylóhéj formájú telefonok európában is egyre népszerűbbek, bár Ázsiára jellemző, hogy már az eladott készülékek 45%-a kihajthatós, de európában is növekszik ez az arány. Ahogy korábban is mondtam, várható a trendeknek megfelelő bővítés, tehát már karácsonykor is tehetünk kihajtható készüléket a fa alá.
SG.hu: A közelmúltban a Sony bejelentette új HDD alapú mp3 lejátszóját, melyet a W800-hoz hasonlóan Walkman névvel indít útnak a piacon. Belső konkurencia vagy kiegészítő termék?
Varga Mihály: A Sony Ericsson természetesen csak részben kapta meg a Walkman név használatának jogát. Ennek értelmében a Sony bátran használhatja azt a nevet, amivel 26 év alatt 390 millió hordozható zenelejátszót adott el. Ez az effektus csupán erősíti a brandet, mert mindegy, hogy hol jelenik meg, a Walkman valamilyen formában a hordozható zenét jelenti. Másrészt (itt V.M. hanyagul, nagyívben ledobja P900-as készülékét az asztalra, ami szintén hanyagul, de visszapattan és sértetlenül landol kicsit arrébb - a szerk.) a merevlemezes meghajtóknak a mobil uzletben mindaddig nincs aktualitása amig kisfogyasztású de nagy kapacitású és a "mobil használatot" jól türő háttértárakkal (pl. Memory Stick) rendelkezünk - mert ami leeshet, az le is esik! A hordozható zene lényege, hogy bármilyen körülmények között megállja a helyét, a HDD-s készülékeket pedig ha leejtjük, akkor akár vége is lehet az egésznek.
SG.hu: Hamarosan megnyílik az első hivatalos Sony Ericsson márkabolt Budapesten. Van létjogosultsága a drága, de független készülékeknek hazánkban?
Varga Mihály: A mobiltelefon penetráció hazánkban 87%, hamarosan eléri a szaturációs pontot, ami azt jelenti, hogy nem lehet majd eladni új előfizetéseket. A szolgáltatók pedig nem az új előfizetéseket fogják erőltetni, hanem az extra szolgáltatásokat. Ezáltal a készülékgyártóknak csökkenhet a forgalma, mivel nem biztos, hogy a termékskála adott tagja megtalálható lesz a szolgáltatónál, így a felhasználók járnak rosszul. Csehországban már 117% a penetráció, és nem tud tovább növekedni és ott már a készülékek szignifikáns részét, 25% vásárolják meg az előfizetők kártyafüggetlenül márkaboltokban. Ez az arány hazánkban 5%, de várható, hogy hasonló változás áll be itt is, mert létrejött a legújabb trendekre vágyó, fizetőképes kereslet Magyarországon is.