Berta Sándor

Felhasználói adatbázisok a benzinárakról

Az elmúlt hetekben a benzinárak az egész világon az egekbe szöktek, élelmes internetezők éppen ezért megpróbálnak magukon segíteni. Az Egyesült Államokban szabályos népi mozgalommá fejlődött a benzinárak felkutatása.

A munkában már önkéntesek ezrei vesznek részt. A céljuk egyértelmű: felderíteni, hogy az óriási területű országban hol kapható a legolcsóbban a benzin. A hosszú hónapok kemény munkájával létrehozott és állandóan frissített adatbázisoknak köszönhetően a benzinárakról bárki szabadon tájékozódhat és a lehetőséggel naponta sokan élnek - nemcsak az autótulajdonosok, de például a szállítmányozási cégek is.

A Gasbuddy.com oldalon az USA-ban naponta útnak induló vezetők milliói tudnak gyorsan, könnyen és áttekinthetően tájékozódni arról, hogy egy adott megyében vagy városban hol a legolcsóbb a benzin. A portálon a regisztrált felhasználók egy online benzinkút-címjegyzék alapján tájékozódhatnak és így bárki megtervezheti az utazásait úgy, hogy a legkevesebbet kelljen fizetnie az útközbeni tankolások alkalmával. Az adatbázisoknak már csak azért is van értelme, mert elég nagyok az eltérések az egyes benzinkutak árai között, gallononként (3,78 liter) a különbség akár 50 cent (100-125 forint) is lehet.

Az önkénteseknek köszönhetően ma már az adatbázisokban 170 amerikai városról, illetve azok közvetlen környezetéről vannak benzinár-adatok. A munka fárasztó, hiszen a felhasználók minden benzinkútnál megállnak, feljegyzik az árakat, majd beküldik őket e-mailen mobiltelefonjuk vagy laptopjuk segítségével a központi rendszerbe.


Legolcsóbban a bevásárlóközpontok mellé épített benzinkutaknál lehet tankolni

Hasonló elven működik egy másik amerikai weboldal, a Gaspricewatch.com is, amelynek 175 ezer aktív tagja van. Ezek a szolgáltatások azonban már nem csak az Egyesült Államokban elérhetők, hiszen például az emberek pl. Ausztriában is tudnak informálódni a benzinárakról, méghozzá az ORF Teletext 433.-oldalán.

Magyarországon több forrásból lehet az árakról tájékozódni. Az első és legfontosabb lap a benzin.lap.hu, de érdemes felkeresni a sok ország benzinárait kivonatosan tartalmazó nagyutazas.hu-t is. Hazánkban éppen az elmúlt hetekben volt vita arról, hogy a MOL már nem jelenti be az árváltozásokat, és a kutasok sem rakják ki a behajtóra az árakat, így csak beállás után lehet látni a literenként fizetendő összeget. A megoldás nálunk is alighanem az olyan oldalak beindítása lenne, mint amilyen a Gasbuddy.com és a Gaspricewatch.com, habár a heti rendszerességű változtatások miatt ezek karbantartása, frissítése sziszifuszi munka lenne.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Golyo69 #32
  • BomBa #31
    Amúgy ha már nagyon drága lesz a benzin, és már nincs mit tenni, akkor vagy megfúrják a sarkokat (sok ott az olaj) vagy jönnek a vízzel működő kocsik. :)
  • BomBa #30
    Nem olvastam végig amit leírtatok, csak egy részét, de amit olvastam azután be kellett írnom. Ez a vízzel meghajtott autó. Nos ezt egy magyar ember feltalálta, mindössze 100ezer forintért szerelte volna be bármilyen kocsiba, és úgy működött volna mint a benzinnel. Teljesítmény, fogyasztás, minden. Csakhogy a gyártáshoz támogatás kellett volna, és a helyett, hogy hitelt vett volna fel, nyilvánosságra hozta, hogy támagót kell. Azóta nemlátta senki...
  • ReTeK #29
    "Legolcsóbban a bevásárlóközpontok mellé épített benzinkutaknál lehet tankolni"
    van még aki kútnál tankol ?
  • [NST]Cifu #28
    A napfény ingyen van, de az eszköz(ök), amivel elektromos energiává alakíthatjuk nem. A napelemcellák drágák, hatásfokuk és élettartamuk alacsony. A thermo-elektromos naperőművek, ahol a napfény segítségével valamilyen anyagot felhevítenek, majd ebből mechanikus úton (stirling-motorral vagy gözturbinával) hajtanak egy generátort szintén nagyon drága.
  • [NST]Cifu #27
    Amennyiben iróniáról volt szó, mélységesen sajnálom, és elnézést kérek a reakciómért saldi. Olykor túlreagálok dolgokat, és komolyan veszek olyasmit is, amit nem kéne... Mea Culpa
  • NEXUS6 #26
    Viszont a napelem által leadott teljesítmény 1-2 év alatt a felére esik.
  • Caro #25
    Valószínű megint valami hülye közgazdász összevetette a költségeket.
    Csak lehet hogy elfeletkezett arról, hogy egy napelemtábla nem megy tönkre.
    Egyébként összehasonlításként:
    1 nap alatt a Napból annyi energia érkezik a Földre, amennyi az összes fosszilis energiatartalálék.
  • SirMaci #24
    Nem értem miért drágább a napenergia, amikor a természetes napfényt (ami ingyen van)használjuk fel. Abból kinyerjük a villamos energiát és lebontható a víz. Ezek után tényleg csak a tárolás a probléma.
  • Caro #23
    Ugyanannyi víz keletkezik a hidrogén égetésekor, mint amennyiből elő lehet állítani a hidrogént.
    Csak itt a gond.
    Kettő is.
    1) hogyan állítunk elő hidrogént(ez mondjuk mégmegoldható megújuló energiaforrásokból, ha drága is)
    2) hogyan tároljuk? Ez a nagyobb gond. A hidrogén -180 C alatt nem cseppfolyósítható. És nagyon nagy nyomáson sem lehet tárolni, mert akkor a molekulának nagyobb lesz a kinetikus energiája, mint a kémiai. Akkor meg hatásfok semmi.
    Lehetne persze metanolcellás járgányokat is építeni. Ott is a hatásfok a gond.
    Az alkálifémes cella a legjobb. 80% hatásfok, de tiszta H2 és tiszta O2 kell neki.