Berta Sándor

Újabb adateltűnési ügy borzolja a kedélyeket

Rövid időn belül már a harmadszor tűntek el különböző ügyfelek adatai biztonságosnak vélt adatbankokból.

Korábban egy japán bank volt a szenvedő alany - igaz ott vélhetően műszaki hiba történt -, majd legutóbb egy amerikai céghez törtek be adattolvajok. Érthető tehát, hogy világszerte egyre nagyobb vihart kavarnak az ilyen ügyek, hiszen az emberek többsége úgy véli: egyre kevésbé bízhat meg azokban a cégekben, akikre személyes és bizalmas adatait rábízza.

Most a LexisNexis nevű amerikai információs szolgáltatásokat nyújtó vállalatnál tűntek el több ezer ügyfél adatai. Az már csak néhány nappal ezelőtt derült ki, hogy az okozott kár jóval nagyobb, mint ahogy azt a szakemberek először hitték, ugyanis nem kevesebb mint 310 000 ember elektronikus módon tárolt személyes információinak kelt lába.

A Florida szövetségi állambeli Boca Raton városában tartott sajtótájékoztatón a holland-brit Reed Elsevier csoport leányvállalatának vezetői kénytelenek voltak elismerni, hogy körülbelül tízszer több ügyfélnek származhat kára az esetből, mint azt korábban hitték és bejelentették. A kiszivárgott információk között lehetnek nevek, címek, társadalombiztosítási és jogosítvány-azonosítók. Ezeknek az adatoknak a segítségével a tolvajok hozzáférhetnek az érintett személyek bankszámlájához is.

A LexisNexis még idén március 9-én azt jelentette be, hogy ismeretlen hackerek hamis jelszavak segítségével behatoltak a cég partnerének, a Seisint vállalatnak a rendszerébe és mintegy 32 000 ügyfél személyes adatait ellopták. Az azonban szintén csak most derült ki, hogy az információk eltulajdonítása nem egy, hanem 59 esetben következett be, ami finoman szólva sem vet jó fényt a cégre és biztonsági rendszerére. A Seisint egyébként adatokat szol­gál­tat különböző bankoknak, pénzintézeteknek, biztosító társaságoknak, de a rendőrségnek és más igazságügyi-bűnüldözői szerveknek is azért, hogy így segítse elő az online csalások felderítését.

A Computerwoche nevű német internetes hírportál információi szerint ez már a sokadik eset volt rövid időn belül. Korábban ugyanis a ChoicePoint nevű szintén amerikai cég volt kénytelen elismerni, hogy szőrén-szálán eltűnt 145 000 ügyfelének az összes személyes adata. Ráadásul mindez úgy történhetett meg, hogy a cég legálisan eladta őket és csak később derült ki, hogy a vevők valójában adattolvajok voltak.

Hasonló esetek egyre gyakrabban fordulnak elő, bankokban, biztosító társaságoknál, élelmiszeráruház-láncoknál és persze nem csak az Egyesült Államokban. Az esetekben a legbosszantóbb, hogy úgy látszik az érintett vállalatok ezek után az intő jelek után sem fordítanak nagyobb figyelmet az általuk elektronikus módon tárolt személyes adatok biztonságára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • noss #3
    csak amcsi adatbankokkal történik ez meg?
  • atlagember #2
    Élljen a szép új világ!

    (Csak az a kérdés mennyire jó ez nekünk?)
  • pemga #1
    Azokat a non-breaking space-eket nem kéne pontosvesszővel zárni? :o)

    Ez egyébként elég gáz, banktól elvárná az ember, hogy zárt rendszere legyen. Kizárólag a rögzített interface-eken lehessen adatokat kezelni (pl. fiókokból, webről, vagy éppen POS-ról). Egyébként az érdekes, hogy a bank eladja ügyfelek személyes adatait, legalábbis nálunk az ilyesmit tiltja a törvény, csak azt lehet értékesíteni, ami a KSH-ban van.