Gábor Zoltán

Minolta Dimage Z5 ismertető

Klikk ide! Felbontás: 5 megapixel (2560x1920)
Optikai zoom: 12x (35-420 mm)
Videorögzítés: 640x480, 30 képkocka/másodperc, hanggal
LCD kijelző: 2", 114 000 pixel
Memóriakártya: SD/MMC
Energiaellátás: 4db AA
Képstabilizátor: Van, Anti Shake
A Konica Minolta 2005 januárjában jelentette be a méltán népszerű Dimage Z család következő tagját, a Z3 utódját, a Z5-öt. A néhány fotós által űrhajónak csúfolt család bizony a küllemétől eltekintve komoly belsővel rendelkezik, többek között a 12x-es optikai zoomnak és a CCD-eltolásos rázkódáscsökkentő rendszernek köszönhetően.

Design, ergonómia

Mivel volt szerencsém egy Dimage Z1-et a tulajdonomban tudni hónapokig, így nyugodtan mondhatom, hogy a Z család előnyére változott. Sokan jogosan illetik űrhajó jelzővel a családot, és ha lehet a Z5 erre még inkább rádob egy lapáttal.

A Z1 és Z2 "gagyi" ezüst műanyag vázát felváltotta egy jóval masszívabbnak tűnő, kissé durva felületű fekete műanyag borítás (a gép megvásárolható szürke színben is). Ráadásul a Z5-nek (és a 4 Mp-es Z3-nak is) a markolatát, illetve a váz jobb szélét gumiborítással is ellátták. Ez mindenképpen komolyabb külsőt és fogást kölcsönöz a gépnek. Sajnos a durva felületű műanyagra ritka könnyen tapad rá a kezünkről rákerülő izzadtság, ami fehér foltok nyomában díszeleg rajta tovább. A markolat igazán kellemesre sikeredett. Nem tartozom a lapátkezű emberek közé, a leginkább átlagos méretű kezemmel konkrétan, kényelmesen tudom a Z5-öt megmarkolni és használni. Az exponáló gomb kézre esik, ráadásul kicsit srégen lett kialakítva a markolat sarkán. Az ezüstszínű módtárcsa kellemes méretű, forgatása nem igényel nagy erőkifejtést, igaz eléggé lötyög a forgatási tengelyére merőlegesen.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A zoom-motort nem két külön kapcsoló lenyomásával, hanem egy kétállású karral működtethetjük. Kezelőszervekből nincs túl sok, viszont méretük elégséges és ezzel a pár kapcsolóval is kellemesen használható a Z5. Talán a markolaton található makro és vaku kapcsoló formája lett túl design-olva, és méretük is lehetne nagyobb. A hátlap nagy részét a 2"-os LCD kijelző foglalja el ami lassan szabvány méretnek számít ebben a kategóriában. Felbontása és képminősége jó.

Szerencsére a Minolta felismerte, hogy a Z1 és Z2-ben alkalmazott tükrös megoldású elektronikus kereső rendszer (EVF) nem nyújt értékelhető képet (mivel az LCD kijelző képét tükrözték fel a keresőbe) és a Z3-at és Z5-öt már külön EVF-fel szerelték fel, amelynek felbontása 114 000 pixel, így a komponáláshoz használható képet vetít. A kártyatartó fedelét sajnos csak egy apró rugó tartja zárva. Igazán elfért volna valami pattintós zár, mert így könnyen kihajthatjuk véletlenül (és letörhetjük).

A beépített vakut kézzel kell felhajtanunk, ami pontosan az objektív fölött található, illetve az állványmenet is az objektív vonalában van, így panorámafotózásnál megkönnyíti a dolgunkat. Két dolog nem tetszik a vázat illetően: az egyik, hogy az Anti Shake nem kapott külön kapcsolót, csak a menüben tudjuk aktiválni, illetve nincs a vázon kontrol tárcsa, így az expozíciós értékeket (záridő, rekesz) a menüvezérlő gombokkal kell beállítanunk.

Összességében kellemes hatást kelt a gép. Fogása elégséges, nekem személy szerint tetszik is (bár ez szubjektív szempont), leszámítva, hogy egyáltalán nem hasonlít a klasszikus fényképezőgépekhez.

Kezelés, használat

A Minolta azon gyártók közé tartozik, akik tudnak egyszerű, átlátható, sallangoktól mentes menürendszert készíteni. A Z5-nek is ilyen menüje van. Minden ott van ahol keresnénk, nincs túlcsicsázva - bár minden gépnek ilyen menüje lenne. Megfelelően gyorsan kezelhető és sajnos kell is kezelnünk, hisz mind a fényérzékenységet (ISO), mind a fehéregyensúlyt (WB - white balance), a felvételi módot, illetve a már említett rázkódáscsökkentést (AS) csak a menüből érhetjük el (kivéve ha a vaku kapcsolóját átprogramozzuk és valamelyik opciót rendeljük hozzá a felsoroltak közül).

A módtárcsán automata, félautomata és teljesen manuális üzemmódokon kívül ötféle motívumprogramot és videó módot találunk. Videó módban csak a memóriakártyánk mérete szab határt a rögzített klipek hosszának, ráadásul éjszakai módot is találunk az opciók között. A gép műszaki tudása ki kell, hogy elégítsen bármilyen fotóamatőrt, aki kicsit komolyabban szeretne a fotózással ismerkedni. Sajnos félautomata módban és motívumprogramokat használva korlátozott a záridő beállítása, de manuális módban kihasználhatjuk a teljes skálát (1/1000 - 4 mp).

Az érzékenység ISO 50-től ISO320-ig állítható. Sajnos a képérzékelő (CCD) nem a Minolta gépek erőssége, így valamivel zajosabb képeket készít vetélytársainál, még alacsony ISO értékeknél is. A fehéregyensúly hangolására előre eltárolt témák és egy saját érték beállításával is lehetőség van. Bár a cég hangzatos "Fastest-in-class*1 Rapid AF" névvel hirdeti a gép fókuszállási sebességét, sajnos rossz élményeim vannak a fókuszálással kapcsolatban. A "Rapid AF" elég lassú, ha kicsit nehezebb témát szeretnék élesíteni, vagy tele állásban vagyunk. Bizony jó pár másodpercig eltarthat, míg beállítja az élességet a gép. Továbbá mikor félig lenyomjuk az exponáló gombot az gép kimerevíti a képet míg beállítja az élességet. Ezzel a megoldással tökéletesen lehetetlenné tették a távoli, gyorsan mozgó témák követését és fényképezését.

Az objektív 12x-es átfogású, F2.8-as fényerővel rendelkezik, ami kiemelkedőnek mondható a kategóriában. A zoom kellően gyors - legalábbis a Z1-hez képest gyorsítottak a motoron - és az átfogás is nőtt. Manuálisan is fókuszálhatunk a menüvezérlő gombok segítségével. A gép makro funkciója igazán impozáns, ugyanis szuper makro módban 1 cm a legkisebb fókusztáv (bár ilyenkor nem zoomolhatunk). Sorozat felvételi módban legjobb minőségben 2.2 képet készíthetünk másodpercenként , illetve 10 képet 1024x768-as felbontásban.

Képminőség

Képminőség terén vegyesek a tapasztalataim. Az objektív jó minőségű, fényereje F2.8 -F4.5. Nem vignettál, kromatikus aberrációja is elhanyagolható mértékű. Sajnos - ahogy az a legtöbb hasonló ultra-zoom objektívre jellemző - tele állásban már ne reménykedjünk különösebben jó képminőségben, ilyenkor már színhibák, illetve fokozott mértékű kromatikus aberráció jellemzi a képeket. De a fő problémát a képérzékelő jelenti. A képzaj mértéke alacsony fényérzékenységnél is jelentősnek mondható, ISO 320-as beállítástól óvakodjunk!

Az automatika tele állásban magasabb fényérzékenységet választ a lecsökkent fényerő miatt, így ebben az állásban a képeink nem csak gyengébb minőségűek, de zajosabbak is lesznek (ha automata módban fotózunk)! Sajnos az objektív gyújtótávolsága 35 mm-nél kezdődik, ami nem igazán jelent nagylátószöget, így érdemes lehet egy nagy látószögű előtétlencse beszerzése. Viszont a 420 mm-es tele állás akár madárfotózáshoz is alkalmas lehetne, ha értékelhető minőségű képek születnének. De sajnos nem véletlenül kerül egy hasonló fényerejű 400 mm-es objektív több 100 000 Ft-ba (sőt akár többe is)!

Klikk ide! Klikk ide!
Nagylátószögű és tele állásban készített képek

A gép makroképessége még engem is meglepett. A Z1/Z2-ben még nem volt elérhető a szuper makrofunkció, a Z5-ben viszont igazán impozáns nagyítást érhetünk el az 1 cm-es fókuszpontnak köszönhetően! Egy makro előtétlencse használatával pedig nyugodtan próbálkozhatunk akár a rovarvilág megörökítésével is.

Éjszakai tesztnél hagy maga után kívánni valót a gép automatikája. Rendre elmérte az expozíciós értékeket - automata módban nagyon túlexponálta, éjszakai módban már kevésbé, de a helyes expozíciót csak manuális beállítással lehetett elérni.

Klikk ide! Klikk ide!
Motívumprogrammal, illetve manuális módban készített éjszakai felvétel


Beltérben jól vizsgázott a Z5 vakuja és automatikája, bár vaku nélkül egy kicsit talán hosszú záridőt választott, így a fényforrásunk beégett. Viszont a vaku teljesítményére igazán nem lehet panasz, szép, egyenletes fénnyel világítja meg témánkat.

Klikk ide! Klikk ide!
Műfénynél készített képek vaku nélkül és vakuval


Összegzés

Nekem a Dimage gépek mindig is a szívem csücskei voltak, így talán kissé elfogult vagyok velük szemben, és könnyebben elnézem a gépek furcsa külalakját. Akinek ez számít, annak nem a Dimage Z sorozat a legjobb választás. A Z5 egyetlen égbekiáltó hiányossága lényegében a zajos CCD-ben merül ki, a többi csak apró, nem túl zavaró tényező. Aki bruttó 100 000 Ft-ért keres családi, illetve amatőr hobbifotós célokra ultra-zoom fényképezőgépet, annak bátran tudom ajánlani a Z5-öt (esetleg jobban bele kell merülni a zajszűrő programok használatába).

Előnyök, hátrányok
+ képstabilizátor
+ 420mm teleobjektív
+ szuper makro üzemmód
+ előtétlencsékkel bővíthető
+ remek menürendszer
- zajos érzékelő
- nincs AF segédfény
- lassú fókuszálás
- tele állásban gyenge képminőség

A fényképezőgépet a Fotomarket bocsátotta rendelkezésünkre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Blasta #31
    Azért ha már megtapasztaltad a "Minolta érzést", a Canon DSLR-ek mellett majd kacérkodhatsz a Dynax 5D-vel is! Meg fogja érni az árát!
  • exac #30
    Egy Minolta Z1 bolgod tulajdonosa vagyok már jó ideje. Nem titkolom, tényleg azért vettem anno ezt a gépet, mert olcsó volt, és nálam bezony számít hogy mi mennyibe kerül. A Z sorozat a piacon elérhető legjobb ár/tudás arányú fényképezőgépcsalád. Amit én elmondhatok több mint 13ezer fénykép után egy Z gépről, az az hogy tényleg zajos, de egy zajszűrő progival teljesen ki lehet köszöbölni ezt a problémát. (Igaz a magasabb ISO értékeket meg el lehet felejteni). és tényleg gyenge sötétben a fókusza, de lehet manuális fókusszal is fotózni. Nekem eddig egyszer jelentett gondot ez. Azt kell hogy mondjam, hogy nem fogok megválni a Z1-emtől amíg nem lesz pénzem egy canon eos 300D-re vagy 350D-re. Addig tökéletesen megfelelő. (egy "csóró" :) amatőr fotós)
  • Roli #29
    Köszi az infókat! Még várok velük hátha majd a 6-os már javított, mert ugyebár a tudásuk az nő, az áruk meg vagy marad vagy csökken :)))
  • SymbioC #28
    Pl. gyors (0,1-0,35s), sorozatkép (1,7fps-10,5fps), nappali fényviszonyok között igenis szép képeket csinál (ne CANON 350D-hez mérd, nem egy kategória), jó kezelhetőség, menűrendszer, manuális beállítási lehetőségek, macro, kis akksi-fogyasztás.
    Alapvetően egy jó ár-értékarányú gép, hiányosságokkal (ami nélkül nem kapsz 97e-ért gépet!), de ha van 300-3.000e pénzed fényképezőre, ott is találsz negatívumot.
  • Roli #27
    Miben nagyon jó? Zoom meg video gondolom! Nekem nagyon tetszenek ezek a gépek csak egyre több a hiányosság! Habár a kijelzője sztem 100x jobb, mint a mostani gépemé! meg a sebesség megfogott ! :D
  • SymbioC #26
    Nincs semmi bajom a KM-mel, de itt annyira eldugták az AF segégfényt és a "velamiféle beállítási lehetőség"-et, hogy ember még nem találta meg:)))). Ha nem lát formákat, körvonalat, kontúrt, nincs mihez igazodni! De ez csak egy hiányosság (olyan gépet nem találsz, ami minden mutatóban jobb bármelyik konkurensénél!), ettől még nem szemétre való, sokmindenben nagyon jól teljesít.
  • Blasta #25
    A Mercedes is elég nagy gyártó ahhoz, hogy ne dobjon ki hibás autót az utakra, mégis megtette. (igaz azokat visszahívták és szervizelték).
    Magyarul ez nem a gyártó nagyságától függ.
    Egyik KM gépen sincs AF segéfény, legalábbis ami a Z ill. A sorozatot illeti (de emlékeim szerint az X vagy G sorozat se büszkélkedik ilyesmivel).
    Olyan viszont nincs, hogy az AF valami beállítást követően mégis LÁT A SÖTÉTBEN!!!
  • Roli #24
    Nem tudom hogy vagytok vele, de szerintem a KM elég nagy gyátó ahhoz, hogy egy ilyen igen jó gépet ne rontson el egy ilyen hibával, hogy nincs AF segédfény és hogy ha már nincs sötétben rossz a fókuszálás. Lehet létezik velamiféle beállítási lehetőség, aminél már tud az AF sötétben is dolgozni csak még nem találta meg sokmindenki. Pár cikket már elolvastam róluk, nem mindig írják le ezt a jelenséget. Lehet egyes példányok hibája? Olyat is olvastam, hogy az egyik bugos volt, kicserélték és utána jól működött, semmi baja nem volt vele az illetőnek.
  • Roli #23
    Lehet egy kérésem?
    Akinek Z3-as gépe van az ha megkérhetem írja le a tapasztalatait vele kapcsolatban és küldjön egy pár képet! e-mail: [email protected]
    előre is köszi!
  • Lateralus #22
    Perspektívikus torzítás például minden nagylátószögű optikánál felléphet (kivéve mondjuk egy jól beállított tilt-nél). Menj közel egy magas épülethez és irányítsd a gépet felfelé, nagylátószöggel. Íme a perspektívikus torzítás. Nem az optika minőségének, vagy árának kritériuma, hanem jelenség.

    Az objektív hordó, vagy párnatorzítása már más terep.