Berta Sándor
270 ezer ügyfél adatai tűntek el egy japán bankból
Megdöbbentő bejelentést tett a japán Mizuho Bank képviselője szerdán Tokióban. E szerint a pénzintézet 270 ezer ügyfelének személyes adatai, köztük például a számlainformációk tűntek el egyelőre rejtélyes, megmagyarázhatatlan módon egyik napról a másikra a központi rendszerből.
Az első szakértői vélemények szerint nem hackerek, hanem a számítógépes rendszer megbízhatatlansága felelős a kínos esetért. Az internetes biztonság és a számítógépes rendszerek megbízhatósága egyre fontosabb feladat a pénzintézetek életében, ám úgy tűnik, egyelőre beigazolódik azoknak a szakértőknek a véleménye, akik szerint bőven van még fejlődni valójuk a bankoknak ezen a területen és nem véletlen, hogy nagy fenntartással kezelik az emberek például az online banki ügyintézéseket.
A belső vizsgálat már lezárult, az azt végző szakemberek arra az eredményre jutottak, hogy nem történt sem külső behatolás vagy támadás, nincs nyoma idegenkezűségnek, ám arra a kérdésre, hogy hol vannak az adatok, mégsem tud senki sem választ adni. Ugyanakkor rossz ómen, hogy az ügyben érintett Mizuho Bank életében már nem ez az első ilyen eset. A 2002-ben alapított pénzintézet ugyanis rövid, alig három éves fennállása során is már többször küszködött komoly számítógépes, technikai problémákkal. A mostani kínos ügy a bank összesen 167 szigetországi fiókját érinti, ahonnan a 270 ezer ügyfélnek eltűntek a személyes adataik, a számlaszámaik és az átutalási listák is. Az első feltételezések szerint ezek az információk azonban nem egyetlen alkalommal tűntek el, hanem minden bizonnyal az évek alatt, azonban a hiányuk csak most tűnt fel.
A bank három pénzintézet egyesüléséből jött létre, ám a különböző IT infrastruktúrák egyesítése már a kezdetektől fogva szinte megoldhatatlan problémát jelentett. Mindezt jól példázza, hogy röviddel a fúzió után az immár 7 ezer bankautomatából álló rendszer gyakorlatilag összeomlott, több ezer ember maradt pénz nélkül. Ám sokkal rosszabbul jártak azok, akik ugyan megkapták a pénzüket, de a számítógépes hiba miatt a rendszer az adott összegnél jóval nagyobb tétellel terhelte meg a folyószámlájukat.
Szintén érthetetlennek tűnik, hogy immár 3 esztendővel a bank működésének megkezdése vagyis az egyesülés után miként fordulhat elő az, hogy a közös számítógépes rendszer felállítása, illetve a három különböző rendszer egymásba integrálása még mindig nem fejeződött be. Egyre inkább úgy tűnik tehát, hogy nem internetes bűnözők felelősek az adatok eltűnéséért - bár ebben a zűrzavarban teljesen már ez sem zárható ki - hanem a pénzintézet vezetői. A banknak egyébként 30 millió ügyfele van és kérdéses, hogy a problémákat megoldja-e majd az ügyfélmenedzsment rendszer tervezett frissítése.
Az első szakértői vélemények szerint nem hackerek, hanem a számítógépes rendszer megbízhatatlansága felelős a kínos esetért. Az internetes biztonság és a számítógépes rendszerek megbízhatósága egyre fontosabb feladat a pénzintézetek életében, ám úgy tűnik, egyelőre beigazolódik azoknak a szakértőknek a véleménye, akik szerint bőven van még fejlődni valójuk a bankoknak ezen a területen és nem véletlen, hogy nagy fenntartással kezelik az emberek például az online banki ügyintézéseket.
A belső vizsgálat már lezárult, az azt végző szakemberek arra az eredményre jutottak, hogy nem történt sem külső behatolás vagy támadás, nincs nyoma idegenkezűségnek, ám arra a kérdésre, hogy hol vannak az adatok, mégsem tud senki sem választ adni. Ugyanakkor rossz ómen, hogy az ügyben érintett Mizuho Bank életében már nem ez az első ilyen eset. A 2002-ben alapított pénzintézet ugyanis rövid, alig három éves fennállása során is már többször küszködött komoly számítógépes, technikai problémákkal. A mostani kínos ügy a bank összesen 167 szigetországi fiókját érinti, ahonnan a 270 ezer ügyfélnek eltűntek a személyes adataik, a számlaszámaik és az átutalási listák is. Az első feltételezések szerint ezek az információk azonban nem egyetlen alkalommal tűntek el, hanem minden bizonnyal az évek alatt, azonban a hiányuk csak most tűnt fel.
A bank három pénzintézet egyesüléséből jött létre, ám a különböző IT infrastruktúrák egyesítése már a kezdetektől fogva szinte megoldhatatlan problémát jelentett. Mindezt jól példázza, hogy röviddel a fúzió után az immár 7 ezer bankautomatából álló rendszer gyakorlatilag összeomlott, több ezer ember maradt pénz nélkül. Ám sokkal rosszabbul jártak azok, akik ugyan megkapták a pénzüket, de a számítógépes hiba miatt a rendszer az adott összegnél jóval nagyobb tétellel terhelte meg a folyószámlájukat.
Szintén érthetetlennek tűnik, hogy immár 3 esztendővel a bank működésének megkezdése vagyis az egyesülés után miként fordulhat elő az, hogy a közös számítógépes rendszer felállítása, illetve a három különböző rendszer egymásba integrálása még mindig nem fejeződött be. Egyre inkább úgy tűnik tehát, hogy nem internetes bűnözők felelősek az adatok eltűnéséért - bár ebben a zűrzavarban teljesen már ez sem zárható ki - hanem a pénzintézet vezetői. A banknak egyébként 30 millió ügyfele van és kérdéses, hogy a problémákat megoldja-e majd az ügyfélmenedzsment rendszer tervezett frissítése.