Berta Sándor
Egérmozgatás helyett orrirányítás
Dimitrij Gorodnicsnij, az ottawai Információ-technológiai Intézet munkatársa szerint az új módszer lényege, hogy egy kamerával összekötött szoftver segítségével lehetőség nyílik arra, hogy az egerünket az orrunk mozgatásával irányítsuk.
Akár mozgássérülteknek, de az egészséges, ám fáradt felhasználóknak is ajánlja új termékét egy kanadai kutató. Az egérrel való klikkeléseket a bal és a jobb szemünk mozgatásával, illetve például pislogással végezhetjük el. Az orrirányítású ellenőrző-irányítórendszert a szakember stílszerűen Nouse-nak nevezte el. Az új módszert bárki használhatja, nem csak azok, akik esetleg nem tudják mozgatni a kezüket (mozgássérültek, végtag-amputáltak stb.), hanem azok is, akiknek mindkét kezük foglalt.
A program először kalibrálja magát, vagyis a kamera segítségével egy állóképet készít a felhasználóról, majd a képből kivágja az orr körüli arcfelületet és az orrhegyet ábrázoló képrészletet és elraktározza. A kamerával a szoftver a későbbiekben csak a felhasználónak ezt az arcrészét figyeli.
A 2D-s alkalmazásokhoz egy, a 3D-sekhez két webkamerára van szükség. A második webkamera azért kell, hogy meghatározható legyen a 3D-s térben az orr hegyének a mindenkori pontos helye. Utóbbi esetben a felhasználónak kissé előre-hátra kell mozgatnia a fejét, hogy így segítse a kamerák és a szoftver munkáját. Dimitrij Gorodnicsnij úgy véli, hogy az orr használata egy új lehetőséget is nyithat, például a számítógépes játékok irányításában.
A Nouse körülbelül 4,7 MB méretű demószoftver-csomagja már letölthető az intézet honlapjáról és a program kipróbálható verzióján kívül még egy 3D-s irányítómodult és egy orrfestő-alkalmazást is tartalmaz.
Akár mozgássérülteknek, de az egészséges, ám fáradt felhasználóknak is ajánlja új termékét egy kanadai kutató. Az egérrel való klikkeléseket a bal és a jobb szemünk mozgatásával, illetve például pislogással végezhetjük el. Az orrirányítású ellenőrző-irányítórendszert a szakember stílszerűen Nouse-nak nevezte el. Az új módszert bárki használhatja, nem csak azok, akik esetleg nem tudják mozgatni a kezüket (mozgássérültek, végtag-amputáltak stb.), hanem azok is, akiknek mindkét kezük foglalt.
A program először kalibrálja magát, vagyis a kamera segítségével egy állóképet készít a felhasználóról, majd a képből kivágja az orr körüli arcfelületet és az orrhegyet ábrázoló képrészletet és elraktározza. A kamerával a szoftver a későbbiekben csak a felhasználónak ezt az arcrészét figyeli.
A 2D-s alkalmazásokhoz egy, a 3D-sekhez két webkamerára van szükség. A második webkamera azért kell, hogy meghatározható legyen a 3D-s térben az orr hegyének a mindenkori pontos helye. Utóbbi esetben a felhasználónak kissé előre-hátra kell mozgatnia a fejét, hogy így segítse a kamerák és a szoftver munkáját. Dimitrij Gorodnicsnij úgy véli, hogy az orr használata egy új lehetőséget is nyithat, például a számítógépes játékok irányításában.
A Nouse körülbelül 4,7 MB méretű demószoftver-csomagja már letölthető az intézet honlapjáról és a program kipróbálható verzióján kívül még egy 3D-s irányítómodult és egy orrfestő-alkalmazást is tartalmaz.