Berta Sándor
Országról országra változnak a spam-kezelési szokások
A kéretlen reklámleveleket senki nem szereti, de ez az egyetlen dolog amiben mindenki egyetért. Ám abban már különbség van az egyes nemzetek képviselői között, hogy ki hogyan dolgozza fel, ha spam e-mailt kap.
Ahány ország, annyi kultúra és annyi spam-kezelési szokás: másként reagál egy kéretlen reklámlevélre egy amerikai, másként egy japán és megint másként egy német. Amíg például Németországban a felhasználók 80 százaléka szinte azonnal kitörli az elektronikus levelesládájából a spam e-maileket, addig minden második japán általában egy igen csak dörgedelmes választ küld a spam feladójának. A legnagyobb sikereket a spammerek kétségtelenül az Egyesült Államokban érik el mind a mai napig, ugyanis az USA-ban a felhasználók 20 százaléka vásárolt már a kéretlen reklámlevelekben reklámozott termékekből.
Mindez a Yahoo által szponzorált, és az I/H/R Research Group által készített felmérésből derült ki, amelyet 11 országban, 37 ezer felhasználó közreműködésével végeztek. A Yahoo-t magát szintén érzékenyen érinti a spam-helyzet, hiszen a vállalat e-mail szerverein becslések szerint naponta több, mint egy milliárd ilyen levelet továbbítanak.
Általánosságban elmondható, hogy az embereket a spam e-mailek jobban idegesítik, mint a közlekedési dugók. Az amerikaiak, az argentinok, az ausztrálok és a britek többsége ráadásul úgy véli, hogy a kéretlen reklámlevelek idegesítőbbek, mint egy látogatás a fogorvosnál, ám elviselhetőbbek egy költözés jelentette stresszhelyzetnél. Németországban minden második felhasználó alkalmaz már e-mail szűrőket, és az emberek 40 százalékának több e-mail címe is van. Azt a megkérdezett németek 9 százaléka is elismerte, hogy már legalább egyszer kapcsolatba léptek a spam-küldőkkel, hogy elérjék: töröljék őket a címlistából.
A legtöbb felhasználó egyébként szinte pótolhatatlannak nevezte az elektronikus levelezést. A többségnek nagyobb veszteséget okozna, ha átmenetileg nem tudna levelezni, mintha elromlana a televíziója vagy a rádiója. Ugyanakkor a felhasználók meglepő válaszokat adtak arra a kérdésre, hogy miről mondanának le, illetve mit adnának cserébe azért, hogy létrejöjjön egy spam nélküli világ. Az amerikaiak közül volt, aki vállalta, hogy naponta többször is fogselyemmel tisztítaná meg a fogait, míg az olasz hajlandóak lennének lemondani a cigarettáról és a gyorsételekről.
Ahány ország, annyi kultúra és annyi spam-kezelési szokás: másként reagál egy kéretlen reklámlevélre egy amerikai, másként egy japán és megint másként egy német. Amíg például Németországban a felhasználók 80 százaléka szinte azonnal kitörli az elektronikus levelesládájából a spam e-maileket, addig minden második japán általában egy igen csak dörgedelmes választ küld a spam feladójának. A legnagyobb sikereket a spammerek kétségtelenül az Egyesült Államokban érik el mind a mai napig, ugyanis az USA-ban a felhasználók 20 százaléka vásárolt már a kéretlen reklámlevelekben reklámozott termékekből.
Mindez a Yahoo által szponzorált, és az I/H/R Research Group által készített felmérésből derült ki, amelyet 11 országban, 37 ezer felhasználó közreműködésével végeztek. A Yahoo-t magát szintén érzékenyen érinti a spam-helyzet, hiszen a vállalat e-mail szerverein becslések szerint naponta több, mint egy milliárd ilyen levelet továbbítanak.
Általánosságban elmondható, hogy az embereket a spam e-mailek jobban idegesítik, mint a közlekedési dugók. Az amerikaiak, az argentinok, az ausztrálok és a britek többsége ráadásul úgy véli, hogy a kéretlen reklámlevelek idegesítőbbek, mint egy látogatás a fogorvosnál, ám elviselhetőbbek egy költözés jelentette stresszhelyzetnél. Németországban minden második felhasználó alkalmaz már e-mail szűrőket, és az emberek 40 százalékának több e-mail címe is van. Azt a megkérdezett németek 9 százaléka is elismerte, hogy már legalább egyszer kapcsolatba léptek a spam-küldőkkel, hogy elérjék: töröljék őket a címlistából.
A legtöbb felhasználó egyébként szinte pótolhatatlannak nevezte az elektronikus levelezést. A többségnek nagyobb veszteséget okozna, ha átmenetileg nem tudna levelezni, mintha elromlana a televíziója vagy a rádiója. Ugyanakkor a felhasználók meglepő válaszokat adtak arra a kérdésre, hogy miről mondanának le, illetve mit adnának cserébe azért, hogy létrejöjjön egy spam nélküli világ. Az amerikaiak közül volt, aki vállalta, hogy naponta többször is fogselyemmel tisztítaná meg a fogait, míg az olasz hajlandóak lennének lemondani a cigarettáról és a gyorsételekről.