Rónai György
Négy európai mobilszolgáltató egyesül a Vodafone ellen
A német T-Mobile, a francia Orange, a spanyol Telefonica, és az olasz TIM még tavaly kezdtek el tárgyalni az együttműködésről, amely keretében most létrejött a FreeMove nevű új márkanév.
A 230 millió közös előfizető számára a FreeMove szabad átjárhatóságot biztosít majd az országok között. Az együttműködés egyértelműen a piacvezető Vodafone visszaszorításának érdekében indult meg. A FreeMove először kizárólag az európai piacra koncentrál majd, amely több mint 4 milliárd eurós üzletet jelent a cégek számára, azonban később lehet, hogy a szolgáltatók teljes területére, vagyis Amerikára is kiterjed majd. A csoport már szerződést is kötött a Motorolával, és a Siemensel, hogy ezentúl tőlük közös megrendeléssel vesznek nagy mennyiségben mobiltelefonokat, ami - 6 millió eladott telefont tekintve - előreláthatóan akár 10 % megtakarítást is jelenthet nekik.
A szövetség számtalan előnnyel jár a szolgáltatók számára
A FreeMove az európai piacon már a második ilyen szövetség, de mellette eltörpül a korábbi angol MMO2, a svájci Sunrise, valamint norvég Telenor szövetsége. A szövetségek néhány tagja egyébként a 3G hálózati fejlesztések érdekében is egyesítette erőforrásait. Az ilyen szövetségek alapötlete a légitársaságoktól származik, akik szolgáltatásaik globális kiterjesztésének érdekében ugyanilyen módszerekkel egyesítik helyi érdekeiket.
A FreeMove fő apropója mégis a Vodafone dominanciájának megtörése, amely több mint 130 millió előfizetővel rendelkezik. Noha mind a négy cég nemzetközileg is érdekelt - a T-Mobile Magyarországon is -, a többi országra eddig egyikük sem terjesztette ki ennyire agresszívan a szolgáltatásait, mint az angol Vodafone. A 21 európai országra kiterjedő FreeMove egyetlen standard szolgáltatásként stabil, és rendkívül versenyképes szolgáltatás lesz.
Az elemzők azonban egyelőre szkeptikusak az ilyen laza szövetségeket illetően, ugyanis ezeket bármelyik fél könnyen kihasználhatja a saját céljaira, a többiek rovására. A 90-es években például több elektronikai cég is kötött egymással együttműködési szerződést, azonban ezekből mára nagyon kevés maradt meg.
A 230 millió közös előfizető számára a FreeMove szabad átjárhatóságot biztosít majd az országok között. Az együttműködés egyértelműen a piacvezető Vodafone visszaszorításának érdekében indult meg. A FreeMove először kizárólag az európai piacra koncentrál majd, amely több mint 4 milliárd eurós üzletet jelent a cégek számára, azonban később lehet, hogy a szolgáltatók teljes területére, vagyis Amerikára is kiterjed majd. A csoport már szerződést is kötött a Motorolával, és a Siemensel, hogy ezentúl tőlük közös megrendeléssel vesznek nagy mennyiségben mobiltelefonokat, ami - 6 millió eladott telefont tekintve - előreláthatóan akár 10 % megtakarítást is jelenthet nekik.
A szövetség számtalan előnnyel jár a szolgáltatók számára
A FreeMove az európai piacon már a második ilyen szövetség, de mellette eltörpül a korábbi angol MMO2, a svájci Sunrise, valamint norvég Telenor szövetsége. A szövetségek néhány tagja egyébként a 3G hálózati fejlesztések érdekében is egyesítette erőforrásait. Az ilyen szövetségek alapötlete a légitársaságoktól származik, akik szolgáltatásaik globális kiterjesztésének érdekében ugyanilyen módszerekkel egyesítik helyi érdekeiket.
A FreeMove fő apropója mégis a Vodafone dominanciájának megtörése, amely több mint 130 millió előfizetővel rendelkezik. Noha mind a négy cég nemzetközileg is érdekelt - a T-Mobile Magyarországon is -, a többi országra eddig egyikük sem terjesztette ki ennyire agresszívan a szolgáltatásait, mint az angol Vodafone. A 21 európai országra kiterjedő FreeMove egyetlen standard szolgáltatásként stabil, és rendkívül versenyképes szolgáltatás lesz.
Az elemzők azonban egyelőre szkeptikusak az ilyen laza szövetségeket illetően, ugyanis ezeket bármelyik fél könnyen kihasználhatja a saját céljaira, a többiek rovására. A 90-es években például több elektronikai cég is kötött egymással együttműködési szerződést, azonban ezekből mára nagyon kevés maradt meg.