Berta Sándor
EU eljárás a német spamtörvény hiánya miatt
Egyre keményebb kritikák érik a német kormányt egy spamellenes törvény hiánya miatt. Németországban az emberek többsége úgy érzi: a szövetségi kormány közel sem tesz meg mindent a kéretlen reklámlevelek ellen.
A német fogyasztóvédelmi szervezetek állásfoglalásukban felszólították a kormányt, hogy minden eddiginél erélyesebben lépjen fel a kéretlen reklám e-maileket küldő magánszemélyek és vállalatok ellen. Egy nemrégiben készített felmérésből, amelyet világszerte végeztek 21 ezer felhasználó bevonásával - kiderült: az emberek 80 százaléka nemzetközi jogszabályok megalkotását követeli. A kívánt rendelet szerint csak akkor küldhetnének a számunkra reklám-e-maileket, ha ebbe mi előzetesen beleegyezünk. Nos ilyen jogszabály jelenleg csak az Európai Unióban van, de nincs például az Egyesült Államokban.
Patrick von Braunmühl, a Német Fogyasztói Központok Szövetségének alelnöke szerint egyszerűen nem értik, hogy a német szövetségi kormány miért nem lép fel keményebben és határozottabban a reklámmaileket küldözgetők ellen. Ráadásul nem csak a német felhasználóknak, de az Európai Uniónak sem tetszik ez a lassú folyamat. Németországnak ugyanis 2003 októberéig át kellett volna vennie és hatályba léptetnie az EU-nak az elektronikai kommunikációra vonatkozó adatvédelmi iránymutatásait.
Mivel a német kormány ezt elmulasztotta megtenni, máris egy úgynevezett "szerződés-megsértési eljárást" kezdeményezett ellene az Európai Unió. Ráadásul von Braunmühl szerint a tervezett törvényben semmilyen szankció vagy büntetési tétel nem található, így pedig szinte használhatatlan lesz a jogszabály, a visszatartó ereje pedig a nullával lesz egyenlő.
Az említett felmérést egyébként a Trans Atlantic Consumer Dialogue (TACD) nevű fórum készíttette még tavaly novemberben és decemberben. E társulásnak 65 európai uniós és Amerikai Egyesült Államok-beli fogyasztóvédő szervezet a tagja. A felhasználók 52 százaléka azt is megemlítette, hogy a spam e-mailek miatt alig vagy szinte egyáltalán nem vásárol az interneten. A megkérdezettek 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a levélforgalmuk többnyire reklámlevelekből áll. Az emberek 83 százaléka szerint pedig az elektronikus reklámlevelekben szereplő ajánlatok többsége félrevezető vagy egyenesen becsapás.
A német fogyasztóvédelmi szervezetek állásfoglalásukban felszólították a kormányt, hogy minden eddiginél erélyesebben lépjen fel a kéretlen reklám e-maileket küldő magánszemélyek és vállalatok ellen. Egy nemrégiben készített felmérésből, amelyet világszerte végeztek 21 ezer felhasználó bevonásával - kiderült: az emberek 80 százaléka nemzetközi jogszabályok megalkotását követeli. A kívánt rendelet szerint csak akkor küldhetnének a számunkra reklám-e-maileket, ha ebbe mi előzetesen beleegyezünk. Nos ilyen jogszabály jelenleg csak az Európai Unióban van, de nincs például az Egyesült Államokban.
Patrick von Braunmühl, a Német Fogyasztói Központok Szövetségének alelnöke szerint egyszerűen nem értik, hogy a német szövetségi kormány miért nem lép fel keményebben és határozottabban a reklámmaileket küldözgetők ellen. Ráadásul nem csak a német felhasználóknak, de az Európai Uniónak sem tetszik ez a lassú folyamat. Németországnak ugyanis 2003 októberéig át kellett volna vennie és hatályba léptetnie az EU-nak az elektronikai kommunikációra vonatkozó adatvédelmi iránymutatásait.
Mivel a német kormány ezt elmulasztotta megtenni, máris egy úgynevezett "szerződés-megsértési eljárást" kezdeményezett ellene az Európai Unió. Ráadásul von Braunmühl szerint a tervezett törvényben semmilyen szankció vagy büntetési tétel nem található, így pedig szinte használhatatlan lesz a jogszabály, a visszatartó ereje pedig a nullával lesz egyenlő.
Az említett felmérést egyébként a Trans Atlantic Consumer Dialogue (TACD) nevű fórum készíttette még tavaly novemberben és decemberben. E társulásnak 65 európai uniós és Amerikai Egyesült Államok-beli fogyasztóvédő szervezet a tagja. A felhasználók 52 százaléka azt is megemlítette, hogy a spam e-mailek miatt alig vagy szinte egyáltalán nem vásárol az interneten. A megkérdezettek 40 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a levélforgalmuk többnyire reklámlevelekből áll. Az emberek 83 százaléka szerint pedig az elektronikus reklámlevelekben szereplő ajánlatok többsége félrevezető vagy egyenesen becsapás.