Alex
Számítógépipar: irány a szórakoztatópiac
Minden számítógépipari cég nyereségesebb piaci szegmensek felé kacsingat, és legközelebb hozzájuk a szórakoztatóipari termékek állnak. Vajon milyen hatása lesz erre a területre az számítógépipar benyomulásának?
A számítógépgyártók a karácsonyi szezon előtt szokás szerint sorban adják ki újabb gépeiket és laptopjaikat, de ami idén új, az a szórakoztatóelektronikai eszközök térhóditása. A Gateway, Dell és még a Hewlett-Packard is síkképernyős tévékkel, DVD- és MP3-lejátszókkal, meg persze multimédiás számítógépekkel akarnak tért hóditani az évi forgalom jelentős hányadát bonyolitó ünnepi szezonban.
Jelenleg az LG 190 centis, 1920x1080 felbontású plazmatévéje a legnagyobb
Fogyasztói szempontból örvendetes, hogy megpróbálják kihasználni a területen lévő előnyeiket, és nem csupán saját márkajelzésüket nyomtatják rá, hanem az eszközök nagyrészét ők maguk készítik. Persze hiába van nagy szerepük saját területükön, a szórakoztatóeszközök piacán csak akkor érhetnek el sikereket, ha olyan termékeket adnak ki, melyek egyesítve többek a részek összességénél. Ezt főként a keresztplatformos technológiák kidolgozásával érhetik el, melynél a HP már jelentős sikereket tud felmutatni a fényképezőgép-nyomtató párosával, ami számítógép közbeiktatása nélkül képes nyomtatásra. Az iPod szintén nem egyszerűen egy zenelejátszó, mivel az iTunes képességeken kívül akár a Mac inditómeghajtójaként is funkcionálhat, a Dell MP3-lejátszóját pedig a Musicmatch online letöltőszolgáltatással integrálták.
Gateway videókamera |
A 2000-ben kiadott, majd visszavont Dell Digital Audio Receiver
De az idő mostanra megérett, a körülmények megváltoztak. A készülékek számára mára már alapkövetelményé vált a számítógépcsatlakoztatás lehetősége, és a fájlok másolgatásának valamilyen módja. A vezetéknélküli technológiák (Wi-Fi, Bluetooth) természetessé váltak, és az online zeneboltok nyújtotta legális szolgáltatások hatalmas piacot teremtettek.
Mostanság már a mobiltelefonok gyártásával foglalkozó cégek is ezen piaci szegmens irányába próbálnak nyitni, hiszen például a Nokia és a Sony Ericsson a közelmúltban digitális zenelejátszási képességekkel, illetve fejlett internet szolgáltatásokkal rendelkező mobil készülékeket dobott piacra.
A piacok tömeges elárasztása természetesen az árak csökkenését hozza, a digitális tévék, mp3 és DVD lejátszók ára drámaian zuhan. Nemcsak a Microsoft és a Sony, hanem a többiek is célbavették a nappalit, mint az otthoni szórakoztatás fő színterét. Az ide szánt nagyméretű síkképernyős televíziók, illetve a gyerekszobába, konyhába szánt kisebb tévék összeköthetőek lesznek egymással és a számítógéppel. A vezetéknélküli hálózat gyorsulása lehetővé tette, hogy már a DVD-lejátszót sem kell kábellel összekötni a kijelzővel. A tévéadáson kívül weblapok vagy a digitális fényképezőgép fotói is megjeleníthetők rajta.
Gateway Media Center PC 42 colos plazmakijelzővel
A Gateway és a Dell fő ellenfele a Sony, aki már most a fennmaradásért küzd. A fő területének számító tévék és egyéb otthoni digitális eszközök piacán nemcsak előbbiek, hanem a Samsung is szorongatja, és a pályára szélén olyan külső nézők is figyelnek mint a HP vagy a Motorola. A piac is radikálisan változik, az eddigi passzív zenehallgatás vagy tévénézés helyett a digitális anyagok szerkesztése, másolása, cserélgetése került előtérbe. Ezen a területen kétségtelen előnyt élveznek a már hagyományokkal rendelkező műszaki cégek.
A HP jóval konzervatívabb szemléletet képvisel. Véleményük szerint most még csak a digitális fotózás ideje jött el, és a nagyobb tudású szórakoztatóipari termékek iránt csak 2004-re lesz nagyobb igény. Ezért ők a képszerkesztésre koncentrálnak, és persze számos új fényképezőgépet és nyomtatót jelentettek be.
A jelenlegi előrejelzések szerint a szórakoztatóipari költések világszerte az idei 222-ről 2007-re 259 milliárd dollárra nőnek, melynek nagyrészét a digitális tévék, audiólejátszók és DVD-felvevők fogják kitenni.
A HP szerint még nincs igény a nagytudású szórakoztatóipari eszközök iránt
Az optimális fejlődéshez azonban mindennek azonos technológiai pályára kell állnia, mivel a tömegtermelésben rejlő előnyőket csak akkor tudják kihasználni a nagy cégek, ha arra meg is teremtődik az igény - tehát például a vásárló csak akkor vesz MP3-lejátszót, ha már van számítógépe és szélessávú internetkapcsolata. Ebből is látszik, hogy az igazi, nagy nyereséggel kecsegtető piac nem a már megismert termékek olcsóbb gyártásából remélhető, hanem az innovációból, azaz az összetevők megfelelő arányú keveréséből. Példaként az Intel otthonát említeném, de más módszerek is születtek lakásunk távolról történő fűtés- vagy világításszabályozására.
Az otthoni készülékek tökéletes integrálása, teljes összekapcsolása ennek ellenére még évekre van. Az otthoni hálózatok ugyan terjednek, de a szórakóztató termékek még nincsenek bekapcsolva a körbe. A HP és a Sony ugyan lépéseket tettek a számítógép tartalmának kijelőre vitelére, de a multifunkciós médiacenter kora még nem érkezett el.