Rónai György
Újabb fejezet a 3Dmark03 csalások ügyében
A Futuremark 3DMark03-hoz megjelent legújabb b340 javítás után a Gainward szakemberei azzal vádolják a céget, hogy tudatosan letiltotta a GeforceFX grafikus processzorok egyes képességeit, amelyeket az nVidia új ForceWare 52.16 drivere tett lehetővé.
A Futuremark tegnap jelentette be az új patch-et a tesztprogramhoz, amely több hibajavítás mellett az utóbbiakban felfedezett driver csalásokat is igyekszik kiküszöbölni. Tero Sarkkinen, a cég marketing igazgatója szerint "Az új verzió objektív tesztelési lehetőséget biztosít a legújabb hardver és szoftver megoldásokkal. A felhasználóink így egy az egyben összehasonlíthatják a különböző gyártók termékeinek teljesítményét."
Mint ismeretes, néhány hónappal ezelőtt a Futuremark rávilágított bizonyos 3DMark03 specifikus optimalizációkra az ATI és az nVidia grafikus drivereiben. Ezek a kifejezetten a benchmarkhoz írt eljárások tiltottak, hiszen meghamisítják az eredményeket, amellett, hogy valós játékokban nem mutatnak teljesítménynövekedést. Így az egyes kártyák eredményei nem is összehasonlíthatóak. Ezek kiiktatása végett a Futuremark módosította a tesztprogramot, hogy a driverek ne ismerjék fel annak futását.
Amikor ez napvilágot látott, az ATI Technologies azonnal megígérte, hogy kiveszi a drivereiből az optimalizációkat, amelyek bizonyos shaderek sorrendjének felcserélésével pár százalék teljesítménynövekedést eredményeztek a képminőség változása nélkül. Ezt maradéktalanul teljesítette is a cég egy már megjelent Catalyst verzióban. Az nVidia azonban soha nem ígért semmit, illetve hivatalosan nem is ismerte el a csalásnak számító eljárásait.
A Santa Clara-i nVidia októberben jelentette be az egyesített fordítóját, amely már integrálva is lett az új ForceWare 52.16 drivereiben. Ezzel a megoldással a nagyobb teljesítmény érdekében még tovább optimalizálja a GeforceFX-ek Pixel Shadereit. Az nVidia állítása szerint a fordító eljárás a DirectX 9.0 eljárásokat optimalizálja az NV3X GPU-kon, és őszerintük ez minden alkalmazásnál automatikusan javítja a teljesítményt, és nem kivételez semmivel sem.
Több videokártya-tesztelő hardveroldal egybevágó eredményei szerint a GeforceFX 5950 Ultra eredményei jó 15 %-kal estek vissza az új 3DMark03 patch megjelenésével. A patch helyességét azonban több technikai specialista is megkérdőjelezi, nem meglepő módon azok, akik valamilyen formában elkötelezettek az nVidia termékei felé. A Gainward Europe GmbH egyik munkatársa például így nyilatkozott ma: "Az én információim szerint az b340 folt kiiktatja az nVidia új fordítóját. Így a fordító megoldás a CPU segítségével fut csak, úgymond szoftveresen, ezzel 20 % teljesítményt elvéve. Ez nem tükrözi a játékokbeli teljesítményt, és így rossz eredményeket mutat. Számomra a 3DMark03 egyre kevésbé mérvadó, és szerintem egyre több felhasználó fog inkább a játékokra, és alkalmazásokra támaszkodni."
Azonban a fentieket megcáfolandó, a teszteredmények nem a Pixel Shader teljesítmény visszaesését jelzik, hanem a Vertex Shaderét, mintegy 26,5 %-kal. Ezzel tehát meg is dőlt a fenti hipotézis, miszerint a patch bármit is változtatna a Pixel Shader működésén.
A tesztek szerint egyébként az ATI RADEON kártyák teljesítménye ugyanúgy alakul az új folt telepítése után is, tehát levonhatjuk a következtetést, hogy nincs semmiféle illegális optimalizáció már a jelenlegi Catalyst driverekben.
A Futuremark tegnap jelentette be az új patch-et a tesztprogramhoz, amely több hibajavítás mellett az utóbbiakban felfedezett driver csalásokat is igyekszik kiküszöbölni. Tero Sarkkinen, a cég marketing igazgatója szerint "Az új verzió objektív tesztelési lehetőséget biztosít a legújabb hardver és szoftver megoldásokkal. A felhasználóink így egy az egyben összehasonlíthatják a különböző gyártók termékeinek teljesítményét."
Mint ismeretes, néhány hónappal ezelőtt a Futuremark rávilágított bizonyos 3DMark03 specifikus optimalizációkra az ATI és az nVidia grafikus drivereiben. Ezek a kifejezetten a benchmarkhoz írt eljárások tiltottak, hiszen meghamisítják az eredményeket, amellett, hogy valós játékokban nem mutatnak teljesítménynövekedést. Így az egyes kártyák eredményei nem is összehasonlíthatóak. Ezek kiiktatása végett a Futuremark módosította a tesztprogramot, hogy a driverek ne ismerjék fel annak futását.
Amikor ez napvilágot látott, az ATI Technologies azonnal megígérte, hogy kiveszi a drivereiből az optimalizációkat, amelyek bizonyos shaderek sorrendjének felcserélésével pár százalék teljesítménynövekedést eredményeztek a képminőség változása nélkül. Ezt maradéktalanul teljesítette is a cég egy már megjelent Catalyst verzióban. Az nVidia azonban soha nem ígért semmit, illetve hivatalosan nem is ismerte el a csalásnak számító eljárásait.
A Santa Clara-i nVidia októberben jelentette be az egyesített fordítóját, amely már integrálva is lett az új ForceWare 52.16 drivereiben. Ezzel a megoldással a nagyobb teljesítmény érdekében még tovább optimalizálja a GeforceFX-ek Pixel Shadereit. Az nVidia állítása szerint a fordító eljárás a DirectX 9.0 eljárásokat optimalizálja az NV3X GPU-kon, és őszerintük ez minden alkalmazásnál automatikusan javítja a teljesítményt, és nem kivételez semmivel sem.
Több videokártya-tesztelő hardveroldal egybevágó eredményei szerint a GeforceFX 5950 Ultra eredményei jó 15 %-kal estek vissza az új 3DMark03 patch megjelenésével. A patch helyességét azonban több technikai specialista is megkérdőjelezi, nem meglepő módon azok, akik valamilyen formában elkötelezettek az nVidia termékei felé. A Gainward Europe GmbH egyik munkatársa például így nyilatkozott ma: "Az én információim szerint az b340 folt kiiktatja az nVidia új fordítóját. Így a fordító megoldás a CPU segítségével fut csak, úgymond szoftveresen, ezzel 20 % teljesítményt elvéve. Ez nem tükrözi a játékokbeli teljesítményt, és így rossz eredményeket mutat. Számomra a 3DMark03 egyre kevésbé mérvadó, és szerintem egyre több felhasználó fog inkább a játékokra, és alkalmazásokra támaszkodni."
Azonban a fentieket megcáfolandó, a teszteredmények nem a Pixel Shader teljesítmény visszaesését jelzik, hanem a Vertex Shaderét, mintegy 26,5 %-kal. Ezzel tehát meg is dőlt a fenti hipotézis, miszerint a patch bármit is változtatna a Pixel Shader működésén.
A tesztek szerint egyébként az ATI RADEON kártyák teljesítménye ugyanúgy alakul az új folt telepítése után is, tehát levonhatjuk a következtetést, hogy nincs semmiféle illegális optimalizáció már a jelenlegi Catalyst driverekben.