SG.hu

YouTube-titkok, amiket a Google nem reklámoz

A YouTube talán nem tűnik titokzatosnak, hiszen egy nyilvános videóplatformról van szó. Végtelen mennyiségű tartalmat lehet rajta nézni, és aplatformról már rengeteg kutatás született, amelyek mindent feltárnak, a körülötte lévő gazdaságtól kezdve az algoritmus radikalizáló hatásáig. De a kép elmosódik, ha egyszerű kérdéseket teszünk fel.

Mennyi YouTube-ot nézünk mindannyian? A Google erről és sok más részletről hallgat. A cég pár napja nyilvánosságra hozta, hogy azok, akik a YouTube-ot a tévéjükön használják, együttesen napi egymilliárd órát néznek, de a platform összesített számai rejtélyesek. Becslések szerint a YouTube-nak havonta körülbelül 2,5 milliárd felhasználója van - ez majdnem minden harmadik ember a Földön -, a mobilalkalmazások átlagos felhasználója pedig havonta körülbelül 29 órát nézi a YouTube-ot. Ezzel együtt számolgassunk kicsit.

Ha teszünk néhány feltételezést, és azt mondjuk, hogy az alkalmazás-felhasználók havi átlagos nézettsége a YouTube összes felhasználójára alkalmazható mind a weboldalon, mind a televízióban, akkor a 2,5 milliárdot megszorozhatjuk 29 órával. Ez azt mondaná, hogy az emberiség havonta körülbelül 8,3 millió évnyi videót fogyaszt el a YouTube-on. Ez 12 hónapra vetítve majdnem 100 millió évet jelent, ami több százszor hosszabb, mint az emberi történelem összessége.

Hány YouTube-videó létezik? Miről szólnak? Milyen nyelveket beszélnek a YouTuberek? 2025. február 14-én a platform 20 éve működött. Ez rengeteg videó. Mégsem tudjuk, hogy valójában mennyi van belőlük. A Google tudja a válaszokat, csak nem árulja el. Szakértők szerint ez probléma. Gyakorlatilag a valaha létrehozott egyik legerősebb kommunikációs rendszer - egy olyan eszköz, amely a világ népességének egyharmadát látja el információkkal és ötletekkel - a sötétben működik.

Ethan Zuckerman, az amerikai Massachusetts-i Amhersti Egyetem Digitális Közinfrastruktúra Kezdeményezésének igazgatója szerint ez részben azért van így, mert nincs egyszerű módja annak, hogy véletlenszerű mintavételezést végezzünk a videókból. A videók kézzel is kiválaszthatók, vagy valaki az algoritmus ajánlásait követheti, de elfogulatlan, valódi tanulmányozásra érdemes válogatásra nehéz szert tenni. Néhány évvel ezelőtt azonban Zuckerman és kutatócsoportja előállt egy megoldással: megterveztek egy számítógépes programot, amely véletlenszerűen, egyszerre több milliárd URL-címet kipróbálva húz elő YouTube-videókat. Az eszközt nevezhetnénk botnak, de ez valószínűleg túlzás lenne, mondja Zuckerman. "Technikailag pontosabb kifejezés lenne a 'scraper'” - mondja. A scraper eredményei első alkalommal adnak rálátást arra, hogy mi is történik valójában a YouTube-on.

A YouTube 20 éves működése alatt egész generációk érzékenységét formálta, és újradefiniálta a globális kultúrát. Felmérések szerint a YouTube messze a legnépszerűbb közösségi oldal az Egyesült Államokban, a felnőttek 83%-a, a tinédzserek 93%-a tartozik a látogatói közé. A legtöbb becslés szerint ez a második leglátogatottabb weboldal a Földön, amelyet csak a Google.com előz meg.

"Rendkívül nehéz rájönni, hogy mi folyik a közösségi médiaplatformokon belül, mert bár az őket üzemeltető vállalatok bizonyos dolgokat nyilvánosan közzétesznek, ezek a bejelentések töredékesek és gyakran kissé félrevezetőek” - mondja Paul Barrett, a New York University Stern Center for Business and Human Rights igazgatóhelyettese. "Szerintem a Google-nél ösztönösen úgy gondolják, hogy nem áll érdekükben hangsúlyozni, hogy a YouTube milyen óriási, milyen titáni a felhasználók száma, milyen fenomenális a tartalom mennyisége. A Google nem akarja, hogy olyan befolyásosnak lássák, mint amilyen valójában.”

Zuckerman és kollégái azonban megtalálták a módját, hogy bepillantsanak a függöny mögé. A YouTube URL-ek szabványos formátumúak. Néhány kivételtől eltekintve a címek „youtube.com/watch?v=” kezdetűek, és egy 11 karakterből álló egyedi karakterlánccal végződnek. A Gangnam Style azonosítója például 9bZkpp7q19f0. A kutatók tehát írtak egy programot, amely alapvetően 11 véletlenszerű karaktert generál, és ellenőrzi, hogy van-e megfelelő videó. Ha a scraper talál egyet, akkor letölti azt. Zuckerman szerint úgy képzelhetjük el, mint egy idegesítő tinédzsert, aki véletlenszerű számokat üt be tréfás hívásokhoz.

"Ha tudni szeretném, hány érvényes telefonszám van New York 212-es körzetszámában, akkor csak tárcsázom a 212-est és hét véletlenszerű számot, hogy lássam, felveszi-e valaki. Valószínűleg sokat szidnának, ha eleget csinálnám, de végül elég adatot gyűjtenék ahhoz, hogy kitaláljam” - mondja Zuckerman. „Ezt tettük a YouTube-tal is. Az a helyzet, hogy a YouTube-on 18,6 kvintillió potenciális szám van, így több milliárdot kell tárcsázni, mire valaki felveszi.” Zuckerman laboratóriuma tehát hagyta, hogy a scraper tárcsázza a YouTube-ot, újra és újra, amíg össze nem állt egy elég nagy adathalmaz.

Az első 10 016 videó összegyűjtéséhez, amelyet a kezdeti tanulmányukhoz gyűjtöttek, a scraper több mint 18 trillió potenciális URL-címet próbált ki. Minden egyes valódi videóra, amit talált, majdnem 1,87 milliárd rossz tippet tett. Ha ezt a munkát maga végezné el, és minden egyes próbálkozásra három másodpercet fordítana, átlagosan 178 évbe telne, mire egyetlen videón landolna. Amikor a kutatók elemezték eredményeiket, az eredmények megkérdőjelezték az uralkodó narratívát arról, hogy mi is valójában a YouTube.

Az első kérdés egyszerű volt. Hány videót töltöttek fel az emberek a YouTube-ra? A Google ezt a statisztikát a kezdeti időkben még közzétette, még akkor, amikor a YouTube-nak volt mit bizonyítania. Amikor a Google 2006-ban megvásárolta a platformot, naponta körülbelül 65 000 videót töltöttek fel. Újabban a vállalat szerint percenként több mint 500 órát töltenek fel, de a videók számát illetően szűkszavúan nyilatkoznak. Zuckerman és kollégái összehasonlították a talált videók számát a találgatások számával, és becslést adtak: számításaik szerint 2022-ben a YouTube-on több mint kilencmilliárd videó volt található. Ez a szám 2024 közepére 14,8 milliárd videóra nőtt, ami 60%-os ugrás.


Sokaknak a YouTube-ról a pénzért és hírnévért versengő, csillogó szemű influencerek, vagy az olyan profi tartalomkészítők arca jut eszébe, mint MrBeast vagy Joe Rogan. A kutatók azonban ezután a videók egy részhalmazát vették, és emberi bírálókkal nézették meg mindegyiket, hogy egy sor kérdésre válaszoljanak a látottakkal kapcsolatban. Többnyire nem találtak profikra. Az általuk elemzett videók mindössze 0,21%-ában szerepelt valamilyen pénzzel való fizetés, például szponzoráció vagy reklám magában a videóban. A videók kevesebb mint 4%-a tartalmazott olyan cselekvésre való felhívást, mint például a YouTube híres felhívásai a lájkolásra, kommentelésre és feliratkozásra. A videók 14%-a tartalmazott valamilyen díszletet vagy hátteret, és csak 38%-ukon végeztek valamilyen szerkesztést.


A videók több mint felében „feltűnően remegő” kameramunkát alkalmaztak. A videóknak csak mintegy 18%-ában ítélték jó minőségűnek a hangot, és a hangminőség az esetek majdnem 85%-ában jelentősen változott. Több mint 40%-ban csak zene volt, beszéd nélkül. A mintában szereplő videók mintegy 16%-a elsősorban állóképeket tartalmazott. A legjobb YouTuberek több százmilliós közönséget vonzanak, de a kutatók becslése szerint a YouTube-videók átlagos megtekintési száma mindössze 41, és a videók 4%-át egyetlen alkalommal sem nézték meg. A videók mintegy 74%-ához nulla hozzászólás tartozik. A videók 89%-ának nincs kedvelése. Úgy tűnik, a tipikus YouTube-videók nem csak kevés figyelmet kapnak, de nagyon rövidek is. Felmérték, hogy a YouTube-videók mediánja mindössze 64 másodperc hosszú, és a videók több mint egyharmada 33 másodpercnél rövidebb.


A YouTube egykor úgy adta el magát, mint a hétköznapi emberek eszköze. A cég korai szlogenje az volt, hogy „sugározd magad”. Ma azonban a YouTube azt sugallja, hogy inkább egy olyan szolgáltatás, amelyen az emberek profi alkotók munkáját nézhetik meg. A YouTube vezérigazgatója, Neal Mohan a 2025-ös év elején írt éves levelében azt mondta, hogy a vállalat küldetése még mindig az, hogy „mindenkinek hangot adjon” - de az üzenet nagy része arról szólt, hogy „a YouTuberek Hollywood startupjaivá válnak” és „a YouTube az új televízió”.

Ez a narratíva kihagy egy kritikus darabot a képből, mondja Ryan McGrady, Zuckerman laboratóriumának vezető kutatója, aki részt vett a letöltési projektben. A YouTube egy ingyenes szolgáltatás, amelyet az alapoktól kezdve egy magáncég épített fel, és azzal lehetne érvelni, hogy a Google-nek ekként kellene működtetnie a platformot. De ha megvizsgáljuk, hogy az emberek hogyan használják valójában a YouTube-ot, az kevésbé hasonlít a tévére, inkább az infrastruktúrára - mondja McGrady. "A legtöbben úgy képzeljük el a YouTube-ot, mint egy olyan helyet, ahol a milliomosok díjakat osztanak szét egy Squid-Game-szerű versenyen” - mondja. „De ha a YouTube-ról és a társadalomban elfoglalt helyéről akarunk beszélgetést folytatni, meg kell vizsgálnunk azt is hogyan használják, nem csak azt, hogy hogyan fogyasztják.”

A YouTube az internet egyik de facto tárháza, sokan közülünk először oda mennek, ha videókat akarnak közzétenni vagy online tárolni. Ez az a hely is, ahol például a helyi önkormányzatok üléseit közvetítik, és amely létfontosságú lehetőséget biztosít a nyilvános elszámoltathatóság számára olyan módon, ahogyan az a YouTube létezése előtt nem volt lehetséges. McGrady szerint ez nem csupán egy „platform”, hanem az infrastruktúra kritikus része, és így kell szabályozni. „Azoknak a vállalatoknak, amelyek a közszféránk ilyen nagy részét birtokolják, vannak bizonyos minimális elvárásaink az átláthatósággal kapcsolatban.”

A Google-re minden eddiginél nagyobb szabályozási nyomás nehezedik. A vállalatnak világszerte több olyan üggyel is szembe kellett néznie, amelyekben azzal vádolták, hogy több iparágban is illegális monopóliumokat működtet. A Google ezek közül többet elvesztett, és jelenleg számos más trösztellenes perrel is küzd. A New York-i Egyetem munkatársa, Barrett szerint azonban a YouTube elkerülte a legnagyobb közösségi média versenytársait sújtó vizsgálatok nagy részét. Mark Zuckerberg és Elon Musk gyakran és hangosan nyilatkozik arról, hogy hogyan folytatják üzleti tevékenységüket és mi történik a platformjaikon. „A Google ezzel szemben nagyrészt kimaradt a kereszttűzből azzal, hogy sokkal csendesebb stratégiát választott, és ez a stratégia szerintem nagyrészt bevált nekik” - mondja.

„A közösségi média anomáliát jelent, amikor arról van szó, hogy a vállalatoknak milyen kevés magyarázatot kell adniuk, ha összehasonlítjuk más iparágakkal, például a pénzügyi szférával, a mezőgazdasági ágazattal vagy akár a műsorszolgáltatással” - mondja Barrett. „De a közösségi médiavállalatok alapvető szereplők nemcsak a tömegkommunikációban, hanem a politikai és a polgári élet minden kérdésében.” Barrett szerint a legfontosabb dolog, amit meg kell érteni, a YouTube algoritmusának belső működése, mely egy olyan rendszer, amely csillagászati hatalommal rendelkezik az információk terjesztése felett az egész világon. De fontosak a platformon zajló események egyszerű részletei is. "Nagyon értékes lenne megismerni az összes olyan tényt, amely jelenleg még homályos és elérhetetlen. Ezek az építőkövei a mélyebb kutatások elvégzésének” - mondja. "Ez csak egy bizonyos pontig vezet, de valahol el kell kezdeni. Minél több alapinformációt kell értékelnünk, annál egészségesebb lesz a nyilvános vita a közösségi média társadalomban betöltött szerepéről.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #3
    Szerintem politikai/ideológiai okokból bizonyos videókat tolnak, másokat visszahúznak. Az pedig önmagát gerjesztő folyamat, ugyebár.
  • militavia #2
    Azt nem értem, ha ennyire nem tudod hogyan működik, akkor mit vádolgatod őket csalással? A nézőszámra verik sokat, azt jelzi ki, amikor eg videó igazi mércéje, hogy mennyi ideig nézik. A kettő együtt mutatja meg, hogy kb. mennyire sikeres egy videó.

    A reklámok és YT-ből számolt adsense elsősorban az időn alapul, mert ha valaki rövid ideig nézi, akkor nehéz úgy reklámot bedobni, ami nem nézés közben ugrik fel.

    Van olyan videóm, aminél a nézőszám 34 ezer és 2500 óra a megtekintés.
    Meg olyan is, ahol 12 ezer nézőnél jött ki 2600 óra.

    Az adsense bevétele közel azonos a kettőnek, mert az idő a döntő, nemhogy hányan nézik meg.
  • duke #1
    Szerintem a megnezesi szamokkal is korlatlanul trukkoznek, hiszen ugysem lehet ellenorizni. A legtobb videobol par masodpercet nezek meg, beletekerek ide oda aztan hagyom, mert agyatlan baromsag. Ilyenkor vajon megnezetnek tekintik, mikozben legfeljebb az 1 %-at lattam ?