SG.hu

Meg lehet enni a mesterséges intelligencia által kitalált ételeket?

Segíthet-e a mesterséges intelligencia az étteremtulajdonosoknak ízletes új menükkel elcsábítani a vásárlókat, vagy ez csak a katasztrófa receptje?

"Megkértük a népszerű MI chatbotot, a ChatGPT-t, hogy hozzon létre egy receptet, a legjobb pizzát Dubai számára” - mondja Spartak Arutyunyan, aki a Dodo Pizza étteremlánc menüfejlesztését vezeti. "És valóban létrehozott egy receptet. Bevezettük, valóban hatalmas sikert aratott, és még mindig szerepel az étlapon”. Arutyunyan szerint mivel Dubai hárommillió lakosának 90%-a bevándorló, „nagyon sok kultúra van itt”. „Indiaiak, pakisztániak, filippínók, arabok, európaiak”. Megkérte a ChatGPT-t, hogy találjon ki egy olyan pizzát, amely képviseli ezt a kulturális keveredést. A válasz egy arab shawarma csirkéből, indiai grillezett paneer sajtból, közel-keleti za'atar fűszernövényekből és tahini szószból álló feltét volt. A Dodo Pizza vásárlói pedig láthatóan nem tudnak betelni vele. „Séfként soha nem keverném össze ezeket az alapanyagokat egy pizzán, de mégis, az ízek keveréke meglepően jó volt” - mondja Arutyunyan. Az MI által megálmodott más pizzák azonban nem kerültek fel az étlapra, például eper és tészta, valamint áfonya és reggeli müzlikeverék.

Egy világgal arrébb, az Egyesült Államokban Venecia Willis hasonló kísérletet végzett a dallasi Velvet Tacóban, ahol ő a konyhai igazgató. "Nagyon kíváncsi” volt a mesterséges intelligenciára, ezért engedte a ChatGPT-t, hogy kitalálja a hét egyik tacóját. Willis elmondása szerint azt mondta neki, hogy "körülbelül nyolc hozzávalót használjon, és csak egy tortillát és egy fehérjét választhatott ki”. De a receptek többsége nem volt túl finom. "Volt néhány furcsa kombináció. Például nem voltam biztos benne, hogy a vörös curry, a kókuszos tofu és az ananász együtt finom lesz-e” - mondja Willis.

De három olyan receptet elkészített, amelyek ígéretesebbnek tűntek, és végül egy garnélarákos steak tacót forgalomba is hozott. Egy hét alatt 22 ezret adtak el belőle. "Úgy gondolom, hogy a mesterséges intelligencia nagyszerű eszköz, amikor az ember egy kreatív válságban van, hogy újra beindítsa az agyát. Valamely a kombináció tényleg működhet, megéri kipróbálni. A mesterséges intelligencia olyasmit is javasol, amire nem is gondoltam volna.” Willis azonban hozzáteszi, hogy „nem bízna mindent a mesterséges intelligenciára. Kell, hogy legyen emberi elem a receptek kidolgozásánál”.


Azonban nem mindenki örül az MI megjelenésének az élelmiszeriparban. Egy londoni koktélkészítő, Julian de Feral azt mondja, hogy kerüli az MI-t, mert „nagyon ellenintuitívnak tűnik”, és a választásokból hiányzik a józan ész. Az MI chatbotok „nem varázslók” - figyelmeztet Emily Bender, a seattle-i Washingtoni Egyetem nyelvészprofesszora. Abból tanulnak, amit az interneten olvasnak. "Ha a ChatGPT-t rá lehet venni, hogy kiköpjön valamit, ami receptnek tűnik, akkor azért van, mert vannak receptek az interneten”.

Hozzáteszi, hogy a mesterséges intelligencia letölthette a receptet valakinek a szakácsblogjáról, ezzel csökkentve az olvasóik számát, és azt a képességüket, hogy megéljenek előfizetésekből vagy reklámbevételekből. Bender professzor azonban elismeri, hogy a jövőben egy kifinomultabb mesterséges intelligencia segíthet receptek elkészítésében. "Az MI-t meg lehet kérni arra, hogy kategorizálja az édes és a savanyú összetevőket, keresse meg azokat, amelyeknek az internet szerint együtt jó ízűnek kell lenniük, és aztán találjon ki nagyon részletes recepteket. Azonban egy jól meghatározott kutatási kérdéssel kell rendelkeznünk, hogy ilyen előnyökhöz jussunk” - teszi hozzá.

A brit Waitrose szupermarketlánc arra használja a mesterséges intelligenciát, hogy kiszúrja a közösségi médiában felbukkanó étkezési trendeket. Jelenleg ezek közé tartozik a „smash burger” - ez egy olyan nagyon ropogós hamburger, amelyet darált marhahús szuperforró serpenyőben történő összenyomásával készítenek - és a „crookies, ami egy süteménytésztával és csokoládéforgáccsal töltött croissant. "Láttuk, hogy a smash burgerek az egész közösségi médiát letarolják” - mondja Lizzie Haywood, a Waitrose innovációs menedzsere. „Három-négy dedikált smash burger étterem megnyitása az Egyesült Királyságban egybeesett azzal, hogy mi is piacra dobtuk a smash burgereket.” Ami a crookie-kat illeti, azt mondja, az MI azt látta, hogy a közösségi médiában „a tavalyi évhez képest 80-90%-kal megugrott a róluk szóló említés, és három hónap alatt sikerült bevezetnünk őket egyes üzletekbe”.

Szingapúrban az olasz Stefano Cantú egy mesterséges intelligenciával működő alkalmazást hozott létre, amely képes recepteket javasolni, ha megmondjuk neki, milyen összetevők vannak a hűtőszekrényben és a szekrényben. A ChatGPT által működtetett alkalmazásnak a „ChefGPT” nevet adta. "Olasz vagyok, így természetesen főzök is” - mondja Cantú, aki nappal egy egy szoftvercégnél dolgozik. Elmondása szerint az ötlet "egy hétvége alatt” jött, miután a ChatGPT-től receptinspirációkat kért. Az alkalmazásban vannak legördülő menük és kapcsolók, amikkel a felhasználó megadhatja milyen eszközök vannak a konyhájában, vagy ha siet, vagy nem túl jó szakács. A mesterséges intelligencia ezután előáll egy recepttel és az étel képével.

Cantú elmondta, hogy a tavalyi indulástól számított másfél héten belül 30 000 felhasználója volt - de aztán „egy elég nagy számlát kapott az OpenAI-tól”, a ChatGPT mögött álló cégtől. Most már rendszeresen fizet az OpenAI-nak a mesterséges intelligencia használatáért. Cantú elmagyarázza, hogy ez egy szokásos megállapodás, amikor egy olyan startup, mint az övé, egy másik vállalat technológiájára építi az alkalmazását. Hozzáteszi, hogy továbbra is próbálja megtalálni „a megfelelő egyensúlyt a reklámok és az előfizetések között, valamint az ingyenes felhasználóknak nyújtandó megfelelő szintű használatot”. És hogy miként tudja „pénzzé tenni az ingyenes felhasználókat anélkül, hogy eladná az adataikat”.

Spartak Arutyunyan, a Dodo Pizza munkatársa szerint a mesterséges intelligenciát inkább szórakoztató dolognak kell tekinteni, nem pedig olyasminek, amire az egész menüt alapoznánk. A Dodo Pizza azonban most lehetővé teszi a dubai ügyfeleknek, akik az alkalmazáson keresztül rendelnek, hogy maguk is kipróbálhassák a mesterséges intelligenciát, és szokatlan pizzafeltétek megálmodását. A cég azt közölte, hogy a mesterséges intelligencia funkciót a világ más pontjaira is ki akarja terjeszteni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Supra-III #7
    Amúgy ez az MI a modern tyúk vagy tojás kérdés. Persze, lehet hogy egy blogban vagy egy FB postban olvasta az MI, és így csökkenti a találatát az adott forrásnak, másrészt az MI nélkül a büdös életben nem találnám meg ezt a forrást, még ha a jövő hetet görgetéssel töltöm, akkor sem.
    Mindamellett azért én nem érzem ezt olyan óriási technikai kihívásnak. Az információhoz el lehet menteni a forrást, a felhasználáskor pedig rögzíteni lehet az adott helyen (akár egy saját interface-el) hogy az MI felhasználta.
    És ennyi. Van káposzta, meg kecske is....
  • Supra-III #6
    +1.
    Miért ne? alapvetően emberi írásokon tanult. Ha intergalaktikus anyagokon tanítanák, lehet nem merném megkóstolni, mert tudomisén kénsav alapú. De így, simán.
  • Gabbbbbbbbbbbb #5
    Nem értek egyet veletek.

    Szerintem totál nem esélytelen, hogy sikeres receptekben szereplő alapanyag kombinációk alapján olyat generáljon, amire érdemes lehet egy szakácsnak ránézni, egy kiindulási pontot adva neki.
  • csicso82 #4
    Ötletes kérdés de értelmetlen. Sok mindenre lehet most és majd a jövőben is használni az MI-t de ilyesmire értelmetlen.
  • wkm #3
    Hogyne lehetne megenni?! Egyszer biztosan...
  • barret #2
    Meg hát! Majd a robotok elnyammognak rajta!
  • inkvisitor1978 #1
    Más szóval dob pár lehetőséges a hozzáférheő alapadatok alapján, de fogalma sincs, hogy ezek mennyire válhatnak be.
    A válaszokat szűrni kell valódi intelligenciának is.
    Ez még nem AI, max szakértői rendszer.