SG.hu
Óriásrobottal tartják karban vasútvonalaikat a japánok
A Japan Railways Groupot alkotó hat vállalat egyike, a West Japan Railways (JR West) bemutatott egy óriási humanoid robotot, amely számos karbantartási feladat elvégzésére képes a vonalakon.
A robot egy "vasúti berendezések karbantartására szolgáló többfunkciós vasúti nehézgép”, és a JR West által használt, már tesztelt prototípuson alapul. A 600 kilós eszköz két karral rendelkezik, amelyek akár 40 kilogrammos tárgyakat is képesek szállítani. A robotot egy hidraulikusan emelt és süllyesztett munkagép platformjára helyezve 12 méteres magasságba tudják felemelni. Fák kivágására vagy egyéb akadályok eltávolítására, infrastruktúra festésére, valamint jelzőberendezések cseréjére vagy javítására is használják majd. A nagyméretű gép egy teherautóra van szerelve, amely képes a síneken is közlekedni. A gépet a teherautó belsejéből egy operátor irányítja egy kamerákhoz csatlakoztatott szemüveges headset segítségével. Amikor a kezelő elfordítja a fejét, a robot ugyanezt teszi. A felemelt tárgyak súlya is érzékelhető a vezérlőkarokon keresztül.
„A jövőben reméljük, hogy az infrastruktúránk mindenféle karbantartási műveletéhez gépeket fogunk használni”, és ez egy esettanulmányt fog nyújtani a munkaerőhiány kezeléséhez - mondta Kazuaki Hasegawa, a vállalat elnöke a sajtótájékoztatón. A JR West szerint az új berendezések javítják a biztonságot, mivel kevesebb embernek kell felmászni a felsővezetékekre, és a legtöbb feladat esetében legalább 30%-kal csökken a munkaerőigény. A festéshez a korábbi öt helyett már csak három munkás szükséges, a fák kivágásához pedig a korábbi három helyett csak két munkás - mondták a tisztviselők. "A gépesítés nagymértékben hozzá fog járulni az áramütés vagy leesés okozta munkahelyi balesetek kiküszöböléséhez, így a biztonság javulásához vezet” - magyarázta a vállalat.
Az új robotot a Jinki Ittai Co, egy robotikai technológiát fejlesztő céggel, valamint a Nippon Signal Co, egy IT és elektromos infrastruktúrával foglalkozó céggel együttműködve fejlesztették ki. A JR West kezdetben csak egy masinát vet be, amely a Keihanshin (Kiotó-Oszaka-Kobe) térségében lévő vasútvonalai mentén végez majd munkát. Az elkövetkező évekre nézve a JR West tisztviselői remélik, hogy a robotokat más szervezeteknek is kölcsönadhatják vagy értékesíthetik, hogy ne csak a vasútvonalak karbantartására, hanem az út menti közlekedési jelzések cseréjére és az alagutak mennyezetének tisztítására is használják.
A robot egy "vasúti berendezések karbantartására szolgáló többfunkciós vasúti nehézgép”, és a JR West által használt, már tesztelt prototípuson alapul. A 600 kilós eszköz két karral rendelkezik, amelyek akár 40 kilogrammos tárgyakat is képesek szállítani. A robotot egy hidraulikusan emelt és süllyesztett munkagép platformjára helyezve 12 méteres magasságba tudják felemelni. Fák kivágására vagy egyéb akadályok eltávolítására, infrastruktúra festésére, valamint jelzőberendezések cseréjére vagy javítására is használják majd. A nagyméretű gép egy teherautóra van szerelve, amely képes a síneken is közlekedni. A gépet a teherautó belsejéből egy operátor irányítja egy kamerákhoz csatlakoztatott szemüveges headset segítségével. Amikor a kezelő elfordítja a fejét, a robot ugyanezt teszi. A felemelt tárgyak súlya is érzékelhető a vezérlőkarokon keresztül.
„A jövőben reméljük, hogy az infrastruktúránk mindenféle karbantartási műveletéhez gépeket fogunk használni”, és ez egy esettanulmányt fog nyújtani a munkaerőhiány kezeléséhez - mondta Kazuaki Hasegawa, a vállalat elnöke a sajtótájékoztatón. A JR West szerint az új berendezések javítják a biztonságot, mivel kevesebb embernek kell felmászni a felsővezetékekre, és a legtöbb feladat esetében legalább 30%-kal csökken a munkaerőigény. A festéshez a korábbi öt helyett már csak három munkás szükséges, a fák kivágásához pedig a korábbi három helyett csak két munkás - mondták a tisztviselők. "A gépesítés nagymértékben hozzá fog járulni az áramütés vagy leesés okozta munkahelyi balesetek kiküszöböléséhez, így a biztonság javulásához vezet” - magyarázta a vállalat.
Az új robotot a Jinki Ittai Co, egy robotikai technológiát fejlesztő céggel, valamint a Nippon Signal Co, egy IT és elektromos infrastruktúrával foglalkozó céggel együttműködve fejlesztették ki. A JR West kezdetben csak egy masinát vet be, amely a Keihanshin (Kiotó-Oszaka-Kobe) térségében lévő vasútvonalai mentén végez majd munkát. Az elkövetkező évekre nézve a JR West tisztviselői remélik, hogy a robotokat más szervezeteknek is kölcsönadhatják vagy értékesíthetik, hogy ne csak a vasútvonalak karbantartására, hanem az út menti közlekedési jelzések cseréjére és az alagutak mennyezetének tisztítására is használják.