SG.hu
Forradalmi fejlődés a Boston Dynamics új humanoid robotja
Nyugdíjazta Atlas nevű humanoid robotja hidraulikus verzióját a Boston Dynamics. Az új verzió teljesen elektromos, és a mozgása is megváltozott: attól még hogy úgy néz ki, mint egy ember, a mozgása teljesen eltérő.
A videó indulásakor Atlas mozdulatlanul fekszik a hasán, csak egy elektromos motor zúgása hallatszik. Nem éppen halk, de elődeihez képest jóval csendesebb. A robot lábai térdben behajlanak - ez a mozgás először természetes, majd átcsap egy hátborzongató tartományba, mintha egy horrorfilmből származna. Ahogy Atlas teljesen feláll, a kamerának háttal áll, majd a feje 180 fokban megfordul, és a törzs is követi a mozgást. A feje egy tökéletesen kerek képernyő, a kerületén gyűrűs fénnyel. Atlas mozgása gyors, de a lépések még mindig kissé rángatóznak - bár lényegesen gördülékenyebb, mint sok új kereskedelmi forgalomban kapható humanoid, amelyeket az elmúlt néhány évben láthattunk. A járás inkább a négylábú Spot - Atlas unokatestvére - pimasz magabiztosságát juttatja eszünkbe.
Atlas új változatában gyakorlatilag semmi nem maradt elődjéből, az felismerhetetlen. Eltűnt a nehéz törzs, a hajlott lábak és a lemezes páncélzat. A karcsú, új mechanikus csontvázon sehol sem találhatók szabadon hagyott kábelek. A vállalat - amely évtizedek óta kénytelen elviselni a robot apokalipszisre vonatkozó panaszokat - kedvesebb, szelídebb kialakítás mellett döntött, mint az eredeti Atlas és a modernebb robotok, például a Figure 01 és a Tesla Optimus. Esztétikája hasonlít az Agility Digit és az Apptronik Apollo robotjához. Lágyabb, karikatúraszerűbb dizájn jellemzi, feje közlekedési lámpára hasonlít. Annyira más, hogy fura, hogy nincs új neve. Ezzel a Boston Dynamics szembement saját gyakorlatával, hiszen a kereskedelmi forgalomba hozatal felé tartó úton a SpotMini-ből Spot, a Handle-ből pedig Stretch lett.
"Lehet, hogy ezt még átgondoljuk, amikor valóban készen állunk a gyártásra és a mennyiségi szállításra" - mondta Robert Playter, a Boston Dynamics vezérigazgatója. "De úgy gondolom, hogy egyelőre érdemes megtartani a márkanevet." A vezető nyilatkozata elárulja, hogy a projekt még korai stádiumban van. A Boston Dynamics jelenlegi ütemterve szerint az elektromos Atlas jövő év elején kezdi meg a kísérleti tesztelést a Hyundai létesítményeiben, a teljes gyártás pedig néhány évvel később kezdődik. "Jövő évtől kezdve helyszíni kísérleteinket a Hyundai-nál fogjuk végezni" - mondja Playter. "A robot sikeréhez sokkal többre van szükség, mint csak menő technológiára. Tényleg meg kell érteni a felhasználási eseteket, és a Hyundainak megfelelő gyártási kapacitással kell rendelkeznie ahhoz, hogy megérje a robotba való beruházás."
A 40 másodperces "All New Atlas" teaserben leginkább a robot mozgása a legszembetűnőbb. Kiemeli, hogy egy humanoid robotnak nem kell a lehető legemberibbnek lennie. Az evolúció több milliárd éves fejlődése nem alakított minket, embereket tökéletessé, és ha már a saját képmásunkra készítünk gépeket, miért ne építhetnénk olyanokat, amelyek képesek olyan dolgokra, amikre mi nem? "Egyedi, nagy teljesítményű és nagyon rugalmas aktuátorokat építettünk a legtöbb ízületbe" - mondja Playter. "Ez hatalmas mozgástartományt jelent. Ez tényleg egy élsportoló erejét csomagolja egy aprócska csomagba, és ilyen csomagokat használtuk az egész robotban."
A Boston Dynamics hírnevét vírusvideókkal szerezte meg. Robotjaik felváltva táncolnak vagy végeznek valóban hasznos munkát egy ipari környezetben, emiatt nehéz szétválasztani, hogy mi az, amit a vállalat valódi funkcionalitásnak tekint, és mi az, amit csak egy kis magamutogatásnak tart. A hason fekvő helyzetből való indulás például lehetőséget ad a fordított felállásra, de egyben praktikus is lehet. Ahogy a Boston Dynamics a hidraulikus Atlas búcsúvideójában is bemutatta, a leesés is a munka része - ahogy a felállás is. Az igazság az, hogy a jelenlegi ipari robotok többségénél probléma esetén emberi beavatkozásra van szükség. Egy olyan robot viszont, amely ilyenkor leporolja magát és újra munkába áll, nagy nyereség a termelékenység szempontjából.
A rendszer gyorsasága szintén jelentősen növeli a termelékenységi potenciált. Az Agility Digit demójában a robot odasétál egy polchoz, megfordul, odasétál a szállítószalaghoz, megfordul és visszasétál. Ha ezt a feladat naponta több száz - vagy akár több ezer - alkalommal megtörténik, akkor kiderül hol lehet értékes másodperceket lefaragni. "Olyan mozdulatokra lesz képes, amelyekre az emberek nem" - magyarázza Playter. "Ennek nagyon gyakorlatias felhasználási lehetőségei lesznek." A robot fordulási sugarának jelentős csökkentése szintén fontos a szűk helyeken. Ezeket a gépeket úgy tervezik, hogy a meglévő helyiségekben meglévő munkafolyamatokba illeszthetőek legyenek. A megnövelt manőverezhetőség végső soron a különbséget jelentheti aközött, hogy egy adott környezetben tud-e majd dolgozni, vagy át kell alakítani az elrendezést.
Az előző Atlas bucsúvideója bemutatja, hogy az elesés is a tanulási folyamat természetes része
A videóban látható kezek nem újak, korábban már szerepeltek a hidraulikus modellen. Ugyanakkor azt is bemutatja, hogy a vállalat úgy döntött, nem teljesen az emberi formatervezéshez, mint vezérlő erőhöz igazodik. Itt a különbség annyi, hogy a karokra négy helyett három ujjat szereltek. "Egy kéz nagyon bonyolult dolog" - mondja Playter. "Megbízhatónak és a robusztusnak akartuk, ezért ötnél kevesebb ujjal terveztük, hogy megpróbáljuk kontrollálni a komplexitást. Továbbra is vizsgáljuk ezt a kialakítást, azt szeretnénk, hogy a különböző formákhoz alkalmazkodó, rugalmas fogást biztosítsunk, gazdag érzékeléssel, mely figyeli az érintkezést."
A tervezés legvitatottabb aspektusa a fej volt, ami egy nagy, kerek kijelző, mintha egy kozmetikai tükör lenne. "Ez volt az egyik olyan tervezési elem, amelyen elég sokat bosszankodtunk" - mondja Playter. "Mindenki másnál valamiféle humanoid alak van. Azt akartam, hogy más legyen. Azt szeretnénk, ha barátságos és nyitott lenne. Palettát biztosít a megjelenítéshez. Természetesen vannak benne elrejtett érzékelők, de a forma célja az, hogy némi barátságosságot sugalljon. Ez fontos lesz a jövőbeli interakcióhoz."
A hidraulikus Atlas bemutatása óta eltelt évtizedben drámaian megváltozott a világ. Az elektromos Atlasnak olyan társasága van, mint a Figure, az Apptronik, a Tesla és az 1X humanoid robotja. "Számunkra nyilvánvaló, hogy óriási az ágazat iránti érdeklődés. Azt hiszem, ezt három esemény motiválta. Először is, a Boston Dynamicsot közel egymilliárd dollárért felvásárolta a Hyundai. Ez mindenkit ráébresztett a piac méretére. A második a Tesla gyártás iránti érdeklődése volt, ami megerősítette azokat a dolgokat, amelyeket már régóta csináltunk. A harmadik pedig a mesterséges intelligencia, mint a dolgok kezelését segítő eszköz, aminek fejlődése mindezt megvalósíthatóvá teszi."
A Boston Dynamics nagy előnnyel indul a humanoid robotok terén. A vállalat 2023 karácsonya körül alkotta meg az új Atlas első prototípusát, ezt megelőzően sok összetettebb problémát szimulációban dolgozott fel. Most a vállalat végre készen áll arra, hogy elkezdje bemutatni, mire képes a robot - vagy legalábbis a korai szakaszát annak, amit a rendszerrel tervez.
Elon Musk imád nagyot álmodni, már az Optimus legelső nyilvános megjelenésekor - amikor a Tesla "robotja" valójában csak egy spandexbe öltözött ember volt - egy olyan rendszerről beszélt, amely mindenre képes. Az Optimus egész nap a gyárban dolgozhat, bevásárolhat, majd vacsorát főz. Ez az álom, de a valóság kis lépésekből építkezik. A robotikai cégek már most is beszélnek "általános célú humanoidokról", de rendszereik csak egy-egy feladatot valósítanak meg. A legtöbbjük számára ez hasznos terhek A pontból B pontba történő mozgatását jelenti. A formafaktor valódi kihasználásához azonban általánosabb intelligenciára lesz szükség.
Mindehhez egy alkalmazásboltos modell jelentheti a legtisztább utat. A fejlesztői hozzáférés nagy szerepet játszott Spot funkciókészletének bővítésében, Playter szerint azonban a Boston Dynamics nem ezt a megközelítést fogja alkalmazni az Atlas esetében. "Határozottan saját magunk fogjuk létrehozni az alkalmazást, és nem egy platformot építünk" - mondja. "Tapasztalataink szerint a gyors fejlődéshez az vezet, ha egy alkalmazásra összpontosítunk, és megoldjuk a problémákat, nem pedig azt feltételezzük, hogy valaki más fogja megoldani helyettünk. Úgy gondolom, hogy a mesterséges intelligencia alapvető fontosságú. A feladatok általánosságának támogatása MI-technikákkal fog megtörténni és erősödni". A vállalat nemrég megnyitotta a hozzáférést a Spot megerősítő tanulási algoritmusához a fejlesztők számára. Ez a munka alapvetően fontos lesz az Atlas növekvő készségkészletéhez.
Playter kifejtette, hogy a siker érdekében a humanoid gépeknek túl kell lépniük a dobozok pakolásán. "A humanoidoknak a feladatok hatalmas általánosságát kell támogatniuk. Van két kezük. Olyan összetett, nehéz geometriai alakzatokat kell tudniuk felvenni, amelyeket egy egyszerű dobozszedő nem képes, és ezekből több százezret kell elvégeznie. Szerintem az egyfeladatú robotok már a múlté. Stretch az egyik utolsó olyan alkalmazás, ahol egy robot csak dobozokat mozgat, és versenyképes."
De akkor mi lesz Atlas feladata a Hyundai bemutatótermében? A választ egy, a vállalat által még februárban közzétett videóban találhatjuk meg, amelyen a robot hidraulikus változata autóalkatrészekkel lépett interakcióba. "A dinamikus mobilitás terén szerzett hosszú múltunk azt jelenti, hogy tudjuk hogyan lehet nehéz terhekkel dolgozni, és mégis fenntartani egy óriási mobilitást" - mondja. "Azt hiszem, ez lesz a megkülönböztető jegyünk, hogy képesek leszünk összetett, masszív dolgokat felvenni. Az a merevítő a videón kb. 13 kilót nyom. Fogunk egy videót készíteni, amely az egész erőfeszítés részeként egy kicsit többet mutat be azokból a manipulációs feladatokból, amelyeket az Atlas valós tárgyakkal végez. Mi tudjuk, hogyan kell ezt csinálni, és még nem láttam, hogy mások is csináltak volna ilyet."
A videó indulásakor Atlas mozdulatlanul fekszik a hasán, csak egy elektromos motor zúgása hallatszik. Nem éppen halk, de elődeihez képest jóval csendesebb. A robot lábai térdben behajlanak - ez a mozgás először természetes, majd átcsap egy hátborzongató tartományba, mintha egy horrorfilmből származna. Ahogy Atlas teljesen feláll, a kamerának háttal áll, majd a feje 180 fokban megfordul, és a törzs is követi a mozgást. A feje egy tökéletesen kerek képernyő, a kerületén gyűrűs fénnyel. Atlas mozgása gyors, de a lépések még mindig kissé rángatóznak - bár lényegesen gördülékenyebb, mint sok új kereskedelmi forgalomban kapható humanoid, amelyeket az elmúlt néhány évben láthattunk. A járás inkább a négylábú Spot - Atlas unokatestvére - pimasz magabiztosságát juttatja eszünkbe.
Atlas új változatában gyakorlatilag semmi nem maradt elődjéből, az felismerhetetlen. Eltűnt a nehéz törzs, a hajlott lábak és a lemezes páncélzat. A karcsú, új mechanikus csontvázon sehol sem találhatók szabadon hagyott kábelek. A vállalat - amely évtizedek óta kénytelen elviselni a robot apokalipszisre vonatkozó panaszokat - kedvesebb, szelídebb kialakítás mellett döntött, mint az eredeti Atlas és a modernebb robotok, például a Figure 01 és a Tesla Optimus. Esztétikája hasonlít az Agility Digit és az Apptronik Apollo robotjához. Lágyabb, karikatúraszerűbb dizájn jellemzi, feje közlekedési lámpára hasonlít. Annyira más, hogy fura, hogy nincs új neve. Ezzel a Boston Dynamics szembement saját gyakorlatával, hiszen a kereskedelmi forgalomba hozatal felé tartó úton a SpotMini-ből Spot, a Handle-ből pedig Stretch lett.
"Lehet, hogy ezt még átgondoljuk, amikor valóban készen állunk a gyártásra és a mennyiségi szállításra" - mondta Robert Playter, a Boston Dynamics vezérigazgatója. "De úgy gondolom, hogy egyelőre érdemes megtartani a márkanevet." A vezető nyilatkozata elárulja, hogy a projekt még korai stádiumban van. A Boston Dynamics jelenlegi ütemterve szerint az elektromos Atlas jövő év elején kezdi meg a kísérleti tesztelést a Hyundai létesítményeiben, a teljes gyártás pedig néhány évvel később kezdődik. "Jövő évtől kezdve helyszíni kísérleteinket a Hyundai-nál fogjuk végezni" - mondja Playter. "A robot sikeréhez sokkal többre van szükség, mint csak menő technológiára. Tényleg meg kell érteni a felhasználási eseteket, és a Hyundainak megfelelő gyártási kapacitással kell rendelkeznie ahhoz, hogy megérje a robotba való beruházás."
A 40 másodperces "All New Atlas" teaserben leginkább a robot mozgása a legszembetűnőbb. Kiemeli, hogy egy humanoid robotnak nem kell a lehető legemberibbnek lennie. Az evolúció több milliárd éves fejlődése nem alakított minket, embereket tökéletessé, és ha már a saját képmásunkra készítünk gépeket, miért ne építhetnénk olyanokat, amelyek képesek olyan dolgokra, amikre mi nem? "Egyedi, nagy teljesítményű és nagyon rugalmas aktuátorokat építettünk a legtöbb ízületbe" - mondja Playter. "Ez hatalmas mozgástartományt jelent. Ez tényleg egy élsportoló erejét csomagolja egy aprócska csomagba, és ilyen csomagokat használtuk az egész robotban."
A Boston Dynamics hírnevét vírusvideókkal szerezte meg. Robotjaik felváltva táncolnak vagy végeznek valóban hasznos munkát egy ipari környezetben, emiatt nehéz szétválasztani, hogy mi az, amit a vállalat valódi funkcionalitásnak tekint, és mi az, amit csak egy kis magamutogatásnak tart. A hason fekvő helyzetből való indulás például lehetőséget ad a fordított felállásra, de egyben praktikus is lehet. Ahogy a Boston Dynamics a hidraulikus Atlas búcsúvideójában is bemutatta, a leesés is a munka része - ahogy a felállás is. Az igazság az, hogy a jelenlegi ipari robotok többségénél probléma esetén emberi beavatkozásra van szükség. Egy olyan robot viszont, amely ilyenkor leporolja magát és újra munkába áll, nagy nyereség a termelékenység szempontjából.
A rendszer gyorsasága szintén jelentősen növeli a termelékenységi potenciált. Az Agility Digit demójában a robot odasétál egy polchoz, megfordul, odasétál a szállítószalaghoz, megfordul és visszasétál. Ha ezt a feladat naponta több száz - vagy akár több ezer - alkalommal megtörténik, akkor kiderül hol lehet értékes másodperceket lefaragni. "Olyan mozdulatokra lesz képes, amelyekre az emberek nem" - magyarázza Playter. "Ennek nagyon gyakorlatias felhasználási lehetőségei lesznek." A robot fordulási sugarának jelentős csökkentése szintén fontos a szűk helyeken. Ezeket a gépeket úgy tervezik, hogy a meglévő helyiségekben meglévő munkafolyamatokba illeszthetőek legyenek. A megnövelt manőverezhetőség végső soron a különbséget jelentheti aközött, hogy egy adott környezetben tud-e majd dolgozni, vagy át kell alakítani az elrendezést.
Az előző Atlas bucsúvideója bemutatja, hogy az elesés is a tanulási folyamat természetes része
A videóban látható kezek nem újak, korábban már szerepeltek a hidraulikus modellen. Ugyanakkor azt is bemutatja, hogy a vállalat úgy döntött, nem teljesen az emberi formatervezéshez, mint vezérlő erőhöz igazodik. Itt a különbség annyi, hogy a karokra négy helyett három ujjat szereltek. "Egy kéz nagyon bonyolult dolog" - mondja Playter. "Megbízhatónak és a robusztusnak akartuk, ezért ötnél kevesebb ujjal terveztük, hogy megpróbáljuk kontrollálni a komplexitást. Továbbra is vizsgáljuk ezt a kialakítást, azt szeretnénk, hogy a különböző formákhoz alkalmazkodó, rugalmas fogást biztosítsunk, gazdag érzékeléssel, mely figyeli az érintkezést."
A tervezés legvitatottabb aspektusa a fej volt, ami egy nagy, kerek kijelző, mintha egy kozmetikai tükör lenne. "Ez volt az egyik olyan tervezési elem, amelyen elég sokat bosszankodtunk" - mondja Playter. "Mindenki másnál valamiféle humanoid alak van. Azt akartam, hogy más legyen. Azt szeretnénk, ha barátságos és nyitott lenne. Palettát biztosít a megjelenítéshez. Természetesen vannak benne elrejtett érzékelők, de a forma célja az, hogy némi barátságosságot sugalljon. Ez fontos lesz a jövőbeli interakcióhoz."
A hidraulikus Atlas bemutatása óta eltelt évtizedben drámaian megváltozott a világ. Az elektromos Atlasnak olyan társasága van, mint a Figure, az Apptronik, a Tesla és az 1X humanoid robotja. "Számunkra nyilvánvaló, hogy óriási az ágazat iránti érdeklődés. Azt hiszem, ezt három esemény motiválta. Először is, a Boston Dynamicsot közel egymilliárd dollárért felvásárolta a Hyundai. Ez mindenkit ráébresztett a piac méretére. A második a Tesla gyártás iránti érdeklődése volt, ami megerősítette azokat a dolgokat, amelyeket már régóta csináltunk. A harmadik pedig a mesterséges intelligencia, mint a dolgok kezelését segítő eszköz, aminek fejlődése mindezt megvalósíthatóvá teszi."
A Boston Dynamics nagy előnnyel indul a humanoid robotok terén. A vállalat 2023 karácsonya körül alkotta meg az új Atlas első prototípusát, ezt megelőzően sok összetettebb problémát szimulációban dolgozott fel. Most a vállalat végre készen áll arra, hogy elkezdje bemutatni, mire képes a robot - vagy legalábbis a korai szakaszát annak, amit a rendszerrel tervez.
Elon Musk imád nagyot álmodni, már az Optimus legelső nyilvános megjelenésekor - amikor a Tesla "robotja" valójában csak egy spandexbe öltözött ember volt - egy olyan rendszerről beszélt, amely mindenre képes. Az Optimus egész nap a gyárban dolgozhat, bevásárolhat, majd vacsorát főz. Ez az álom, de a valóság kis lépésekből építkezik. A robotikai cégek már most is beszélnek "általános célú humanoidokról", de rendszereik csak egy-egy feladatot valósítanak meg. A legtöbbjük számára ez hasznos terhek A pontból B pontba történő mozgatását jelenti. A formafaktor valódi kihasználásához azonban általánosabb intelligenciára lesz szükség.
Mindehhez egy alkalmazásboltos modell jelentheti a legtisztább utat. A fejlesztői hozzáférés nagy szerepet játszott Spot funkciókészletének bővítésében, Playter szerint azonban a Boston Dynamics nem ezt a megközelítést fogja alkalmazni az Atlas esetében. "Határozottan saját magunk fogjuk létrehozni az alkalmazást, és nem egy platformot építünk" - mondja. "Tapasztalataink szerint a gyors fejlődéshez az vezet, ha egy alkalmazásra összpontosítunk, és megoldjuk a problémákat, nem pedig azt feltételezzük, hogy valaki más fogja megoldani helyettünk. Úgy gondolom, hogy a mesterséges intelligencia alapvető fontosságú. A feladatok általánosságának támogatása MI-technikákkal fog megtörténni és erősödni". A vállalat nemrég megnyitotta a hozzáférést a Spot megerősítő tanulási algoritmusához a fejlesztők számára. Ez a munka alapvetően fontos lesz az Atlas növekvő készségkészletéhez.
Playter kifejtette, hogy a siker érdekében a humanoid gépeknek túl kell lépniük a dobozok pakolásán. "A humanoidoknak a feladatok hatalmas általánosságát kell támogatniuk. Van két kezük. Olyan összetett, nehéz geometriai alakzatokat kell tudniuk felvenni, amelyeket egy egyszerű dobozszedő nem képes, és ezekből több százezret kell elvégeznie. Szerintem az egyfeladatú robotok már a múlté. Stretch az egyik utolsó olyan alkalmazás, ahol egy robot csak dobozokat mozgat, és versenyképes."
De akkor mi lesz Atlas feladata a Hyundai bemutatótermében? A választ egy, a vállalat által még februárban közzétett videóban találhatjuk meg, amelyen a robot hidraulikus változata autóalkatrészekkel lépett interakcióba. "A dinamikus mobilitás terén szerzett hosszú múltunk azt jelenti, hogy tudjuk hogyan lehet nehéz terhekkel dolgozni, és mégis fenntartani egy óriási mobilitást" - mondja. "Azt hiszem, ez lesz a megkülönböztető jegyünk, hogy képesek leszünk összetett, masszív dolgokat felvenni. Az a merevítő a videón kb. 13 kilót nyom. Fogunk egy videót készíteni, amely az egész erőfeszítés részeként egy kicsit többet mutat be azokból a manipulációs feladatokból, amelyeket az Atlas valós tárgyakkal végez. Mi tudjuk, hogyan kell ezt csinálni, és még nem láttam, hogy mások is csináltak volna ilyet."