SG.hu
Társadalmi feszültséget okoznak majd a gyártósorok melletti humanoid robotok
Az ipar a gőzgépektől a futószalagos összeszerelősorokon át a gyárakban dolgozó robotokig régóta úttörője az új technológiáknak. Most úgy tűnik, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő és talán legnagyobb előrelépés. De mit fog ez jelenteni a munkahelyek számára a következő évtizedben?
A gyártás már most is nagymértékben automatizált, érzékelők, szoftverek és számítógépes hálózatok figyelik az összeszerelő gépek és ipari folyamatok teljesítményét, adatait, nyomását és hőmérsékletét. Az ilyen összekapcsolhatóság nélkülözhetetlenné vált az olykor négyzetkilométeres telephelyeken. "Egy finomítóban vagy egy petrolkémiai üzemben több ezer - ha nem több tízezer - műszer, berendezés és szelep szükséges napi többszázezer hordó olaj kezeléséhez és benzinné történő feldolgozásához" - mutat rá Jason Urso, a Honeywell ipari konglomerátum szoftverrészlegének technológiai vezetője. Előrejelzése szerint 10 éven belül a gyártóüzemek több mint 80 százaléka használhat mesterséges intelligenciát az ilyen rendszerek vezérlésére és a velük kapcsolatos problémák megoldására. Ha például egy gép szokatlan hangot ad ki, a gyári dolgozó megkérheti az MI-t, hogy elemezze a hangot, foglalja össze a vele kapcsolatos problémákat, és javasoljon intézkedéseket - mondja Urso.
Néhány gyártó már most is sokat költ ilyen típusú mesterséges intelligenciára. A United States Steel Corporation például közölte, hogy a Google generatív MI-szoftverét fogja használni, hogy a dolgozóit a teherautók javításában és az alkatrészek megrendelésében segítse. A mesterséges intelligencia a terméktervezésben is egyre nagyobb szerepet játszik. Stephen Hooper, az Autodesk szoftvergyártó vállalat szoftverfejlesztésért, tervezésért és gyártásért felelős alelnöke szerint MI-alapú szoftverek segítségével az autóipari mérnökök napok helyett percek alatt készíthetnek egy háromdimenziós járműtervet. "A jelenlegi idő töredéke alatt lehet 3D-s számítógépes terveket készíteni az új járművek stílusáról" - jegyzi meg. "Beállíthatjuk az olyan jellemzőket, mint a tengelytáv, a járműtípus, és a mesterséges intelligencia több száz, ha nem több ezer alternatívát fog kidobni".
A gyárakban már régóta használnak robotokat az alkatrészek összeszerelésére, de a következő generáció olyan humanoid robot lesz, amely az ember mellett dolgozik. A szakértők szerint ezek kellő kézügyességgel és tanulási képességgel rendelkeznek majd az olyan folyamatok kezeléséhez, mint például a tárgyak kiválasztása és kategóriákba sorolása. Geordie Rose, a Sanctuary AI nevű kanadai startup társalapítója és vezérigazgatója szerint a korai változatok már öt éven belül működhetnek, és célja a világ első "emberhez hasonló intelligenciával" rendelkező robotjainak megalkotása. Legújabb Phoenix modelljük 1,75 méter magas, 70 kg súlyú, és akár 5 km/órás sebességgel is képes járni. A robotot emberek kezelik, de Rose előrejelzései szerint idővel utánozni fogja az emberi memóriát, látást, hangot és tapintást.
A Tesla robotja célzottan a gyárakban való munkára készült
"Ennek a megközelítésnek az a központi feltevése, hogy lehet olyan gépet építeni, amely emberhez hasonlóan értelmezi a világot és cselekszik" - magyarázza Rose. Azonban egy olyan gépet építeni, amely képes úgy reagálni, mint egy ember, "nyilvánvalóan sokkal nehezebb, mint egy olyan gépet építeni, amely képes néhány olyan dolgot megtenni, amit az emberek is meg tudnak tenni". A Sanctuary robotja már olyan gyorsan képes mechanikus alkatrészeket válogatni, mint egy ember, de még Rose is elismeri, hogy további fejlődésre van szükség. "A kérdés az, hogy mennyi időbe telik majd, hogy termékeing a laboratóriumból a gyárba kerüljenek" - mondja. "És ezt a kérdést nagyon nehéz megválaszolni." Rose előrejelzése szerint az általános mesterséges intelligenciával (AGI) - az emberével azonos szintű intelligenciával - felszerelt robotok végül képesek lesznek dolgokat tervezni és készíteni. "Megkérhetünk egy kellően erős AGI robotot, hogy tervezzen meg egy új akkumulátort, majd állítsa elő".
A Goldman Sachs nemrégiben megjelent kutatási jegyzete szerint az ilyen humanoid robotok iránti kereslet "jelentős" lesz - különösen az elektromos járművek összeszerelésében. Az MI hozzáadása a gyártó robotokhoz - amelyek nem követelnek béremelést vagy nem sztrájkolnak - több millió hagyományos gyártási munkakört tehet feleslegessé. Pascual Restrepo, a Bostoni Egyetem docense, az ipari robotok szakértője rámutat, hogy a nem mesterséges intelligenciával rendelkező robotok az 1980-as évek óta már 6-9 millió gyártási munkahelyet váltottak fel világszerte.
Most a legtöbb szakértő azt jósolja, hogy a mesterséges intelligencia további munkahelyek megszűnéséhez fog vezetni a gyártásban. A Nash Squared munkaerő-közvetítő cég tavaly világszerte megkérdezte a technológiai vezetőket, akik úgy becsülték, hogy a következő öt évben a feldolgozóiparban és az autóiparban a munkahelyek 14 százaléka fog megszűnni az "automatizálási" technológiák, köztük az MI miatt Úgy tűnik, a gyártósori munkásokat, a minőségellenőrzést végző értékelőket és a gépkezelőket fenyegeti leginkább az a veszély, hogy a mesterséges intelligencia helyettesíti őket. Gabriele Eder, a Google Cloud gyártási, ipari és autóipari részlegének vezetője szerint ezeken a területeken az MI-alapú gépek és berendezések "gyakran nagyobb pontossággal és következetességgel tudnak dolgozni, mint az emberi kezelők" - kevesebb emberi beavatkozást igényelnek a gyártási folyamatokba.
"Tagjaink nagyon aggódnak amiatt, hogy az MI elveszi a munkájukat" - mondja Kan Matsuzaki, az IndustriALL főtitkár-helyettese. A nemzetközi szakszervezet több, mint 50 millió munkavállalót képvisel a bányászat, az energiaipar és a gyártás területén. Hozzáteszi azonban, hogy tagjai elismerik annak lehetőségét, hogy a mesterséges intelligencia előnyökkel is járhat, például javíthatja a biztonságot a gyártásban. A feldolgozóipari dolgozók képzése a mesterséges intelligenciával párhuzamos alkalmazásra segíthetne nekik az alkalmazkodásban és a munkahelyek megszűnésének minimalizálásában, de a lehetőségek korlátozottak. "55 éves dolgozókat át lehet képezni, hogy például MI szakemberekké váljanak?" - teszi fel a kérdést Matsuzaki "Ez nagyon nehéz."
Az Nvidia pár napja mutatta be a GROOT projektet
Egyes szakértők azonban azt jósolják, hogy az MI több új munkahelyet fog teremteni a gyártásban, mint amennyit megszüntet. Megjegyzik, hogy a feldolgozóipari vállalatok szívesen alkalmaznának, nem pedig elbocsátanának dolgozókat - ám ezt akadályozza, hogy világszerte hiány van a gyártási készségekkel rendelkező emberekből. Szakértők előrejelzése szerint a mesterséges intelligenciával kapcsolatos új munkahelyek közé tartozik majd a mesterséges intelligenciával működő gépek működtetése, teljesítményük nyomon követése, robotok programozása, valamint az adattudományban és a gyártásban egyaránt jártas "interdiszciplináris csapatokban" való munkavégzés.
Ugyanakkor a régi munkahelyek megváltoznak, és inkább a technológiára összpontosítanak majd, mintsem hogy az MI felváltaná őket - véli Marie El Hoyek, a McKinsey tanácsadó cég ipari szakértője. "Néhány gyártási szerepkörnek fejlődnie kell majd" - mondja. "Úgy képzelem, hogy a jövőben olyan digitális bajnokokra lesz szükség, akik ismerik a gyártás alapjait, tudják, hogyan fordítsák le az igényeiket és a munkájukat digitális nyelvre a csapat számára, és el tudják mondani, hogy "ezt kell megoldanotok"
Cedrik Neike, a Siemens német technológiai vállalat digitális iparágakért felelős vezérigazgatója szerint az MI növelni fogja a keresletet olyan jellemzően technológiai háttérrel rendelkező MI-tudósok iránt, akik elemzik az MI-rendszerek teljesítményét. "Szükségünk van olyan szakértőkre, akik megértik hol mennek rosszul a dolgok, hogy finomhangolhassuk őket" - mondja. Az azonban, hogy ezeket az MI-rendszereket milyen széles körben alkalmazzák, továbbra is vita tárgya. "A végső kérdés az, hogy ki fog profitálni ebből a mesterséges intelligenciából?" - mondja Matsuzaki. "Ha a gyártásban bevezetjük a mesterséges intelligenciát és az automatizált robotokat csökkenthetjük a dolgozók számát, ami azt jelenti, hogy a termelékenység, és vele a profit is nőni fog. De a munkásoknak semmi haszna nem lesz belőle."
A gyártás már most is nagymértékben automatizált, érzékelők, szoftverek és számítógépes hálózatok figyelik az összeszerelő gépek és ipari folyamatok teljesítményét, adatait, nyomását és hőmérsékletét. Az ilyen összekapcsolhatóság nélkülözhetetlenné vált az olykor négyzetkilométeres telephelyeken. "Egy finomítóban vagy egy petrolkémiai üzemben több ezer - ha nem több tízezer - műszer, berendezés és szelep szükséges napi többszázezer hordó olaj kezeléséhez és benzinné történő feldolgozásához" - mutat rá Jason Urso, a Honeywell ipari konglomerátum szoftverrészlegének technológiai vezetője. Előrejelzése szerint 10 éven belül a gyártóüzemek több mint 80 százaléka használhat mesterséges intelligenciát az ilyen rendszerek vezérlésére és a velük kapcsolatos problémák megoldására. Ha például egy gép szokatlan hangot ad ki, a gyári dolgozó megkérheti az MI-t, hogy elemezze a hangot, foglalja össze a vele kapcsolatos problémákat, és javasoljon intézkedéseket - mondja Urso.
Néhány gyártó már most is sokat költ ilyen típusú mesterséges intelligenciára. A United States Steel Corporation például közölte, hogy a Google generatív MI-szoftverét fogja használni, hogy a dolgozóit a teherautók javításában és az alkatrészek megrendelésében segítse. A mesterséges intelligencia a terméktervezésben is egyre nagyobb szerepet játszik. Stephen Hooper, az Autodesk szoftvergyártó vállalat szoftverfejlesztésért, tervezésért és gyártásért felelős alelnöke szerint MI-alapú szoftverek segítségével az autóipari mérnökök napok helyett percek alatt készíthetnek egy háromdimenziós járműtervet. "A jelenlegi idő töredéke alatt lehet 3D-s számítógépes terveket készíteni az új járművek stílusáról" - jegyzi meg. "Beállíthatjuk az olyan jellemzőket, mint a tengelytáv, a járműtípus, és a mesterséges intelligencia több száz, ha nem több ezer alternatívát fog kidobni".
A gyárakban már régóta használnak robotokat az alkatrészek összeszerelésére, de a következő generáció olyan humanoid robot lesz, amely az ember mellett dolgozik. A szakértők szerint ezek kellő kézügyességgel és tanulási képességgel rendelkeznek majd az olyan folyamatok kezeléséhez, mint például a tárgyak kiválasztása és kategóriákba sorolása. Geordie Rose, a Sanctuary AI nevű kanadai startup társalapítója és vezérigazgatója szerint a korai változatok már öt éven belül működhetnek, és célja a világ első "emberhez hasonló intelligenciával" rendelkező robotjainak megalkotása. Legújabb Phoenix modelljük 1,75 méter magas, 70 kg súlyú, és akár 5 km/órás sebességgel is képes járni. A robotot emberek kezelik, de Rose előrejelzései szerint idővel utánozni fogja az emberi memóriát, látást, hangot és tapintást.
A Tesla robotja célzottan a gyárakban való munkára készült
"Ennek a megközelítésnek az a központi feltevése, hogy lehet olyan gépet építeni, amely emberhez hasonlóan értelmezi a világot és cselekszik" - magyarázza Rose. Azonban egy olyan gépet építeni, amely képes úgy reagálni, mint egy ember, "nyilvánvalóan sokkal nehezebb, mint egy olyan gépet építeni, amely képes néhány olyan dolgot megtenni, amit az emberek is meg tudnak tenni". A Sanctuary robotja már olyan gyorsan képes mechanikus alkatrészeket válogatni, mint egy ember, de még Rose is elismeri, hogy további fejlődésre van szükség. "A kérdés az, hogy mennyi időbe telik majd, hogy termékeing a laboratóriumból a gyárba kerüljenek" - mondja. "És ezt a kérdést nagyon nehéz megválaszolni." Rose előrejelzése szerint az általános mesterséges intelligenciával (AGI) - az emberével azonos szintű intelligenciával - felszerelt robotok végül képesek lesznek dolgokat tervezni és készíteni. "Megkérhetünk egy kellően erős AGI robotot, hogy tervezzen meg egy új akkumulátort, majd állítsa elő".
A Goldman Sachs nemrégiben megjelent kutatási jegyzete szerint az ilyen humanoid robotok iránti kereslet "jelentős" lesz - különösen az elektromos járművek összeszerelésében. Az MI hozzáadása a gyártó robotokhoz - amelyek nem követelnek béremelést vagy nem sztrájkolnak - több millió hagyományos gyártási munkakört tehet feleslegessé. Pascual Restrepo, a Bostoni Egyetem docense, az ipari robotok szakértője rámutat, hogy a nem mesterséges intelligenciával rendelkező robotok az 1980-as évek óta már 6-9 millió gyártási munkahelyet váltottak fel világszerte.
Most a legtöbb szakértő azt jósolja, hogy a mesterséges intelligencia további munkahelyek megszűnéséhez fog vezetni a gyártásban. A Nash Squared munkaerő-közvetítő cég tavaly világszerte megkérdezte a technológiai vezetőket, akik úgy becsülték, hogy a következő öt évben a feldolgozóiparban és az autóiparban a munkahelyek 14 százaléka fog megszűnni az "automatizálási" technológiák, köztük az MI miatt Úgy tűnik, a gyártósori munkásokat, a minőségellenőrzést végző értékelőket és a gépkezelőket fenyegeti leginkább az a veszély, hogy a mesterséges intelligencia helyettesíti őket. Gabriele Eder, a Google Cloud gyártási, ipari és autóipari részlegének vezetője szerint ezeken a területeken az MI-alapú gépek és berendezések "gyakran nagyobb pontossággal és következetességgel tudnak dolgozni, mint az emberi kezelők" - kevesebb emberi beavatkozást igényelnek a gyártási folyamatokba.
"Tagjaink nagyon aggódnak amiatt, hogy az MI elveszi a munkájukat" - mondja Kan Matsuzaki, az IndustriALL főtitkár-helyettese. A nemzetközi szakszervezet több, mint 50 millió munkavállalót képvisel a bányászat, az energiaipar és a gyártás területén. Hozzáteszi azonban, hogy tagjai elismerik annak lehetőségét, hogy a mesterséges intelligencia előnyökkel is járhat, például javíthatja a biztonságot a gyártásban. A feldolgozóipari dolgozók képzése a mesterséges intelligenciával párhuzamos alkalmazásra segíthetne nekik az alkalmazkodásban és a munkahelyek megszűnésének minimalizálásában, de a lehetőségek korlátozottak. "55 éves dolgozókat át lehet képezni, hogy például MI szakemberekké váljanak?" - teszi fel a kérdést Matsuzaki "Ez nagyon nehéz."
Az Nvidia pár napja mutatta be a GROOT projektet
Egyes szakértők azonban azt jósolják, hogy az MI több új munkahelyet fog teremteni a gyártásban, mint amennyit megszüntet. Megjegyzik, hogy a feldolgozóipari vállalatok szívesen alkalmaznának, nem pedig elbocsátanának dolgozókat - ám ezt akadályozza, hogy világszerte hiány van a gyártási készségekkel rendelkező emberekből. Szakértők előrejelzése szerint a mesterséges intelligenciával kapcsolatos új munkahelyek közé tartozik majd a mesterséges intelligenciával működő gépek működtetése, teljesítményük nyomon követése, robotok programozása, valamint az adattudományban és a gyártásban egyaránt jártas "interdiszciplináris csapatokban" való munkavégzés.
Ugyanakkor a régi munkahelyek megváltoznak, és inkább a technológiára összpontosítanak majd, mintsem hogy az MI felváltaná őket - véli Marie El Hoyek, a McKinsey tanácsadó cég ipari szakértője. "Néhány gyártási szerepkörnek fejlődnie kell majd" - mondja. "Úgy képzelem, hogy a jövőben olyan digitális bajnokokra lesz szükség, akik ismerik a gyártás alapjait, tudják, hogyan fordítsák le az igényeiket és a munkájukat digitális nyelvre a csapat számára, és el tudják mondani, hogy "ezt kell megoldanotok"
Cedrik Neike, a Siemens német technológiai vállalat digitális iparágakért felelős vezérigazgatója szerint az MI növelni fogja a keresletet olyan jellemzően technológiai háttérrel rendelkező MI-tudósok iránt, akik elemzik az MI-rendszerek teljesítményét. "Szükségünk van olyan szakértőkre, akik megértik hol mennek rosszul a dolgok, hogy finomhangolhassuk őket" - mondja. Az azonban, hogy ezeket az MI-rendszereket milyen széles körben alkalmazzák, továbbra is vita tárgya. "A végső kérdés az, hogy ki fog profitálni ebből a mesterséges intelligenciából?" - mondja Matsuzaki. "Ha a gyártásban bevezetjük a mesterséges intelligenciát és az automatizált robotokat csökkenthetjük a dolgozók számát, ami azt jelenti, hogy a termelékenység, és vele a profit is nőni fog. De a munkásoknak semmi haszna nem lesz belőle."