SG.hu
Az ipar készen áll a humanoid robotokra, de vajon a robotok készen vannak?
Az általános célú humanoid robot nagyon új dolog, a gyárakban egy adott feladat elvégzésére tervezett rendszerek vannak. Az Association for Advancing Automation (A3) éves kiállításán a Boston Dynamics, az Agility, a Neura és az Apptronik vezetői megvitatták az iparág helyzetét.
Az Automate kiállításon ritkaság volt a humanoid robot, összesen három volt - vagy inkább három egység ugyanabból a nem működő prototípusból. Feltűnően hiányzott az Agility standja: az oregoni vállalat a tavalyi rendezvényen nagyot alakított, néhány Digit mozgatott dobozokat egy tárolófalról a néhány méterre lévő szállítószalagra. Nem volt egy összetett bemutató, de a kétlábú robotok együttes munkájának puszta látványa még így is megdöbbentő volt. Melonee Wise, az Agility vezető termékmenedzsere elmondta, hogy a vállalat úgy döntött, hogy ezt az eseményt kihagyja, mivel jelenleg már minden megrendelésük megvan, amit teljesíteni tudnak. És ezek a kiállítások valójában erről szólnak: a gyártók és a logisztikai vállalatok a következő technológiai fejlesztés után kutatnak, hogy versenyképesek maradhassanak.
Hogy a humanoidok mekkora szerepet fognak játszani ebben az ökoszisztémában, az talán a legnagyobb kérdés, ami jelenleg mindenkit foglalkoztat. A legnagyobb robotikai hype-ciklus közepette is sokan vakarják a fejüket. Végül is, az „általános célú” humanoid robot fogalma szembemegy az évtizedes ortodoxiával. A mindenre képes robot fogalma egy évszázadon keresztül a tudományos fantasztikum része volt, de a valóságban az egycélú, egy feladat elvégzésére tervezett rendszerek voltak a jellemzőek.
A befektetők azonban nagyon optimisták, a Goldman Sachs kutatója, Jacqueline Du februárban közzétett jelentésében azt írja, hogy 2035-re a veszélyes üzemekben és az autógyártásban a munkák 10-15 százalékát ilyenek fogják végezni. "Egy évvel azután, hogy a globális humanoid robot piacra vonatkozó kezdeti várakozásainkat 6 milliárd dollárra emeltük, a 2035-ös előrejelzésünket 38 milliárd dollárra növeljük, ami a szállításokra vonatkozó becslésünk négyszeresére, 1,4 millió darabra történő növeléséből adódik, a nyereségességhez vezető sokkal gyorsabb úton, a 40%-os anyagköltség-csökkentés mellett” - írja.
Rengeteg ok van azonban a szkepticizmusra, a hype-ciklusokban nehéz eligazodni, és a robotikai befektetések néhány forró év után lelassultak. Az egyik legnagyobb kockázat ebben a szakaszban a túlzott ígérgetés. Minden új technológia esetében fennáll ez a kockázat, de a humanoid robot különösen veszélyes téma. Ahogy az eVTOL-pártiak szerint a technológia végre beváltja a repülő autók ígéretét, egyesek szerint a személyes robotszolga koncepciója is elérhető közelségbe került. Az a tény, hogy ezek a robotok úgy néznek ki, mint mi, sokakat arra enged következtetni, hogy képesek - vagy hamarosan képesek lesznek - ugyanazokra a dolgokra, mint mi. Elon Musk ígérete egy olyan robotról, amely egész nap a Tesla gyárban dolgozik, majd hazajön, hogy vacsorát készítsen neked, csak olaj volt a tűzre. Az elvárások mérséklése nem igazán Musk műfaja. Mások eközben a humanoid robotok általános intelligenciájának gondolatával dobálóznak - és mindössze "5-10 éves” időkeretet jelölnek meg.
Az Automate kiállításon egy panelbeszélgetést tartottak a témában, melyen Melonee Wise mellett részt vett a Boston Dynamics technológiai igazgatója, Aaron Saunders, az Apptronik vezérigazgatója, Jeff Cardenas és a Neura vezérigazgatója, David Reger. „Óvatosnak kell lennünk a hype-ciklusokkal, mert végső soron be kell váltanunk az ígéretet és a potenciált” - mondta Cardenas. "Ezt már átéltük korábban, a DARPA robotikai kihívásával, ahol nagy volt az izgalom, de aztán összeomlott a valóságban.”
De mit tudnak ezek a rendszerek ma nyújtani? A válasz homályos, részben a partnerségi bejelentések jellege miatt. Az Agility bejelentette, hogy az Amazonnal, az Apptronik a Mercedesszel, a Figure a BMW-vel, a Sanctuary AI pedig a Magnával dolgozik együtt. De minden partnerséget annak kell tekinteni, ami: egy kísérleti projektnek. Az egyes partnerségek során alkalmazott robotok pontos számát soha nem hozzák nyilvánosságra, és a szám gyakran egyszámjegyű. Ez teljesen logikus: ezek mind működő gyárak/raktárak. Nagyon bomlasztó lenne, ha csak úgy bevetnénk egy új technológiát, és reménykednénk a legjobbakban.
A kísérleti projektek fontosak, de nem szabad összetéveszteni őket a piaci illeszkedéssel. Az Agility az egyetlen a csapatból, amelyik megerősítette, hogy készen áll a következő lépésre és konkrétumokat fog bejelenteni. Cardenas eközben kijelentette, hogy a vállalat 2024 „végefelé” tervezi az erőteljes kísérleti munkát, és a tervek szerint jövő év elején lépnek tovább. A Neura és a Boston Dynamics egyszerűen túl korai stádiumban van: a Neura azt ígérte, hogy valamikor júliusban bemutat néhány demót, és ezzel a 4NE-1 túlmutat az eddigi néhány renderelt videón és az Automate-en bemutatott nem működő egységeken.
Arra vonatkozóan, hogy mikor láthatunk többet az elektromos Atlasról egy 30 másodperces videón túl, Saunders azt mondta: "A videó csak egy korai betekintésnek készült. Azt tervezzük, hogy jövőre belevágunk a kísérletekbe és néhány gyakorlatiasabb darabba. Egyelőre főként a fókusz a technológia kiépítésére összpontosítunk. A manipuláció és a mesterséges intelligencia területén még sok nehéz probléma vár megoldásra. A csapatunk most is ezen dolgozik, és azt hiszem, ahogy ezek a funkciók egyre robosztusabbá válnak, többet tudunk majd mutatni.”
A Boston Dynamics természetesen nem a nulláról indul. Az Atlas több mint egy évtizedes fennállása után a vállalatnak rengeteg humanoidokkal kapcsolatos szaktudása van, a Spot és a Stretch bevezetése pedig bőven megtanította a céget arra, hogyan kell évtizedes kutatás után termékeket kereskedelmi forgalomba hozni. Miért tartott tehát ilyen sokáig, hogy a cég belelendüljön a kereskedelmi humanoid kategóriába? „Biztosak akartunk lenni abban, hogy megértettük, hol van az érték” - mondta Saunders. „Nagyon könnyű demóvideókat készíteni és menő dolgokat mutatni, de hosszú időbe telik olyan ROI [megtérülési] eseteket találni, amelyek igazolják az emberi forma indokoltságát.”
A színpadon bemutatott vállalatok közül a Neura rendelkezett a legváltozatosabb portfólióval. Valójában az embernek az az érzése, hogy amikor a vállalat végre készen áll arra, hogy komolyan piacra dobjon egy humanoidot, az csak egy újabb formafaktor lesz a vállalat portfóliójában, nem pedig a hajtóerő. Addig is, amikor az elektromos Atlas végül piacra kerül, ez lesz a Boston Dynamics harmadik kereskedelmi forgalomban kapható terméke.
Mivel a Digit jelenleg az Agility egyetlen kínálata, a vállalat teljes mértékben elkötelezett a kétlábú humanoid formafaktor mellett. Az Apptronik a maga részéről több lóra tesz: az austini székhelyű cég a legjobb eszköz a munkához megközelítést alkalmazza a formafaktorhoz. Ha például egy adott környezethez nincs szükség lábakra, a vállalat a robot felső felét kerekes alapra is felszerelheti. "Azt hiszem, végső soron problémák megoldásáról van szó” - mondta Cardenas. „Vannak olyan helyek, ahol nincs szükség kétlábú robotra. Véleményem szerint a kétlábú formavilág fog győzedelmeskedni, de a kérdés az, hogy hogyan lehet ezeket a kétlábú robotokat a piacra juttatni.”
Nem minden terepen van szükség lábakra. A Diligent Robotics társalapítója és vezérigazgatója, Andrea Thomaz a kerekekben hisz a mozgássérülteknek megfelelő építési előírások miatt. Ahová egy kerekesszékkel el lehet jutni, oda egy kerekes robot is el tud majd menni. Emiatt a startupnak nem kellett elköteleznie magát a lábak építésének igen nehéz problémája mellett. A lábaknak azonban a lépcsők kezelésének képességén túl is vannak előnyei. Fontos az elérés: a lábakkal rendelkező robotok könnyebben elérik az alacsonyabb polcokat, mivel a lábaknál és a deréknál le tudnak hajolni. Elméletileg egy nagyon nagy karral is elérhető ugyanez, de ez mindenféle új problémákat vet fel, például az egyensúlyozással kapcsolatban.
A biztonság egy olyan dolog, amely eddig nem kapott kellő figyelmet a formai tényezővel kapcsolatos beszélgetések során. A humanoid robotok egyik legfontosabb értékesítési pontja, hogy képesek más robotikus vagy emberi munkatársakkal együtt beilleszkedni a meglévő munkafolyamatokba. Az ilyen robotok azonban nagyok, nehezek és fémből készültek, ezért potenciális veszélyt jelentenek az emberi dolgozókra nézve. Ez a téma különösen Wise-t foglalkoztatja, aki szerint további szabványokra van szükség ahhoz, hogy ezek a robotok biztonságosan működhessenek az emberek mellett.
A robotdemók egységesebb megközelítése is felmerült, mert a humanoidokról készült videókból nem igazán derül ki, hogy ezek a robotok ma mit tudnak és mit nem. "Nagyon nehéz megkülönböztetni, hogy mi a fejlődés és mi nem” - mondta Wise, utalva a Tesla Optimus robotjának néhány nemrégiben készült videójára. „Szerintem az egyik dolog, amiben mi, mint közösség, jobbak lehetünk, hogy átláthatóbbak vagyunk az általunk használt módszerekkel kapcsolatban. A mostani helyzet még több energiát táplál a hype-ciklusba. Azt hiszem, a másik problémánk az, hogy ha megnézzük, mi történik bármelyik humanoid robottal ezen a téren, a biztonság nem egyértelmű. Az Optimuson nincs e-stop. Sok robotunkon nincs e-stop.”
Az Automate kiállításon ritkaság volt a humanoid robot, összesen három volt - vagy inkább három egység ugyanabból a nem működő prototípusból. Feltűnően hiányzott az Agility standja: az oregoni vállalat a tavalyi rendezvényen nagyot alakított, néhány Digit mozgatott dobozokat egy tárolófalról a néhány méterre lévő szállítószalagra. Nem volt egy összetett bemutató, de a kétlábú robotok együttes munkájának puszta látványa még így is megdöbbentő volt. Melonee Wise, az Agility vezető termékmenedzsere elmondta, hogy a vállalat úgy döntött, hogy ezt az eseményt kihagyja, mivel jelenleg már minden megrendelésük megvan, amit teljesíteni tudnak. És ezek a kiállítások valójában erről szólnak: a gyártók és a logisztikai vállalatok a következő technológiai fejlesztés után kutatnak, hogy versenyképesek maradhassanak.
Hogy a humanoidok mekkora szerepet fognak játszani ebben az ökoszisztémában, az talán a legnagyobb kérdés, ami jelenleg mindenkit foglalkoztat. A legnagyobb robotikai hype-ciklus közepette is sokan vakarják a fejüket. Végül is, az „általános célú” humanoid robot fogalma szembemegy az évtizedes ortodoxiával. A mindenre képes robot fogalma egy évszázadon keresztül a tudományos fantasztikum része volt, de a valóságban az egycélú, egy feladat elvégzésére tervezett rendszerek voltak a jellemzőek.
A befektetők azonban nagyon optimisták, a Goldman Sachs kutatója, Jacqueline Du februárban közzétett jelentésében azt írja, hogy 2035-re a veszélyes üzemekben és az autógyártásban a munkák 10-15 százalékát ilyenek fogják végezni. "Egy évvel azután, hogy a globális humanoid robot piacra vonatkozó kezdeti várakozásainkat 6 milliárd dollárra emeltük, a 2035-ös előrejelzésünket 38 milliárd dollárra növeljük, ami a szállításokra vonatkozó becslésünk négyszeresére, 1,4 millió darabra történő növeléséből adódik, a nyereségességhez vezető sokkal gyorsabb úton, a 40%-os anyagköltség-csökkentés mellett” - írja.
Rengeteg ok van azonban a szkepticizmusra, a hype-ciklusokban nehéz eligazodni, és a robotikai befektetések néhány forró év után lelassultak. Az egyik legnagyobb kockázat ebben a szakaszban a túlzott ígérgetés. Minden új technológia esetében fennáll ez a kockázat, de a humanoid robot különösen veszélyes téma. Ahogy az eVTOL-pártiak szerint a technológia végre beváltja a repülő autók ígéretét, egyesek szerint a személyes robotszolga koncepciója is elérhető közelségbe került. Az a tény, hogy ezek a robotok úgy néznek ki, mint mi, sokakat arra enged következtetni, hogy képesek - vagy hamarosan képesek lesznek - ugyanazokra a dolgokra, mint mi. Elon Musk ígérete egy olyan robotról, amely egész nap a Tesla gyárban dolgozik, majd hazajön, hogy vacsorát készítsen neked, csak olaj volt a tűzre. Az elvárások mérséklése nem igazán Musk műfaja. Mások eközben a humanoid robotok általános intelligenciájának gondolatával dobálóznak - és mindössze "5-10 éves” időkeretet jelölnek meg.
Az Automate kiállításon egy panelbeszélgetést tartottak a témában, melyen Melonee Wise mellett részt vett a Boston Dynamics technológiai igazgatója, Aaron Saunders, az Apptronik vezérigazgatója, Jeff Cardenas és a Neura vezérigazgatója, David Reger. „Óvatosnak kell lennünk a hype-ciklusokkal, mert végső soron be kell váltanunk az ígéretet és a potenciált” - mondta Cardenas. "Ezt már átéltük korábban, a DARPA robotikai kihívásával, ahol nagy volt az izgalom, de aztán összeomlott a valóságban.”
De mit tudnak ezek a rendszerek ma nyújtani? A válasz homályos, részben a partnerségi bejelentések jellege miatt. Az Agility bejelentette, hogy az Amazonnal, az Apptronik a Mercedesszel, a Figure a BMW-vel, a Sanctuary AI pedig a Magnával dolgozik együtt. De minden partnerséget annak kell tekinteni, ami: egy kísérleti projektnek. Az egyes partnerségek során alkalmazott robotok pontos számát soha nem hozzák nyilvánosságra, és a szám gyakran egyszámjegyű. Ez teljesen logikus: ezek mind működő gyárak/raktárak. Nagyon bomlasztó lenne, ha csak úgy bevetnénk egy új technológiát, és reménykednénk a legjobbakban.
A kísérleti projektek fontosak, de nem szabad összetéveszteni őket a piaci illeszkedéssel. Az Agility az egyetlen a csapatból, amelyik megerősítette, hogy készen áll a következő lépésre és konkrétumokat fog bejelenteni. Cardenas eközben kijelentette, hogy a vállalat 2024 „végefelé” tervezi az erőteljes kísérleti munkát, és a tervek szerint jövő év elején lépnek tovább. A Neura és a Boston Dynamics egyszerűen túl korai stádiumban van: a Neura azt ígérte, hogy valamikor júliusban bemutat néhány demót, és ezzel a 4NE-1 túlmutat az eddigi néhány renderelt videón és az Automate-en bemutatott nem működő egységeken.
Arra vonatkozóan, hogy mikor láthatunk többet az elektromos Atlasról egy 30 másodperces videón túl, Saunders azt mondta: "A videó csak egy korai betekintésnek készült. Azt tervezzük, hogy jövőre belevágunk a kísérletekbe és néhány gyakorlatiasabb darabba. Egyelőre főként a fókusz a technológia kiépítésére összpontosítunk. A manipuláció és a mesterséges intelligencia területén még sok nehéz probléma vár megoldásra. A csapatunk most is ezen dolgozik, és azt hiszem, ahogy ezek a funkciók egyre robosztusabbá válnak, többet tudunk majd mutatni.”
A Boston Dynamics természetesen nem a nulláról indul. Az Atlas több mint egy évtizedes fennállása után a vállalatnak rengeteg humanoidokkal kapcsolatos szaktudása van, a Spot és a Stretch bevezetése pedig bőven megtanította a céget arra, hogyan kell évtizedes kutatás után termékeket kereskedelmi forgalomba hozni. Miért tartott tehát ilyen sokáig, hogy a cég belelendüljön a kereskedelmi humanoid kategóriába? „Biztosak akartunk lenni abban, hogy megértettük, hol van az érték” - mondta Saunders. „Nagyon könnyű demóvideókat készíteni és menő dolgokat mutatni, de hosszú időbe telik olyan ROI [megtérülési] eseteket találni, amelyek igazolják az emberi forma indokoltságát.”
A színpadon bemutatott vállalatok közül a Neura rendelkezett a legváltozatosabb portfólióval. Valójában az embernek az az érzése, hogy amikor a vállalat végre készen áll arra, hogy komolyan piacra dobjon egy humanoidot, az csak egy újabb formafaktor lesz a vállalat portfóliójában, nem pedig a hajtóerő. Addig is, amikor az elektromos Atlas végül piacra kerül, ez lesz a Boston Dynamics harmadik kereskedelmi forgalomban kapható terméke.
Mivel a Digit jelenleg az Agility egyetlen kínálata, a vállalat teljes mértékben elkötelezett a kétlábú humanoid formafaktor mellett. Az Apptronik a maga részéről több lóra tesz: az austini székhelyű cég a legjobb eszköz a munkához megközelítést alkalmazza a formafaktorhoz. Ha például egy adott környezethez nincs szükség lábakra, a vállalat a robot felső felét kerekes alapra is felszerelheti. "Azt hiszem, végső soron problémák megoldásáról van szó” - mondta Cardenas. „Vannak olyan helyek, ahol nincs szükség kétlábú robotra. Véleményem szerint a kétlábú formavilág fog győzedelmeskedni, de a kérdés az, hogy hogyan lehet ezeket a kétlábú robotokat a piacra juttatni.”
Nem minden terepen van szükség lábakra. A Diligent Robotics társalapítója és vezérigazgatója, Andrea Thomaz a kerekekben hisz a mozgássérülteknek megfelelő építési előírások miatt. Ahová egy kerekesszékkel el lehet jutni, oda egy kerekes robot is el tud majd menni. Emiatt a startupnak nem kellett elköteleznie magát a lábak építésének igen nehéz problémája mellett. A lábaknak azonban a lépcsők kezelésének képességén túl is vannak előnyei. Fontos az elérés: a lábakkal rendelkező robotok könnyebben elérik az alacsonyabb polcokat, mivel a lábaknál és a deréknál le tudnak hajolni. Elméletileg egy nagyon nagy karral is elérhető ugyanez, de ez mindenféle új problémákat vet fel, például az egyensúlyozással kapcsolatban.
A biztonság egy olyan dolog, amely eddig nem kapott kellő figyelmet a formai tényezővel kapcsolatos beszélgetések során. A humanoid robotok egyik legfontosabb értékesítési pontja, hogy képesek más robotikus vagy emberi munkatársakkal együtt beilleszkedni a meglévő munkafolyamatokba. Az ilyen robotok azonban nagyok, nehezek és fémből készültek, ezért potenciális veszélyt jelentenek az emberi dolgozókra nézve. Ez a téma különösen Wise-t foglalkoztatja, aki szerint további szabványokra van szükség ahhoz, hogy ezek a robotok biztonságosan működhessenek az emberek mellett.
A robotdemók egységesebb megközelítése is felmerült, mert a humanoidokról készült videókból nem igazán derül ki, hogy ezek a robotok ma mit tudnak és mit nem. "Nagyon nehéz megkülönböztetni, hogy mi a fejlődés és mi nem” - mondta Wise, utalva a Tesla Optimus robotjának néhány nemrégiben készült videójára. „Szerintem az egyik dolog, amiben mi, mint közösség, jobbak lehetünk, hogy átláthatóbbak vagyunk az általunk használt módszerekkel kapcsolatban. A mostani helyzet még több energiát táplál a hype-ciklusba. Azt hiszem, a másik problémánk az, hogy ha megnézzük, mi történik bármelyik humanoid robottal ezen a téren, a biztonság nem egyértelmű. Az Optimuson nincs e-stop. Sok robotunkon nincs e-stop.”