SG.hu
Kanada magának követeli a streamingszolgáltatók helyi bevételeinek 5 százalékát
Kanada felszólította a nagy online streaming-szolgáltatásokat, hogy kanadai bevételeik 5 százalékát fizessék be a kormánynak egy olyan program keretében, amelytől évi 200 millió dollárt várnak a helyi hírek és más hazai tartalmak támogatására. A kanadai rádiótelevíziós és távközlési bizottság (CRTC) jelentette be a döntést, miután nyilvános véleményezési időszakot rendeltek el.
"A nyilvánosságra hozott adatok alapján a CRTC előírja az online streaming szolgáltatásoknak, hogy kanadai bevételeik 5 százalékával járuljanak hozzá a kanadai műsorszolgáltatási rendszer támogatásához. Ezek a kötelezettségek a 2024-2025-ös műsorszolgáltatási évtől kezdődnek, és becslések szerint évente 200 millió dollárnyi új finanszírozást biztosítanak” - közölte a szabályozó hatóság. A díjak mind a videó-, mind a zenei streaming szolgáltatásokra vonatkoznak. A CRTC az Amazon, az Apple, a Disney, a Google, a Netflix, a Paramount és a Spotify ellenállása ellenére írta elő a szabályokat.
Az új díjak a tervek szerint szeptemberben lépnek hatályba, és azokra az online streaming szolgáltatásokra vonatkoznak, amelyek legalább évi 25 millió dollárt bevételük van Kanadában. A szabályozás kizárja a hangoskönyvekből, podcastokból, videojáték-szolgáltatásokból és a felhasználók által generált tartalmakból származó bevételeket. A felhasználók által generált tartalmakból származó bevételek kizárása a YouTube számára nagy megkönnyebülés. A streamingszolgáltatók a közelmúltban emelték a fogyasztóknak felszámított árakat, és a CBC megjegyzi, hogy a streamingszolgáltatók ismét emelhetik az árakat, hogy ellensúlyozzák a Kanadában felszámított díjakat.
A CRTC közölte, hogy a kanadai parlament által 2023-ban elfogadott online streaming törvény felhatalmazására támaszkodik. Az új díjak hasonlóak az engedéllyel rendelkező műsorszolgáltatókra már kivetett díjakhoz. "A finanszírozást a kanadai műsorszolgáltatási rendszerben közvetlenül szükséges területekre irányítják, például a rádióban és televízióban megjelenő helyi hírekre, a francia nyelvű tartalmakra, az őslakosok tartalmaira, valamint a méltányosságot érdemlő közösségek, a hivatalos nyelvi kisebbségi közösségek és a különböző hátterű kanadaiak által és számukra létrehozott tartalmakra” - közölte a CRTC.
Vicky Eatrides, a CRTC elnöke szerint a hivatal „döntése segíteni fog annak biztosításában, hogy az online streaming szolgáltatások érdemben hozzájáruljanak a kanadai és őslakos tartalmakhoz”. Az ügynökség azt is elmondta, hogy a streamingszolgáltatóknak „némi rugalmasságot biztosítanak abban, hogy hozzájárulásaik egy részét közvetlenül a kanadai televíziós tartalmak támogatására fordítsák”.
A Motion Picture Association-Canada természetesen bírálta a CRTC-t, mondván, hogy a díjjal kapcsolatos döntés „megerősíti a kábeltársaságok számára kialakított, évtizedes szabályozási megközelítést”, és „diszkriminatív”. A díjak „megnehezítik a globális streamingszolgáltatók számára a közvetlen együttműködést a kanadai alkotókkal és a Kanadában készült világszínvonalú történetmesélésbe való befektetést az itteni és a világ minden táján élő közönség számára” - közölte a lobbicsoport. Az MPA-Canada szerint a CRTC nem vette teljes mértékben figyelembe „a streamingszolgáltatók jelentős hozzájárulását a kanadai kreatív közösségekkel való közvetlen együttműködéshez”. A csoport olyan streamingszolgáltatókat képvisel, mint a Netflix, a Disney Plus, a HAYU, a Sony Crunchyroll, a Paramount Plus és a PlutoTV.
„A globális stúdiók és streamingszolgáltatók évente több mint 6,7 milliárd dollárt költöttek minőségi tartalom előállítására Kanadában a helyi és nemzetközi közönség számára, és tavaly többet fektettek be a kanadai produkciós cégek által készített tartalmakba, mint a CBC, vagy a Canada Media Fund és a Telefilm együttvéve” - közölte a csoport. A díjakat bírálta a Digital Media Association is, amely a zenei streaming szolgáltatókat, köztük az Amazon Musicot, az Apple Musicot és a Spotify-t képviseli. A csoport szerint a zenei streaming szolgáltatásokra kivetett „diszkriminatív adó gyakorlatilag a rádiózás protekcionista támogatása”, és súlyosbíthatja „Kanada megfizethetőségi válságát”.
A Kanadai Médiagyártók Szövetsége dicsérte a CRTC döntését, mondván, hogy a döntés a független gyártóknak kedvez, és „iparágunkat az egyenlőbb versenyfeltételek felé tereli”.
"A nyilvánosságra hozott adatok alapján a CRTC előírja az online streaming szolgáltatásoknak, hogy kanadai bevételeik 5 százalékával járuljanak hozzá a kanadai műsorszolgáltatási rendszer támogatásához. Ezek a kötelezettségek a 2024-2025-ös műsorszolgáltatási évtől kezdődnek, és becslések szerint évente 200 millió dollárnyi új finanszírozást biztosítanak” - közölte a szabályozó hatóság. A díjak mind a videó-, mind a zenei streaming szolgáltatásokra vonatkoznak. A CRTC az Amazon, az Apple, a Disney, a Google, a Netflix, a Paramount és a Spotify ellenállása ellenére írta elő a szabályokat.
Az új díjak a tervek szerint szeptemberben lépnek hatályba, és azokra az online streaming szolgáltatásokra vonatkoznak, amelyek legalább évi 25 millió dollárt bevételük van Kanadában. A szabályozás kizárja a hangoskönyvekből, podcastokból, videojáték-szolgáltatásokból és a felhasználók által generált tartalmakból származó bevételeket. A felhasználók által generált tartalmakból származó bevételek kizárása a YouTube számára nagy megkönnyebülés. A streamingszolgáltatók a közelmúltban emelték a fogyasztóknak felszámított árakat, és a CBC megjegyzi, hogy a streamingszolgáltatók ismét emelhetik az árakat, hogy ellensúlyozzák a Kanadában felszámított díjakat.
A CRTC közölte, hogy a kanadai parlament által 2023-ban elfogadott online streaming törvény felhatalmazására támaszkodik. Az új díjak hasonlóak az engedéllyel rendelkező műsorszolgáltatókra már kivetett díjakhoz. "A finanszírozást a kanadai műsorszolgáltatási rendszerben közvetlenül szükséges területekre irányítják, például a rádióban és televízióban megjelenő helyi hírekre, a francia nyelvű tartalmakra, az őslakosok tartalmaira, valamint a méltányosságot érdemlő közösségek, a hivatalos nyelvi kisebbségi közösségek és a különböző hátterű kanadaiak által és számukra létrehozott tartalmakra” - közölte a CRTC.
Vicky Eatrides, a CRTC elnöke szerint a hivatal „döntése segíteni fog annak biztosításában, hogy az online streaming szolgáltatások érdemben hozzájáruljanak a kanadai és őslakos tartalmakhoz”. Az ügynökség azt is elmondta, hogy a streamingszolgáltatóknak „némi rugalmasságot biztosítanak abban, hogy hozzájárulásaik egy részét közvetlenül a kanadai televíziós tartalmak támogatására fordítsák”.
A Motion Picture Association-Canada természetesen bírálta a CRTC-t, mondván, hogy a díjjal kapcsolatos döntés „megerősíti a kábeltársaságok számára kialakított, évtizedes szabályozási megközelítést”, és „diszkriminatív”. A díjak „megnehezítik a globális streamingszolgáltatók számára a közvetlen együttműködést a kanadai alkotókkal és a Kanadában készült világszínvonalú történetmesélésbe való befektetést az itteni és a világ minden táján élő közönség számára” - közölte a lobbicsoport. Az MPA-Canada szerint a CRTC nem vette teljes mértékben figyelembe „a streamingszolgáltatók jelentős hozzájárulását a kanadai kreatív közösségekkel való közvetlen együttműködéshez”. A csoport olyan streamingszolgáltatókat képvisel, mint a Netflix, a Disney Plus, a HAYU, a Sony Crunchyroll, a Paramount Plus és a PlutoTV.
„A globális stúdiók és streamingszolgáltatók évente több mint 6,7 milliárd dollárt költöttek minőségi tartalom előállítására Kanadában a helyi és nemzetközi közönség számára, és tavaly többet fektettek be a kanadai produkciós cégek által készített tartalmakba, mint a CBC, vagy a Canada Media Fund és a Telefilm együttvéve” - közölte a csoport. A díjakat bírálta a Digital Media Association is, amely a zenei streaming szolgáltatókat, köztük az Amazon Musicot, az Apple Musicot és a Spotify-t képviseli. A csoport szerint a zenei streaming szolgáltatásokra kivetett „diszkriminatív adó gyakorlatilag a rádiózás protekcionista támogatása”, és súlyosbíthatja „Kanada megfizethetőségi válságát”.
A Kanadai Médiagyártók Szövetsége dicsérte a CRTC döntését, mondván, hogy a döntés a független gyártóknak kedvez, és „iparágunkat az egyenlőbb versenyfeltételek felé tereli”.