SG.hu

Egy iskolai lövöldözés áldozatának szülei beperelték a Call of Duty kiadóját és a Meta-t

A Sandy Hook iskolai lövöldözésben meghalt családok számára rekordösszegű kártérítést nyerő ügyvéd két pert jelentett be az Uvalde-i iskolai lövöldözés áldozatainak hozzátartozói nevében a támadásban használt AR-15 típusú fegyver gyártója, valamint a Call of Duty videojátékok kiadója és a Meta közösségi médiaóriás ellen.

A nagy értékű puskáiról ismert Daniel Defense, a Call of Duty FPS játékot kiadó Activision és a Facebook anyavállalata, a Meta ellen indított perek az első olyan keresetek, amelyek összefüggésbe hozzák a közösségi médiában és játékplatformokon folytatott agresszív lőfegyver-marketinget egy tömeges lövöldöző tettével. A panaszok szerint a három vállalat felelősségre vonható a „szociálisan sérülékeny” fiatal férfiak generációjának „felkészítéséért”, és a radikalizációért, hogy a valós világban, könnyen hozzáférhető háborús fegyverekkel éljék ki erőszakos videojáték-fantáziáikat. A jogi csapat szerint az egyik ilyen férfi a Robb általános iskolában lövöldöző Salvador Ramos volt. A keresetek szerint a Meta és az Activision "arra kondicionálta a tettest, hogy abban lássa a problémái megoldását, és kiképezte a használatára”.

„Az elmúlt 15 évben Amerika két legnagyobb technológiai vállalata - az alperes Activision és Meta - olyan rendszerben társult a lőfegyveriparral, amelyhez képest a cigarettagyártók nevetségesen ártalmatlannak tűnnek” - áll a panaszban. A perek részei annak az egyre intenzívebb törekvésnek, hogy az Uvalde-i áldozatok hozzátartozói a polgári bíróságokon keresztül felelősségre vonják őket. Tizenkilenc diák és két tanár halt meg a támadásban, amely az Egyesült Államok történetének egyik leghalálosabb iskolai lövöldözése volt. A rendfenntartó erők 77 percet vártak arra, hogy behatoljanak az osztályterembe és megöljék a fegyverest.

„Az igazság az, hogy a fegyveripar és a Daniel Defense nem egyedül cselekedett. Az Instagram nélkül nem tudták volna elérni ezt a gyereket” - mondta Josh Koskoff ügyvéd a lövöldözőről. „A Call of Duty az emberek megölését dopaminbombával jutalmazza." Koskoff bejelentette, hogy ügyfelei 2 millió dolláros biztosítási kártérítést kötöttek Uvalde városával, amely beleegyezett a rendőrkapitányság javítását célzó reformokba. A város beleegyezett abba is, hogy május 24-ét emléknappá nyilvánítja, fejlesztéseket végez a helyi temetőben, együttműködik velük egy állandó emlékmű tervein, és folyamatos támogatást nyújt a gyermekek mentális egészségének megőrzéséhez.


A héten Uvalde családjai új pert indítottak a texasi közbiztonsági minisztérium 92 tagja ellen, köztük a helyszínre érkező állami rendőrök és Texas Rangers ellen. Az áldozatok családjait felháborítja, hogy viszonylag kevés rendőr veszítette el az állását, annak ellenére, hogy rengeteget késlekedtek az osztályterembe való belépéssel. Steve McCraw ezredes továbbra is az állam legfőbb rendőre, annak ellenére, hogy megígérte, hogy lemond, ha az szervezetét bűnösnek találják. Januárban az Igazságügyi Minisztérium egy 575 oldalas, elmarasztaló jelentést tett közzé a zűrzavarról, a bátortalanságról és azok halálos következményeiről. Merrick Garland igazságügyi miniszter azt mondta, hogy „életeket lehetett volna megmenteni”, ha a rendőrök gyorsan reagálnak. A rendőrség, a lőfegyvergyártó, az online játékkiadó és a közösségi médiavállalat ellen indított új perek a hatóságok által nyitva hagyott elszámoltathatósági rést próbálják betömni - mondták az ügyvédek. Koskoff elmondta, hogy ügyfelei még mindig válaszokra várnak.

Az Activision közleményben fejezte ki együttérzését a „szörnyű és szívszorító” lövöldözés által érintett családoknak és közösségeknek. De azt is hozzátették: „Világszerte emberek milliói élvezik a videojátékokat anélkül, hogy szörnyű tetteket követnének el”. A Meta és a Daniel Defense nem reagált. Az Activision és a Meta ellen Kaliforniában indított per azzal vádolja a technológiai vállalatokat, hogy tudatosan veszélyes fegyvereket népszerűsítenek veszélyeztetett fiatalok millióinak, különösen olyan fiatal férfiaknak, akik „bizonytalanok a férfiasságukban, gyakran zaklatják őket, és vágynak arra, hogy erőt mutassanak és dominanciát érvényesítsenek. Az alperesek elidegenedett tizenéves fiúkat rágnak szét, és tömeglövészeket köpnek ki” - áll a perben.

A kutatások azt mutatják, hogy van némi összefüggés az erőszakos videojátékok játéka és az agresszívabb viselkedés mutatása között, de kevés bizonyíték van arra, hogy a játékok erőszakos bűncselekményekhez, például tömeges lövöldözésekhez vezetnek - mondta David Dupee, a Stanford Health pszichiátriai főorvos rezidense. "A bizonyítékok egyértelműen azt támasztják alá, hogy sokkal inkább a fegyverek problémásak, mint az erőszakos videojátékok” - mondta Dupee, aki a Stanford Brainstorm Lab munkatársaként kutatta a témát. „Nem mi vagyunk az egyetlen társadalom, amely nagymértékben használja az erőszakos videojátékokat, de mi vagyunk a legjelentősebb modern társadalom, amely könnyen hozzáfér a lőfegyverekhez”.

A beadványokban Koskoff az eddigi talán legrészletesebb elbeszélést vázolta fel azokról az erőkről, amelyek befolyásolhatták Ramos döntését, hogy megvásárolja a nagy teljesítményű puskát, amellyel 2022. május 24-én gyermekeket mészárolt le. A családok azt állítják a bíróságon, hogy amikor Ramos még 17 éves volt, a fegyvert egy online bevásárlókosárba tette. Az ügyvédek azt állítják, hogy amikor nem folytatta azonnal az AR-15-ös típusú puska megvásárlását, a Daniel Defense ezt lehetőségnek tekintette, és e-mailben célzott ajánlatot küldött Ramosnak, és közölte vele, hogy a fegyver „készen áll” számára. „A Daniel Defense marketingstratégiája az, hogy az a cég legyen, ahol a serdülők 18 évesen megkapják az első fegyverüket” - mondta Koskoff.

A perben azt állítják, hogy az Instagramot birtokló Meta könnyen lehetővé teszi a Daniel Defense-hez hasonló fegyvergyártók számára, hogy megkerüljék a fizetett lőfegyverreklámokra vonatkozó tilalmát, és így rengeteg fiatalt érjenek el. A Meta szabályai szerint a fegyvergyártók nem vásárolhatnak olyan hirdetéseket, amelyek fegyverek, lőszerek vagy robbanóanyagok eladását vagy használatát népszerűsítik. A fegyvergyártók azonban szabadon közzétehetnek a fegyverekről szóló promóciós anyagokat a saját fiókoldalukon a Facebookon és az Instagramon - és ezt a szabadságot a Daniel Defense állítólag gyakran kihasználta.


A DDM4V7 a Call of Duty játékban

A panasz szerint az iskolai lövöldöző 2021 novemberében letöltötte a „Call of Duty: Modern Warfare” egy olyan verzióját, amelynek nyitó címlapján szerepelt a DDM4V7 típusú puska, amelyet Ramos később megvásárolt. A lövöldöző közösségi média fiókjaira támaszkodva Koskoff azzal érvelt, hogy a vállalat explicit marketing- és harci képekkel bombázta őt az Instagramon. A perben idézik a Daniel Defense Instagramon közzétett képét, amelyen katonák járőröznek, állat nincs a láthatáron, és a képaláírás így szól: „Vadászok vadásznak”. Egy másik posztban a Daniel Defense megosztott egy képet az egyik puskájáról, amely alá az van írva, hogy "teljesen ki van gyilkolva”. A Daniel Defense továbbra is működteti fiókjait az Instagramon és a Facebookon, és a vállalat továbbra is rendszeresen posztol képeket a fegyvereiről. Az ilyen engedékenység a Meta szélesebb körű mintájának része, amely a lőfegyvereket forgalmazókkal szemben könnyelműen bánik, állítja a per.

A panasz hivatkozik a Meta azon gyakorlatára, amely a fegyvereladóknak széles mozgásteret biztosít arra, hogy tudatosan megszegjék a lőfegyvereknek weboldalain történő eladására vonatkozó szabályokat. A vállalat megengedi a vevőknek és az eladóknak, hogy tízszer is megszegjék a szabályt, mielőtt kirúgják őket. A Meta büntetései a lőfegyverek eladásáért enyhébbek, mint azokkal a felhasználókkal szemben, akik gyermekpornográfiát tesznek közzé, ami illegális, vagy terrorista képeket, ami azonnali eltávolítást von maga után a platformról.


A Meta szabályzata szerint nem lehet fegyvereket reklámozni az Instagramon

A Metát az évek során azért is kritika érte, mert lehetővé tette a fegyverek közvetlen értékesítését a platformján. A 2012-es Sandy Hook-i lövöldözés után aktivista csoportok koalíciója - köztük a megölt diákok szülei - arra kényszerítették a Metát - akkori nevén a Facebookot -, hogy korlátozza a fegyverek értékesítését a platformján. Eric Schneiderman, az akkori New York-i főügyész később azt állította, hogy a vállalat lehetővé tette az embereknek, hogy kijátsszák a számos államban háttérellenőrzést előíró törvényeket. A vállalat 2016-ra betiltotta a lőfegyverek egymás közötti értékesítését, valamint a lőszerek és alkatrészek értékesítését. Azóta a média rendszeresen megállapította, hogy az eladók könnyen kijátszhatják ezeket a tilalmakat a külön erre a célra létrehozott Facebook-csoportokban vagy a Facebook Marketplace-en, a vállalat apróhirdetési szolgáltatásán.

Az Uvalde által a Meta ellen indított új per nagy része megegyezik több tucat állami főügyész és iskolai körzet panaszaival, amelyek azzal vádolták a technológiai óriást, hogy manipulatív módszerekkel próbálja a gyerekeket a platformjaira csábítani, miközben káros tartalmaknak teszi ki őket. Az Uvalde-i családok valószínűleg jelentős akadályokba ütköznek az általuk benyújtott új perek mindegyikében. Jogi stratégiájuk egy olyan texasi törvény körül forog, amely szerint illegális kiskorúaknak lőfegyver eladására irányuló ajánlatot tenni. Az állam azonban erélyesen védi az állami jogalkalmazókat és a fegyvergyártókat.

A családoknak lehet okuk az optimizmusra a Meta és az Activision elleni ügyükben. Egy New York-i bíró engedélyezte, hogy továbbhaladjon a buffalói Tops szupermarketben történt lövöldözésben érintett családok által indított ügy, amelyben több közösségi médiavállalat algoritmusait teszik felelőssé a lövöldöző radikalizálódásáért. „Bármilyen előnyökkel is rendelkezik a fegyveripar a szövetségi mentelmi jog révén, ez nem egy általános szabadulj a börtönből kártya” - mondta Adam Winkler, a UCLA jogi professzora. "Amikor a vállalatok olyan döntéseket hoznak, hogy különösen veszélyes termékeket forgalmaznak, vagy olyan marketing taktikákat alkalmaznak, amelyek különösen problémás fiatal férfiakat bátorítanak arra, hogy szörnyű tetteket kövessenek el, akkor az ilyen szörnyű tettek áldozatainak lehetőségük van arra, hogy megpróbálják őket felelősségre vonni.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #31
    régen a gyerekek, játék fegyverrel lőttek egymás a való életben, meg játék kardal játszottak. Akkor szerinted "Aki ilyeneket játszik, ráadásul élvezi, annak nincs valami baj az agyával?"
    biztos nincs gond, amíg csak játszik.

    "Ugyanez a horror vagy akció filmeknél, de ott legalább csak külső szemlélő vagy."
    aha. Tehát akkor mi az aminek a nézése nincs összefüggésben azzal, hogy az illető agya beteg? :o
  • Andrevv #30
    Ha egyik népcsoport sem akarná kiirtani a másikat, miért halnánk ki? Az emberiség legyen ugyanolyan primitív és erőszakos mint több ezer éve? Látszólag semmit sem fejlődik az emberiség ezen a téren, ugyanúgy ölik egymást. Gondolom Te az oroszoknak adsz igazat, ékes példája az általad említett kompetitív viselkedésnek.
  • Tetsuo #29
    Egyetértek veled. A világ nagyon beteg és mégrosszabb irányba halad. Nyilván ez kiütközik a kultúrán, a szórakozáson is.
  • M2 #28
    "Csak nekem tűnik úgy, hogy az emberiség teljesen el van cseszve?"

    Miért is? Mert egy kompetitív környezetben megállják a helyüket? Ha az emberiség olyan lenne mint Te, akkor már rég nem is léteznénk. Kihaltunk volna az első evolúciós versenyhelyzetben.
  • BrockSamson #27
    Ertem mit mondasz, de kisse vegletesnek tartom. Olyan, mintha az irodalombol es filmuveszetbol ki akarnad venni az osszes olyan reszt, amiben az emberek egymast bantjak, mert ilyeneket csak a betegek olvasnak vagy neznek.
  • Andrevv #26
    A gyerekek nagyon sokáig mintha álomvilágban élnének, van akinél ez tovább tart. Nekik az a valóság amit látnak, főleg ha az valóságosnak tűnik.
    Bevallom nem tartozom az átlaghoz, nekem nincsenek ösztöneim, legalábbis úgy tűnik (talán elnyomom, nem tudom), mindent tudatosan teszek már kisgyerek korom óta, talán ezért nem gondolom természetesnek ezeket. De ha ez a normális, akkor az emberiség tényleg megérdemli a pusztulást.
  • Andrevv #25
    Nem éppen Pacman-ről beszélek, "valóságtól szinte megkülönböztethetetlen grafikájú játékokban halomra gyilkolnak embereket", ez nem az a kategória, ahogy a Candy Crush sem.
  • BrockSamson #24
    Termeszetes dolog bizonyos szinten. A gyerekek is azonnal kardkent es puskakent hasznaljak a fadarabokat, amikket jatszanak, es megutkoznek egymassal, ahogy azt a legtobb fiatal allat is teszi.
    Ha jol megfigyeljuk, keves olyan jatek van, ahol a jatekos ugy harcolhat es olhet, hogy a sajat virtualis megtestesulese nincs veszelyben, mert az esetek tobbsegeben nem feltetlen az oles a cel, hanem a harc veszelye szamit egyfajta vegso megmerettetesnek, es ezt elvezik az emberek. Nem nagyon talalkozol peldaul olyan jatekkal, ahol siman kinozni kell valakit, mert az nem kihivas.
    Egy ertelmes, kiegyensulyozott szemely nem keveri ossze a virtualis es a valos eroszakot, ezert nem indul veletlenszeruen lovoldozni az emberek 99,99999% szazaleka.
    Par eve lattam egy videot, ahol kedelyes nyugdijasok jatszottak GTA-t eloszor eletukben. Tiz perc utan ok is ugyanugy baseball utovel vertek halalra a jarokeloket, es granatokat dobtak a kocsik ala, mert tisztaban voltak vele, hogy az nem a valosag.
    Utoljára szerkesztette: BrockSamson, 2024.05.28. 12:31:32
  • wraithLord #23
    Az "erőszakos" játék gyakorlatilag egy máshogy/jobban kinéző Pacman, Shoot'em up, stb. játék. A menedzselős játékokat kivéve gyakorlatilag minden játékban valamit el kell tüntetni a képernyőről, ami vagy virtuális megölést jelent vagy lényegében egyenrangú azzal.
    Hogy miért van szükség az erőszakos játékokra, arra az egyik magyarázat az, hogy mert amit meg tudunk csinálni, azt megcsináljuk... max nem lesz jó vége.
    A másik magyarázat, hogy az ember alapvetően erőszakos, és ez is egyfajta levezetése ennek, mint a háborúk (elvileg) helyett az olimpia vagy az európa-/világbajnokság.

    Én az erőszakos játékokra se tudok másképp tekinteni, mint egy grafikailag jobb és fejlettebb, sokadik generációs Pacman-re. Lehet, hogy azért, mert gyakorlatilag együtt nőttem fel a játékokkal, viszont most is vannak egyszerű játékok, pl. a Candy Crush Saga, ahol meg édességet kell elpusztítani. Csak nem egy platform és egy golyó segítségével szétütni vagy valamivel szétlőni, hanem az egyező típusú édességek megsemmisítik egymást. Megsemmisítik, mert robbannak. Csak nincs vér, mert a cukorka nem vérzik. A legtöbb játékban pusztítunk, nem építünk... és az utóbbi 15 évben egyre kevesebbet kell a játékokban gondolkodni sajnos.
    Én jobban szeretek építeni, ezért a menedzselős játékok közelebb állnak hozzám. Vagy bármi, amiben nem a valami eltüntetésén van a hangsúly. Ezért van az, hogy az RPG-t szeretem, ennek ellenére nem kedvenceim a Diablo-szerű hack&slash "action RPG"-nek nevezett játékok. Unalmas egyfolytában szörnyeket csépelni.

    Aki az FPS-ekbe, GTA-ba, Mortal Kombatba, Postalba, akár Carmageddonba többet lát bele, mint egy "átcsomagolt Pacman", azzal valami gond van (legalábbis nem kompatibilis a ma kialakult "nyugati" társadalommal, biztos létezett valaha olyan kultúra, ahol az normális volt). A játék maximum kihozza belőle vagy elősegíti ennek a problémának a térnyerését. A probléma pedig nem feltétlenül csak genetikai eredetű, hanem a hajlam és a környezet együtt hozza ki belőle. Szerintem.
  • Andrevv #22
    Ok. Tegyük fel, hogy az erőszakos játékok egyáltalán nem hibásak. Akkor csak azt magyarázza meg valaki, hogy miért van szükség ezekre? Miért szórakoztat egyeseket az, hogy most már teljesen realisztikus, a valóságtól szinte megkülönböztethetetlen grafikájú játékokban halomra gyilkolnak embereket? Ugyanez a horror vagy akció filmeknél, de ott legalább csak külső szemlélő vagy. Aki ilyeneket játszik, raadásul élvezi, annak nincs valami baj az agyával? Csak nekem tűnik úgy, hogy az emberiség teljesen el van cseszve? Vagy én vagyok túlságosan pacifista és inkább én pusztuljak, hogy a többiek nyugodt lelkiismerettel gyilkolhassanak, még ha virtuálisan is.