SG.hu
Tömeges illegális adatfeldolgozással vádolják a Metát
45 fogyasztóvédelmi csoport közösen jelentette fel a Facebook és az Instagram tulajdonosát nyolc ország adatvédelmi hatóságánál.
Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) közölte, hogy a tagszervezetei közösen panaszt nyújtottak be a nemzeti adatvédelmi hatóságoknál. A csoportok azt állítják, hogy a Meta szükségtelenül sok információt gyűjt a felhasználóiról, például olyan adatokat, amelyekből következtetni lehet a szexuális irányultságukra, érzelmi állapotukra vagy akár a függőségre való hajlamukra. A csoportok szerint a vállalat gyakorlata sérti az Európai Unió adatvédelmi törvényének, az általános adatvédelmi rendeletnek (GDPR) egyes részeit. "Jogellenes gyakorlatával a Meta táplálja a megfigyelésen alapuló hirdetési rendszert, amely online követi a fogyasztókat, és hatalmas mennyiségű személyes adatot gyűjt abból a célból, hogy hirdetéseket mutasson nekik" - áll a BEUC közleményében.
A Meta vitatja a vádakat. "Rendkívül komolyan vesszük szabályozási kötelezettségeinket, és biztosak vagyunk abban, hogy megközelítésünk megfelel a GDPR-nak" - áll a vállalat szóvivőjének közleményében. "2019 óta átalakítottuk az adatvédelmet a Metánál. A szabályozó hatóságok, a politikai döntéshozók és a szakértők felelősségre vonnak minket az emberek magánéletének védelméért. Együtt dolgozunk velük annak érdekében, hogy amit építünk, az a legjobb gyakorlatokat kövesse, és megfeleljen az adatvédelem magas színvonalának" - tette hozzá a szóvivő.
A mai bejelentések potenciálisan újabb jogi lépéseknek tehetik ki a vállalatot, amely évek óta intenzív szabályozási ellenőrzés tárgya Európában. Tavaly májusban az uniós szabályozó hatóságok rekordösszegű, 1,2 milliárd eurós bírságot szabtak ki a technológiai óriáscégre, amiért az megsértette a GDPR szabályait azzal, hogy a Facebook-felhasználók személyes adatait az Egyesült Államokban található szerverekre továbbította. Az Európai Adatvédelmi Testület szerint a bírság az eddigi legnagyobb összegű, amelyet az EU-ban 2018 óta hatályos törvény alapján kiszabtak.
Októberben az uniós szabályozók arra kényszerítették a Metát, hogy kezdjen el kifejezett hozzájárulást kérni a felhasználóitól személyes adataik feldolgozásához, hogy célzott hirdetéseket küldhessen nekik. Néhány nappal később a Meta olyan előfizetési szolgáltatást indított, amely lehetővé teszi európai felhasználóinak, hogy havonta 12,99 eurót fizessenek a Facebook és az Instagram reklámmentes változatainak használatáért. A társaság péntektől további havi díjakat is tervez bevezetni minden egyes új fiók után, amelyet a felhasználó ennek az ajánlatnak a keretében hoz létre. A Meta közölte, hogy a szolgáltatás a GDPR-nak való megfelelés érdekében tett erőfeszítései részét képezi.
A BEUC azonban azzal érvel, hogy a Meta előfizetési szolgáltatása "tisztességtelen és félrevezető választási lehetőséget" kínál a felhasználóknak, mivel az adatfeldolgozás nem átlátható, vagyis a felhasználók nem tudhatják, hogy az előfizetés hogyan változtatná meg az adataik feldolgozásának módját. Ráadásul a Meta piaci dominanciája azt jelenti, hogy a felhasználók nem tudják könnyen elhagyni a platformjait anélkül, hogy elszakadnának családjuktól és barátaiktól. A szervezet novemberben panaszt nyújtott be az európai fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, azzal érvelve, hogy ez a "fizetsz vagy beleegyezel" megközelítés az uniós jog által tiltott tisztességtelen és "agresszív" kereskedelmi gyakorlat példája.
"A Meta fogyasztóknak tett ajánlata csak ködösítés, hogy elfedje azt, ami a cég lényege: az emberek életével kapcsolatos mindenféle érzékeny információ felhalmozása, amelyet aztán invazív hirdetési modellje révén pénzzé tesz" - mondta Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese.
Az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) közölte, hogy a tagszervezetei közösen panaszt nyújtottak be a nemzeti adatvédelmi hatóságoknál. A csoportok azt állítják, hogy a Meta szükségtelenül sok információt gyűjt a felhasználóiról, például olyan adatokat, amelyekből következtetni lehet a szexuális irányultságukra, érzelmi állapotukra vagy akár a függőségre való hajlamukra. A csoportok szerint a vállalat gyakorlata sérti az Európai Unió adatvédelmi törvényének, az általános adatvédelmi rendeletnek (GDPR) egyes részeit. "Jogellenes gyakorlatával a Meta táplálja a megfigyelésen alapuló hirdetési rendszert, amely online követi a fogyasztókat, és hatalmas mennyiségű személyes adatot gyűjt abból a célból, hogy hirdetéseket mutasson nekik" - áll a BEUC közleményében.
A Meta vitatja a vádakat. "Rendkívül komolyan vesszük szabályozási kötelezettségeinket, és biztosak vagyunk abban, hogy megközelítésünk megfelel a GDPR-nak" - áll a vállalat szóvivőjének közleményében. "2019 óta átalakítottuk az adatvédelmet a Metánál. A szabályozó hatóságok, a politikai döntéshozók és a szakértők felelősségre vonnak minket az emberek magánéletének védelméért. Együtt dolgozunk velük annak érdekében, hogy amit építünk, az a legjobb gyakorlatokat kövesse, és megfeleljen az adatvédelem magas színvonalának" - tette hozzá a szóvivő.
A mai bejelentések potenciálisan újabb jogi lépéseknek tehetik ki a vállalatot, amely évek óta intenzív szabályozási ellenőrzés tárgya Európában. Tavaly májusban az uniós szabályozó hatóságok rekordösszegű, 1,2 milliárd eurós bírságot szabtak ki a technológiai óriáscégre, amiért az megsértette a GDPR szabályait azzal, hogy a Facebook-felhasználók személyes adatait az Egyesült Államokban található szerverekre továbbította. Az Európai Adatvédelmi Testület szerint a bírság az eddigi legnagyobb összegű, amelyet az EU-ban 2018 óta hatályos törvény alapján kiszabtak.
Októberben az uniós szabályozók arra kényszerítették a Metát, hogy kezdjen el kifejezett hozzájárulást kérni a felhasználóitól személyes adataik feldolgozásához, hogy célzott hirdetéseket küldhessen nekik. Néhány nappal később a Meta olyan előfizetési szolgáltatást indított, amely lehetővé teszi európai felhasználóinak, hogy havonta 12,99 eurót fizessenek a Facebook és az Instagram reklámmentes változatainak használatáért. A társaság péntektől további havi díjakat is tervez bevezetni minden egyes új fiók után, amelyet a felhasználó ennek az ajánlatnak a keretében hoz létre. A Meta közölte, hogy a szolgáltatás a GDPR-nak való megfelelés érdekében tett erőfeszítései részét képezi.
A BEUC azonban azzal érvel, hogy a Meta előfizetési szolgáltatása "tisztességtelen és félrevezető választási lehetőséget" kínál a felhasználóknak, mivel az adatfeldolgozás nem átlátható, vagyis a felhasználók nem tudhatják, hogy az előfizetés hogyan változtatná meg az adataik feldolgozásának módját. Ráadásul a Meta piaci dominanciája azt jelenti, hogy a felhasználók nem tudják könnyen elhagyni a platformjait anélkül, hogy elszakadnának családjuktól és barátaiktól. A szervezet novemberben panaszt nyújtott be az európai fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, azzal érvelve, hogy ez a "fizetsz vagy beleegyezel" megközelítés az uniós jog által tiltott tisztességtelen és "agresszív" kereskedelmi gyakorlat példája.
"A Meta fogyasztóknak tett ajánlata csak ködösítés, hogy elfedje azt, ami a cég lényege: az emberek életével kapcsolatos mindenféle érzékeny információ felhalmozása, amelyet aztán invazív hirdetési modellje révén pénzzé tesz" - mondta Ursula Pachl, a BEUC főigazgató-helyettese.