SG.hu

Betiltották a munkaidő utáni levelezést az ausztrálok

Ausztráliában elfogadták a Right To Disconnect törvényt, amely megtiltja a munkáltatóknak, hogy munkaidő után kapcsolatba lépjenek a munkavállalókkal. A szankciók között börtönbüntetés is szerepel azoknak a főnököknek, akik rosszul járnak el.

A büntetőjogi szankciót hamarosan hatályon kívül helyezik - ez inkább egy parlamenti trükközés eredménye volt, mint a kormány szándéka -, de az egész törvényt törölhetik, ha az ellenzéki pártok és üzleti csoportok elérik a céljukat. Számtalan országban született már jogszabály válaszul arra, hogy a digitális eszközök elmossák a munkaidő és a magánidő közötti határokat. A munkáltatók által biztosított laptopok és telefonok nyilvánvalóan alkalmasak munkaidőn kívüli használatra, de azt is okozzák, hogy a munkavállalók kénytelenek folyton a főnökük által küldött e-maileket vagy sms-eket figyelni. A munkajogi szervezetek szerint ez az elvárás meghosszabbítja a munkanapot anélkül, hogy a fizetés növekedne.

A kapcsolattartási jogról szóló törvényeket inkább úgy kellene nevezni, hogy "munkavállalói jog arra, hogy ne olvassák vagy válaszoljanak a munkahelyi üzenetekre", mert valójában ezt kívánják garantálni. Az ausztrál törvény lehetőséget ad a munkavállalóknak arra, hogy kérjék, hogy "a munkáltató szüntesse be a munkaidőn kívüli ésszerűtlen kapcsolattartást". Az ésszerű kapcsolattartás olyan kérdésekre vonatkozik, mint a munkavégzésre való rendelkezésre állás, a munkaidőn kívüli munkavégzésre való felkérés azonban a törvény értelmében visszautasítható. Az ausztrál szakszervezeti mozgalom üdvözölte a törvényeket, mint a COVID utáni ésszerű egyensúly helyreállítását, és azt állítják, hogy sok munkavállaló évente akár 280 óra fizetetlen munkát végez.

Az Ausztrál Üzleti Tanács bírálta a törvényt azzal az indokkal, hogy a törvényt - és különösen annak büntetőjogi szankcióit - nem vitatták meg hosszasan az elfogadása előtt. "Mindenki megérdemli, hogy kikapcsolódhasson otthon, bár itt nagyon fontos, hogy az egyensúlyt jól megteremtsük, mivel az emberek most nagyobb rugalmasságra vágynak, és különböző munkaidőben, különböző módon akarnak dolgozni" - érvelt a tanács vezérigazgatója, Bran Black.

Ausztrália ellenzéki pártja ígéretet tett arra, hogy a 2025-ben esedékes országos választásokon való megválasztása esetén hatályon kívül helyezi a törvényt. Az ország kormánya pedig jelezte, hogy azonnal módosítani fogja a törvényt - amely eddig csak a szenátuson ment át, és a képviselőháznak is meg kell erősítenie -, hogy eltörölje a büntetőjogi szankciókat azon főnökök esetében, akik munkaidőn túl e-maileket mernek küldeni.

A törvényjavaslat követelményeket támaszt a digitális platformok üzemeltetőivel szemben is - ausztrál jogi nyelven a foglalkoztatási célú platformok, például az Uber esetében -, hogy minimumszabályokat állapítsanak meg annak érdekében, hogy a fuvarozásban részt vevő sofőrök, a kézbesítők és más munkások "munkavállalóhoz hasonló" juttatásokat kapjanak, még akkor is, ha független vállalkozóként szerepelnek a nyilvántartásban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Fefy #9
    Szerintem (és ez egy nagyon nagy találgatás részemről) ez az egész arról szól, hogy munkaidő után te, mint főnök, nem zaklathatod a dolgozóidat. Pl nem csinálhatsz olyat, hogy elküldöd este 8-kor Gizikének, hogy a másnap reggel 8-ra legyen kész egy kimutatás, amit minimum 1 nap megcsinálni. Azt viszont megcsinálhatod, hogy egy 1 hét múlva esedékes opcionális céges buli tájékoztatóját éjszaka kiküldöd. Ha az be van tartva, hogy a munkaidőn kívüli e-mail olvasás nem okoz hátrányt a munkádban, akkor szerintem az Ausztrálok sem hülyék teljesen.
  • Bruce_Willis #8
    Még mindig nem értek egy valamit ebben az egészben.
    A céges levelezőrendszer felett én rendelkezek, mint cégvezető. Akkor milyen jogszabály az, amely megtiltja hogy a saját levelezőrendszeremben küldhessek emaileket?
    Vagy azok a cégek, amelyekről szó van, gmailt használnak?
    Sok céggel állok kapcsolatban, de már nagyon kicsi cégek is saját levelezőrendszert használnak.
  • Fefy #7
    Nem törvény kellene rá, hanem a felhasználói hülyeséget kiírtani (főnök és beosztott oldalról is). Nekem küldhetnek este 8-kor e-mail-t. Ha lejár a munkaidőm, a homeoffice ellenére úgy kapcsolok ki, mint ha muszáj lenne. Volt már rá példa, hogy este 10-kor kaptam egy e-mail-t, másnap 8:03-kor csörgött a telefonom, hogy készen vagyok-e már vele? Kb 3-4 órás meló lett volna, úgyhogy az illetőt elhajtottam melegebb éghajlatra azzal, hogy a munkaidőm 16:00-kor lejárt, ha 16:01-kor küldi a levelet, akkor sem foglalkozok vele. Természetesen ment a főnökömhöz, aki felhívott, elmondtam neki a szituációt, és nekem adott igazat. Szóval normális helyen nem kérnek ilyet, de ha mégis, akkor ott kell hagyni az ilyen céget/munkáltatót/főnököt.
    Szerk.: Természetesen a telefonomon van céges levelezés, de erre is ugyanaz vonatkozik részemről. Munkaidő után még gondolat szintjén sem fogalmazódik meg bennem a levelező megnyitása.
    Utoljára szerkesztette: Fefy, 2024.02.13. 15:56:21
  • Bruce_Willis #6
    "És még törvény se kellett hozzá.... "

    ennyi...
    Te eldöntötted, és kész.
  • Bruce_Willis #5
    "Kapcsolattartásra vonatkozik."
    Amit én írtam, az pedig az emailre vonatkozik, és a törvényhozók is belekeverik az emailt, illetve te is arról írsz hogy az elküldést korlátozzák. Holott még mindig nem értem, a munkavállaló miért nézegeti a céges emaileket, vagy egyáltalán miért lép be a levelezőrendszerbe pihenőidőben?
    Ez az egész pusztán intelligencia kérdése.
    A telefont pedig nem kötelező felvenni, ha nincs benne a munkaszerződésben.

    "itt alá-fölérendeltségi kapcsolatról, és ilyenformán egy munkavállalói jogról van szó"

    Manapság már nem divat önmagunkért kiállni? Csodálatos jövő elé nézünk..
    Nem érzitek azt, hogy lassan teljes kontroll alá vagyunk véve?

    https://www.youtube.com/shorts/ff-nBFm9pLU


  • t_robert #4
    Azért ez hozzáállás kérdése is. Engem simán van, hogy el se tudnak érni mondjuk mobil telefonon vagy email, sms és bármilyen más formában. Pusztán azért mert rengetegszer nem is figyelem a mobilt vagy más formákat munkaidőn kívől. Simán bent felejtem a mobilt a táskában vagy a télikabát zsebében és beakasztva a szekrényben nem is hallom. Sokszor másnap reggel jövök rá, hogy kerestek valamiért. A munkahelyi emaiiem direkt be sincsen állítva a mobil telefonon. Az nézegesse a szabad idejében, hogy mi van a munkahelyen, aki megkergült. Majd akkor nézem meg, hogy mi van, amikor bemegyek a céghez és reggel bekapcsolom a munkahelyi számítógépemet. én már jórészt megoldottam magamtól a dolgot. :) És még törvény se kellett hozzá....
  • Cat #3
    Kapcsolattartásra vonatkozik. Ebbe az is beletartozik, hogy munkaidő után ne hívhasson fel a munkáltató, hogy csináld meg még ezt meg azt.

    Németországban a nagyobb cégek, pl. Volkswagen a munkaidő után kikapcsolják a céges levelezőszerver továbbítási funkcióját, azaz az másnapig nem küldi el a levelet.

    Tévedésben éltek, ha az ügyfél-megbízó viszonyt hozzátok fel, itt alá-fölérendeltségi kapcsolatról, és ilyenformán egy munkavállalói jogról van szó. Két vállalkozó akkor levelezik egymással amikor akar.
  • Tetsuo #2
    Egyetértek. A törvény valószínűleg a csevegőprogramokra vonatkozik.
  • Bruce_Willis #1
    Az a baj hogy keverik a szezont a fazonnal.
    Az email az elektronikus levél, tehát úgy kell kezelni, mint egy levelet, melyet bármikor felbonthatsz.
    Csak hát a mai kor gyermeke mindent azonnal akar, pedig az email nem chat platform.
    Egy ügyfelemnek valamikor este 11 óra után küldtem el egy emailt, mire ő másnap viccesen megjegyezte, hogy éjszaka aludni kell. Én meg mondtam neki hogy az email értesítőt kapcsolja ki amikor pihen.
    Nekem például nincs email értesítőm, mivel akad jó pár spam is, melyet sokszor éjszaka küldenek. De nincs is szükségem rá. Aki azonnali üzenetet akar küldeni, annak van más módja is. Ha nagyon sürgős, akkor telefonáljon.

    Szóval, szerintem minden eszközt arra kell használni, amire való.
    Nem is értem, miért nézegetnek céges levelezőrendszert a pihenőidejükben az alkalmazottak. Vagy minek van beállítva rá az értesítés olyankor.
    A privát emailcímét, pedig ne adja ki a munkáltatójának, vagy legalábbis ne arra használják hogy a főnök utasításokat küldjön rá.
    Ezek az idióta törvényhozók mindig ellenkező oldalról közelítik meg a dolgot. A saját függőségüket így akarják korlátozni.