SG.hu
Arcfelismerés használata miatt perelték be a Ryanairt
A légitársaság arcfelismerést használ az online utazási irodákon keresztül történő foglaláskor, de ezt csak az ügyfelek érdekében teszik.
A NOYB digitális jogvédő csoport ma panaszt nyújtott be a Ryanair ellen, azt állítva, hogy a légitársaság megsérti az ügyfelek adatvédelmi jogait azzal, hogy arcfelismerést használ az online utazási irodákon keresztül történő foglaláskor a személyazonosságuk ellenőrzésére. A Max Schrems osztrák adatvédelmi aktivista által vezetett NOYB egy olyan panaszos nevében nyújtotta be a panaszt a spanyol adatvédelmi ügynökséghez, aki a Ryanair járatát a spanyol székhelyű eDreams ODIGEO online utazási irodán keresztül foglalta le.
Az ír légitársaság - amely az utasok száma alapján Európa legnagyobb légitársasága - a honlapján azt írja, hogy a biztonsági és védelmi előírások betartása érdekében az utazási irodáknál történt foglalásoknál ellenőriznie kell az utasok személyazonosságát, mivel az irodák gyakran nem adják meg a Ryanairnek az ügyfelek elérhetőségi és fizetési adatait. Az utasok elkerülhetik az arcfelismeréssel történő ellenőrzést, ha legalább két órával az indulás előtt megjelennek a repülőtéren, vagy előzetesen, egy héttel korábban benyújtanak egy űrlapot és az útlevelük vagy személyi igazolványuk képét. A Ryanair weboldalán vagy mobiltelefonos alkalmazásán keresztül történő foglalás esetén nincs szükség hasonló folyamatra.
"Nincs ésszerű indok arra, hogy a Ryanair ezt a rendszert alkalmazza" - áll a NOYB közleményében. "Úgy tűnik, hogy a légitársaság szándékosan sérti meg ügyfelei adatvédelemhez való jogát, hogy tisztességtelen versenyelőnyhöz jusson az alternatív foglalási csatornákkal szemben." A NOYB sikeresen indított adatvédelmi kifogásokat a világ legnagyobb multinacionális vállalatai az Európai Unióban 2018-ban bevezetett általános adatvédelmi rendelet (GDPR) alapján. A NOYB szerint a Ryanair ellenőrzési eljárásai nem jogszerűek a GDPR értelmében, mivel a vállalat nem ad érthető tájékoztatást a "tolakodó folyamat" céljáról.
A Ryanair válaszában közölte, hogy biometrikus és nem biometrikus eljárásai egyaránt teljes mértékben megfelelnek az összes GDPR-előírásnak. "Az online utazási irodák a Ryanair általuk letöltött adatbázisából dolgozva, sok esetben rejtett felárral, tévesen értékesítik járatainkat és kiegészítő szolgáltatásainkat, és helytelen ügyfél-elérhetőségi adatokat/fizetési adatokat adnak meg" - áll a fapados légitársaság közleményében. "Ennek eredményeként és az ügyfelek védelme érdekében minden ügyfélnek, aki online utazási irodán keresztül foglal, egy egyszerű ellenőrzési folyamaton kell átesni. Ez biztosítja, hogy megtegyék a szükséges biztonsági nyilatkozatokat".
A NOYB digitális jogvédő csoport ma panaszt nyújtott be a Ryanair ellen, azt állítva, hogy a légitársaság megsérti az ügyfelek adatvédelmi jogait azzal, hogy arcfelismerést használ az online utazási irodákon keresztül történő foglaláskor a személyazonosságuk ellenőrzésére. A Max Schrems osztrák adatvédelmi aktivista által vezetett NOYB egy olyan panaszos nevében nyújtotta be a panaszt a spanyol adatvédelmi ügynökséghez, aki a Ryanair járatát a spanyol székhelyű eDreams ODIGEO online utazási irodán keresztül foglalta le.
Az ír légitársaság - amely az utasok száma alapján Európa legnagyobb légitársasága - a honlapján azt írja, hogy a biztonsági és védelmi előírások betartása érdekében az utazási irodáknál történt foglalásoknál ellenőriznie kell az utasok személyazonosságát, mivel az irodák gyakran nem adják meg a Ryanairnek az ügyfelek elérhetőségi és fizetési adatait. Az utasok elkerülhetik az arcfelismeréssel történő ellenőrzést, ha legalább két órával az indulás előtt megjelennek a repülőtéren, vagy előzetesen, egy héttel korábban benyújtanak egy űrlapot és az útlevelük vagy személyi igazolványuk képét. A Ryanair weboldalán vagy mobiltelefonos alkalmazásán keresztül történő foglalás esetén nincs szükség hasonló folyamatra.
"Nincs ésszerű indok arra, hogy a Ryanair ezt a rendszert alkalmazza" - áll a NOYB közleményében. "Úgy tűnik, hogy a légitársaság szándékosan sérti meg ügyfelei adatvédelemhez való jogát, hogy tisztességtelen versenyelőnyhöz jusson az alternatív foglalási csatornákkal szemben." A NOYB sikeresen indított adatvédelmi kifogásokat a világ legnagyobb multinacionális vállalatai az Európai Unióban 2018-ban bevezetett általános adatvédelmi rendelet (GDPR) alapján. A NOYB szerint a Ryanair ellenőrzési eljárásai nem jogszerűek a GDPR értelmében, mivel a vállalat nem ad érthető tájékoztatást a "tolakodó folyamat" céljáról.
A Ryanair válaszában közölte, hogy biometrikus és nem biometrikus eljárásai egyaránt teljes mértékben megfelelnek az összes GDPR-előírásnak. "Az online utazási irodák a Ryanair általuk letöltött adatbázisából dolgozva, sok esetben rejtett felárral, tévesen értékesítik járatainkat és kiegészítő szolgáltatásainkat, és helytelen ügyfél-elérhetőségi adatokat/fizetési adatokat adnak meg" - áll a fapados légitársaság közleményében. "Ennek eredményeként és az ügyfelek védelme érdekében minden ügyfélnek, aki online utazási irodán keresztül foglal, egy egyszerű ellenőrzési folyamaton kell átesni. Ez biztosítja, hogy megtegyék a szükséges biztonsági nyilatkozatokat".