Berta Sándor

Ismét szoftver­problémák merültek fel a Boeing repülőinél

Az új helyzet miatt várhatóan tovább késnek a szállítások a gyártónál.

A Boeing 737 MAX és a Boeing 787 Dreamliner típus előtörténetét már összegeztük korábbi cikkekben. A cég most újabb nehézségekkel szembesült, miután Leeham News and Anaslysis és az Airfinance Journal cikkeinek köszönhetően ismertté vált, hogy mind a két típusnál komoly szoftverproblémák vannak. Emiatt további késések fenyegetnek az érintett repülőgépek leszállításában.

A mostani probléma az úgynevezett Option Selection Software-t (OSS) érinti, mely program felelős a szoftverváltozások dokumentálásáért. Hasonlóan ahhoz, ahogyan az összes kábelköteg, tárolóeszköz és egyéb elektronikus alkatrész dokumentálása történik, az OSS-nek a telepített alkalmazások felsorolását kellene biztosítania, azok kiigazításaival és frissítéseivel együtt. Azonban a felsorolás egy része hiányos és hibás, ezért az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) biztonsági szempontból fontos kérdésnek minősítette ezt a problémát. A Boeingnek emiatt az új repülőgépek leszállítása előtt ki kell javítania az OSS-t.

Az OSS különösen akkor válik fontossá, amikor egy repülőgépet egy üzemeltető társaság továbbértékesít. Ilyenkor elengedhetetlen, hogy az új tulajdonosok nyomon követhessék a szoftver minden változását és frissítését. A Boeing 737 MAX fiaskó után az FAA sokkal alaposabban szemügyre veszi a repülőgépgyártót. "Az FAA elvesztette minden bizalmát a Boeing iránt" - idézte egy bennfentes véleményét a két portál.

A beszámolók alapján az OSS-probléma akár egy évvel is visszavetheti a Boeing-szállításokat. A társaságnak még mindig több száz 737 MAX és 787 Dreamliner típusú repülőgépe várakozik a tanúsításra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #3
    De az egyesulesek utani kovetkezo negyedeves jelentes az jo volt, nem az a lenyeg?:)
  • kvp #2
    A Boeing eseteben konkretan az volt a kozvetlen gond, hogy a hozzaerto mernokok mar nyugdijba mentek, az ujak meg nem ertenek a regi 6510-es processzor csalad programozasahoz (lasd: Commodore 64). A Boeing pedig meg mindig ezekkel szereli a regebbi gepeit, mert az uj gepekhez sem terveztek frissebb hardvert.

    A kozvetett ok pedig az, hogy a ceges egyesulesek es felvasarlasok miatt a regi mernoki vezetes helyett manager szemleletu vezetok kerultek pozicioba, akiknek a rovidtavu profit fontosabb volt, igy hagytak leepulni a ceg mernoki kompetenciait. Ez egeszen addig jo, amig nem kell uj termekeket fejleszteni vagy a regieket karbantartani. Ha megis kell, akkor elojon a tudashiany es a cikkekbol ismert helyzetek.
  • jozsi031 #1
    Manapság szinte mindig felmerülnek kisebb,nagyobb problémák,ez vajon minek tudható be?