SG.hu
A cégek szerint az emberek érdeke, hogy nehéz leiratkozni a szolgáltatásokról
Az amerikai szabályozó hatóság azt szeretné, ha az előfizetéseket egy kattintással le lehetne mondani, de a vállalatok ernyőszervezetei szerint ehhez túl hülyék az emberek. Az iparági lobbicsoportoknak nagyon nem tetszik az ingyenes próbaverziók, automatikus megújítások és előfizetések szabályozásának ötlete.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) meg akarja könnyíteni az emberek számára a megrendelt szállítások és az előfizetéses szolgáltatások lemondását. "Az embereknek képesnek kellene lenniük arra, hogy egy oldalon vagy egy alkalmazásban való kattintással kilépjenek egy előfizetésből, és ne kelljen ehhez szerződéses útvesztőkön keresztülmenniük" - javasolják. Ezzel szemben hivatalos beadványokban az iparági csoportok azt állítják, hogy az emberek zavarba jönnének az ilyen kényelemtől és átláthatóságtól.
Kaliforniában és New Yorkban már vannak szabályok a "negatív opciós marketingre", azaz hogy mit tehet meg egy cég, ha egy szolgáltatás lejár, mikor tekintheti úgy egy cég, hogy folytathatja a számlázást akkor is, ha a fogyasztó részéről valójában nem történik semmilyen lépés. Az FTC szeretne még több követelményt támasztani azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek a tétlenséget beleegyezésnek tekintik. Ez lenne az un. negatív opciós szabály. "A vállalkozásoknak világosan és feltűnően közzé kell tenniük a legfontosabb lényeges feltételeket - beleértve a próbaidőszak végét, a lemondás határidejét, a díjak gyakoriságát, a kifizetések időpontját és a lemondással kapcsolatos információkat - mielőtt bármilyen számlázási információt gyűjtenének a vásárlótól" - mondta Lina Khan FTC-elnök a folyamat bejelentésekor. A kereskedelmi felügyelet az emberek véleménynyilvánítását kérte a fontolgatott szabályokkal kapcsolatban, amelyek más fogyasztóvédelmi intézkedések mellett egy egyszerű "kattintással lemondható" mechanizmust írnak elő.
A szolgáltatóiparnak nagyon nem tetszik az irány, nagyon vicces reakciók születtek. A kábelszolgáltató cégek ernyőszervezete, az Internet & Television Association (NCTA) úgy véli, hogy a javasolt fogyasztóvédelmi intézkedések túlterhelik az előfizetőket. Az NCTA szerint aggodalomra ad okot, hogy "ahelyett, hogy a fogyasztók javát szolgálná és nagyobb egyértelműséget teremtene a piacon, a túlságosan széleskörű javasolt szabály olyan nem szándékolt következményekkel járna, amelyek terhet, zavart és kárt okoznának a fogyasztóknak, és megtiltaná a tagoknak, hogy a fogyasztók számára olyan kulcsfontosságú információkat nyújtsanak, amelyek alapján dönthetnének arról, hogy módosítják-e vagy megszüntetik-e szolgáltatásukat".
A csoport szerint a javasolt jogszabály tisztességtelenül kezeli az automatikus megújításokat, a folytonossági terveket és a próbaajánlatokat. A szervezet szerint az FTC-nek nincs felhatalmazása arra, hogy ilyen széleskörű intézkedéseket hozzon a kifejezetten a tisztességtelen gyakorlatok és a megtévesztés kezelésére szolgáló hatásköreinek felhasználásával. A szervezet még azt is felvetette, hogy ez támadás a vállalatok szólásszabadsághoz való joga ellen.
A legnagyobb amerikai reklámszakmai csoport, az Association of National Advertisers (ANA) szintén ellenzi az egy kattintással történő lemondásra vonatkozó követelményt arra hivatkozva, hogy a fogyasztók akaratlanul is lemondanák a szolgáltatásokat, mivel szerintük egyszerűen nem hinnék el, hogy a lemondás egyetlen kattintással megtörténhet. "Az egyszerű lemondás megkövetelése a vállalkozások számára nehezen megvalósítható szabvány, mivel kevés részlet van megadva annak megértéséhez, hogy hogyan feleljenek meg ennek a kétértelmű követelménynek" - fejtette ki az ANA észrevételeiben. "Ha az eladóknak egyetlen kattintással vagy a fogyasztó által egyszerű művelettel lehetővé kell tenniük a lemondást, a véletlen lemondások sokkal gyakoribbá válnak, mivel a fogyasztók ésszerűen nem arra számítanak, hogy a megrendelt árukat vagy szolgáltatásokat egyetlen kattintással eltávolítsák."
Az ANA - gondosan szem előtt tartva a netezők szellemi kapacitásainak korlátait - azzal érvel, hogy a díjak részletesebb közzétételére vonatkozó javasolt követelmények csak összezavarnák az embereket. "Az ilyen túlzott mértékű tájékoztatásra vonatkozó követelmény valójában még nagyobb zavart okozhat, mivel a fogyasztókat információkkal és a negatív opciós funkcióval kapcsolatos megannyi különböző szemponttal bombázná, amikor a fogyasztó már döntött a funkció megvásárlása mellett, és készül a számlázási adatok eladónak való megadására" - mondta az ANA. "Ez a követelmény a tájékoztatásban való kifáradást is eredményezheti, és alááshatja a fogyasztók tájékoztatásra való figyelmét."
A Consumer Technology Association (CTA), Észak-Amerika legnagyobb technológiai kereskedelmi csoportja osztja az ANA aggodalmát, miszerint az FTC által javasolt szabály csak növelné a cégek költségét és a fogyasztók zavarát. A CTA szerint az új szabályozás "bizonyos körülmények között visszatarthatja a vállalatokat attól, hogy ismétlődő előfizetéseket kínáljanak, és a fogyasztók kénytelenek lehetnek többször is hozzájárulást adni ugyanazon áruk és szolgáltatások új feltételeihez, ami hozzájárulási fáradtsághoz vezethet".
A News/Media Alliance (N/MA), az amerikai hírmédiát és kiadókat képviselő szakmai csoport szerint a kiadványok az automatikus előfizetés-megújításoktól függenek. "Az automatikusan megújuló előfizetések számának csökkenése magasabb költségeket jelentene az N/MA tagjai számára, ami végül azt jelentené, hogy a fogyasztók többet fizetnének a folyóiratokért" - mondta az N/MA. A javasolt szabályok "valószínűleg zavart fognak okozni a fogyasztóknál és az iparágban" - mondta a kiadói csoport.
A Performance Driven Marketing Institute (PDMI), amely 130, a teljesítmény- és a közvetlen fogyasztói marketinggel foglalkozó céget képvisel, szintén úgy véli, hogy az FTC javaslata összezavarja az embereket. Különösen aggasztónak tartja azt a követelményt, hogy "a fogyasztónak a tranzakció bármely más részétől elkülönítve, egyértelműen megerősítő beleegyezést kell tenni az automatikus hosszabbításokhoz. "Egy további jelölőnégyzet megkövetelése valójában akadályozhatja azokat a fogyasztókat, akik jogszerűen szeretnék megvásárolni a felkínált termékeket vagy szolgáltatásokat" - mondta a PDMI. "Anélkül, hogy megértenék, miért kérik tőlük egy újabb négyzet bejelölését, a fogyasztók vagy nem jelölhetik be a négyzeteket, vagy a zavarodottság miatt teljesen elállhatnak a vásárlástól"."
Az iparági szakmai csoportokkal ellentétben mások jóval lelkesebben reagáltak. Egy nyolc jogászprofesszorból álló csoport támogatását fejezte ki a leendő szabályok és a fogyasztóvédelem erősítése mellett. "Egyes iparági résztvevők azt állítják, hogy ezek az állami intézkedések vagy különböző követelmények kezelhetetlen sokaságát hozzák létre, vagy azt bizonyítják, hogy nincs szükség további szabályozásra" - mondták az akadémikusok. "A valóságban azonban ez a folyamatos szerepvállalás csak azt mutatja, hogy a gátlástalan negatív opciós üzleti modellek továbbra is akkora problémát jelentenek, hogy az államoknak egyre gyakrabban kell közbelépniük."
"Az üzleti vállalkozások szeretik az előfizetéseket, mert az előfizetések segítenek kiszámíthatóbbá és állandóbbá tenni a bevételeket. Ez csökkenti a bizonytalanságot az üzlet számára és csökkenti a kockázatot. Ez jól hangzik, amíg meg nem értjük a kontextust: a csökkentett kockázat és bizonytalanság a piaci verseny kockázata, a minőséggel és az árral való verseny kihívása" - írta Chris Hoffnagle, a UC Berkeley jogi professzora, aki szintén támogatja a szabályjavaslatot. "Sok negatív opciós stratégia monopolstratégia. A cégek arra törekszenek, hogy a fogyasztókat olyan viszonyba zárják, amelyben az eladó gazdaságtalanul emelheti az árakat. A területen dolgozó tanácsadók még azt is mondják, hogy az előfizetések kiszámítható és állandó bevételt biztosítanak a vállalatoknak. Mindezek a monopóliumok jellemzői."
Az észrevételeket benyújtó fogyasztók közül sokkal többen támogatták az FTC beavatkozását, mint ahányan ellenezték azt. Talán csak összezavarodtak.
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) meg akarja könnyíteni az emberek számára a megrendelt szállítások és az előfizetéses szolgáltatások lemondását. "Az embereknek képesnek kellene lenniük arra, hogy egy oldalon vagy egy alkalmazásban való kattintással kilépjenek egy előfizetésből, és ne kelljen ehhez szerződéses útvesztőkön keresztülmenniük" - javasolják. Ezzel szemben hivatalos beadványokban az iparági csoportok azt állítják, hogy az emberek zavarba jönnének az ilyen kényelemtől és átláthatóságtól.
Kaliforniában és New Yorkban már vannak szabályok a "negatív opciós marketingre", azaz hogy mit tehet meg egy cég, ha egy szolgáltatás lejár, mikor tekintheti úgy egy cég, hogy folytathatja a számlázást akkor is, ha a fogyasztó részéről valójában nem történik semmilyen lépés. Az FTC szeretne még több követelményt támasztani azokkal a vállalkozásokkal szemben, amelyek a tétlenséget beleegyezésnek tekintik. Ez lenne az un. negatív opciós szabály. "A vállalkozásoknak világosan és feltűnően közzé kell tenniük a legfontosabb lényeges feltételeket - beleértve a próbaidőszak végét, a lemondás határidejét, a díjak gyakoriságát, a kifizetések időpontját és a lemondással kapcsolatos információkat - mielőtt bármilyen számlázási információt gyűjtenének a vásárlótól" - mondta Lina Khan FTC-elnök a folyamat bejelentésekor. A kereskedelmi felügyelet az emberek véleménynyilvánítását kérte a fontolgatott szabályokkal kapcsolatban, amelyek más fogyasztóvédelmi intézkedések mellett egy egyszerű "kattintással lemondható" mechanizmust írnak elő.
A szolgáltatóiparnak nagyon nem tetszik az irány, nagyon vicces reakciók születtek. A kábelszolgáltató cégek ernyőszervezete, az Internet & Television Association (NCTA) úgy véli, hogy a javasolt fogyasztóvédelmi intézkedések túlterhelik az előfizetőket. Az NCTA szerint aggodalomra ad okot, hogy "ahelyett, hogy a fogyasztók javát szolgálná és nagyobb egyértelműséget teremtene a piacon, a túlságosan széleskörű javasolt szabály olyan nem szándékolt következményekkel járna, amelyek terhet, zavart és kárt okoznának a fogyasztóknak, és megtiltaná a tagoknak, hogy a fogyasztók számára olyan kulcsfontosságú információkat nyújtsanak, amelyek alapján dönthetnének arról, hogy módosítják-e vagy megszüntetik-e szolgáltatásukat".
A csoport szerint a javasolt jogszabály tisztességtelenül kezeli az automatikus megújításokat, a folytonossági terveket és a próbaajánlatokat. A szervezet szerint az FTC-nek nincs felhatalmazása arra, hogy ilyen széleskörű intézkedéseket hozzon a kifejezetten a tisztességtelen gyakorlatok és a megtévesztés kezelésére szolgáló hatásköreinek felhasználásával. A szervezet még azt is felvetette, hogy ez támadás a vállalatok szólásszabadsághoz való joga ellen.
A legnagyobb amerikai reklámszakmai csoport, az Association of National Advertisers (ANA) szintén ellenzi az egy kattintással történő lemondásra vonatkozó követelményt arra hivatkozva, hogy a fogyasztók akaratlanul is lemondanák a szolgáltatásokat, mivel szerintük egyszerűen nem hinnék el, hogy a lemondás egyetlen kattintással megtörténhet. "Az egyszerű lemondás megkövetelése a vállalkozások számára nehezen megvalósítható szabvány, mivel kevés részlet van megadva annak megértéséhez, hogy hogyan feleljenek meg ennek a kétértelmű követelménynek" - fejtette ki az ANA észrevételeiben. "Ha az eladóknak egyetlen kattintással vagy a fogyasztó által egyszerű művelettel lehetővé kell tenniük a lemondást, a véletlen lemondások sokkal gyakoribbá válnak, mivel a fogyasztók ésszerűen nem arra számítanak, hogy a megrendelt árukat vagy szolgáltatásokat egyetlen kattintással eltávolítsák."
Az ANA - gondosan szem előtt tartva a netezők szellemi kapacitásainak korlátait - azzal érvel, hogy a díjak részletesebb közzétételére vonatkozó javasolt követelmények csak összezavarnák az embereket. "Az ilyen túlzott mértékű tájékoztatásra vonatkozó követelmény valójában még nagyobb zavart okozhat, mivel a fogyasztókat információkkal és a negatív opciós funkcióval kapcsolatos megannyi különböző szemponttal bombázná, amikor a fogyasztó már döntött a funkció megvásárlása mellett, és készül a számlázási adatok eladónak való megadására" - mondta az ANA. "Ez a követelmény a tájékoztatásban való kifáradást is eredményezheti, és alááshatja a fogyasztók tájékoztatásra való figyelmét."
A Consumer Technology Association (CTA), Észak-Amerika legnagyobb technológiai kereskedelmi csoportja osztja az ANA aggodalmát, miszerint az FTC által javasolt szabály csak növelné a cégek költségét és a fogyasztók zavarát. A CTA szerint az új szabályozás "bizonyos körülmények között visszatarthatja a vállalatokat attól, hogy ismétlődő előfizetéseket kínáljanak, és a fogyasztók kénytelenek lehetnek többször is hozzájárulást adni ugyanazon áruk és szolgáltatások új feltételeihez, ami hozzájárulási fáradtsághoz vezethet".
A News/Media Alliance (N/MA), az amerikai hírmédiát és kiadókat képviselő szakmai csoport szerint a kiadványok az automatikus előfizetés-megújításoktól függenek. "Az automatikusan megújuló előfizetések számának csökkenése magasabb költségeket jelentene az N/MA tagjai számára, ami végül azt jelentené, hogy a fogyasztók többet fizetnének a folyóiratokért" - mondta az N/MA. A javasolt szabályok "valószínűleg zavart fognak okozni a fogyasztóknál és az iparágban" - mondta a kiadói csoport.
A Performance Driven Marketing Institute (PDMI), amely 130, a teljesítmény- és a közvetlen fogyasztói marketinggel foglalkozó céget képvisel, szintén úgy véli, hogy az FTC javaslata összezavarja az embereket. Különösen aggasztónak tartja azt a követelményt, hogy "a fogyasztónak a tranzakció bármely más részétől elkülönítve, egyértelműen megerősítő beleegyezést kell tenni az automatikus hosszabbításokhoz. "Egy további jelölőnégyzet megkövetelése valójában akadályozhatja azokat a fogyasztókat, akik jogszerűen szeretnék megvásárolni a felkínált termékeket vagy szolgáltatásokat" - mondta a PDMI. "Anélkül, hogy megértenék, miért kérik tőlük egy újabb négyzet bejelölését, a fogyasztók vagy nem jelölhetik be a négyzeteket, vagy a zavarodottság miatt teljesen elállhatnak a vásárlástól"."
Az iparági szakmai csoportokkal ellentétben mások jóval lelkesebben reagáltak. Egy nyolc jogászprofesszorból álló csoport támogatását fejezte ki a leendő szabályok és a fogyasztóvédelem erősítése mellett. "Egyes iparági résztvevők azt állítják, hogy ezek az állami intézkedések vagy különböző követelmények kezelhetetlen sokaságát hozzák létre, vagy azt bizonyítják, hogy nincs szükség további szabályozásra" - mondták az akadémikusok. "A valóságban azonban ez a folyamatos szerepvállalás csak azt mutatja, hogy a gátlástalan negatív opciós üzleti modellek továbbra is akkora problémát jelentenek, hogy az államoknak egyre gyakrabban kell közbelépniük."
"Az üzleti vállalkozások szeretik az előfizetéseket, mert az előfizetések segítenek kiszámíthatóbbá és állandóbbá tenni a bevételeket. Ez csökkenti a bizonytalanságot az üzlet számára és csökkenti a kockázatot. Ez jól hangzik, amíg meg nem értjük a kontextust: a csökkentett kockázat és bizonytalanság a piaci verseny kockázata, a minőséggel és az árral való verseny kihívása" - írta Chris Hoffnagle, a UC Berkeley jogi professzora, aki szintén támogatja a szabályjavaslatot. "Sok negatív opciós stratégia monopolstratégia. A cégek arra törekszenek, hogy a fogyasztókat olyan viszonyba zárják, amelyben az eladó gazdaságtalanul emelheti az árakat. A területen dolgozó tanácsadók még azt is mondják, hogy az előfizetések kiszámítható és állandó bevételt biztosítanak a vállalatoknak. Mindezek a monopóliumok jellemzői."
Az észrevételeket benyújtó fogyasztók közül sokkal többen támogatták az FTC beavatkozását, mint ahányan ellenezték azt. Talán csak összezavarodtak.