SG.hu
Alapvető célját, az emberek egymással való összekötését árulta el a közösségi média
A Facebook, a TikTok és a Twitter ehelyett a márkákat és az influencereket nyomja le a felhasználók torkán. A közösségi érzés helyreállítása érdekében a felhasználók kisebb hálózatokat próbálnak ki.
Közel két évtized telt el azóta, hogy Magyarországon az iWiW, az Egyesült Államokban pedig a Facebook berobbant az egyetemi kampuszokon, mint a diákok kapcsolattartási oldala. Aztán jött a Twitter, ahol az emberek arról írtak, mit reggeliztek, és az Instagram, ahol a barátok fotókat osztottak meg egymással és beszámoltak az életükről. Ma pedig már mindegyik tele van hirdetésekkel és szponzorált posztokkal. A TikTok és a Snapchat influencerek videóit önti az emberekre, amelyekben mosogatószappanokat és társkereső alkalmazásokat reklámoznak. És Musknak köszönhetően hamarosan a legnagyobb láthatóságot elérő Twitter-bejegyzések is többnyire olyan előfizetőktől származnak majd, akik fizetnek a megjelenésért és egyéb kedvezményekért.
A közösségi média sok szempontból egyre kevésbé lesz közösségi. Azok a fajta posztok, amelyekben az emberek a barátaikat és a családjukat tájékoztatják az életükről az évek során egyre kevésbé láthatóbbakká váltak. A bejegyzéseket pörgető felhasználók ahelyett, hogy a barátaik és rokonaik üzeneteit és fotóit láthatnák a nyaralásukról vagy egyéb eseményeikről, az Instagram, a Facebook, a TikTok, a Twitter és a Snapchat felhasználói ma már sokkal inkább cégek, influencerek és mások professzionális tartalmával találkoznak, mert ők fizetnek a megjelenésért.
A változás hatással van a nagy közösségi hálózatépítő cégekre és arra hogyan lépnek egymással digitálisan kapcsolatba az emberek. De kérdéseket vet fel az alapgondolattal kapcsolatban is. A közösségi platform alapfogalma szerint egy mindenre kiterjedő, nyilvános oldal, ahol az emberek idejük nagy részét töltik. Mivel azonban a nagy közösségi hálózatok az emberek és a márkák összekapcsolását helyezik előtérbe a többi emberrel való összekapcsolás helyett, a felhasználók egy része olyan közösség-orientált oldalakat és alkalmazásokat kezdett el keresni, amelyek bizonyos hobbiknak és témáknak szentelik magukat.
A közösségi hálózatokat működtető cégek természetesen nem vakok, ezért a több milliárd felhasználóval rendelkező és több milliárd dolláros bevételt termelő óriások most új üzleti lehetőségeket keresnek. A Twitter előfizetéses modell irányába mozdul el, és arra ösztönzi az embereket és a márkákat, hogy havi 8, vagy fejlesztőként akár havi 1000 dollárt fizessenek. A Meta - a Facebook és az Instagram anyavállalata - nagyobb tétre tett, a Metaverzum online világában hitt.
A felhasználók tehát ahelyett, hogy minden idejüket egy vagy néhány nagy közösségi hálózaton töltenék, inkább a kisebb, koncentráltabb oldalak felé fordulnak. Ezt az elmozdulást már évekkel ezelőtt megjósolta a közösségi média néhány legnagyobb neve, köztük Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója és Jack Dorsey, a Twitter egyik alapítója. 2019-ben Zuckerberg egy Facebook-bejegyzésben azt írta, hogy a privát üzenetküldés és a kis csoportok az online kommunikáció leggyorsabban növekvő területei. Dorsey - aki 2021-ben lemondott a Twitter vezérigazgatói posztjáról - olyan, úgynevezett decentralizált közösségi hálózatokat szorgalmazott, amelyek lehetővé teszik az emberek számára, hogy maguk irányítsák a látott tartalmakat és a közösségeket, amelyekben részt vesznek. Nemrégiben posztolt a Nostr nevű, ezen az elven alapuló közösségi oldalon.
Szakértők egy olyan alkalmazás létrehozását javasolták, amely lényegében a közösségi hálózatok svájci bicskájaként működik, lehetővé téve az emberek számára, hogy váltogassanak az általuk használt oldalak között, beleértve a Twittert, a Mastodont, a Redditet és a kisebb hálózatokat. Az MIT Media Lab és a Massachusetts Amherst Egyetem által kifejlesztett Gobo nevű ilyen alkalmazás a jövő hónapban jelenik meg. A felhasználók számára az újabb, kis hálózatok megtalálása a trükkös rész, mivel ezek nem ismertek. De a szélesebb közösségi hálózatok - mint például a Mastodon vagy a Reddit - gyakran átjáróként szolgálnak a kisebb közösségekhez. Előbbire való feliratkozáskor például az emberek egy listából választhatnak szervert, többek között a játékokkal, az étkezéssel és a tevékenységekkel kapcsolatosak közül.
A kis hálózatok nagy előnye, hogy fórumokat hoznak létre speciális közösségek számára, beleértve a marginalizált embereket is. A 2011-ben alapított Ahwaa egy közösségi hálózat az LGBTQ közösség tagjai számára a Perzsa-öböl környéki országokban, ahol a melegség illegálisnak számít. Más kis hálózatok speciális hobbikra összpontosítanak, például a Letterboxd a filmrajongók számára készült a filmekről alkotott véleményük megosztására. A kisebb alkalmazások enyhíthetik a közösségi média használatával járó társadalmi nyomást is, különösen a fiatalabbak számára. Az elmúlt évtizedben számtalan történet látott napvilágot arról, hogy tinédzsereknél étkezési zavarok alakultak ki, miután megpróbáltak megfelelni az Instagramon megjelenő tökéletességnek, illetve a TikTok videók álomképének.
A szakértők szerint irreálisnak tűnik az az elképzelés, hogy egy új közösségi médiaoldal jöhet, amely mindenki számára az egyetlen alkalmazás lesz. Hullámok jönnek és mennek majd: nemrég nagyot futott a a BeReal fotómegosztó alkalmazás, tavaly népszerű volt a tinédzserek körében, de mostanra több millió aktív felhasználó hagyta el. Az emberek online identitása egyre inkább széttöredezetté válik több oldal között. A szakmai eredmények ismertetésére ott van a LinkedIn, a játékoknak a Discord, a hírek megvitatására pedig az Artifact vagy Magyarországon a 444hsz.com.
De még több kis hálózat van a láthatáron. Tavaly a Harvard Egyetem - ahol Zuckerberg 2004-ben diákként megalapította a Facebookot - kutatási programot indított a közösségi média újraindítására. A program segít a diákoknak és másoknak új hálózatokat létrehozni és kísérletezni velük. A programból született egyik alkalmazás, a Minus ötlete, hogy a felhasználók életük végéig csak 100 bejegyzést tehetnek közzé az idővonalukon. Az ötlet lényege, hogy az emberek egy olyan környezetbe kerüljenek, ahol az együtt töltött időt értékes és véges erőforrásként kezelik, ellentétben a hagyományos közösségi hálózatokkal - például a Facebookkal és a Twitterrel -, amelyek végtelenségig görgethető felületeket használnak, hogy a felhasználókat minél tovább lekössék. Egy művészeti kísérlet, amit meglátva rögtön rájön az ember, hogy nem normális a mostani állapot.
Közel két évtized telt el azóta, hogy Magyarországon az iWiW, az Egyesült Államokban pedig a Facebook berobbant az egyetemi kampuszokon, mint a diákok kapcsolattartási oldala. Aztán jött a Twitter, ahol az emberek arról írtak, mit reggeliztek, és az Instagram, ahol a barátok fotókat osztottak meg egymással és beszámoltak az életükről. Ma pedig már mindegyik tele van hirdetésekkel és szponzorált posztokkal. A TikTok és a Snapchat influencerek videóit önti az emberekre, amelyekben mosogatószappanokat és társkereső alkalmazásokat reklámoznak. És Musknak köszönhetően hamarosan a legnagyobb láthatóságot elérő Twitter-bejegyzések is többnyire olyan előfizetőktől származnak majd, akik fizetnek a megjelenésért és egyéb kedvezményekért.
A közösségi média sok szempontból egyre kevésbé lesz közösségi. Azok a fajta posztok, amelyekben az emberek a barátaikat és a családjukat tájékoztatják az életükről az évek során egyre kevésbé láthatóbbakká váltak. A bejegyzéseket pörgető felhasználók ahelyett, hogy a barátaik és rokonaik üzeneteit és fotóit láthatnák a nyaralásukról vagy egyéb eseményeikről, az Instagram, a Facebook, a TikTok, a Twitter és a Snapchat felhasználói ma már sokkal inkább cégek, influencerek és mások professzionális tartalmával találkoznak, mert ők fizetnek a megjelenésért.
A változás hatással van a nagy közösségi hálózatépítő cégekre és arra hogyan lépnek egymással digitálisan kapcsolatba az emberek. De kérdéseket vet fel az alapgondolattal kapcsolatban is. A közösségi platform alapfogalma szerint egy mindenre kiterjedő, nyilvános oldal, ahol az emberek idejük nagy részét töltik. Mivel azonban a nagy közösségi hálózatok az emberek és a márkák összekapcsolását helyezik előtérbe a többi emberrel való összekapcsolás helyett, a felhasználók egy része olyan közösség-orientált oldalakat és alkalmazásokat kezdett el keresni, amelyek bizonyos hobbiknak és témáknak szentelik magukat.
A közösségi hálózatokat működtető cégek természetesen nem vakok, ezért a több milliárd felhasználóval rendelkező és több milliárd dolláros bevételt termelő óriások most új üzleti lehetőségeket keresnek. A Twitter előfizetéses modell irányába mozdul el, és arra ösztönzi az embereket és a márkákat, hogy havi 8, vagy fejlesztőként akár havi 1000 dollárt fizessenek. A Meta - a Facebook és az Instagram anyavállalata - nagyobb tétre tett, a Metaverzum online világában hitt.
A felhasználók tehát ahelyett, hogy minden idejüket egy vagy néhány nagy közösségi hálózaton töltenék, inkább a kisebb, koncentráltabb oldalak felé fordulnak. Ezt az elmozdulást már évekkel ezelőtt megjósolta a közösségi média néhány legnagyobb neve, köztük Mark Zuckerberg, a Meta vezérigazgatója és Jack Dorsey, a Twitter egyik alapítója. 2019-ben Zuckerberg egy Facebook-bejegyzésben azt írta, hogy a privát üzenetküldés és a kis csoportok az online kommunikáció leggyorsabban növekvő területei. Dorsey - aki 2021-ben lemondott a Twitter vezérigazgatói posztjáról - olyan, úgynevezett decentralizált közösségi hálózatokat szorgalmazott, amelyek lehetővé teszik az emberek számára, hogy maguk irányítsák a látott tartalmakat és a közösségeket, amelyekben részt vesznek. Nemrégiben posztolt a Nostr nevű, ezen az elven alapuló közösségi oldalon.
Szakértők egy olyan alkalmazás létrehozását javasolták, amely lényegében a közösségi hálózatok svájci bicskájaként működik, lehetővé téve az emberek számára, hogy váltogassanak az általuk használt oldalak között, beleértve a Twittert, a Mastodont, a Redditet és a kisebb hálózatokat. Az MIT Media Lab és a Massachusetts Amherst Egyetem által kifejlesztett Gobo nevű ilyen alkalmazás a jövő hónapban jelenik meg. A felhasználók számára az újabb, kis hálózatok megtalálása a trükkös rész, mivel ezek nem ismertek. De a szélesebb közösségi hálózatok - mint például a Mastodon vagy a Reddit - gyakran átjáróként szolgálnak a kisebb közösségekhez. Előbbire való feliratkozáskor például az emberek egy listából választhatnak szervert, többek között a játékokkal, az étkezéssel és a tevékenységekkel kapcsolatosak közül.
A kis hálózatok nagy előnye, hogy fórumokat hoznak létre speciális közösségek számára, beleértve a marginalizált embereket is. A 2011-ben alapított Ahwaa egy közösségi hálózat az LGBTQ közösség tagjai számára a Perzsa-öböl környéki országokban, ahol a melegség illegálisnak számít. Más kis hálózatok speciális hobbikra összpontosítanak, például a Letterboxd a filmrajongók számára készült a filmekről alkotott véleményük megosztására. A kisebb alkalmazások enyhíthetik a közösségi média használatával járó társadalmi nyomást is, különösen a fiatalabbak számára. Az elmúlt évtizedben számtalan történet látott napvilágot arról, hogy tinédzsereknél étkezési zavarok alakultak ki, miután megpróbáltak megfelelni az Instagramon megjelenő tökéletességnek, illetve a TikTok videók álomképének.
A szakértők szerint irreálisnak tűnik az az elképzelés, hogy egy új közösségi médiaoldal jöhet, amely mindenki számára az egyetlen alkalmazás lesz. Hullámok jönnek és mennek majd: nemrég nagyot futott a a BeReal fotómegosztó alkalmazás, tavaly népszerű volt a tinédzserek körében, de mostanra több millió aktív felhasználó hagyta el. Az emberek online identitása egyre inkább széttöredezetté válik több oldal között. A szakmai eredmények ismertetésére ott van a LinkedIn, a játékoknak a Discord, a hírek megvitatására pedig az Artifact vagy Magyarországon a 444hsz.com.
De még több kis hálózat van a láthatáron. Tavaly a Harvard Egyetem - ahol Zuckerberg 2004-ben diákként megalapította a Facebookot - kutatási programot indított a közösségi média újraindítására. A program segít a diákoknak és másoknak új hálózatokat létrehozni és kísérletezni velük. A programból született egyik alkalmazás, a Minus ötlete, hogy a felhasználók életük végéig csak 100 bejegyzést tehetnek közzé az idővonalukon. Az ötlet lényege, hogy az emberek egy olyan környezetbe kerüljenek, ahol az együtt töltött időt értékes és véges erőforrásként kezelik, ellentétben a hagyományos közösségi hálózatokkal - például a Facebookkal és a Twitterrel -, amelyek végtelenségig görgethető felületeket használnak, hogy a felhasználókat minél tovább lekössék. Egy művészeti kísérlet, amit meglátva rögtön rájön az ember, hogy nem normális a mostani állapot.