SG.hu

Több tízezres el­bo­­csá­­tá­sok voltak a tech iparban, sok kirúgott valójában nem csinált semmit

Egyre-másra jelennek meg videók volt Google, Meta és Salesforce alkalmazottaktól, akik elmondják, hogy semmi dolguk nem volt.

Az év eleje óta a technológiai vállalatok több mint 168 000 embert bocsátottak el egy a leépítéseket nyomon követő weboldal szerint, és a Meta közölte, hogy az elkövetkező hónapokban további nagyjából 10 000 munkahelyet szüntet meg. Ez a tömeges elbocsátások második hulláma, de mégsincs emiatt nagy pánik, sőt, jópár alkalmazott azt mondja, hogy azért vették fel őket, hogy semmit se csináljanak. TikTokos és YouTube-videókban a kevés tennivalóval járó munkahelyekről beszélnek, és hogy "úgy gyűjtögettek minket, mint a Pokémon-kártyákat". Sok technológiai vezető - köztük a Meta vezetője, Mark Zuckerberg - nyilatkozatban ismerte el, hogy hiba volt ennyire felduzzasztani az alkalmazotti létszámot.

A bombát a 33 éves Madelyn Machado robbantotta március közepén, aki néhány hónappal ezelőttig a Metánál dolgozott. Csakhogy azt mondja az alábbi videóban, hogy valójában egyáltalán nem dolgozott. HR-esnek vették fel 2021 szeptemberében, de ideje nagy részét csak megbeszéléseken töltötte és nem kellett interjúztatnia senkit. "Egyszerűen nem veszünk fel senkit, és még fizetést is kapunk" - mondta el egy a tapasztalatait dokumentáló TikTok-videóban. Évi 190 000 dollárt fizettek neki, és az első évben nem várták el tőle, hogy bárkit is felvegyen, tekintettel arra, hogy még csak tanulja a dolgokat. Elmondása szerint három rövid interjú után kapta meg a Meta pozícióját, és 70 000 dolláros fizetésemelést ajánlottak neki hogy otthagyja korábbi, a Microsoftnál betöltött állását.


Az azóta eltelt három hétben más volt tech-munkások is hasonló videókat tettek közzé, amelyek több milliós nézettséget értek el. Azt állítják, hogy anélkül kapták a fizetésüket a nagy technológiai vállalatoktól, hogy megdolgoztak volna érte. Az ilyen vallomások - amelyek rengeteg kritikát váltottak ki online - nem meglepőek, vélik iparági szakemberek. A világjárvány idején fellendülő technológiai cégek bővelkedtek a pénzben, és azért vettek fel dolgozókat, hogy elszipkázzák a tehetségeket a versenytársaktól, még akkor is, ha ezekre a dolgozókra egyébként nem volt szükségük. "A keresletet megelőzve alkalmaztak munkaerőt" - mondja Vijay Govindarajan, a Dartmouth Tuck School of Business professzora, aki szerint a tehetségek korábbi hiánya táplálta a közelmúltbeli felvételi hullámokat. Ugyanez zajlott le a 2000-es évek elején a pénzügyi ágazatban, amikor a gyors növekedés időszakában hasonlóan túl sok embert vettek fel, így néhány dolgozónak nem maradt elég munkája.

Keith Rabois, a PayPal egyik korai vezetője és kockázati tőkés szerint a nagy technológiai vállalatok a munkaerő-felvételt "hiúsági mérőszámnak" tekintik, és szándékosan azért vesznek fel tehetségeket, hogy azok ne dolgozzanak más vállalatoknál. Tény, hogy a világjárvány idején nehéz volt előre jelezni a felvételi igényeket. Ilyenkor bölcs dolog lehet hosszú távú fogadásokat kötni olyan szerepkörökre, amelyek nehezen betölthetők vagy az olyan keresett területeken, mint a mesterséges intelligencia. A vállalatok szerint ez a stratégia végül kifizetődik, még akkor is, ha a munkavállalók felvételekor még nincs munka.

Mások a Szilícium-völgyben uralkodó megengedő vállalati kultúrát hibáztatják, amely olyan környezetet teremtett, ahol kemény munka nélkül is meg lehet maradni alkalmazottnak. A technológiai munkaadók távmunka iránti elkötelezettsége csak rontott a helyzeten. "Az emberek olyan munkahelyekről, ahol otthon dolgozva nem csináltak semmit, egy másikra váltottak, ahol továbbra is otthon dolgoztak és szintén nem csináltak semmit, de már 15%-kal többet fizettek nekik" - mondta Thomas Siebel, a C3.ai Inc. szoftvercég vezetője.

Derrick McMillen a világjárvány előtt a Facebooknál és a Salesforce-nál dolgozott, és azt mondja, hogy a Salesforce-nál töltött ideje alatt úgy érezte, hogy az alkalmazottak 20%-a végezte a munka 80%-át, míg társaik a helyszínen jógáztak és hosszú ebédeket tartottak. Aki ezt nyilvánosan kifogásolta azt kockáztatta, hogy rossz hozzáállásúként lesz megbélyegezve. "Van ez az idilli kép, hogy mindenki nagyon kedves" - mondja. "De ha a kultúra nem engedi, hogy megmondjuk az embereknek hogy alulteljesítenek, akkor a végén egy lógósokból álló csapatot kapunk" - mondja McMillen, aki most egy kis startup, a Niche Protocol vezetője. Hozzáteszi, hogy jobban kedveli a kisebb cégeket, ahol szerinte az emberek jobban elszámoltathatók. (A Salesforce januárban jelentette be, hogy elbocsátja alkalmazottainak 10%-át, azaz mintegy 8000 dolgozót.)

A gazdag, növekvő technológiai cégek számára nagy a kísértés, hogy halmozzák az alkalmazottakat. "Mindenkit felvesznek, akár szükségük van rá, akár nem, csak azért, hogy legyen tartalékuk a tehetségekből" - véli Val Katayev befektető. "Megengedhetik ezt maguknak." Az utóbbi időben azonban hallott olyan cégvezetőkről, akik az elbocsátások után megdöbbenve tapasztalták, hogy a leépítéseknek nem volt nagy hatása a termelékenységre. "Azt mondják, hogy azt hiszem, még egyet fogok csinálni, mert az első olyan jól sikerült" - mondja. "Nem vettük észre, hogy mennyire nem voltunk hatékonyak."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    "Ezeket biztos valami szelsojobbos forumban olvastad, mert a valosaghoz sok koze nincsen."

    Tapasztalat. Mint a blm/abc+ logo beallitasa profilkepnek a ceges rendszerben. Szolni meg nem mer miatta senki. Mondjuk ha legalabb mukodne a kod...

    "Es nyugodtan meg lehet mondani nekik hogy miket csinaljanak jobban, illetve rendszeresek a teljes koru ertekelesek, amik kihozzak ha valaki szarul vegzi a munkajat."

    Nallatok lehet, en mast tapasztalok. Tobb fiatal kiborult ha en szoltam, meg tobb ha a kozvetlen fonokom. En inkabb mar nem szolok, jobb a beke. Amig a vezetes tudja kezelni, addig jo.

    "Ellenben van egy csomó kiégett zombi aki kb a rutnimunkákat elvégzi de bármilyen módosítás van a rendszeren akár olyan, hogy kevesebbet kell dolgozni beindul a rinya cunami."

    Az en esetemben csak egy idosebb kollegam van es o pont probalja hajtani a fiatalokat. Minden ceg mas, de nagyon sokat tanultam az elmult 3 evben a fiatal felnott korosztaly toleranciaszintjerol es arrol, hogy egy tevedes megemlitese is mikroaggresszionak szamit. Mivel munkan kivul is hasonlo viselkedest latok a meg fiatalabbaktol, ezert ez altalanos generacios mintanak tunik. Mindezt itthon, magyar kollegaknal es globalista vilagnezetu fiatal egyetemistaknal, ez a kozvetlen kornyezetem.

    "Ennyi, nem kell semmi kepzelgest kitalalni hozza, csak mert te mindenhol azt keresed hogy hogyan hozhatod ki a kisebbsegieket hibasnak."

    Nem ok a hibasak. Sot gyakori, hogy a tenyleg hozzaerto embereknek se adtak munkat. Viszont elso korben a diversity hire kategoriabol kuldenek el. Ez alkalmazott rasszizmus az amerikai cegvezetesek reszerol. Eleve onnan indult hogy nem tudas hanem kvota alapjan vettek fel embereket, aztan az, hogy borszin/vedett attributumok szerint kaptak vagy nem kaptak valos feladatokat, harmadsorban hogy ezen embereket kuldik el eloszor. Mondhatjak hogy ceges szinten antirasszistak (azaz feher es keletazsiai ferfi ellenesek), de megis a feher es kinai mernokoket tartjak meg inkabb es nem a bipoc hr-eseket.
  • dyra #4
    Hülyeség. Ellenben van egy csomó kiégett zombi aki kb a rutnimunkákat elvégzi de bármilyen módosítás van a rendszeren akár olyan, hogy kevesebbet kell dolgozni beindul a rinya cunami. Már az is gond sokaknak, hogy változik az ikon.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2023.04.11. 11:19:42
  • Sequoyah #3
    Ezeket biztos valami szelsojobbos forumban olvastad, mert a valosaghoz sok koze nincsen.
    Egyik tech cegnel sem nagyobb a kisebbsegek aranya, mint a teljes nepessegben, es az ott dolgozo kisebbsegiek teljesitmenye sem rosszabb a tobbiekenel.

    Es nyugodtan meg lehet mondani nekik hogy miket csinaljanak jobban, illetve rendszeresek a teljes koru ertekelesek, amik kihozzak ha valaki szarul vegzi a munkajat.

    A problema itt annyi amennyit a cikk is ir. Felvettek egy rakas embert, akinek aztan nem tudtak feladatot adni. Ennyi, nem kell semmi kepzelgest kitalalni hozza, csak mert te mindenhol azt keresed hogy hogyan hozhatod ki a kisebbsegieket hibasnak.
  • kvp #2
    Tekintve hogy a techszektorban a legtobb mai fiatalnak nem lehet azt mondani hogy valami nem jo amit csinaltak, mert kiborulnak, teljesen ertheto, hogy senki nem mer munkat se adni nekik. Van aki mar azon is kiborul ha megemlitik neki, hogy nem csinalta meg a feladatot amit kapott. Es nincs az a mennyisegu konstruktiv dicseret amivel ra lehetne venni oket, hogy rendesen dolgozzanak. Mindez itthon, felsofoku vegzettsegu programozokkal... Ehhez kepest az USA-ban sokakat csak borszin es abc+ alapjan vettek fel. Nekik nem is szantak soha semmilyen munkat. Szerintem ez utobbi a valodi rasszizmus. Nem csoda ha Kina szepen lassan lehagy minket.
  • dyra #1
    nincs ebben újdonság, az emberek fele semmit nem csinál a melóhelyén.