Berta Sándor

Kellemesebbé teszi a repülőutat a virtuális valóság

A technológia alkalmazása kényelmesebbé teheti az utazást, egy turbulencia vagy a repülő fordulása sem zavarja meg a VR-szemüvegben szórakozókat.

A virtuális valóság-technológia repülőgépeken való használata kihívásokkal jár: gyakran előfordulhat az úgynevezett mozgásbetegség. Erről akkor van szó, ha a fizikailag érzékelt mozgási erők nem felelnek meg a virtuális valóságban látott tájnak. Mivel repülés közben a fizikailag érzékelt mozgáserők a kanyarodás vagy egy turbulencia miatt nagy jelentőséggel bírnak, a technológia alkalmazása ebben az esetben különleges feltételeknek van kitéve. Ezért a Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR) tesztelte a VR használatát a repülőgépeken és azt vizsgálta, hogy a technológia hogyan hat a hosszú távú járatokon utazókra. A kísérletekben résztvevők kétharmada látott hozzáadott értéket a virtuális valóságban és jelezte, hogy szívesen használná a technológiát egy utazás során.

A tesztek során a Német Légi- és Űrkutatási Központ Légi Jármű Szimulátorának (AVES) fedélzetén 130 utas tartózkodott. Az emberek a repülőgép kabinjában ülve egy idegenvezetéses városnézésen vettek részt. Az Innovative Digital Cabin Design (InDiCaD) projekt keretében a DLR azt tanulmányozta, hogy a virtuális valóság használható-e repülés közben és milyen mértékben volt negatív hatással az utasok közérzetére. A cél az volt, hogy a hosszú távú járatok kellemesebbé váljanak az utazók számára és az utastér hosszú távon korszerűbb legyen. A virtuális valóság szemüvegek alkalmazása a korábban elterjedt képernyők helyett lehetővé tenné az egyes ülések nagyobb mértékű egyénre szabását is.

"A tesztek során a repülés különböző szakaszait szimuláltuk. Egy rövid ismerkedési fázis után megkértük az utasokat, hogy vegyék fel a különleges szemüveget és járják körbe Hamburg Speicherstadt nevű negyedét" - hangsúlyozta Alexander Schiller, a DLR repülési rendszerekkel foglalkozó intézetének munkatársa. Miközben az utasoknak a szemüvegeken keresztül 360 fokos körpanoráma állt rendelkezésükre, az AVES mozgásrendszer tipikus repülési mozgásokat szimulált, például repülés közbeni fordulást vagy turbulencián átrepülést. A vizsgálat minden résztvevője azonos intenzitással élte meg az érzékelhető gyorsulásokat.


Egyes jövőbeli repülődizájnokon nincsenek ablakok, de egy VR-szemüveggel ez elviselhető

A kísérlet után a DLR Repüléstudományi Intézetének kutatói interjút készítettek a tesztalanyokkal. Az eredmény: a virtuális valóság használata hozzájárulhat az utazók jólétének és élményeinek javításához. A hagyományos képernyőkhöz képest a technológia lényegesen felerősíti azt a hatást, amelynek a segítségével a felhasználók a virtuális környezetet valóságosnak érzékelik. "Így az utasok számára előnyösek lehetnek a virtuális valóság alkalmazások a hosszú távú járatokon. A repülés alatt regenerálódhatnak, jobban ellazulnak és még a repüléstől való félelem is csökkenhet a figyelemelterelés hatására" - összegezte Justin Mittelstädt, a DLR Repüléstudományi Intézetének munkatársa. A virtuális valóság szoftverekben való elmerülés csökkentette a szűk tér negatív hatásait és jobban elzárta a zavaró zajokat az utastérben.

A VR-szemüvegek különösen fontos szerepet játszhatnak a jövőbeni, kabinablakok nélküli repülőgép-koncepciókban - ilyen lenne például egy repülő szárny. A virtuális valóság szemüvegek ekkor továbbra is külső kilátást biztosítanak az utasoknak. "Az AVES-nél végzett kutatással nagy mintán sikerült megmutatni, hogy a technológia jól használható a repülőgépek utasterében és hogy nincs súlyos mozgásbetegség. A résztvevők kétharmada hozzáadott értéket látott a virtuális valóságban és szívesen használná a technológiát a repülőgépek utasterében" - szögezte le Schiller.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #15
    "tapasztalatot úgy is nevezhetjük más szóval, hogy valóság"
    Lássuk, ezt a Nexus6 érvelési logikát. Alkamzzauk újra:
    Az én tapasztalatom nem ez. Vagyis akkor ez a valóság. Hmm, érdekes. Ezek szerint Nexus6 tévedett. Milyen egyszerű volt bebizonyítani. Lol. Ostoba.

    "Többek között valszeg ezért is alakult ki az a gyakorlat, hogy itatják az utasokat a repülőn"
    Jaja. Itt is nyilván ez a valóság mert neked ez a tapasztaltod. Más meg mást mond:
    https://seaworldcruises.com.au/blog/seven-seasickness-remedies-that-work-and-two-that-are-myths/
    Avoid alcohol and stay hydrated
    One easy way to reduce seasickness is to avoid alcohol before and during your tour. Alcohol affects the inner-ear mechanism that senses motion, so when you’re out on the open ocean, your inner ear is highly stimulated. If you’re trying to avoid getting seasick, stay away from alcohol altogether and keep yourself hydrated with a glass of water instead

    Sokan szenvednek utazás alatt a jelenség miatt, amelynek a tünetei általában a fejfájás és szédülés, verejtékezés, hasfájás, hányinger vagy hányás....
    Repülés előtt és közben egyébként is oda kell figyelni a megfelelő folyadék mennyiségre, és az alkohol természetesen ilyenkor kerülendő. A víz mellett szuper frissítő lehet a gyömbéres ital vagy cukorka. A gyömbér jó hatással van az emésztőrendszerre, megnyugtatja a gyomrot.


    "De ott ugye az is nagyjábol szályenszfiksön, hogy VR fejest fogsz kapni!"
    Miért lenne az? 20 éve még nem volt LCD monitor mindenki előtt, most meg van.
    A VR sisak egyben lehet a motion sickness forrása is (ha a belső fül szerint állsz, de közben mozgó képet mutat), de ugyanúgy ki is tudja azt oltani (ha valójában, mozogsz, de enélkül csak álló képet látnál). Ez ilyen egyszerű, és láthatóan nem is tudsz rá mit mondani. Ezért a kiinduló állításod ismét csak téves:
    "egy ilyen turbuleciával még megkínáljuk/összehangoljuk a látványt na az lesz a szép móka."
    Nem erősítjük az agyban lévő konfliktust hanem éppen kioltjuk azzal hogy összehangoljuk a látványt és az érzést.
  • NEXUS6 #14
    Deee igen. XD Mert tudod a tapasztalatot úgy is nevezhetjük más szóval, hogy valóság! LOL
    Szóval azt mondod, hogy a valóság nem felel meg a valóságnak? :O Hmmm érdekes! ;)

    Azzal lehet vitatkozni, hogy az esetemben tapasztalt jelenség mennyire általános. Minden esetre az általam végzett nem reprzentatív, néhány fős (kb 10 emenber) "kísérlet" (kb ennyi haverral VR-oztunk egy hétvége alatt különböző alkoholos befolyásoltsági állapotban) a kijelentésemet nagyvonalakban igazolja. ;)

    Igen értem azt amit írtál, erre a válaszom:
    "A komoly turbulencia akár több 100 méteres hirtelen magasságváltást jelent, amit kb egy óriási hullámvasút képével lehetne kompenzálni.
    Csakhogy az emberek jelentős része eleve nem bírja a hullámvasutat sem."

    Az alkohol bizonyos emberekben, aki ehhez a mérgezéses állapothoz már hozzászokott kiválthat egy olyan tompított érzékszervi állapotot, ami csökkentheti a komolyabb rosszullét kialakulását. Többek között valszeg ezért is alakult ki az a gyakorlat, hogy itatják az utasokat a repülőn, persze nem a fapadosokon. De ott ugye az is nagyjábol szályenszfiksön, hogy VR fejest fogsz kapni! XD
  • defiant9 #13
    "Helyesbítek: tapasztalatom. XD"
    Ami nem felel meg a valóságnak.
    Egyébként meg nettó illogikátlan hülyeség egy alapémelygési szinten generálni az emberekben alkohollal, amire rájön a gép imbolygásából fakadó idegrendszeri konfliktus. A két tényező egy irányba hat így nem kioltják egymást hanem erősítik.
    Ezért is keressük a nyugalmat ha hányingerünk van, nem kezdjük az agyat még több ingerrel zavarba hozni hogy hátha kidobja a taccsot.

    Ahogy mondtam valójában épp a VR sisak az ami szinkronba tudja hozni azt hogy gépben lévő belső fixált kép helyett az agy vizuális inger(kép) formájában is lássa az elmozdulást amit a belső füle érzékel.
  • NEXUS6 #12
    Egy jó VR HW igénye messze meghaladja az átlag asztali gép, de még az átlag játékos szintjét is. Lehet persze fényló pálcikákból is valamit kirajzolni, de ezt már az okosteló is tudja. Egy ilyen komoly hw drága, nehéz és sokat fogyaszt, vagyis 3 olyan tulajdonság, amik közül a légitársaságok egyet sem engedhetnek meg maguknak, pláne ha áttérünk az elektromos meghajtásra.

    A jelenlegi/aktuális néhány generáció csak annyira homogén, vagy színes, mint az előző volt. Ma is vannak piások, ahogy az előző generációban is voltak absztinensek és valszeg pont annyi fiatal érzi magát rosszul a repülés során, ahány az előző generációra is jellemző volt.
    Most általánosan a VR-ban látni a probléma megoldását olyanra, ami nem is általános probléma, ahogy eddig se volt az, az a megközelítés ebből a szempontból is úgy gondolom tévút.
  • kvp #11
    "Helyesbítek: tapasztalatom."

    Kozben felno egy uj generacio, akik mar a tapszer melle a telefont kaptak. Nekik kell valami, amivel ott lehet tartani oket az ulesben. Erre jo pl. az ingyenes muholdas net, hogy a sajat telefonjukat nyomkodhassak repules kozben. A VR pedig arra jo, hogy egy ablaktalan repuloben ne kezdjenek el panikolni az erre erzekeny utasok. Olcsobb mint ablakokat vagni a gepre vagy korben beboritani a falakat kijelzokkel (kvazi atlatszova teve azokat).

    Szerintem a legolcsobb megoldas az lesz, hogy mindenhol lesz net a gepeken es aki akar elerheti a gep VR rendszeret vagy sajat (kulso vagy beultetett) hardverrel vagy ha nem budget a legitarsasag, akkor helyben kiosztott/berelheto VR headset-ekkel. Ezzel eltavolithatoak lesznek a fejtamlakba epitett kijelzok is, hiszen ugyis mindenkinek van sajat eszkoze.
  • NEXUS6 #10
    Helyesbítek: tapasztalatom. XD
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.03.09. 09:22:48
  • defiant9 #9
    "Szal véleményem szerint, a legtöbb felnőtt az alkohol fogyasztás okozta mérgezési tünetekhez viszont hozzászokott. "
    A "véleményed" szokás szerint egy idiótaság.
  • NEXUS6 #8
    Igen. Ez jól hangzik, de gondoljuk már végig! Az a bökkenő, hogy a komoly turbulencia nem arról szól, hogy mintha szökken egyet az ember és ha "kinéz", a VR-ban talál referencia pontot, akkor az agya megnyugszik. Nem kezd el egy valószínűsített, idegrendszert megtámadó mérgezésre mutatott méregtelenítési reakciót, hányást produkálni.
    A komoly turbulencia akár több 100 méteres hirtelen magasságváltást jelent, amit kb egy óriási hullámvasút képével lehetne kompenzálni.
    Csakhogy az emberek jelentős része eleve nem bírja a hullámvasutat sem. Röviden.

    Másrészt én soha nem voltam rosszul vonaton buszon, menetiránynak háttal lehajtott fejjel, szerpentinen is tudok olvani. Repülő dettó.
    VR-ban viszont ha pl ugrál, nem elég magas a megjelenítés sebessége azért 15 perc után én is ledobom a fejemről. Szal nem igaz, hogy az lesz csak rosszul VR-ban, aki utazási betegségre is hajlamos.

    Szal véleményem szerint, a legtöbb felnőtt az alkohol fogyasztás okozta mérgezési tünetekhez viszont hozzászokott. Szal olcsóbb, az embereket 1-2 ingyen sőrrel, meg wiszkivel előzetesen rákészíteni a turbulenciára (ekkor az agy amúgy is az egynesúlyzavarokat már figyelmbe veszi), mint a drága VR-ral kísérletezni.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.03.08. 11:03:12
  • defiant9 #7
    Én nem is látom itt a problémát a rázkódásban.
    Ui. ezek a headset-ek érzékelik a fej bármilyen irányú elmozdulását és ennek megfelelően 'scrollozzák' a képet.
    Akkor lenne csak diszharmónia a látott és az agyunk által várt kép között ha konstans egy fix nézőpontos képet vetítenének, függetlenül attól hogy merre is bólint a fejed. Vagyis az előtted lévő széken lévő monitor(vagy akár teló kijelző) bámulása ilyen szempontból "hányingert keltőbb". Egy óceán parti relax fotel-ben ücsörgéssel nem lehet gond, max. azt furcsálnánk hogy mi rángatja a fotelünket.
  • kvp #6
    A VR rendszer lenyege nem csak a tajekoztatas, hanem a mozgasi es latasi adatok elcsuszasa eseten fellepo szedules megszuntetese. Ez ellen az egyik megoldas ha kinez az ember es ha lat referenciapontokat, akkor szinkronba kerul a latott es erzett mozgas es elmulik a rosszullet. Ezert kell vagy oriasi ablakokat vagy real time VR-t alkalmazni. Persze csak az emberek nagyon kis resze lesz rosszul egy repulon. Ok vonaton vagy buszon is rosszul lesznek ha nem latnak ki. Egyebkent ugyanezen emberek lesznek rosszul a VR-ban is. Azert feltunobb VR eseten mert a gyorsabb mozgas miatt tobb embert erint rosszabbul mint jarmuvon. (az idegrendszernek mindegy, hogy a kep mozog es az ember all vagy az kep fix es az ember mozog)