Berta Sándor
Egyre gyakoribb a GPS-koordináták manipulálása
A világ óceánjain virágzik a csempészet. A teherhajók tevékenységük álcázása érdekében meghamisítják a GPS-adatokat. A digitális délibábot létrehozó technológia átalakíthatja az áruk világméretű mozgását, ami mélyreható hatással lesz a nemzetközi jog érvényesítésére, a szervezett bűnözésre és a globális kereskedelemre.
A kutatók több száz olyan hajót észleltek, amelyek GPS-koordinátái nem egyeznek a valós helyzetükkel. A The New York Times rámutatott, hogy e mögött piszkos vagy akár teljesen illegális üzleti gyakorlatok állnak. A nagy hajók, például tartályhajók vagy teherhajók navigációs és helyzeti adatainak meghamisítása a nemzetközi jog szerint tilos, ezt egy 2015-ben közel 200 ország által aláírt tengerészeti határozat rögzíti. Az aláírók - akik között gyakorlatilag az összes tengerész nemzet szerepel - az ENSZ szabályai szerint kötelesek érvényesíteni ezeket az iránymutatásokat a joghatóságukon belül. A közelmúltig azt feltételezték, hogy a legtöbb jármű megfelel a követelményeknek. Tavaly azonban az ENSZ-nek dolgozó izraeli tengeri adatszolgáltató vállalat, a legalább 500 olyan hajót tudott azonosítani, amelyek eltitkolták hollétüket.
Az adatok manipulálásához használt technológia hasonló a számítógépekre és okostelefonokra is telepíthető VPN-alkalmazásokhoz. Amint aktiválódik, a hajó a világ egy másik pontján van. A módszert a kínai halászflották arra használják, hogy ne látszódjon, hogy dél-amerikai országok gazdasági övezeteiben halásznak, mivel Kína közelében már kipusztították a halállományt. Az olajszállító tartályhajók iráni kikötőkben lévő megállásaikat álcázzák, egyes teherhajók pedig közel-keleti csempészútvonalaikat rejtik el így.
Borzasztóan nyereséges a szankcionált országokkal történő kereskedelem és mindig van valaki, akinek nem érdeke a az ilyen határozatok betartása
A gyakorlat azt mutatja, hogy nagyon könnyű a leadott navigációs pozíció átírása és ezáltal a törvények kijátszása. Mindeddig a világgazdaság összes jelentős szereplőjének érdeke volt a műholdas navigációs rendszerekre épülő szabályozás fenntartása, de az világban növekvő feszültségek megváltoztathatják ezt. Az Oroszországgal szembeni európai és amerikai szankciók miatt ugyan illegálisak, de nagyon jövedelmezőek az orosz csempészszállítmányok, ezért egyre nagyobb számban fordulnak elő. De nem csak Oroszország profitál a manipulációkból, Kína is álcázza illegális tengeri halászatát és egyes európai hajózási társaságok is alkalmazzák ezt a módszert.
A közölt navigációs jelek meghamisítása egyre növekvő nemzetbiztonsági probléma, és gyakori technika a szankcionált országokban. A Windward szállítmányozási ágazati adatokat szolgáltat nemzetközi szervezeteknek, kormányoknak és pénzügyi intézményeknek – beleértve az Egyesült Nemzetek Szervezetét, az Egyesült Államok kormányzati szerveit és bankokat, például a HSBC-t, a Société Générale-t és a Danske Bankot. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa észak-koreai szankcióinak betartását ellenőrző testülete ezen adatok alapján azonosította be a nemzetközi törvényeket megsértő hajókat.
A Windward tavaly év elején észlelte az első manipulációt egy Venezuela partjainál lévő tartályhajónál, amely több hétig sodródott ugyanazon a helyen. Ez meglehetősen szokatlan dolog egy olyan hajótól, amelynek az üzemeltetése naponta több 10 000 dollárba kerül. A Reliable ráadásul időnként lehetetlen irányváltásokat hajtott végre, például néhány perc alatt 180 fokos fordulatot tett. Mint kiderült, az olajszállító tartályhajó végig a kelet-venezuelai José kikötőjében állomásozott. Mivel az Amerikai Egyesült Államok szankcionálja a venezuelai állami olajtársasággal való kereskedelmet, egyre több tartályhajó alkalmazza ezt az álcázási taktikát, hogy ne kerüljön fel az amerikai bankok, biztosítótársaságok és ügyfelek feketelistájára.
A Reliable a jeladója szerint több száz kilométerre volt a tényleges pozíciójától
Amíg korábban kizárólag a hadsereg használta ezt a fajta GPS-manipulációt, ma már egyre gyakrabban találkozhatunk vele kereskedelmi hajókon. Úgy tűnik, hogy az ukrajnai háború tovább gyorsítja a terjedését. A Fekete-tengeren megfigyelt jelhamisítás jelentősen megnőtt a februári orosz inváziót követően. Ukrajna ugyanakkor azzal vádolta Oroszországot, hogy lopott ukrán gabonát exportál. Feltételezhető, hogy a hajók után a repülőgépek is hamis GPS-jeleket használnak majd útvonaluk álcázására. Ez nem csak a csempészek számára lenne érdekes - valószínűleg a terrorista csoportok is érdeklődni fognak a technológia iránt. Nem az a kérdés, hogy lesz-e ilyen, hanem hogy mikor.
A megtévesztési taktika terjedését mérsékelheti, ha az Egyesült Nemzetek Szervezete szigorúbb biztonsági protokollokat fogad el a kereskedelmi gyártók által a transzponderekbe telepített szoftverekre vonatkozóan. A műholdjelek hamisítására szolgáló technológia évtizedek óta létezik, de korábban katonai felhasználásra korlátozódott. Az elmúlt két évben azonban úgy tűnik, hogy a katonai minőségű transzponderek, vagy legalábbis az azok hatásait megismétlő szoftverek megvásárolhatók a feketepiacon, és gyorsan elterjedtek a szankcionált és tiltott áruk kereskedői között.
A hajók nyomainak elrejtésére irányuló kísérletek egyidősek a tengeri hajózással. Az olyan pária államok, mint Észak-Korea, a fegyvercsempészek és az iráni olajkereskedők évtizedek óta próbálják kikerülni a felderítést azáltal, hogy folyamatosan változtatják a hajók regisztrációját és hamis hajóneveket festenek a borításra. Miután a 2000-es években a műholdas navigációs rendszerek dominánssá váltak, az észlelést elkerülni akarók úgy alkalmazkodtak, hogy a tiltott tevékenység végzése közben kikapcsolták a nyomkövetőjüket; ezt a gyakorlatot „sötétítésnek” nevezik. De a taktikának vannak hiányosságai: az ilyen tevékenységet használó hajókat a bankok és a biztosítótársaságok kerülik, és a szabályozó hatóságok kiemelten ellenőrzik.
A dél-amerikai partoknál dolgozó kínai halászflották mindent megtesznek helyzetük elrejtésére és ebben valószínűleg a kormányuk is segíti őket
A leadott jelek átírása ismét a megtévesztők javára billentette a mérleget azáltal, hogy lehetővé tette számukra, hogy illegális üzleteket folytassanak miközben megbízható státuszukat sem veszítik el. A megtévesztési taktika mögött meghúzódó technológia is egyre kifinomultabb. A tavaly megfigyelt lehetetlen mozgási mintákat más hajókról ellopott koordináták átvitele váltja fel, valódi utakat reprodukálva. Az eredmény az illegális tevékenység terjedése a hajózás minden ágazatában.
A Windward által azonosított összes manipulációs eset körülbelül 40 százalékát olyan hajók hajtották végre, amelyeket olyan országokban jegyeztek be, amelyek legalább valamennyire képesek a nemzetközi törvények betartatására. A venezuelai olajat szállító tartályhajókat Cipruson regisztrálták, és összességében a Windward elemzése 18 megtévesztést alkalmazó ciprusi hajót azonosított. Ezen hajók tulajdonosai rendkívüli haszonra tehetnek szert a szankciók hatálya alá tartozó árukból, miközben részesülnek az európai pénzügyi szolgáltatásokból és jogi biztosítékokból.
Ciprus hajózási miniszter-helyettese, Vasziliosz Demetriádész elmondta a New York Timesnak, hogy a hajón lévő berendezések illegális manipulálása pénzbírsággal vagy büntetőjogi szankcióval sújtható a sziget törvényei szerint, de szerinte a hajók jeladóinak "helymeghatározó eszközként való értéke és megbízhatósága meglehetősen korlátozott". A ciprusi vállalati dokumentumok szerint a Reliable a 81 éves Christos Georgantzoglou görög üzletember tulajdonában lévő céghez tartozik. Sem az üzletember, sem cége nem kívánt válaszolni a kérdésekre.
A kutatók több száz olyan hajót észleltek, amelyek GPS-koordinátái nem egyeznek a valós helyzetükkel. A The New York Times rámutatott, hogy e mögött piszkos vagy akár teljesen illegális üzleti gyakorlatok állnak. A nagy hajók, például tartályhajók vagy teherhajók navigációs és helyzeti adatainak meghamisítása a nemzetközi jog szerint tilos, ezt egy 2015-ben közel 200 ország által aláírt tengerészeti határozat rögzíti. Az aláírók - akik között gyakorlatilag az összes tengerész nemzet szerepel - az ENSZ szabályai szerint kötelesek érvényesíteni ezeket az iránymutatásokat a joghatóságukon belül. A közelmúltig azt feltételezték, hogy a legtöbb jármű megfelel a követelményeknek. Tavaly azonban az ENSZ-nek dolgozó izraeli tengeri adatszolgáltató vállalat, a legalább 500 olyan hajót tudott azonosítani, amelyek eltitkolták hollétüket.
Az adatok manipulálásához használt technológia hasonló a számítógépekre és okostelefonokra is telepíthető VPN-alkalmazásokhoz. Amint aktiválódik, a hajó a világ egy másik pontján van. A módszert a kínai halászflották arra használják, hogy ne látszódjon, hogy dél-amerikai országok gazdasági övezeteiben halásznak, mivel Kína közelében már kipusztították a halállományt. Az olajszállító tartályhajók iráni kikötőkben lévő megállásaikat álcázzák, egyes teherhajók pedig közel-keleti csempészútvonalaikat rejtik el így.
Borzasztóan nyereséges a szankcionált országokkal történő kereskedelem és mindig van valaki, akinek nem érdeke a az ilyen határozatok betartása
A gyakorlat azt mutatja, hogy nagyon könnyű a leadott navigációs pozíció átírása és ezáltal a törvények kijátszása. Mindeddig a világgazdaság összes jelentős szereplőjének érdeke volt a műholdas navigációs rendszerekre épülő szabályozás fenntartása, de az világban növekvő feszültségek megváltoztathatják ezt. Az Oroszországgal szembeni európai és amerikai szankciók miatt ugyan illegálisak, de nagyon jövedelmezőek az orosz csempészszállítmányok, ezért egyre nagyobb számban fordulnak elő. De nem csak Oroszország profitál a manipulációkból, Kína is álcázza illegális tengeri halászatát és egyes európai hajózási társaságok is alkalmazzák ezt a módszert.
A közölt navigációs jelek meghamisítása egyre növekvő nemzetbiztonsági probléma, és gyakori technika a szankcionált országokban. A Windward szállítmányozási ágazati adatokat szolgáltat nemzetközi szervezeteknek, kormányoknak és pénzügyi intézményeknek – beleértve az Egyesült Nemzetek Szervezetét, az Egyesült Államok kormányzati szerveit és bankokat, például a HSBC-t, a Société Générale-t és a Danske Bankot. Az ENSZ Biztonsági Tanácsa észak-koreai szankcióinak betartását ellenőrző testülete ezen adatok alapján azonosította be a nemzetközi törvényeket megsértő hajókat.
A Windward tavaly év elején észlelte az első manipulációt egy Venezuela partjainál lévő tartályhajónál, amely több hétig sodródott ugyanazon a helyen. Ez meglehetősen szokatlan dolog egy olyan hajótól, amelynek az üzemeltetése naponta több 10 000 dollárba kerül. A Reliable ráadásul időnként lehetetlen irányváltásokat hajtott végre, például néhány perc alatt 180 fokos fordulatot tett. Mint kiderült, az olajszállító tartályhajó végig a kelet-venezuelai José kikötőjében állomásozott. Mivel az Amerikai Egyesült Államok szankcionálja a venezuelai állami olajtársasággal való kereskedelmet, egyre több tartályhajó alkalmazza ezt az álcázási taktikát, hogy ne kerüljön fel az amerikai bankok, biztosítótársaságok és ügyfelek feketelistájára.
A Reliable a jeladója szerint több száz kilométerre volt a tényleges pozíciójától
Amíg korábban kizárólag a hadsereg használta ezt a fajta GPS-manipulációt, ma már egyre gyakrabban találkozhatunk vele kereskedelmi hajókon. Úgy tűnik, hogy az ukrajnai háború tovább gyorsítja a terjedését. A Fekete-tengeren megfigyelt jelhamisítás jelentősen megnőtt a februári orosz inváziót követően. Ukrajna ugyanakkor azzal vádolta Oroszországot, hogy lopott ukrán gabonát exportál. Feltételezhető, hogy a hajók után a repülőgépek is hamis GPS-jeleket használnak majd útvonaluk álcázására. Ez nem csak a csempészek számára lenne érdekes - valószínűleg a terrorista csoportok is érdeklődni fognak a technológia iránt. Nem az a kérdés, hogy lesz-e ilyen, hanem hogy mikor.
A megtévesztési taktika terjedését mérsékelheti, ha az Egyesült Nemzetek Szervezete szigorúbb biztonsági protokollokat fogad el a kereskedelmi gyártók által a transzponderekbe telepített szoftverekre vonatkozóan. A műholdjelek hamisítására szolgáló technológia évtizedek óta létezik, de korábban katonai felhasználásra korlátozódott. Az elmúlt két évben azonban úgy tűnik, hogy a katonai minőségű transzponderek, vagy legalábbis az azok hatásait megismétlő szoftverek megvásárolhatók a feketepiacon, és gyorsan elterjedtek a szankcionált és tiltott áruk kereskedői között.
A hajók nyomainak elrejtésére irányuló kísérletek egyidősek a tengeri hajózással. Az olyan pária államok, mint Észak-Korea, a fegyvercsempészek és az iráni olajkereskedők évtizedek óta próbálják kikerülni a felderítést azáltal, hogy folyamatosan változtatják a hajók regisztrációját és hamis hajóneveket festenek a borításra. Miután a 2000-es években a műholdas navigációs rendszerek dominánssá váltak, az észlelést elkerülni akarók úgy alkalmazkodtak, hogy a tiltott tevékenység végzése közben kikapcsolták a nyomkövetőjüket; ezt a gyakorlatot „sötétítésnek” nevezik. De a taktikának vannak hiányosságai: az ilyen tevékenységet használó hajókat a bankok és a biztosítótársaságok kerülik, és a szabályozó hatóságok kiemelten ellenőrzik.
A dél-amerikai partoknál dolgozó kínai halászflották mindent megtesznek helyzetük elrejtésére és ebben valószínűleg a kormányuk is segíti őket
A leadott jelek átírása ismét a megtévesztők javára billentette a mérleget azáltal, hogy lehetővé tette számukra, hogy illegális üzleteket folytassanak miközben megbízható státuszukat sem veszítik el. A megtévesztési taktika mögött meghúzódó technológia is egyre kifinomultabb. A tavaly megfigyelt lehetetlen mozgási mintákat más hajókról ellopott koordináták átvitele váltja fel, valódi utakat reprodukálva. Az eredmény az illegális tevékenység terjedése a hajózás minden ágazatában.
A Windward által azonosított összes manipulációs eset körülbelül 40 százalékát olyan hajók hajtották végre, amelyeket olyan országokban jegyeztek be, amelyek legalább valamennyire képesek a nemzetközi törvények betartatására. A venezuelai olajat szállító tartályhajókat Cipruson regisztrálták, és összességében a Windward elemzése 18 megtévesztést alkalmazó ciprusi hajót azonosított. Ezen hajók tulajdonosai rendkívüli haszonra tehetnek szert a szankciók hatálya alá tartozó árukból, miközben részesülnek az európai pénzügyi szolgáltatásokból és jogi biztosítékokból.
Ciprus hajózási miniszter-helyettese, Vasziliosz Demetriádész elmondta a New York Timesnak, hogy a hajón lévő berendezések illegális manipulálása pénzbírsággal vagy büntetőjogi szankcióval sújtható a sziget törvényei szerint, de szerinte a hajók jeladóinak "helymeghatározó eszközként való értéke és megbízhatósága meglehetősen korlátozott". A ciprusi vállalati dokumentumok szerint a Reliable a 81 éves Christos Georgantzoglou görög üzletember tulajdonában lévő céghez tartozik. Sem az üzletember, sem cége nem kívánt válaszolni a kérdésekre.