Berta Sándor
Autonóm hajóval szállítja majd a csomagokat a Német Posta
Berlinben hatalmasak a dugók, emiatt a hivatal a Spree folyóra akarja áthelyezni a tevékenységet.
A Német Posta elképzelése részét képezi az Autonóm elektromos hajózás a nagyvárosi régiók vízi útjain - A-Swarm nevű kutatási projektnek, amelyben a Berlini Műszaki Egyetem is részt vesz. A cél az, hogy a vízi utakat közlekedési útvonalként használják az utak tehermentesítésére. A hajók klímavédelmi okokból elektromos meghajtásúak lesznek és napelemek segítségével fognak működni. A hosszú távú cél pedig az autonóm üzemeltetésük.
Berlin a három legforgalmasabb európai nagyvárosi övezet egyike, és egyre nagyobb a lakossági nyomás a légszennyezettségi határértékek betartására és az éjszakai zaj csökkentésére. Ezzel szemben a vízi infrastruktúra kihasználtsága nagyon alacsony, ezért az ötlet szerint a járművek a Spree folyón keresztül szállítják majd a csomagokat a berlini városrészekben lévő kikötőhelyekre, ahonnan azokat teherautókra rakodják át és osztják szét. Ehhez a hajók be- és kirakodásához szükséges infrastruktúrát kell kialakítani a kikötőhelyeken. A kiindulópont a berlini Westhafen lesz. A projekt honlapján az szerepel, hogy a nagyvárosi régiókban, ahol a meglévő, alacsony kapacitáskihasználtságú vízi közlekedési infrastruktúra már létezik, a hajó mint közlekedési mód általában hatalmas szabad kapacitásokat kínál a teherforgalomnak a túlterhelt utakról a vízre való átterelésére.
Természetesen mindennek gazdaságilag is rentábilisnak kell lennie, és a legnagyobb költség a személyzet fizetése lesz. Ha a hajókra nem kell ember, az megoldja ezt a problémát, és nem kell aggódni a szakképzett munkaerő hiánya miatt sem. Az egyetlen gond - mint azt a Posta is elismeri -, hogy mindehhez a technológia még nem áll rendelkezésre. A Német Posta a napelemes csomagszállító hajó indítását idén nyárra vagy legkésőbb őszre tervezi. Jelenleg még folynak a tárgyalások a berlini kerületekkel, többek között a be- és kirakodási infrastruktúra kiépítéséről. A teljes napi csomagmennyiséghez mérve kezdetben viszonylag kis mennyiséget továbbítanak majd ilyen módon. Érdekesség, hogy Londonban a posta már most is hajót használ a csomagok szállítására, de az a jármű belső égésű motorral van felszerelve.
A Német Posta elképzelése részét képezi az Autonóm elektromos hajózás a nagyvárosi régiók vízi útjain - A-Swarm nevű kutatási projektnek, amelyben a Berlini Műszaki Egyetem is részt vesz. A cél az, hogy a vízi utakat közlekedési útvonalként használják az utak tehermentesítésére. A hajók klímavédelmi okokból elektromos meghajtásúak lesznek és napelemek segítségével fognak működni. A hosszú távú cél pedig az autonóm üzemeltetésük.
Berlin a három legforgalmasabb európai nagyvárosi övezet egyike, és egyre nagyobb a lakossági nyomás a légszennyezettségi határértékek betartására és az éjszakai zaj csökkentésére. Ezzel szemben a vízi infrastruktúra kihasználtsága nagyon alacsony, ezért az ötlet szerint a járművek a Spree folyón keresztül szállítják majd a csomagokat a berlini városrészekben lévő kikötőhelyekre, ahonnan azokat teherautókra rakodják át és osztják szét. Ehhez a hajók be- és kirakodásához szükséges infrastruktúrát kell kialakítani a kikötőhelyeken. A kiindulópont a berlini Westhafen lesz. A projekt honlapján az szerepel, hogy a nagyvárosi régiókban, ahol a meglévő, alacsony kapacitáskihasználtságú vízi közlekedési infrastruktúra már létezik, a hajó mint közlekedési mód általában hatalmas szabad kapacitásokat kínál a teherforgalomnak a túlterhelt utakról a vízre való átterelésére.
Természetesen mindennek gazdaságilag is rentábilisnak kell lennie, és a legnagyobb költség a személyzet fizetése lesz. Ha a hajókra nem kell ember, az megoldja ezt a problémát, és nem kell aggódni a szakképzett munkaerő hiánya miatt sem. Az egyetlen gond - mint azt a Posta is elismeri -, hogy mindehhez a technológia még nem áll rendelkezésre. A Német Posta a napelemes csomagszállító hajó indítását idén nyárra vagy legkésőbb őszre tervezi. Jelenleg még folynak a tárgyalások a berlini kerületekkel, többek között a be- és kirakodási infrastruktúra kiépítéséről. A teljes napi csomagmennyiséghez mérve kezdetben viszonylag kis mennyiséget továbbítanak majd ilyen módon. Érdekesség, hogy Londonban a posta már most is hajót használ a csomagok szállítására, de az a jármű belső égésű motorral van felszerelve.