Berta Sándor

Jelzi az intelligens csavar, ha kilazult

Minden csavar akár a távolból is könnyedén ellenőrizhető.

A Fraunhofer Társaság munkatársai egy új technikát fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi a csavarkapcsolatok stabilitásának a távolból való felügyeletét.

Ezt egy nyomásérzékelőként működő alátét teszi lehetővé, amelyen piezorezisztív vékonyréteg található, amely három helyen érzékeli a csavar meghúzásakor keletkező előfeszítő erőt és ha az utóbbi megváltozik, akkor az elektromos ellenállás is módosul, emiatt pedig a szenzor azonnal jelzi, hogy az adott csavar meglazult. Az állapot megváltozásáról jelzést kap egy rádiómodul, amely az információt elküldi egy bázisállomásnak, amely minden fontos csavar adatait egy helyen gyűjti.

A modul akár több kilométerre is továbbítja az információkat és a működéséhez csupán nagyon kevés energia szükséges. A rendszerrel akár egy szélerőműpark összes csavarja is állandóan ellenőrizhető. A A rendszer számos módon beállítható, az állapotinformációk bizonyos időintervallumokban, folyamatosan vagy állapotváltozás esetén is elküldhetők.

Peter Spies, a Fraunhofer Társaság kutatója kijelentette, hogy az új rendszerrel a távolból akár minden egyes fontos csavar ellenőrizhető. Ez egy meghatározó pluszt jelent a biztonságban. Egy híd vagy egy szélkerék ellenőrzése során így egyetlen technikusnak sem kell az összes csavart egyenként megvizsgálnia a helyszínen, hiszen minden adat továbbítható a szervizállomásokra. A megoldást úgy alkották meg, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható DIN-csavarokkal használható.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csgery #4
    Gördeszka. Önzáró megoldással rendelkezik, heti szinten legalább újra kell húzni a csavarokat, mert olyan terhelést kapnak, hogy kilazulnak. Egyik sem örök élet + 1 nap.
  • kvp #3
    Erre max. olyan megoldasok eseten lehet szukseg, ahol a csavarokat rendszeresen oldani kell, tehat nem lehet a hagyomanyosabb megoldasokkal (pl. drotzarral vagy saszeggel) rogziteni oket vagy egy nyirocsap rogzit, aminek az eltoreserol ertesiteni kell az emberi kezelot. A fenti esetekben uzemszeru a kilazulas es a szabad szemmel ellenorzott lazulasjelzoket valtja ki a radios adattovabbitas.
  • noland #2
    Ebből az lenne a továbblépési lehetőség, majd ha minden meglazult csavar meg tudja magát újból húzni ill. felruházhatóvá válna az építmény a regeneráció képességével.

    Amúgy nagyon kevés valós felhasználási terület jöhet szóba, pl. a buszok kerékcsavarjain is ott vannak a sárga lazulásjelzők.
    Utoljára szerkesztette: noland, 2022.05.06. 20:02:56
  • barret #1
    Marketinges uraknak üzenem,hogy már nagyon régen feltalálták az önzáró megoldásokat.Kritikus helyekre olyat alkalmaznak.Pl autó futómű egyes részei.
    Nem LAZUL meg! Kár hogy itt nem olvasgatnak... és semmi romlandó elektronikát nem tartalmaz.