Berta Sándor
Jelzi az intelligens csavar, ha kilazult
Minden csavar akár a távolból is könnyedén ellenőrizhető.
A Fraunhofer Társaság munkatársai egy új technikát fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi a csavarkapcsolatok stabilitásának a távolból való felügyeletét.
Ezt egy nyomásérzékelőként működő alátét teszi lehetővé, amelyen piezorezisztív vékonyréteg található, amely három helyen érzékeli a csavar meghúzásakor keletkező előfeszítő erőt és ha az utóbbi megváltozik, akkor az elektromos ellenállás is módosul, emiatt pedig a szenzor azonnal jelzi, hogy az adott csavar meglazult. Az állapot megváltozásáról jelzést kap egy rádiómodul, amely az információt elküldi egy bázisállomásnak, amely minden fontos csavar adatait egy helyen gyűjti.
A modul akár több kilométerre is továbbítja az információkat és a működéséhez csupán nagyon kevés energia szükséges. A rendszerrel akár egy szélerőműpark összes csavarja is állandóan ellenőrizhető. A A rendszer számos módon beállítható, az állapotinformációk bizonyos időintervallumokban, folyamatosan vagy állapotváltozás esetén is elküldhetők.
Peter Spies, a Fraunhofer Társaság kutatója kijelentette, hogy az új rendszerrel a távolból akár minden egyes fontos csavar ellenőrizhető. Ez egy meghatározó pluszt jelent a biztonságban. Egy híd vagy egy szélkerék ellenőrzése során így egyetlen technikusnak sem kell az összes csavart egyenként megvizsgálnia a helyszínen, hiszen minden adat továbbítható a szervizállomásokra. A megoldást úgy alkották meg, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható DIN-csavarokkal használható.
A Fraunhofer Társaság munkatársai egy új technikát fejlesztettek ki, amely lehetővé teszi a csavarkapcsolatok stabilitásának a távolból való felügyeletét.
Ezt egy nyomásérzékelőként működő alátét teszi lehetővé, amelyen piezorezisztív vékonyréteg található, amely három helyen érzékeli a csavar meghúzásakor keletkező előfeszítő erőt és ha az utóbbi megváltozik, akkor az elektromos ellenállás is módosul, emiatt pedig a szenzor azonnal jelzi, hogy az adott csavar meglazult. Az állapot megváltozásáról jelzést kap egy rádiómodul, amely az információt elküldi egy bázisállomásnak, amely minden fontos csavar adatait egy helyen gyűjti.
A modul akár több kilométerre is továbbítja az információkat és a működéséhez csupán nagyon kevés energia szükséges. A rendszerrel akár egy szélerőműpark összes csavarja is állandóan ellenőrizhető. A A rendszer számos módon beállítható, az állapotinformációk bizonyos időintervallumokban, folyamatosan vagy állapotváltozás esetén is elküldhetők.
Peter Spies, a Fraunhofer Társaság kutatója kijelentette, hogy az új rendszerrel a távolból akár minden egyes fontos csavar ellenőrizhető. Ez egy meghatározó pluszt jelent a biztonságban. Egy híd vagy egy szélkerék ellenőrzése során így egyetlen technikusnak sem kell az összes csavart egyenként megvizsgálnia a helyszínen, hiszen minden adat továbbítható a szervizállomásokra. A megoldást úgy alkották meg, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható DIN-csavarokkal használható.