Gyurkity Péter

Az APU-knál készül nagy ugrásra az AMD

A következő generációs integrált grafikus vezérlők ugyanis jóval erősebbek lennének.

Az AMD háza táján legutóbb a professzionális felhasználásra szánt friss chipek bemutatkozásáról jelent meg hivatalos hír, eközben azonban arról is olvashattunk, hogy az nVidia új fejlesztésein már AI dolgozik. Most előbbi cég következő megoldásairól jelent meg külsős értesülés, ennek alapján komoly előrelépésre számíthatunk.

A napokban egyszerre több hír is felbukkant a témával kapcsolatban, itt előbb egy hosszabb videót, utána pedig egy részletes írást is láthattunk. Ezek megerősítik, hogy az AMD mérnökei már dolgoznak a következő generációs integrált grafikus vezérlőkön, amelyek állítólag a Phoenix-sorozat keretein belül bukkannának fel, ezek pedig leginkább a számítási egységek tekintetében lépnének előre az elődökhöz képest, vagyis jelentős mértékben növelnék a teljesítményt. Amíg a korábbi sorozatok esetében 9 és 11 között mozgott a CU-k száma, a Ryzen 6000-család egyes APU-jai már 12 egységet alkalmaznak, köszönhetően a 7 nanométeres gyártástechnológiának, viszont most egy jóval nagyobb változás esedékes.

A Radeon-divízió a kiszivárogtatások alapján 24-re növelné a számítási egységek számát a következő generációnál, amely rögtön duplázást jelentene. Az még egyelőre nem világos, hogy az RDNA 2 vagy az RDNA 3 architektúra képviselőit alkalmaznák-e, előbbire azonban a külsős források állítása szerint jóval nagyobb az esély, még így is nagy ugrást érhetnek azonban el, hiszen a 24 CU-s Phoenix APU már a GTX 1060 típusú grafikus vezérlőknél is nagyobb teljesítményt mutathat majd fel, márpedig ez utóbbi még mindig a legnépszerűbb megoldásnak számít, legalábbis a Steam saját hardveres rangsorában.

A kisebb, 16 számítási egységgel felszerelt változat eközben a GTX 1050 Ti erejét haladhatja majd némileg meg, ez azonban nagyban függ a rendszermemóriától, annak pontos jellemzőitől.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gabbbbbbbbbbbb #3
    Márpedig a dupla számítási teljesítmény dupla teljesítményt jelent, ha nincs más szűk keresztmetszet. Konkrétan processzoroknál a tesztek hozzák is a dupla teljesítményt és ez valós számításigényes feladatokban is jelentkezik. Nyilván egy erősebb integrált GPU-nál a memória lesz a szűk keresztmetszet, legalábbis addig, amíg AMD nem lép az Apple nyomába.

    Játékoknál ez a dolog csak azért nem működik, mert processzormagonkénti teljesítmény tekintetében semmi sem tudja a dupla teljesítményt egy 5-6 éves magas órajelenen ketyegő i3-hoz képest, többszálas optimalizáció pedig még mindig nem teljesen kiforrott dolog.
  • t_robert #2
    Annyit azért megjegyeznék, hogy a számítási egységek megduplázása nem jelenti automatikusan a képfeldolgozási sebesség lineáris duplázódását. Tehát ha egy grafika mondjuk egy játékban elér 50 FPS értéket, akkor dupla számítási egység mellett ugyanolyan beállítások mellett nem lesz 100 FPS a teljesítmény.
    A dolog némileg olyan, mint a CPU esetében. Ha van egy gépem, amiben egy program mondjuk 10 perc alat fut le, akkor attól, hogy ugyan azt a programot egy névlegesen kétszer olyan gyors CPU-n futattom szintetikus tesztek értékei szerint nem lesz 5 perc a futási idő. Ennek oka, hogy egy program lefutásának csak egyik összetevője a nyers számítási sebesség. lehet simán azt venném észre csak, hogy a korábban 10 percig futó program lefut már 9,5 perc alatt.
  • Gabbbbbbbbbbbb #1
    Véletlen nem aranyárban mérnék, akkor bomba siker lesz.