Berta Sándor
Dróntámadást előrejelző szoftver készült
A szakemberek szerint ki lehet számítani a robotrepülőgépek repülési pályáját.
Az Európai Unióban azután dolgoztak ki új szabályokat a pilóta nélküli légi járművek repüléseire vonatkozóan, hogy 2018. december 20-án lezárták Gatwick repülőterét, mert a létesítmény közvetlen környékén és a légterében is több drónt észleltek. Összesen 40-szer voltak robotrepülőgépek a repülőtér felett és azt emiatt 33 órán át zárva kellett tartani. Később mind Gatwick, mind a Heathrow vezetői megfelelő védelmi rendszerek beszerzésérőldöntöttek.
A Cambridge-i Egyetem kutatói most egy olyan programot fejlesztettek ki, amely segít kivédeni a repülőterek ellen pilóta nélküli légi járművekkel végrehajtott támadásokat. A folyamat során a légtér radarellenőrzéséből származó adatokat ötvözik a statisztikai számítási eljárásokkal. Az így kapott eredmények alapján szinte teljes biztonsággal megmondható előre egy drón repülési pályája és így megakadályozható a 2018-as londoni események megismétlődése.
A tudósok rámutattak, hogy a repülési pálya alapján pontosan látható, hogy melyik robotrepülőgépek akarnak berepülni a légikikötők légterébe, ezzel párhuzamosan azok az objektumok is kizárhatók, amelyek nem jelentenek veszélyt. A szoftveren alapuló megoldás véletlenszerű modellt alkalmaz az érkező pilóta nélküli légi járművek céljának időben való kiderítésére. Simon Godsill és csoportja erre a célra a drónokban alkalmazott navigációs megoldások egy különleges változatát használta fel. A megalkotott program elemzi a repülési pálya mellett a sebességet is és az olyan adatokat, mint a repülési magasság. Ezután valós időben megtörténik a várható út kijelölése.
A végső cél felismeréséig számos elemzés valósul meg és - ha szükséges - riadóztatják az illetékeseket, akik leállíthatják a légi forgalmat vagy dönthetnek a robotrepülőgép megsemmisítéséről. A téves riasztások teljesen elkerülhetők, ez már az elvégzett virtuális tesztek során bebizonyosodott. A rendszer nagy százalékos pontossággal tudta előrejelezni a veszélyes járműveket és helyzeteket. A valóságban rendkívül fontos, hogy egy veszélyes szituációkat ne percek, hanem másodpercek alatt felismerjék a biztonsági rendszerek.
Az Európai Unióban azután dolgoztak ki új szabályokat a pilóta nélküli légi járművek repüléseire vonatkozóan, hogy 2018. december 20-án lezárták Gatwick repülőterét, mert a létesítmény közvetlen környékén és a légterében is több drónt észleltek. Összesen 40-szer voltak robotrepülőgépek a repülőtér felett és azt emiatt 33 órán át zárva kellett tartani. Később mind Gatwick, mind a Heathrow vezetői megfelelő védelmi rendszerek beszerzésérőldöntöttek.
A Cambridge-i Egyetem kutatói most egy olyan programot fejlesztettek ki, amely segít kivédeni a repülőterek ellen pilóta nélküli légi járművekkel végrehajtott támadásokat. A folyamat során a légtér radarellenőrzéséből származó adatokat ötvözik a statisztikai számítási eljárásokkal. Az így kapott eredmények alapján szinte teljes biztonsággal megmondható előre egy drón repülési pályája és így megakadályozható a 2018-as londoni események megismétlődése.
A tudósok rámutattak, hogy a repülési pálya alapján pontosan látható, hogy melyik robotrepülőgépek akarnak berepülni a légikikötők légterébe, ezzel párhuzamosan azok az objektumok is kizárhatók, amelyek nem jelentenek veszélyt. A szoftveren alapuló megoldás véletlenszerű modellt alkalmaz az érkező pilóta nélküli légi járművek céljának időben való kiderítésére. Simon Godsill és csoportja erre a célra a drónokban alkalmazott navigációs megoldások egy különleges változatát használta fel. A megalkotott program elemzi a repülési pálya mellett a sebességet is és az olyan adatokat, mint a repülési magasság. Ezután valós időben megtörténik a várható út kijelölése.
A végső cél felismeréséig számos elemzés valósul meg és - ha szükséges - riadóztatják az illetékeseket, akik leállíthatják a légi forgalmat vagy dönthetnek a robotrepülőgép megsemmisítéséről. A téves riasztások teljesen elkerülhetők, ez már az elvégzett virtuális tesztek során bebizonyosodott. A rendszer nagy százalékos pontossággal tudta előrejelezni a veszélyes járműveket és helyzeteket. A valóságban rendkívül fontos, hogy egy veszélyes szituációkat ne percek, hanem másodpercek alatt felismerjék a biztonsági rendszerek.