Berta Sándor

Autonóm drónok vizsgálhatják a vágányokat

A robotrepülőgépek egy újabb területen jelenhetnek meg.

A sandnesi székhelyű Nordic Unmanned nevű cég kifejlesztette a Staaker BG-300 Railway Drone nevű termékét, amely képes a síneken közlekedni és azok állapotát szenzorok segítségével felmérni, illetve dokumentálni. Amennyiben egy vasúti szerelvény közeledik az éppen vizsgált szakaszhoz, akkor arról a pilóta nélküli légi jármű értesítést kap és felemelkedik, majd a vonat elhaladása után folytatja a munkáját. A drón a beépített GPS-egységnek köszönhetően pontosan tudja, hogy éppen hol tartózkodik.

A síneken való haladáshoz szükséges kerekeket és a propellereket elektromos motorok üzemeltetik, a működéshez szükséges áram üzemanyagcellákból származik. A robotrepülőgép a síneken a vizsgálatok végzésekor 20 kilométer/órás sebességgel halad és naponta legfeljebb 200 kilométert tehet meg ilyen módon. Knut Roar Wiig, a Nordic Unmanned vezetője kifejtette, hogy a céljuk az, hogy a sínek karbantartását és vizsgálatát az eddiginél sokkal hatékonyabb, biztonságosabb és környezetbarátabb módon végezzék el. Együttműködnek a különböző vasúttársaságokkal és a piac komoly lehetőségeket jelenthet a pilóta nélküli légi járművek számára. A sínhálózatok a növekedési stratégiájuk egy jelentős részét fogják majd kitenni. A Staaker BG-300 Railway Drone 2022 első felétől lesz elérhető Európában.

Van még hasonló projekt, például az európai AutoScan program, amelyben többek között a Birminghami Egyetem vesz részt. A megalkotott drón képes részletesebben megvizsgálni az esetleges problémákat és a Staaker BG-300 Railway Drone modellnél több eszközt tud magával vinni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csaba161 #2
    Azért a magyar sínhálózathoz elég lenne egy pályafelvigyázó-segédőrtiszt (magyarul bakter) szemmértéke, hogy megállapítsa, hogy a magyar sínek úgy tekeregnek, mint egy gyomorbajos földigiliszta:


  • kvp #1
    Teljesen agyhalott megoldas. A konstrukcionak semmilyen muszerezettsege nincs a vaganyok allapotanak vizsgalatara, meg egy ultrahang fej sem. Gyakorlatilag egy sima dron negy kis muanyag kerekkel. A szembejovo vonat eseten torteno automatikus felszallas kulon jo otlet, foleg nehezen belathato vagy felsovezetekes palyan. Ha nem tapossa le a vonat, akkor vagy a szelvedon megy be, vagy a felsovezetekre es az aramszedore akad fel.

    Egy rendes onjaro hajtany alvazra epitett, sinaramkorok altal is detektalhato jarmu, ultrahangos es lezeres sinvizsgalo rendszerrel, balise es gsm-r transciverrel mar sokkal ertelmesebb lenne. Es akkor a meghajtas is barmi lehet az aksitol a dizelgeneratorig barmi. Raadasul mehetne a normal vonatok kozott es akkor soha nem kell a sinrol felszallnia. Csak akkor nem dron, hanem egy ARV (autonomous rail vehicle) lenne.