Berta Sándor

Egyelőre maradnak a sütifájlok a Chrome böngészőben

Az oldalak üzemeltetői és a hirdetési cégek plusz időhöz jutottak.

Március elején David Temkin, a Google illetékes igazgatója a blogbejegyzésében azt írta, hogy a jövőben a harmadik féltől származó sütifájlok esetében lemondanak az internetezők tevékenységének követéséről. Mindez azt jelenti, hogy az eddig erre alkalmazott sütifájlokat nem fogják a hirdetések személyre szabásához felhasználni. Most Vinay Goel, a Chrome böngésző adatvédelmi igazgatója közölte, hogy 2023 végére halasztják a sütifájl-blokád bevezetését, ezáltal a honlapok üzemeltetőinek és a reklámpiac szereplőinek több idejük lesz felkészülni a változtatásokra és arra, hogy adatvédelmi szempontból barátságosabb eljárásokat fejlesszenek ki és vezessenek be.

A most frissített ütemterv alapján két szakaszban valósul meg az átállás. Az első szakasz keretében 2022 végéig lezárul a sütifájlok alternatívájáról szóló nyilvános vita és fejlesztés. A cél olyan webes technológiák kifejlesztése, amelyek a magánszférát védik és emellett a társaságoknak, valamint a fejlesztőknek is megfelelő eszközöket biztosítanak a digitális vállalatok felépítéséhez, továbbá garantálják a webhez való hozzáférést mindenki számára. A második szakaszban 2023 közepétől az év végéig a Chrome böngészőből fokozatosan kivonják a sütifájlok támogatását. Az új ütemterv figyelembe veszi azokat az ígéreteket is, amelyeket a Google tett a brit fogyasztóvédelmi hivatalnak (Competition and Markets Authority, CMA).

Egy másik szervezet eközben azon dolgozik hogy új jelölés váltsa ki a honlapokon felugró, a sütifájlok tárolására engedélyt kérő figyelmeztetéseket. A 2017 megalakult, bécsi székhelyű Digitális Jogok Európai Központja (noyb) nevű nonprofit szervezet kampányt kezdeményezett azért, hogy felhívja a vállalatok figyelmét az általuk alkalmazott jogsértő sütifájl-bannerekre. A noyb 33 országban 560 honlap-üzemeltetőnek küldött ki értesítést és ezzel a legnagyobb panaszhullámot indította el az a 2018. május 25. óta hatályos európai uniós általános adatvédelmi rendelet (GDPR) bevezetése óta. A noyb és a Bécsi Gazdasági Egyetem bemutatta az általa megalkotott Advanced Data Protection Control (ADPC) nevű megoldás prototípusát és specifikációit.

Az ADPC alkalmas lehet arra, hogy kiváltsa a sok vitát kiváltó sütifájl-bannereket, ugyanis akár specifikus engedélyek gyűjtésére, illetve jelzésére is használható, ha kell, egyetlen honlapon vagy egy bizonyos célra is. Max Schrems, a noyb vezetője kifejtette, hogy nem véletlenül lett a prototípus neve "Advanced" Data Protection Control, mert az az eddigi megoldásoknál sokkal rugalmasabb és specifikusabb. Az ADPC engedélyezi az adatvédelmi adatkérésekre való válaszküldést akár JavaScripten vagy egy egységes és egyszerű felbukkanó ablakon keresztül is. Így véget lehet vetni a kattintásmaratonoknak. Az adatvédelmi kérdések és az azokra adott válaszok intelligensen menedzselhetők. A hasonló kérdések egységesen negatívan vagy pozitívan válaszolhatók meg, akár minden honlap számára is. S a felhasználók eldönthetik, hogy csak bizonyos adatvédelmi kérdéseket kapjanak meg az internetezés közben.

Schrems hozzátette, hogy az ADPC azt is lehetővé teszi, hogy valaki azt jelezze egy honlapnak, hogy kérdezze meg az adatvédelmi dolgokról 3 hónap múlva. Továbbá létrehozhatók engedélylisták, amelyekkel a kifejezetten a minőségi újságírást, oknyomozást és tényfeltárást vagy a kultúrát támogató platformok adatvédelmi kérdéseit lehet egyetlen kattintással megválaszolni. A noyb vezetője végül leszögezte, hogy meg akarták mutatni az európai döntéshozóknak, hogy egy ilyen rendszer egyszerűen megvalósítható és mindenki számára előnyös lehet. Azt remélik, hogy az európai uniós tagállamok és az Európai Parlament képviselői megteremtik a megfelelő jogi környezetet, amely már rövid időn belül integrálásra kerülhet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!