Berta Sándor
Jobban érzékelhetők lesznek az objektumok a virtuális valóságban
Egy új megoldással valósághűbb élményhez juthatnak a felhasználók.
A Carnegie Mellon Egyetem tudósai módot találtak arra, hogy a virtuális valóság rendszerek esetében jelentős mértékben fokozzák a felhasználói élményeket. Az új fejlesztés nem csupán valósághűbbé varázsolja a vizuális tapasztalatokat, hanem visszacsatolási érzést is ad a virtuális környezetekben. A kutatók ezt több kötél felhasználásával érték el, amelyeket a tesztszemélyek ujjaira és kezeire kötöttek, hogy így szimulálják például a falak és más objektumok megérintését.
Chris Harrison, a Carnegie Mellon Egyetem Ember-Számítógép Interakció Intézetének munkatársa közölte, hogy az olyan elemek, mint a falak, a bútordarabok és a virtuális karakterek kulcsfontosságú tényezők a még élethűbb virtuális világok létrehozásához. A jelenlegi virtuális valóság rendszerek azonban nem igazán képesek erre. A saját fejlesztésű rendszerükkel mindez megváltozhat, segítségével ugyanis a felhasználói élmények teljesen új valóságszintje valósulhat meg. Ezt egy olyan eszköz teszi lehetővé, amelyet bárki szinte hátizsákként hordozhat. A kötelek ebbe a hátizsákba vannak integrálva és különböző pontokon keresztül vannak a felhasználó ujjaihoz és kezeihez kötve. Amennyiben az illető egy virtuális falhoz közelít, akkor a kötelek feszessé válnak, hogy szimulálják az érintést.
Cathy Fang, a projekt munkatársa szerint hasonló módon lehet azt érzékelni, hogy milyen lehet egy virtuális szobor vagy bútordarab kontúrjainak a megérintése, illetve kezet fogni egy virtuális karakterrel. Fang hangsúlyozta, hogy a hasonló megoldásokat általában motorral szerelik fel, amelyek viszont nagyon sok energiát fogyasztanak. Ráadásul emiatt azok a rendszerek egyszerűen túl nehezek és túl drágák is. A különösen könnyű anyagok alkalmazása miatt az egyetem által kifejlesztett készülék súlya mindössze 0,28 kilogramm. A nagyobb mennyiségben gyártott változat ára kevesebb, mint 50 dollárba kerülhet majd.
Fang végül kiemelte, hogy a rendszerük különösen alkalmas lehet a virtuális valóság játékokhoz vagy az olyan élményekhez, amelyeknél a fizikai objektumokkal való interakció fontos szerepet játszik. De ugyanígy hasznos lehet a virtuális múzeumokban tett látogatások vagy a virtuális bútorboltokban való vásárlások alkalmával is.
A Carnegie Mellon Egyetem tudósai módot találtak arra, hogy a virtuális valóság rendszerek esetében jelentős mértékben fokozzák a felhasználói élményeket. Az új fejlesztés nem csupán valósághűbbé varázsolja a vizuális tapasztalatokat, hanem visszacsatolási érzést is ad a virtuális környezetekben. A kutatók ezt több kötél felhasználásával érték el, amelyeket a tesztszemélyek ujjaira és kezeire kötöttek, hogy így szimulálják például a falak és más objektumok megérintését.
Chris Harrison, a Carnegie Mellon Egyetem Ember-Számítógép Interakció Intézetének munkatársa közölte, hogy az olyan elemek, mint a falak, a bútordarabok és a virtuális karakterek kulcsfontosságú tényezők a még élethűbb virtuális világok létrehozásához. A jelenlegi virtuális valóság rendszerek azonban nem igazán képesek erre. A saját fejlesztésű rendszerükkel mindez megváltozhat, segítségével ugyanis a felhasználói élmények teljesen új valóságszintje valósulhat meg. Ezt egy olyan eszköz teszi lehetővé, amelyet bárki szinte hátizsákként hordozhat. A kötelek ebbe a hátizsákba vannak integrálva és különböző pontokon keresztül vannak a felhasználó ujjaihoz és kezeihez kötve. Amennyiben az illető egy virtuális falhoz közelít, akkor a kötelek feszessé válnak, hogy szimulálják az érintést.
Cathy Fang, a projekt munkatársa szerint hasonló módon lehet azt érzékelni, hogy milyen lehet egy virtuális szobor vagy bútordarab kontúrjainak a megérintése, illetve kezet fogni egy virtuális karakterrel. Fang hangsúlyozta, hogy a hasonló megoldásokat általában motorral szerelik fel, amelyek viszont nagyon sok energiát fogyasztanak. Ráadásul emiatt azok a rendszerek egyszerűen túl nehezek és túl drágák is. A különösen könnyű anyagok alkalmazása miatt az egyetem által kifejlesztett készülék súlya mindössze 0,28 kilogramm. A nagyobb mennyiségben gyártott változat ára kevesebb, mint 50 dollárba kerülhet majd.
Fang végül kiemelte, hogy a rendszerük különösen alkalmas lehet a virtuális valóság játékokhoz vagy az olyan élményekhez, amelyeknél a fizikai objektumokkal való interakció fontos szerepet játszik. De ugyanígy hasznos lehet a virtuális múzeumokban tett látogatások vagy a virtuális bútorboltokban való vásárlások alkalmával is.