Berta Sándor

Szinte ismeretlen Európa legnagyobb internetes vállalata

Vannak a kontinensen tőkeerős és ambíciózus vállalatok, csak egy részük csendben végzi a tevékenységét.

A Prosus négyszer olyan értékes, mint a Spotify, de ezt csak kevesen tudják. Bob van Dijk vezérigazgató szerint mindez annak köszönhető, hogy egy nagyon fiatal cégről van szó, amelyet csupán nemrég vettek fel a holland részvényindexbe (AEX). A következő lépcsőfokot az jelenti majd, hogy belopják magukat az európai technológiai befektetők szívébe.

Bár a Prosus neve alig ismerős, az elmúlt években számos jelentős beruházást hajtott végre. A tranzakciók célpontja volt a Tencent kínai társaság, a Mail.ru orosz e-mail szolgáltató és a Delivery Hero ételszállító platform. A befektetéseket a Naspers nevű dél-afrikai médiavállalat - az Extreme Digitallal összeolvadó eMAG anyacége - hajtotta végre, amelynek a vezetője szintén van Dijk. A menedzser azért választotta le a Prosust a konszernről, mert vonzóbbá akarta tenni az európai és az amerikai technológiai befektetők számára. A lépésnek köszönhetően a Prosus most körülbelül 100 milliárd eurót ér, a következő néhány évben pedig az értéke több százmilliárd euróra nőhet. Van Dijk már kinézte a következő felvásárlási célpontot, amely a Just Eat nevű brit ételszállító szolgáltatás és amelynek megszerzésére 5,7 milliárd eurót szánnak.

A Naspers 1915-ben alakult és sokáig Afrika legnagyobb médiacége volt, majd az 1990-es évektől értékesíteni kezdte a klasszikus üzleteit és Afrikán kívüli internetes vállalkozásokba fektetett be. A Naspers 2001-ben 32 millió dollárért megvásárolta a Tencent tulajdonjogának egyharmadát. E beruházások ellenére a társaság sokáig nem számított elég értékesnek és az európai, valamint az amerikai befektetők számára szinte fantomvállalkozásként létezett. Ezért jelent meg a piacon a Prosus szeptemberben az amszterdami tőzsdén. A holding 77 százalékos tulajdonosa továbbra is a Naspers.


A 47 éves Van Dijk a teljes karrierjét internetes cégeknél töltötte. Először a McKinsey munkatársa volt, majd 2004-től előbb az eBay hollandiai, 2012-től pedig németországi leányvállalatánál dolgozott. Másfél évvel később került a Naspers menedzsmentjébe, ahol először az Allegro nevű lengyel online kereskedelmi szolgáltató vezetője lett, majd 2014-ben a teljes Naspers csoporté. Ő a harmadik olyan vezérigazgató, aki egyszerre két milliárdokat érő vállalkozást vezetett, illetve vezet: az első kettő Steve Jobs és Jack Dorsey volt.

"A Prosusnál lévő stratégiánk nagyon hasonlít arra, amit a Naspers csoport esetében is alkalmaztunk. A lényege, hogy olyan piaci szereplőkbe invesztálunk, amelyek hatalmas problémákat akarnak technológiai eszközökkel megoldani és eközben rendkívül gyorsan növekednek. Amszterdam a második otthonunknak számít, többek között a gépi tanulásért és mesterséges intelligenciáért felelős globális csapatunknak is ott van a székhelye."

"A befektetéseinket sosem néhány évre tervezzük, hanem mindig hosszú időre. Jó példa erre a Tencent, amelybe 2001-ben fektettünk be és az a tulajdonrészünk még mindig megvan. Indiában, Kínában és az Amerikai Egyesült Államokban is jelen vagyunk, de nem aprózzuk el az erőforrásainkat és a figyelmünket. A nagyobb összegeket a fő területeinkbe ruházzuk be: az ételszállításba, a pénzügyi szolgáltatásokba és az apróhirdetésekbe. A sikerünk kulcsa alighanem az, hogy a helyiekre támaszkodunk, még olyan helyekre sem küldünk külsősöket, ahol egyébként többségi tulajdont szereztünk. A menedzsment tagjai és az alkalmazottak is helyiek, s hosszú távon hoznak létre egy helyi startup-ökorendszert. Ez általában tetszik a helyi kormányoknak. Mi évtizedekben gondolkodunk" - fejtette ki a menedzser.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!