Berta Sándor
Mobil dokkolóállomás víz alatti robotoknak
Az új rendszerrel jelentős mértékben megnövelhető a különleges járművek működési ideje.
A Purdue Egyetem munkatársai egy olyan mobil töltőállomást fejlesztettek ki az önállóan működő víz alatti robotjárművek (AUV) számára, amelynek köszönhetően jelentősen meghosszabbítható azok működési ideje. A fejlesztést szabadalmaztatták is a szakemberek.
Az új rendszer alkalmas arra, hogy a segítségével az AUV-k önállóan feltöltsék a fedélzeti akkumulátoraikat és ezzel párhuzamosan a vízben összegyűjtött adatokat is továbbíthassák a felszíni egységeknek. A módszer előnye, hogy minimális mértékben van csak szükség emberi beavatkozásra, ráadásul a megalkotott megoldás nem csupán vízben, hanem a szárazföldön, a levegőben, sőt, akár az űrben is működhet. Ezenkívül rendkívül hasznos lehet így átkutatni a katasztrófák után a mentési területeket.
Nina Mahmoudian, a Purdue Egyetem munkatársa leszögezte, hogy normális esetben a víz alatti robotok egy pontosan előre beprogramozott működési útvonalon közlekednek, majd feljönnek a felszínre és küldenek egy jelet, hogy értük kell menni. Amikor ez megtörténik, akkor az összegyűjtött adatokat le kell menteni, az akkumulátorokat feltölteni és újra beprogramozni a járműveket. Ez részben nagyon idő- és költségigényes, s erősen korlátozza azt az időt, amelyet az AUV-k a feladataik elvégzésére fordíthatnak.
A kutató hozzátette, hogy felmerült a kérdés, hogy mi lenne, ha ilyen állomások lennének, így azok és a robotok koordinálhatnák a munkájukat, a feltöltéseiket és az adattovábbításaikat, majd folytathatnák a tevékenységeiket. S ezáltal feleslegessé válik az emberi beavatkozás. Ezért algoritmusokat fejlesztettek ki a folyamatok optimalizálására és azért, hogy a maximális teljesítményt hozzák ki a járművekből. Az egész folyamat hasonlít arra, amilyen eljárást a robotporszívók is alkalmaznak.
A Purdue Egyetem munkatársai egy olyan mobil töltőállomást fejlesztettek ki az önállóan működő víz alatti robotjárművek (AUV) számára, amelynek köszönhetően jelentősen meghosszabbítható azok működési ideje. A fejlesztést szabadalmaztatták is a szakemberek.
Az új rendszer alkalmas arra, hogy a segítségével az AUV-k önállóan feltöltsék a fedélzeti akkumulátoraikat és ezzel párhuzamosan a vízben összegyűjtött adatokat is továbbíthassák a felszíni egységeknek. A módszer előnye, hogy minimális mértékben van csak szükség emberi beavatkozásra, ráadásul a megalkotott megoldás nem csupán vízben, hanem a szárazföldön, a levegőben, sőt, akár az űrben is működhet. Ezenkívül rendkívül hasznos lehet így átkutatni a katasztrófák után a mentési területeket.
Nina Mahmoudian, a Purdue Egyetem munkatársa leszögezte, hogy normális esetben a víz alatti robotok egy pontosan előre beprogramozott működési útvonalon közlekednek, majd feljönnek a felszínre és küldenek egy jelet, hogy értük kell menni. Amikor ez megtörténik, akkor az összegyűjtött adatokat le kell menteni, az akkumulátorokat feltölteni és újra beprogramozni a járműveket. Ez részben nagyon idő- és költségigényes, s erősen korlátozza azt az időt, amelyet az AUV-k a feladataik elvégzésére fordíthatnak.
A kutató hozzátette, hogy felmerült a kérdés, hogy mi lenne, ha ilyen állomások lennének, így azok és a robotok koordinálhatnák a munkájukat, a feltöltéseiket és az adattovábbításaikat, majd folytathatnák a tevékenységeiket. S ezáltal feleslegessé válik az emberi beavatkozás. Ezért algoritmusokat fejlesztettek ki a folyamatok optimalizálására és azért, hogy a maximális teljesítményt hozzák ki a járművekből. Az egész folyamat hasonlít arra, amilyen eljárást a robotporszívók is alkalmaznak.