Berta Sándor
A magánszféra élharcosává vált az Apple
Az Apple egyik legfontosabb vezetője megerősítette, hogy számukra még mindig kiemelkedően lényeges az adatvédelem.
Sokan foglalkoznak azzal, hogy milyen információkat adnak tovább, mások pedig egyáltalán nem, de az érzékelhető, hogy a téma egyre népszerűbb, egyre több felhasználót érdekel. Az emberek lassan kezdik megérteni, hogy mennyire fontos a magánszféra egy jól működő társadalomban és hogy a társadalomnak egyre több energiát kell befektetnie abba, hogy garantálni tudja a magánéletet a tagjai számára. Az Apple az elmúlt időszakban igyekszik minél többször kiemelni, hogy az amerikai IT-cégek között egyedi helyzetben van, ugyanis ők nem reklámokból finanszírozzák szolgáltatásaikat, és ennek hatalmas marketingértéke van. Craig Federighi, a kaliforniai vállalat szoftverekért felelős vezetője sokszor hangsúlyozta, hogy a reklámipar okos és könyörtelen, de ő mindent el fog követni azért, hogy annyira megnehezítse az ágazat üzletét és életét, amennyire csak lehetséges.
"Az Apple-t leginkább a munkatársai különböztetik meg a Szilícium-völgy többi vállalatától. Olyan termékeket készítünk, amelyeket mi is használni akarunk. Amennyiben a családunk is használja az eszközöket, akkor a saját érdekünk is az, hogy a személyes adatok a lehető legjobban védettek legyenek. Úgy gondolom, ez az Apple egyik különlegessége. A mi üzleti modellünk teljesen más, az értékeinket tükrözi vissza. Olyan dolgokat árulunk, amelyeket az emberek meg akarnak vásárolni és a célunk az, hogy ezeket a termékeket még vonzóbbakká tegyük. Viszont nem érdekel minket, hogy valaki mennyi időt tölt el a készülékével, csak értékes hozzájárulást akarunk kínálni az életéhez. Ez minden. Nekünk cégként nem áll érdekünkben, hogy valakiről mindent megtudjunk." - jelentette ki a menedzser.
"Úgy gondoljuk, hogy az eszköznek kell teljesen az adott személyre szabnia magát, de eközben az Apple nem elemzi a felhasználói viselkedést. Ez nem is érdekel bennünket, másrészt ez egy morális dolog is. A munkatársaink is így gondolkodnak. A magánszféra alapvetően fontos minden olyan dologban, amit teszünk és ez hajt minket előre. Az új termékek fejlesztésekor a magánszférával kapcsolatos részletekre mindig a folyamatok elején térünk ki és nem utoljára tárgyalunk azokról. Az első kérdések egyike mindig az, hogy miként kezeljük az ügyfelek adatait, hogyan biztosítsuk a magánélet védelmét úgy, hogy eközben ne korlátozzuk a felhasználói élményeket. Ez egy valóban izgalmas feladat, amely néhány túlórát jelent, de mindez megéri."
A szakember hozzátette, hogy már csak azért sincs szükség az emberek személyes információira, mert rendkívül sok nyilvánosan hozzáférhető adatbázis van, így nem kell az ügyfeleik fotóit felhasználniuk, ha kutyákról vagy hegyekről készült képeket akarnak alkalmazni. Amennyiben pedig azt akarják tudni, hogy az emberek hogyan beszélnek azért, hogy optimalizálják a beszédfelismerést, akkor olyan forrásokat használnak, mint a podcastok.
Vannak olyan esetek is, amikor megvásárolják a felvételeket. Minden lehetséges műszaki eszközt alkalmaznak azért, hogy olyan kevés adatot kelljen gyűjteniük, amennyit csak lehetséges. A személyre szabott információk központosítására alapvető fenyegetésként tekintenek. A felhasználók magánszférája csak úgy védhető meg valóban, hogy az adatokat eleve nem is szabad gyűjteni és egy helyen elhelyezni. Federighi örült annak, hogy - néhány hónap alatt - immár a Google és a Facebook is változtatott az álláspontján és pozitívan áll a magánszféra kérdéséhez. Azonban ezt a dolgot nem lehet néhány hónap alatt és pár sajtóközleménnyel lerendezni, hanem intenzíven górcső alá kell venni a cégkultúrát, a saját értékeket és az alkalmazott üzleti modellt. Mindezeket nem lehet módosítani egyetlen éjszaka alatt.
"Mi már akkor is a magánélet védelmére összpontosítottunk, amikor még senki nem beszélt a témáról. Éveken át csendben fókuszáltunk rá. A világ többi része azt mondta: ez a magánszféra utáni korszak, már senki sem foglalkozik azzal, nem fontos és régimódi dolog. De mi akkor is kitartottunk. Nem azért, mert azt hittük, hogy emiatt majd több terméket fogunk eladni, hanem mert az ügyfeleink ezt tartották helyesnek" - fejtette ki az Apple szoftverekért felelős vezetője. A menedzser kiemelte, hogy tudják, hogy számos motivált hacker van, akik fel akarják törni a készülékeiket, akár pénzügyi okokból, akár egyszerűen károkozás céljából. Már csak ezért sem építenek be az eszközeikbe kiskapukat. Ugyanis, ha azt tennék, akkor rendkívül nehéz lenne védekezni a rosszindulatú emberek jövőbeli visszaéléseivel szemben.
A szakember végül kitért arra, hogy nem aggályos-e, hogy a termékeik és a szolgáltatásaik Kínában is elérhetők, hiszen az ázsiai államban nem garantálható az adatok védelme. Nos, - különböző gyakorlatok segítségével - biztosítani akarják, hogy minél kevesebb információt gyűjthessenek a kínai hatóságok. Ez már azáltal is megvalósul, hogy az adatok eleve a készülékeken maradnak és nem kerülnek fel a felhőkörnyezetbe. De ha a kínai hatóságok mégis hozzáférnének az információkhoz, akkor villámgyorsan kiderülne a számukra, hogy azok titkosítottak.
Sokan foglalkoznak azzal, hogy milyen információkat adnak tovább, mások pedig egyáltalán nem, de az érzékelhető, hogy a téma egyre népszerűbb, egyre több felhasználót érdekel. Az emberek lassan kezdik megérteni, hogy mennyire fontos a magánszféra egy jól működő társadalomban és hogy a társadalomnak egyre több energiát kell befektetnie abba, hogy garantálni tudja a magánéletet a tagjai számára. Az Apple az elmúlt időszakban igyekszik minél többször kiemelni, hogy az amerikai IT-cégek között egyedi helyzetben van, ugyanis ők nem reklámokból finanszírozzák szolgáltatásaikat, és ennek hatalmas marketingértéke van. Craig Federighi, a kaliforniai vállalat szoftverekért felelős vezetője sokszor hangsúlyozta, hogy a reklámipar okos és könyörtelen, de ő mindent el fog követni azért, hogy annyira megnehezítse az ágazat üzletét és életét, amennyire csak lehetséges.
"Az Apple-t leginkább a munkatársai különböztetik meg a Szilícium-völgy többi vállalatától. Olyan termékeket készítünk, amelyeket mi is használni akarunk. Amennyiben a családunk is használja az eszközöket, akkor a saját érdekünk is az, hogy a személyes adatok a lehető legjobban védettek legyenek. Úgy gondolom, ez az Apple egyik különlegessége. A mi üzleti modellünk teljesen más, az értékeinket tükrözi vissza. Olyan dolgokat árulunk, amelyeket az emberek meg akarnak vásárolni és a célunk az, hogy ezeket a termékeket még vonzóbbakká tegyük. Viszont nem érdekel minket, hogy valaki mennyi időt tölt el a készülékével, csak értékes hozzájárulást akarunk kínálni az életéhez. Ez minden. Nekünk cégként nem áll érdekünkben, hogy valakiről mindent megtudjunk." - jelentette ki a menedzser.
"Úgy gondoljuk, hogy az eszköznek kell teljesen az adott személyre szabnia magát, de eközben az Apple nem elemzi a felhasználói viselkedést. Ez nem is érdekel bennünket, másrészt ez egy morális dolog is. A munkatársaink is így gondolkodnak. A magánszféra alapvetően fontos minden olyan dologban, amit teszünk és ez hajt minket előre. Az új termékek fejlesztésekor a magánszférával kapcsolatos részletekre mindig a folyamatok elején térünk ki és nem utoljára tárgyalunk azokról. Az első kérdések egyike mindig az, hogy miként kezeljük az ügyfelek adatait, hogyan biztosítsuk a magánélet védelmét úgy, hogy eközben ne korlátozzuk a felhasználói élményeket. Ez egy valóban izgalmas feladat, amely néhány túlórát jelent, de mindez megéri."
A szakember hozzátette, hogy már csak azért sincs szükség az emberek személyes információira, mert rendkívül sok nyilvánosan hozzáférhető adatbázis van, így nem kell az ügyfeleik fotóit felhasználniuk, ha kutyákról vagy hegyekről készült képeket akarnak alkalmazni. Amennyiben pedig azt akarják tudni, hogy az emberek hogyan beszélnek azért, hogy optimalizálják a beszédfelismerést, akkor olyan forrásokat használnak, mint a podcastok.
Vannak olyan esetek is, amikor megvásárolják a felvételeket. Minden lehetséges műszaki eszközt alkalmaznak azért, hogy olyan kevés adatot kelljen gyűjteniük, amennyit csak lehetséges. A személyre szabott információk központosítására alapvető fenyegetésként tekintenek. A felhasználók magánszférája csak úgy védhető meg valóban, hogy az adatokat eleve nem is szabad gyűjteni és egy helyen elhelyezni. Federighi örült annak, hogy - néhány hónap alatt - immár a Google és a Facebook is változtatott az álláspontján és pozitívan áll a magánszféra kérdéséhez. Azonban ezt a dolgot nem lehet néhány hónap alatt és pár sajtóközleménnyel lerendezni, hanem intenzíven górcső alá kell venni a cégkultúrát, a saját értékeket és az alkalmazott üzleti modellt. Mindezeket nem lehet módosítani egyetlen éjszaka alatt.
"Mi már akkor is a magánélet védelmére összpontosítottunk, amikor még senki nem beszélt a témáról. Éveken át csendben fókuszáltunk rá. A világ többi része azt mondta: ez a magánszféra utáni korszak, már senki sem foglalkozik azzal, nem fontos és régimódi dolog. De mi akkor is kitartottunk. Nem azért, mert azt hittük, hogy emiatt majd több terméket fogunk eladni, hanem mert az ügyfeleink ezt tartották helyesnek" - fejtette ki az Apple szoftverekért felelős vezetője. A menedzser kiemelte, hogy tudják, hogy számos motivált hacker van, akik fel akarják törni a készülékeiket, akár pénzügyi okokból, akár egyszerűen károkozás céljából. Már csak ezért sem építenek be az eszközeikbe kiskapukat. Ugyanis, ha azt tennék, akkor rendkívül nehéz lenne védekezni a rosszindulatú emberek jövőbeli visszaéléseivel szemben.
A szakember végül kitért arra, hogy nem aggályos-e, hogy a termékeik és a szolgáltatásaik Kínában is elérhetők, hiszen az ázsiai államban nem garantálható az adatok védelme. Nos, - különböző gyakorlatok segítségével - biztosítani akarják, hogy minél kevesebb információt gyűjthessenek a kínai hatóságok. Ez már azáltal is megvalósul, hogy az adatok eleve a készülékeken maradnak és nem kerülnek fel a felhőkörnyezetbe. De ha a kínai hatóságok mégis hozzáférnének az információkhoz, akkor villámgyorsan kiderülne a számukra, hogy azok titkosítottak.