Berta Sándor

A magánszféra élharcosává vált az Apple

Az Apple egyik legfontosabb vezetője megerősítette, hogy számukra még mindig kiemelkedően lényeges az adatvédelem.

Sokan foglalkoznak azzal, hogy milyen információkat adnak tovább, mások pedig egyáltalán nem, de az érzékelhető, hogy a téma egyre népszerűbb, egyre több felhasználót érdekel. Az emberek lassan kezdik megérteni, hogy mennyire fontos a magánszféra egy jól működő társadalomban és hogy a társadalomnak egyre több energiát kell befektetnie abba, hogy garantálni tudja a magánéletet a tagjai számára. Az Apple az elmúlt időszakban igyekszik minél többször kiemelni, hogy az amerikai IT-cégek között egyedi helyzetben van, ugyanis ők nem reklámokból finanszírozzák szolgáltatásaikat, és ennek hatalmas marketingértéke van. Craig Federighi, a kaliforniai vállalat szoftverekért felelős vezetője sokszor hangsúlyozta, hogy a reklámipar okos és könyörtelen, de ő mindent el fog követni azért, hogy annyira megnehezítse az ágazat üzletét és életét, amennyire csak lehetséges.

"Az Apple-t leginkább a munkatársai különböztetik meg a Szilícium-völgy többi vállalatától. Olyan termékeket készítünk, amelyeket mi is használni akarunk. Amennyiben a családunk is használja az eszközöket, akkor a saját érdekünk is az, hogy a személyes adatok a lehető legjobban védettek legyenek. Úgy gondolom, ez az Apple egyik különlegessége. A mi üzleti modellünk teljesen más, az értékeinket tükrözi vissza. Olyan dolgokat árulunk, amelyeket az emberek meg akarnak vásárolni és a célunk az, hogy ezeket a termékeket még vonzóbbakká tegyük. Viszont nem érdekel minket, hogy valaki mennyi időt tölt el a készülékével, csak értékes hozzájárulást akarunk kínálni az életéhez. Ez minden. Nekünk cégként nem áll érdekünkben, hogy valakiről mindent megtudjunk." - jelentette ki a menedzser.


"Úgy gondoljuk, hogy az eszköznek kell teljesen az adott személyre szabnia magát, de eközben az Apple nem elemzi a felhasználói viselkedést. Ez nem is érdekel bennünket, másrészt ez egy morális dolog is. A munkatársaink is így gondolkodnak. A magánszféra alapvetően fontos minden olyan dologban, amit teszünk és ez hajt minket előre. Az új termékek fejlesztésekor a magánszférával kapcsolatos részletekre mindig a folyamatok elején térünk ki és nem utoljára tárgyalunk azokról. Az első kérdések egyike mindig az, hogy miként kezeljük az ügyfelek adatait, hogyan biztosítsuk a magánélet védelmét úgy, hogy eközben ne korlátozzuk a felhasználói élményeket. Ez egy valóban izgalmas feladat, amely néhány túlórát jelent, de mindez megéri."

A szakember hozzátette, hogy már csak azért sincs szükség az emberek személyes információira, mert rendkívül sok nyilvánosan hozzáférhető adatbázis van, így nem kell az ügyfeleik fotóit felhasználniuk, ha kutyákról vagy hegyekről készült képeket akarnak alkalmazni. Amennyiben pedig azt akarják tudni, hogy az emberek hogyan beszélnek azért, hogy optimalizálják a beszédfelismerést, akkor olyan forrásokat használnak, mint a podcastok.

Vannak olyan esetek is, amikor megvásárolják a felvételeket. Minden lehetséges műszaki eszközt alkalmaznak azért, hogy olyan kevés adatot kelljen gyűjteniük, amennyit csak lehetséges. A személyre szabott információk központosítására alapvető fenyegetésként tekintenek. A felhasználók magánszférája csak úgy védhető meg valóban, hogy az adatokat eleve nem is szabad gyűjteni és egy helyen elhelyezni. Federighi örült annak, hogy - néhány hónap alatt - immár a Google és a Facebook is változtatott az álláspontján és pozitívan áll a magánszféra kérdéséhez. Azonban ezt a dolgot nem lehet néhány hónap alatt és pár sajtóközleménnyel lerendezni, hanem intenzíven górcső alá kell venni a cégkultúrát, a saját értékeket és az alkalmazott üzleti modellt. Mindezeket nem lehet módosítani egyetlen éjszaka alatt.

"Mi már akkor is a magánélet védelmére összpontosítottunk, amikor még senki nem beszélt a témáról. Éveken át csendben fókuszáltunk rá. A világ többi része azt mondta: ez a magánszféra utáni korszak, már senki sem foglalkozik azzal, nem fontos és régimódi dolog. De mi akkor is kitartottunk. Nem azért, mert azt hittük, hogy emiatt majd több terméket fogunk eladni, hanem mert az ügyfeleink ezt tartották helyesnek" - fejtette ki az Apple szoftverekért felelős vezetője. A menedzser kiemelte, hogy tudják, hogy számos motivált hacker van, akik fel akarják törni a készülékeiket, akár pénzügyi okokból, akár egyszerűen károkozás céljából. Már csak ezért sem építenek be az eszközeikbe kiskapukat. Ugyanis, ha azt tennék, akkor rendkívül nehéz lenne védekezni a rosszindulatú emberek jövőbeli visszaéléseivel szemben.

A szakember végül kitért arra, hogy nem aggályos-e, hogy a termékeik és a szolgáltatásaik Kínában is elérhetők, hiszen az ázsiai államban nem garantálható az adatok védelme. Nos, - különböző gyakorlatok segítségével - biztosítani akarják, hogy minél kevesebb információt gyűjthessenek a kínai hatóságok. Ez már azáltal is megvalósul, hogy az adatok eleve a készülékeken maradnak és nem kerülnek fel a felhőkörnyezetbe. De ha a kínai hatóságok mégis hozzáférnének az információkhoz, akkor villámgyorsan kiderülne a számukra, hogy azok titkosítottak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #10
    Figyu... Engem is megkérdez minden új alkalmazás telepítésnél az ócska több éve nem frissített sony vackom.
  • Bruce_Willis #9
    Illetve ha ez valami bizonyíték akar lenni akkor jó lenne tudni a forrást, de kár a fáradságért a saját talasztalatom mindent felülír.
  • Bruce_Willis #8
    Másfél éve vettem anyámnak egy huaweit, előtte pedig a barátnőmnek volt.
    Nem fogom minden évben ellenőrizni, nagy ívben letojom.

    Ha lefordítod az angol szöveget írtál valamit, ha nem nem.
    Utoljára szerkesztette: Bruce_Willis, 2019.06.25. 23:47:23
  • cateran #7
    "Droidon utólag lehet tiltani, alapértelmezésben engedélyezve van."
    Marmint mikor lattal utoljara Androidot? 5 eve?
    "Tap Install.
    Some apps will install right away. When you use an app, you can allow or deny individual permission requests before the app uses that type of data.
    For other apps, Google Play shows you all of the permission groups an app will be able to access before you install. This information can help you decide whether you want to install the app."
    Ez 6.0 ota van igy..az meg..2015-os
    Ellenben iOSban, ahol
    "Apple has added an increasingly sophisticated app permission system to iOS over the years. It’s up to you whether an app gets access to everything from your device’s sensors and personal information to notifications and cellular data.

    The first time an app wants to use something that requires permission, it has to ask you. You can see which apps have various permissions and manage them later, too."
    Ja nem, ez kb ugyanaz....
  • Sequoyah #6
    Ebben nem ketelkedem, csak azt mondom hogy valami nem attol lesz PR hogy hazugsag... Az hogy "PR" nem mond semmit az igazsagtartalmarol. PR lehet az igazsag kihangsulyozasa, de komplett hazugsag is. Ez csak egy eszkoz, amit nyilvan lehet jol es rosszul is alkalmazni.

    Valaki szamara az a PR hogy hazudoznak, masoknak pedig az a PR, hogy valoban jok valamiben, es ezt reklamozzak.
  • Bruce_Willis #5
    Nem pr fogásból kell tudatosítani az emberekben azt hogy ők nem az adatokból élnek -ezt csak az első hozzászóló találta ki - hanem azért mert az emberek buták és összemossák az apple-t a facebokkal és a guglival.
    Azért van ennek most komoly jelentősége mert még a törvényhozók is akik fel akarják darabolni a céget, vakon vannak.
    Aki használt már ios készüléket és droidot, és nem 50 alatt van az iq-ja, az azonnal észreveszi a különbséget. Ha egy apple készülékre telepítesz egy applikációt és az hozzá akar férni a helyzetedhez, kamerádhoz, mikrofonodhoz, addig nem férhet hozzá amíg nem engedélyezed.
    Droidon utólag lehet tiltani, alapértelmezésben engedélyezve van.
    iOS-en sok dolog korlátozva van biztonsági okokból.
    A felhőszolgáltatásokat összehasonlította egy független cég és a google elbukott az adatvédelemben. Amit a drive-ra feltöltesz, azzal onnantól kezdve szinte bármit megtehet a google. A gmail is rendesen átnyálazza az emaileket, levéltitkot nem ismerve. Apple felhasználóknak durván korlátozza a térkép, a youtube, és a kereső használatát, mert szeretné hogy az ő platformján, az ő applikációján használd a szolgáltatásait, hogy minél könnyebben megfigyelhessen, hogy minél több adatot tudjon meg rólad.
    Ez jelen van firefoxban windows rendszeren is a yt használatát korlátozza.
    És még sorolhatnám...

    Szóval ez a PR duma megint csak a szokásos fröcsögés.

    Az a PR amikor a google és a facebook jön ezzel a dumával, és szabadkoznak hogy mostantól mennyire fogják védeni a magánszférát. Aki elhiszi hogy megváltoznak, és holnaptól a sok milliárd dollárt eldobják maguktól amit az adatgyüjtéssel szereznek, az nagyon ostoba.

  • Sequoyah #4
    tudatosítani kell

    Igen, ezt hivjak ugy hogy "PR":) Attol hogy nem alaptalan, hanem kifejezetten pozitiv alapja van az meg PR marad.
    Ha valaki adakozik, de szerenyen eltitkolja, az nem PR, de ha reklamozza akkor az bizony PR, akkor is ha valoban ehezo gyerekek ezreit mentette meg. A "PR" az nem egy negativ kifejezes.
  • ostoros #3
    Dehát erről szól a PR, hogy azt ami egyedivé tesz, azt hangsúlyozod.
  • Cat #2
    Ez részükről szerintem nem PR fogás, hanem inkább a természetes előnyük kihasználása. Csak ehhez azt a tényt, hogy ők nem adatokból élnek, tudatosítani kell az emberekben.
  • Sydra #1
    *A PR fogások élharcosává vált az Apple