Berta Sándor
Adatok eladása miatt perelték be az Apple-t
Három magánszemély egy kaliforniai kerületi bíróságon közös keresetet adott be a társaság ellen.
Az Apple előszeretettel hangoztatja azt, hogy különbözik az olyan piaci szereplőktől, mint a Facebook és a Google, mert nem értékesíti a birtokába jutott adatokat. Nos, ennek ellenmond az a beadvány, amelyet Rhode Island és Michigan szövetségi államok három lakosa nyújtott be. Az AppleInsider által nyilvánosságra hozott dokumentum alapján a társaság személyes információkat, többek között az iTunes használatára vonatkozó adatokat továbbított harmadik félnek.
A Gizmodo a kiemelte, hogy a három felperes azzal vádolta meg az Apple-t, hogy információkat adott tovább harmadik félnek, amely azokat kiegészíthette bizalmas személyes adatokkal, például azzal kapcsolatban, hogy milyen audiotartalmakat hallgattak meg az iTunes rendszerében. Erről az óriáscég sem előzetesen nem tájékoztatta az érintetteket, sem utólag nem szerezte meg a hozzájárulásukat. Az információkat végül két marketingvállalat értékesítette.
A keresetben példaként szerepelt, hogy elvileg lehetőség lenne arra, hogy bármely személy vagy szervezet létrehozza azt a listát, amelyen minden olyan egyedülálló, 70 évesnél idősebb, főiskolai végzettséggel és legalább évi 80 000 dolláros bevétellel rendelkező nő neve és címe szerepelne, aki a country zeneszámait az iTunes Store-alkalmazáson keresztül vásárolta meg. Egy ilyen nagyon jól célzott ezer tételes lista körülbelül 136 dollárért megvásárolható. Volt olyan információcsomag, amelyet ügyfelenként 14 centért értékesített a cég.
A három magánszemély az Apple szemére vetette továbbá, hogy a fejlesztői eszközeivel kapcsolatos részletes felhasználói információkat is továbbadta és erről szintén "elfelejtette" tájékoztatni az ügyfeleit vagy utólag a beleegyezésüket kérni. A dokumentumot benyújtók a Rhode Islanden élő ügyfelek nevében egyenként 250, míg a Michiganben élők nevében egyenként 5000 dollár kártérítést követelnek. De a kifizetendő összegnél sokkal komolyabb probléma lehet az Apple számára az esetleges imázsveszteség.
A kaliforniai társaság gondjait csak tetézi, hogy márciusban bepanaszolta az Európai Bizottságnál a Spotify, valamint Hollandiában vizsgálják az alkalmazásboltjában használt gyakorlatát. Ráadásul az utóbbi miatt nemrég az Európai Bizottság jelezte, hogy akár 26,6 milliárd dolláros büntetést is kivethet, míg az amerikai legfelső bíróság olyan ítéletet hozott, amelynek értelmében jogi úton is támadható a gyakorlat.
Az Apple előszeretettel hangoztatja azt, hogy különbözik az olyan piaci szereplőktől, mint a Facebook és a Google, mert nem értékesíti a birtokába jutott adatokat. Nos, ennek ellenmond az a beadvány, amelyet Rhode Island és Michigan szövetségi államok három lakosa nyújtott be. Az AppleInsider által nyilvánosságra hozott dokumentum alapján a társaság személyes információkat, többek között az iTunes használatára vonatkozó adatokat továbbított harmadik félnek.
A Gizmodo a kiemelte, hogy a három felperes azzal vádolta meg az Apple-t, hogy információkat adott tovább harmadik félnek, amely azokat kiegészíthette bizalmas személyes adatokkal, például azzal kapcsolatban, hogy milyen audiotartalmakat hallgattak meg az iTunes rendszerében. Erről az óriáscég sem előzetesen nem tájékoztatta az érintetteket, sem utólag nem szerezte meg a hozzájárulásukat. Az információkat végül két marketingvállalat értékesítette.
A keresetben példaként szerepelt, hogy elvileg lehetőség lenne arra, hogy bármely személy vagy szervezet létrehozza azt a listát, amelyen minden olyan egyedülálló, 70 évesnél idősebb, főiskolai végzettséggel és legalább évi 80 000 dolláros bevétellel rendelkező nő neve és címe szerepelne, aki a country zeneszámait az iTunes Store-alkalmazáson keresztül vásárolta meg. Egy ilyen nagyon jól célzott ezer tételes lista körülbelül 136 dollárért megvásárolható. Volt olyan információcsomag, amelyet ügyfelenként 14 centért értékesített a cég.
A három magánszemély az Apple szemére vetette továbbá, hogy a fejlesztői eszközeivel kapcsolatos részletes felhasználói információkat is továbbadta és erről szintén "elfelejtette" tájékoztatni az ügyfeleit vagy utólag a beleegyezésüket kérni. A dokumentumot benyújtók a Rhode Islanden élő ügyfelek nevében egyenként 250, míg a Michiganben élők nevében egyenként 5000 dollár kártérítést követelnek. De a kifizetendő összegnél sokkal komolyabb probléma lehet az Apple számára az esetleges imázsveszteség.
A kaliforniai társaság gondjait csak tetézi, hogy márciusban bepanaszolta az Európai Bizottságnál a Spotify, valamint Hollandiában vizsgálják az alkalmazásboltjában használt gyakorlatát. Ráadásul az utóbbi miatt nemrég az Európai Bizottság jelezte, hogy akár 26,6 milliárd dolláros büntetést is kivethet, míg az amerikai legfelső bíróság olyan ítéletet hozott, amelynek értelmében jogi úton is támadható a gyakorlat.