Berta Sándor
A kényelem mindig felülírja a magánszférát
A hangosan kimondott parancsainkat megértő eszközök működéséhez nem elengedhetetlen feltétel, hogy szavainkat egy távoli szerverközpontban rögzítsék.
Rand Hindi, a párizsi és New York-i székhelyű Snips nevű startup vezetője és társalapítója ambíciózus célokat tűzött ki maga elé. A csapata által fejlesztett beszédasszisztensnek nincs szüksége felhőkörnyezetre és személyes adatokat sem gyűjt, reményei szerint ezért azok körében akiknek ez fontos, a Google Asszisztens és az Amazon Alexa ellenfelévé válhat. A férfit sokkolja, hogy emberek milliói önként beállítják a szobáikba a világ legnagyobb cégei által készített lehallgató eszközöket.
"A beszédasszisztensek fejlesztésében három csoport érdekelt. Az elsőbe tartoznak a fogyasztók, vagyis azok, akik a rendszereket használják. Nekik egyáltalán nincs magánéletük, hiszen, ha valaki az Alexával, a Google Home-mal vagy más hasonló megoldással beszél, akkor a hangját és mindazt, amire rákérdez, rögzítik, majd továbbítják a felhőkörnyezetbe. A másodikba sorolhatók azok a személyek, akik ezekhez a fejlesztésekhez készítenek programokat, ők is adatokat szállítanak a fejlesztőcégeknek. A harmadik csoportba pedig azok tartoznak, akik ezeket a beszédasszisztenseket integrálják a hardvereikbe." - jelentette ki a menedzser.
Hindi hangsúlyozta, hogy nagyon fontos, hogyan gondolkodunk a technikáról, mert jelenleg túl sok erőfeszítésbe kerül annak használata. Először meg kell tanulni a kezelést, utána gombokat kell nyomkodni. Egész egyszerűen nagyon sok dolgot tudatosan kell végezni, ha az ember azt akarja, hogy egy gép valamit elvégezzen a számára. Ők azonban hiszik, hogy a mesterséges intelligencia lehetővé teszi majd a természetes, intuitív interfészek létrehozását. Annyira egyszerűen használhatóvá akarják tenni a televíziókat, a hűtőszekrényeket, az okostelefonokat és a hangszórókat, amennyire csak lehetséges.
"Az Amazon, a Google és a többi társaság beszédasszisztenseivel szemben a Snips esetében a magánélet és az adatvédelem van a középpontban. Az egész vállalkozás arra az ötletre épül, hogy a magánszféra igenis ötvözhető a mesterséges intelligenciával. Megalkottunk egy olyan technológiát a beszédasszisztensek számára, amely nem szorul rá a beszédadatok felhőkörnyezeti feldolgozására, hanem minden ilyen tevékenység az adott eszközön zajlik. Mi nem gyűjtünk felhasználói adatokat kereskedelmi célokra. A mi üzleti modellünk az, hogy a gépi tanulásra épülő technológiánkat licenceljük azoknak a cégeknek, amelyek a rendszerünket integrálják a készülékeikbe. A felhasználói kérdésekre adott válaszokat teljes egészében rábízzuk a fejlesztőkre. Persze sok dolog függ attól, hogy éppen milyen termékbe integrálják a megoldást, azonban semmiképpen sem a mi feladatunk eldönteni, hogy mik legyenek a válaszok. Mi kizárólag azzal foglalkozunk, hogy az emberek kérdéseit megértse a szoftver." - mondta a menedzser.
Rand Hindi hozzátette, hogy sok embernek az a véleménye, hogy a felhőkörnyezet teljesítményére szükség van a beszédadatok hatékony feldolgozásához és a gépi tanulás használatához. Állítása szerint a startupjuk technológiája viszont még meg is haladja a legújabb, felhőkapcsolattal rendelkező beszédasszisztensek tudását. Az ehhez szükséges hardverteljesítmény a töredéke az egyébként megszokottnak. Mindez azt jelenti, hogy az új fejlesztés akár egy Raspberry Pi készüléken is futtatható, azaz csupán 100 megabájt RAM kell. Tény, hogy a felhőkörnyezet fő előnyét a folyamatos frissítések jelentik, valamint az, hogy az adott modellen javítani lehet a felhasználói adatok segítségével. A Snips készítői viszont egy olyan új technológián dolgoznak, amelynek alapötlete az, hogy egy neurális hálózatot nagyon jól lehet edzeni azáltal, ha ehhez titkosított felhasználói adatokat használnak.
"A magánszféra a technológiai fejlődés szempontjából két okból nagyon fontos. Az egyik, hogy az embereknek mindig biztonságban kell érezniük magukat annak használatakor. Minél több adatot rögzítenek az eszközök, annál nagyobb lesz a kockázata annak, hogy valaki feltöri az adott személy életét és az illető ellen használja fel a megszerzett információkat. A másik ok, hogy ha hiányzik a magánélet, akkor alapvetően hiányzik a szabadság is. Minél több cég tud minél többet rólunk, annál pontosabb a létrehozható profilunk és annál jobban rávehetők vagyunk egy bizonyos magatartásra anélkül, hogy ennek tudatában lennénk. Minél kevesebb adatot adunk ki magunkról, annál kevésbé tudnak minket a vállalatok célba venni és manipulálni."
"Úgy gondolom, hogy az embereknek alapvetően meg kell változtatniuk a magánszférával és az adatokkal kapcsolatos álláspontjukat. Az Alexa számomra az egyik legrosszabb dolog: egy zárt ökorendszer, ami egy diktatúrára hasonlít és amely ismeretlen módon fér hozzá az információkhoz. S ennek kizárólag az a célja, hogy egyre több olyan dolgot adjanak el nekünk, amelyekre valójában semmi szükségünk nincs. Hiszem, hogy az emberek érzik, hogy ez rossz dolog, csak egyszerűen nincs választásuk, mert a kényelem felülírja a magánszférát. Azzal tisztában kell lennünk, hogy ha egy termék jó és azt szeretik a felhasználók, akkor használni fogják - tekintet nélkül arra, hogy sérül-e közben a magánéletük vagy sem."
"Napjaink központosított alkalmazásboltjait komoly problémák jellemzik. Az egyik eset az, ha egy vállalat üzemelteti az adott szoftverüzletet, ellenőrzi az annak a kínálatába bekerülő összes programot és eldönti, hogy ki létezhet és ki nem. Ez gyakorlatilag tartalomdiktatúra, ez van például az Apple esetében. A másik lehetőség a nyitott piactér, amelynél bárki megjelentetheti az alkalmazását, azok minősége viszont nagyon alacsony. Mi ezt a problémát akarjuk megoldani azáltal, hogy a szoftverüzlet decentralizált. Így a közösség önmagát szervezheti meg és maga vizsgálhatja át a kínálatot, ezáltal biztosíthatja, hogy a programok minősége állandó legyen. A rossz minőségű alkalmazásokat bünteti a közösség" - ecsetelte a Snips vezetője és társalapítója.
"Én a magánszféra nagy szószólója vagyok, mégis használom például a Facebookot, mert számomra az a legjobb módja a világhálón való kommunikációnak. Nincs választásom és nincs alternatíva. Ennek ellenére hiszem, hogy jelenleg egy komoly változási folyamat zajlik, amelynek az a fő eleme, hogy mennyire fontos a magánélet. Ez azt jelenti, ha lesz egy alternatíva, ami ugyanolyan jó és még a magánszféránkat is védi, akkor át fogunk váltani arra. Ezért is rendkívül fontos az új európai uniós adatvédelmi rendelet, mert lehetőséget ad arra, hogy az adatainkat magunkkal vigyük. S, ha lesznek alternatívák, akkor lesz lehetőség a zökkenőmentes váltásokra is" - mondta Rand Hindi.
A Snips vezetője és társalapítója végül leszögezte, hogy a Snips jelenleg nem egy végfelhasználóknak szánt beszédasszisztens, hanem inkább egy beszédplatform, amely a különböző piaci szereplők integrálhatnak a termékeikbe. Minden egyes eszköz után licencdíjat kérnek. Azok a fejlesztők, akik nem kereskedelmi célból használják a megoldást, teljesen ingyen alkalmazhatják azt. Az első évben 18 000 fejlesztő csatlakozott a közösséghez. A fejlesztők mellett a cégek is nagyon érdeklődnek a Snips iránt. Már vannak ügyfeleik és a következő 2-3 hónapban néhány nagyon prominens partnert is bejelentenek. Jövőre pedig reményei szerint sikerül az érdekes, úttörő technológiát tömegtermékké változtatniuk.
Rand Hindi, a párizsi és New York-i székhelyű Snips nevű startup vezetője és társalapítója ambíciózus célokat tűzött ki maga elé. A csapata által fejlesztett beszédasszisztensnek nincs szüksége felhőkörnyezetre és személyes adatokat sem gyűjt, reményei szerint ezért azok körében akiknek ez fontos, a Google Asszisztens és az Amazon Alexa ellenfelévé válhat. A férfit sokkolja, hogy emberek milliói önként beállítják a szobáikba a világ legnagyobb cégei által készített lehallgató eszközöket.
"A beszédasszisztensek fejlesztésében három csoport érdekelt. Az elsőbe tartoznak a fogyasztók, vagyis azok, akik a rendszereket használják. Nekik egyáltalán nincs magánéletük, hiszen, ha valaki az Alexával, a Google Home-mal vagy más hasonló megoldással beszél, akkor a hangját és mindazt, amire rákérdez, rögzítik, majd továbbítják a felhőkörnyezetbe. A másodikba sorolhatók azok a személyek, akik ezekhez a fejlesztésekhez készítenek programokat, ők is adatokat szállítanak a fejlesztőcégeknek. A harmadik csoportba pedig azok tartoznak, akik ezeket a beszédasszisztenseket integrálják a hardvereikbe." - jelentette ki a menedzser.
Hindi hangsúlyozta, hogy nagyon fontos, hogyan gondolkodunk a technikáról, mert jelenleg túl sok erőfeszítésbe kerül annak használata. Először meg kell tanulni a kezelést, utána gombokat kell nyomkodni. Egész egyszerűen nagyon sok dolgot tudatosan kell végezni, ha az ember azt akarja, hogy egy gép valamit elvégezzen a számára. Ők azonban hiszik, hogy a mesterséges intelligencia lehetővé teszi majd a természetes, intuitív interfészek létrehozását. Annyira egyszerűen használhatóvá akarják tenni a televíziókat, a hűtőszekrényeket, az okostelefonokat és a hangszórókat, amennyire csak lehetséges.
"Az Amazon, a Google és a többi társaság beszédasszisztenseivel szemben a Snips esetében a magánélet és az adatvédelem van a középpontban. Az egész vállalkozás arra az ötletre épül, hogy a magánszféra igenis ötvözhető a mesterséges intelligenciával. Megalkottunk egy olyan technológiát a beszédasszisztensek számára, amely nem szorul rá a beszédadatok felhőkörnyezeti feldolgozására, hanem minden ilyen tevékenység az adott eszközön zajlik. Mi nem gyűjtünk felhasználói adatokat kereskedelmi célokra. A mi üzleti modellünk az, hogy a gépi tanulásra épülő technológiánkat licenceljük azoknak a cégeknek, amelyek a rendszerünket integrálják a készülékeikbe. A felhasználói kérdésekre adott válaszokat teljes egészében rábízzuk a fejlesztőkre. Persze sok dolog függ attól, hogy éppen milyen termékbe integrálják a megoldást, azonban semmiképpen sem a mi feladatunk eldönteni, hogy mik legyenek a válaszok. Mi kizárólag azzal foglalkozunk, hogy az emberek kérdéseit megértse a szoftver." - mondta a menedzser.
Rand Hindi hozzátette, hogy sok embernek az a véleménye, hogy a felhőkörnyezet teljesítményére szükség van a beszédadatok hatékony feldolgozásához és a gépi tanulás használatához. Állítása szerint a startupjuk technológiája viszont még meg is haladja a legújabb, felhőkapcsolattal rendelkező beszédasszisztensek tudását. Az ehhez szükséges hardverteljesítmény a töredéke az egyébként megszokottnak. Mindez azt jelenti, hogy az új fejlesztés akár egy Raspberry Pi készüléken is futtatható, azaz csupán 100 megabájt RAM kell. Tény, hogy a felhőkörnyezet fő előnyét a folyamatos frissítések jelentik, valamint az, hogy az adott modellen javítani lehet a felhasználói adatok segítségével. A Snips készítői viszont egy olyan új technológián dolgoznak, amelynek alapötlete az, hogy egy neurális hálózatot nagyon jól lehet edzeni azáltal, ha ehhez titkosított felhasználói adatokat használnak.
"A magánszféra a technológiai fejlődés szempontjából két okból nagyon fontos. Az egyik, hogy az embereknek mindig biztonságban kell érezniük magukat annak használatakor. Minél több adatot rögzítenek az eszközök, annál nagyobb lesz a kockázata annak, hogy valaki feltöri az adott személy életét és az illető ellen használja fel a megszerzett információkat. A másik ok, hogy ha hiányzik a magánélet, akkor alapvetően hiányzik a szabadság is. Minél több cég tud minél többet rólunk, annál pontosabb a létrehozható profilunk és annál jobban rávehetők vagyunk egy bizonyos magatartásra anélkül, hogy ennek tudatában lennénk. Minél kevesebb adatot adunk ki magunkról, annál kevésbé tudnak minket a vállalatok célba venni és manipulálni."
"Úgy gondolom, hogy az embereknek alapvetően meg kell változtatniuk a magánszférával és az adatokkal kapcsolatos álláspontjukat. Az Alexa számomra az egyik legrosszabb dolog: egy zárt ökorendszer, ami egy diktatúrára hasonlít és amely ismeretlen módon fér hozzá az információkhoz. S ennek kizárólag az a célja, hogy egyre több olyan dolgot adjanak el nekünk, amelyekre valójában semmi szükségünk nincs. Hiszem, hogy az emberek érzik, hogy ez rossz dolog, csak egyszerűen nincs választásuk, mert a kényelem felülírja a magánszférát. Azzal tisztában kell lennünk, hogy ha egy termék jó és azt szeretik a felhasználók, akkor használni fogják - tekintet nélkül arra, hogy sérül-e közben a magánéletük vagy sem."
"Napjaink központosított alkalmazásboltjait komoly problémák jellemzik. Az egyik eset az, ha egy vállalat üzemelteti az adott szoftverüzletet, ellenőrzi az annak a kínálatába bekerülő összes programot és eldönti, hogy ki létezhet és ki nem. Ez gyakorlatilag tartalomdiktatúra, ez van például az Apple esetében. A másik lehetőség a nyitott piactér, amelynél bárki megjelentetheti az alkalmazását, azok minősége viszont nagyon alacsony. Mi ezt a problémát akarjuk megoldani azáltal, hogy a szoftverüzlet decentralizált. Így a közösség önmagát szervezheti meg és maga vizsgálhatja át a kínálatot, ezáltal biztosíthatja, hogy a programok minősége állandó legyen. A rossz minőségű alkalmazásokat bünteti a közösség" - ecsetelte a Snips vezetője és társalapítója.
"Én a magánszféra nagy szószólója vagyok, mégis használom például a Facebookot, mert számomra az a legjobb módja a világhálón való kommunikációnak. Nincs választásom és nincs alternatíva. Ennek ellenére hiszem, hogy jelenleg egy komoly változási folyamat zajlik, amelynek az a fő eleme, hogy mennyire fontos a magánélet. Ez azt jelenti, ha lesz egy alternatíva, ami ugyanolyan jó és még a magánszféránkat is védi, akkor át fogunk váltani arra. Ezért is rendkívül fontos az új európai uniós adatvédelmi rendelet, mert lehetőséget ad arra, hogy az adatainkat magunkkal vigyük. S, ha lesznek alternatívák, akkor lesz lehetőség a zökkenőmentes váltásokra is" - mondta Rand Hindi.
A Snips vezetője és társalapítója végül leszögezte, hogy a Snips jelenleg nem egy végfelhasználóknak szánt beszédasszisztens, hanem inkább egy beszédplatform, amely a különböző piaci szereplők integrálhatnak a termékeikbe. Minden egyes eszköz után licencdíjat kérnek. Azok a fejlesztők, akik nem kereskedelmi célból használják a megoldást, teljesen ingyen alkalmazhatják azt. Az első évben 18 000 fejlesztő csatlakozott a közösséghez. A fejlesztők mellett a cégek is nagyon érdeklődnek a Snips iránt. Már vannak ügyfeleik és a következő 2-3 hónapban néhány nagyon prominens partnert is bejelentenek. Jövőre pedig reményei szerint sikerül az érdekes, úttörő technológiát tömegtermékké változtatniuk.