Berta Sándor
Néhány futurisztikus cél elérhető
Steve Wozniak, az Apple társalapítója számos kérdésben, így a valódi mesterséges intelligencia kifejlesztésének tekintetében is szkeptikus.
"Biztos, hogy lesznek hasonló áttörések, mint korábban a számítógép és az okostelefon megjelenésekor és elterjedésekor. Néhány futurisztikus cél elérhetőnek tűnik. Az elektromos autók elterjedése például alig tartóztatható fel, hiszen gazdasági szempontból észszerűek és sok előnyük van: csendesek és nem bocsátanak ki káros anyagokat, a Tesla pedig a töltési problémát is megoldotta. Ezek a járművek nagyon népszerűek az ügyfelek körében, azaz a mobilitás területén sokkal nagyobb az előrelépés, mint például az okostelefonok esetében. A mobiltelefonok utolsó generációja például már nem változtatta meg olyan mértékben az életemet, mint korábban az első iPhone. Néhány új funkciót kaptak, például az ujjlenyomatos készülékzárat, de ezeket leszámítva ugyanazt tudják, mint az elődeik: összekötnek a barátaimmal, tájékoztatnak az újdonságokról és emlékeztetnek a fontos időpontokra" - jelentette ki Steve Wozniak, aki az MQ! Innovation Summit rendezvény vendége volt.
A 68 éves szakember hozzátette, hogy szkeptikus a mesterséges intelligencia tekintetében. Nem hiszi, hogy valaha is sikerül majd megalkotni egy valódi mesterséges intelligenciát. Úgy véli, a Moore-törvény még azelőtt el fogja veszíteni az érvényességét, hogy sikerülne megépíteni egy olyan számítógépet, amelynek a teljesítménye egyenértékű az emberi agyéval. A szingularitás ebben az esetben nem tudatot és nem intelligenciát jelent, csak annyit, hogy olyan sok adatot tudnak majd feldolgozni, mint az emberi agy anélkül, hogy tudnák, hogy az agy hogyan működik.
A mesterséges intelligencia egyszerűbb formái viszont lehetővé fogják tenni az emberek számára, hogy többet érjenek el, mint előtte bármikor. Éppúgy, ahogy régen a kalapács és minden egyéb szerszám megjelenése is nagyobb hatalmat biztosított. Az Apple társalapítója abban is szkeptikus volt, hogy egy mesterséges intelligencia valaha is kifejlesztheti-e vagy megértheti-e az intuíciót. Wozniak ugyanakkor elismerte, hogy tévedhet is.
Nem hiszi el azt sem, hogy a járművek elérhetik az 5-ös, vezető nélküli szintet a hagyományos utakon. Különleges, lezárt sávokban és rendszerekben talán lehetséges lesz ez. A 4-es, teljesen automatizált vezetési szint elérése sokkal realisztikusabb, de amíg ez sikerül, addig is több száz kis lépésre lesz szükség. Az autók egyre jobbak lesznek abban, hogy felismerjenek bizonyos mintákat és asszisztens-funkciók segítségével támogassák az embereket. A balesetek számát így lehet majd fokozatosan csökkenteni.
De nem szabad elfelejteni azt sem, hogy igazi robotpilótát még egyik gyártó sem tudott bemutatni, s ez még akkor is igaz, ha a Tesla a saját megoldását így nevezi. De az csupán egy béta verzió. Elég csak arra gondolni, hogy a gépkocsik még a piros lámpákat sem ismerik fel megbízhatóan. Az Apple társalapítója azt javasolta, hogy minden egyes asszisztensfunkciót egy saját kis processzor vezéreljen, amely figyelmeztetést küldhet a sofőrnek, egy centralizált számítógép ugyanis könnyen sebezhető.
"Sajnos az USA-ban van egy negatív tendencia, amelynek lényege, hogy az embereket nem kellően megbecsülni, hanem inkább ellenőrizni akarják. Ez nekem egyáltalán nem tetszik. Nagyon jónak tartom, hogy Európa sokkal többet tesz, például a magánszféra védelmében. S azt is, hogy nem minden azon nagyvállalatok körül forog, amelyeknek pénzük van a törvények befolyásolására. Amennyiben már az óriáscégek szóba kerültek, úgy gondolom, hogy a nyugati vállalatok közül az Amazon kerül majd az első helyre, mert minden területen aktív és ezért megelőzheti az Apple-t - legalább is a tőzsdei értéke tekintetében. Tetszik, ahogy az Amazon például a személyi asszisztensek és az online kereskedelem területén teljesít, s nem szabad elfelejteni az általa kínált felhőszolgáltatásokat sem" - szögezte le Wozniak.
"Biztos, hogy lesznek hasonló áttörések, mint korábban a számítógép és az okostelefon megjelenésekor és elterjedésekor. Néhány futurisztikus cél elérhetőnek tűnik. Az elektromos autók elterjedése például alig tartóztatható fel, hiszen gazdasági szempontból észszerűek és sok előnyük van: csendesek és nem bocsátanak ki káros anyagokat, a Tesla pedig a töltési problémát is megoldotta. Ezek a járművek nagyon népszerűek az ügyfelek körében, azaz a mobilitás területén sokkal nagyobb az előrelépés, mint például az okostelefonok esetében. A mobiltelefonok utolsó generációja például már nem változtatta meg olyan mértékben az életemet, mint korábban az első iPhone. Néhány új funkciót kaptak, például az ujjlenyomatos készülékzárat, de ezeket leszámítva ugyanazt tudják, mint az elődeik: összekötnek a barátaimmal, tájékoztatnak az újdonságokról és emlékeztetnek a fontos időpontokra" - jelentette ki Steve Wozniak, aki az MQ! Innovation Summit rendezvény vendége volt.
A 68 éves szakember hozzátette, hogy szkeptikus a mesterséges intelligencia tekintetében. Nem hiszi, hogy valaha is sikerül majd megalkotni egy valódi mesterséges intelligenciát. Úgy véli, a Moore-törvény még azelőtt el fogja veszíteni az érvényességét, hogy sikerülne megépíteni egy olyan számítógépet, amelynek a teljesítménye egyenértékű az emberi agyéval. A szingularitás ebben az esetben nem tudatot és nem intelligenciát jelent, csak annyit, hogy olyan sok adatot tudnak majd feldolgozni, mint az emberi agy anélkül, hogy tudnák, hogy az agy hogyan működik.
A mesterséges intelligencia egyszerűbb formái viszont lehetővé fogják tenni az emberek számára, hogy többet érjenek el, mint előtte bármikor. Éppúgy, ahogy régen a kalapács és minden egyéb szerszám megjelenése is nagyobb hatalmat biztosított. Az Apple társalapítója abban is szkeptikus volt, hogy egy mesterséges intelligencia valaha is kifejlesztheti-e vagy megértheti-e az intuíciót. Wozniak ugyanakkor elismerte, hogy tévedhet is.
Nem hiszi el azt sem, hogy a járművek elérhetik az 5-ös, vezető nélküli szintet a hagyományos utakon. Különleges, lezárt sávokban és rendszerekben talán lehetséges lesz ez. A 4-es, teljesen automatizált vezetési szint elérése sokkal realisztikusabb, de amíg ez sikerül, addig is több száz kis lépésre lesz szükség. Az autók egyre jobbak lesznek abban, hogy felismerjenek bizonyos mintákat és asszisztens-funkciók segítségével támogassák az embereket. A balesetek számát így lehet majd fokozatosan csökkenteni.
De nem szabad elfelejteni azt sem, hogy igazi robotpilótát még egyik gyártó sem tudott bemutatni, s ez még akkor is igaz, ha a Tesla a saját megoldását így nevezi. De az csupán egy béta verzió. Elég csak arra gondolni, hogy a gépkocsik még a piros lámpákat sem ismerik fel megbízhatóan. Az Apple társalapítója azt javasolta, hogy minden egyes asszisztensfunkciót egy saját kis processzor vezéreljen, amely figyelmeztetést küldhet a sofőrnek, egy centralizált számítógép ugyanis könnyen sebezhető.
"Sajnos az USA-ban van egy negatív tendencia, amelynek lényege, hogy az embereket nem kellően megbecsülni, hanem inkább ellenőrizni akarják. Ez nekem egyáltalán nem tetszik. Nagyon jónak tartom, hogy Európa sokkal többet tesz, például a magánszféra védelmében. S azt is, hogy nem minden azon nagyvállalatok körül forog, amelyeknek pénzük van a törvények befolyásolására. Amennyiben már az óriáscégek szóba kerültek, úgy gondolom, hogy a nyugati vállalatok közül az Amazon kerül majd az első helyre, mert minden területen aktív és ezért megelőzheti az Apple-t - legalább is a tőzsdei értéke tekintetében. Tetszik, ahogy az Amazon például a személyi asszisztensek és az online kereskedelem területén teljesít, s nem szabad elfelejteni az általa kínált felhőszolgáltatásokat sem" - szögezte le Wozniak.