Berta Sándor
Izland - néha még "macerás" a drónos pizzaszállítás
A sziget ideális tesztelésre, az első év tapasztalatai kedvezőek. A kopterek három kilót tudnak szállítani maximálisan 10 kilométer távolságra.
A robotrepülőgépes csomagszállítás tavaly augusztus óta érhető el Rejkavikban. Európában ez az első ilyen jellegű szolgáltatás, az induláshoz a megfelelő földrajzi adottságok is kellettek. Az ajánlatot az AHA belföldi futárszolgálat és a Flytrex izraeli dróngyártó közösen üzemelteti. A pilóta nélküli légi járművek ugyanakkor még nem a megrendelők házai előtt szállnak le, hanem gyűjtőhelyekre juttatják el a termékeket. A drónok eleinte csak egy útvonalat jártak be, most már 14-et és már nem csupán élelmiszert szállítanak. Az egyes útvonalak legfeljebb 10 kilométer hosszúak.
Reykjavík ideális tesztterület, mert kevés a magas ház és sok a zöldfelület, alig van légi forgalom, így a szolgáltatás nem akadályozza a repülést és a navigáció is könnyű. Az ügyfelek folyamatosan, élőben követhetik egy alkalmazás segítségével a GPS-szel ellátott robotrepülőgépeket, s ez akkor is így van, ha nem látják azokat. A cím közelébe érkezve a pilóta nélküli légi járművek megállnak a levegőben és a csomagokat lebegés közben, néhány méteres magasságból leeresztik. Az ügyfél átveszi a küldeményt, majd a drónok visszahúzzák a kötelet és elrepülnek.
Agim Regev, a Flytrex társalapítója elmondta, hogy a robotrepülőgépek kereskedelmi célú alkalmazását Izlandon akkor még nem szabályozták, amikor ők megjelentek a piacon. Éppen ezért csak egy külön engedély birtokában kezdhették el a tevékenységüket. A külön engedély egyetlen útvonalra vonatkozott, néhány hónappal ezelőtt viszont az engedélyt 14 útvonalra terjesztették ki.
A Flytrex a DJI kínai gyártó modelljeit használja, amelyeket felszerelt egy különleges, 3 kilogramm hasznos teher hordozására képes dobozzal és saját szoftverrel. Az utóbbinak köszönhetően a pilóta nélküli légi járművek egy számítási felhőn keresztül összeköthetők egymással és a GPS segítségével önállóan repülhetnek a különböző útvonalakon. A drónok ugyanakkor csak jó időben szállnak fel, mert csak korlátozottan alkalmasak az esőben, a ködben és az erős szélben való közlekedésre.
Regev közölte, hogy a tervek között szerepel egy harmadik robotrepülőgép üzembe állítása, továbbá az ajánlat kiterjesztése az Amerikai Egyesült Államokra és a világ más országaira. A menedzser biztos volt abban, hogy a pilóta nélküli légi járművekkel való szállítás 2020-ra elterjed, de elsősorban a nagyobb városokban lesz elérhető. A Flytrex drónjai Izland mellett Észak-Karolinában is közlekednek, gyorsételeket szállítanak golfozóknak, illetve csomagokat Holly Springs területén.
A robotrepülőgépes csomagszállítás tavaly augusztus óta érhető el Rejkavikban. Európában ez az első ilyen jellegű szolgáltatás, az induláshoz a megfelelő földrajzi adottságok is kellettek. Az ajánlatot az AHA belföldi futárszolgálat és a Flytrex izraeli dróngyártó közösen üzemelteti. A pilóta nélküli légi járművek ugyanakkor még nem a megrendelők házai előtt szállnak le, hanem gyűjtőhelyekre juttatják el a termékeket. A drónok eleinte csak egy útvonalat jártak be, most már 14-et és már nem csupán élelmiszert szállítanak. Az egyes útvonalak legfeljebb 10 kilométer hosszúak.
Reykjavík ideális tesztterület, mert kevés a magas ház és sok a zöldfelület, alig van légi forgalom, így a szolgáltatás nem akadályozza a repülést és a navigáció is könnyű. Az ügyfelek folyamatosan, élőben követhetik egy alkalmazás segítségével a GPS-szel ellátott robotrepülőgépeket, s ez akkor is így van, ha nem látják azokat. A cím közelébe érkezve a pilóta nélküli légi járművek megállnak a levegőben és a csomagokat lebegés közben, néhány méteres magasságból leeresztik. Az ügyfél átveszi a küldeményt, majd a drónok visszahúzzák a kötelet és elrepülnek.
Agim Regev, a Flytrex társalapítója elmondta, hogy a robotrepülőgépek kereskedelmi célú alkalmazását Izlandon akkor még nem szabályozták, amikor ők megjelentek a piacon. Éppen ezért csak egy külön engedély birtokában kezdhették el a tevékenységüket. A külön engedély egyetlen útvonalra vonatkozott, néhány hónappal ezelőtt viszont az engedélyt 14 útvonalra terjesztették ki.
A Flytrex a DJI kínai gyártó modelljeit használja, amelyeket felszerelt egy különleges, 3 kilogramm hasznos teher hordozására képes dobozzal és saját szoftverrel. Az utóbbinak köszönhetően a pilóta nélküli légi járművek egy számítási felhőn keresztül összeköthetők egymással és a GPS segítségével önállóan repülhetnek a különböző útvonalakon. A drónok ugyanakkor csak jó időben szállnak fel, mert csak korlátozottan alkalmasak az esőben, a ködben és az erős szélben való közlekedésre.
Regev közölte, hogy a tervek között szerepel egy harmadik robotrepülőgép üzembe állítása, továbbá az ajánlat kiterjesztése az Amerikai Egyesült Államokra és a világ más országaira. A menedzser biztos volt abban, hogy a pilóta nélküli légi járművekkel való szállítás 2020-ra elterjed, de elsősorban a nagyobb városokban lesz elérhető. A Flytrex drónjai Izland mellett Észak-Karolinában is közlekednek, gyorsételeket szállítanak golfozóknak, illetve csomagokat Holly Springs területén.