Berta Sándor
Hajókat vizsgálhatnak át a víz alatti drónok
Pontos navigációs szoftverrel felszerelt robotjárművek válthatják ki a veszélyes merüléseket.
A hajótestek és a víz alatti építmények, például a különböző vezetékek és a hídelemek vizsgálata jelenleg csak nagyon drága robotok és búvárok segítségével lehetséges. Utóbbiaknak gyakran rossz látási körülmények és részben veszélyes áramlások közepette kell komoly kockázatokat vállalniuk azért, hogy az egyes objektumokat ellenőrizzék. Egy "subdron" nevű startup az ilyen jellegű vizsgálatokat akarja könnyebbé tenni. A fejlesztések középpontjában egy rendkívül pontos navigációs program áll, amelynek a segítségével a víz alatti drónok teljesen automatizált módon közelíthetik meg és szkennelhetik a víz alatti tárgyakat egészen addig, amíg az adott objektum komplett digitális leképezése meg nem valósul.
A hamburgi kikötő egyik projektjében a subdron megoldását gyakorlati tesztnek vetik alá. A programban a hajótesteket digitálisan térképezik fel. Thomas Vonach, a subdron alapítója kifejtette, hogy a víz alatti pilóta nélküli járművek még gyerekcipőben járnak. A legtöbb navigációs rendszert nagy, nyílt vízfelületekhez tervezték, ahol beleférnek a pozicionálási hibák és a megadott irányoktól való eltérések. Ahhoz viszont, hogy az olyan tárgyakat, mint a hajótesteket meg lehessen vizsgálni a kikötőkben, sokkal pontosabb navigáció kell - többek között azért is, hogy meg lehessen akadályozni a mérési hibákat és a víz alatti drónok sérüléseit.
A lehetséges felhasználási területek változatosak. A vámhivatalok felkutathatnák a külső hajótestekre szerelt csempészárukat, de ugyanígy lehetővé válhatnának a balesetek utáni javítások és azok dokumentálásai is. További alkalmazási területet jelenthetnek az időszakaszosan előírt vizsgálatok, amelyeknél megnézik, hogy az egyes hajókon betartják-e a biztonsági szabványokat és ellenőrizhető, hogy megvalósult-e a hajótestek tisztítása, átnézése. Az utóbbi rendkívül fontos, hiszen ahogy Vonach rámutatott, egy hosszabb út után akár 15 centiméter vastag rétegek is képződhetnek a hajók alján. Amennyiben pedig ehhez hozzávesszük, hogy egy konténerszállító hajó több mint 300 méter hosszú és több mint 33 méter széles is lehet, akkor könnyen kiszámolható, hogy mennyi plusz súly rakódik le a hajótestre. Ez megnöveli a hajó haladásához elhasznált energiamennyiséget. Egy víz alatti pilóta nélküli járművel viszont olcsón és gyorsan ellenőrizhető, hogy a feladattal megbízott személyek vagy cég elvégezte-e a hajótest megtisztítását.
A subdron számára az egyetlen problémát jelenleg a szakemberhiány jelenti. A startup a használt szenzorokat teszteli és jövő júniusig szeretné elkészíteni a prototípust.
A hajótestek és a víz alatti építmények, például a különböző vezetékek és a hídelemek vizsgálata jelenleg csak nagyon drága robotok és búvárok segítségével lehetséges. Utóbbiaknak gyakran rossz látási körülmények és részben veszélyes áramlások közepette kell komoly kockázatokat vállalniuk azért, hogy az egyes objektumokat ellenőrizzék. Egy "subdron" nevű startup az ilyen jellegű vizsgálatokat akarja könnyebbé tenni. A fejlesztések középpontjában egy rendkívül pontos navigációs program áll, amelynek a segítségével a víz alatti drónok teljesen automatizált módon közelíthetik meg és szkennelhetik a víz alatti tárgyakat egészen addig, amíg az adott objektum komplett digitális leképezése meg nem valósul.
A hamburgi kikötő egyik projektjében a subdron megoldását gyakorlati tesztnek vetik alá. A programban a hajótesteket digitálisan térképezik fel. Thomas Vonach, a subdron alapítója kifejtette, hogy a víz alatti pilóta nélküli járművek még gyerekcipőben járnak. A legtöbb navigációs rendszert nagy, nyílt vízfelületekhez tervezték, ahol beleférnek a pozicionálási hibák és a megadott irányoktól való eltérések. Ahhoz viszont, hogy az olyan tárgyakat, mint a hajótesteket meg lehessen vizsgálni a kikötőkben, sokkal pontosabb navigáció kell - többek között azért is, hogy meg lehessen akadályozni a mérési hibákat és a víz alatti drónok sérüléseit.
A lehetséges felhasználási területek változatosak. A vámhivatalok felkutathatnák a külső hajótestekre szerelt csempészárukat, de ugyanígy lehetővé válhatnának a balesetek utáni javítások és azok dokumentálásai is. További alkalmazási területet jelenthetnek az időszakaszosan előírt vizsgálatok, amelyeknél megnézik, hogy az egyes hajókon betartják-e a biztonsági szabványokat és ellenőrizhető, hogy megvalósult-e a hajótestek tisztítása, átnézése. Az utóbbi rendkívül fontos, hiszen ahogy Vonach rámutatott, egy hosszabb út után akár 15 centiméter vastag rétegek is képződhetnek a hajók alján. Amennyiben pedig ehhez hozzávesszük, hogy egy konténerszállító hajó több mint 300 méter hosszú és több mint 33 méter széles is lehet, akkor könnyen kiszámolható, hogy mennyi plusz súly rakódik le a hajótestre. Ez megnöveli a hajó haladásához elhasznált energiamennyiséget. Egy víz alatti pilóta nélküli járművel viszont olcsón és gyorsan ellenőrizhető, hogy a feladattal megbízott személyek vagy cég elvégezte-e a hajótest megtisztítását.
A subdron számára az egyetlen problémát jelenleg a szakemberhiány jelenti. A startup a használt szenzorokat teszteli és jövő júniusig szeretné elkészíteni a prototípust.