Berta Sándor
Európai drónhasználati szabályozás készül
A kontinens a tervezett szabályozással még az Amerikai Egyesült Államokkal szemben is lépéselőnybe kerülhet.
Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa a European Aviation Summits nevű rendezvényen kiemelte, hogy ki akarják építeni az európai légiutas-kapacitásokat, hogy a jövőben elkerülhetők legyenek az egész nyáron át jellemző torlódások a légtérben. Ehhez az kell, hogy tovább folytassák a területen a digitalizálást és harmonizálni kell egymással az Európa-szerte működő rendszereket.
A politikus visszautasította azokat az európai cégek által hangoztatott kritikákat, hogy átaludták volna például az autonóm repülő taxik kérdését. Rámutatott, hogy a kontinens nagyon is előkelő pozícióban van e járművek tesztjeinek, valamint a működtetésükkel kapcsolatos törvényi keretek megteremtésének területén. Európa ebben az ügyben elsősorban a szabványok és a szabályozások területén, még az Amerikai Egyesült Államokat is megelőzi.
A konferenciát környezetvédők zavarták meg
"A szabványaink, amelyeket most dolgozunk ki és az európai városi légtér szempontjából fontosak, figyelembe veszik a környezetvédelmi és a zajkérdéseket, de a biztonságot és a polgárok magánéletét is. Nem a technológiát szabályozzuk, hanem annak használatát" - fejtette ki az Európai Unió közlekedési biztosa.
Egységes szabályok vonatkoznak majd a drónokra Európa-szerte. Az új jogszabály célja, hogy egységes biztonsági előírásokat fektessenek le az Európai Unióban, a gyártók számára pedig megteremtsék a termék- és szolgáltatásfejlesztéshez elengedhetetlen jogbiztonságot. Jelenleg a 150 kilogrammosnál könnyebb robotrepülőgépek a nemzeti hatóságok hatáskörébe tartoznak, ezért a gyártóknak és üzemeltetőknek országonként eltérő tervezési és biztonsági előírásoknak kell megfelelniük. Az Európai Bizottság feladata lesz, hogy az alapelvek alapján kidolgozza a részletes uniós szabályzást például a pilóta nélküli légi járművek maximális sebességére vagy egymástól kötelezően megtartandó távolságra vonatkozóan.
Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa a European Aviation Summits nevű rendezvényen kiemelte, hogy ki akarják építeni az európai légiutas-kapacitásokat, hogy a jövőben elkerülhetők legyenek az egész nyáron át jellemző torlódások a légtérben. Ehhez az kell, hogy tovább folytassák a területen a digitalizálást és harmonizálni kell egymással az Európa-szerte működő rendszereket.
A politikus visszautasította azokat az európai cégek által hangoztatott kritikákat, hogy átaludták volna például az autonóm repülő taxik kérdését. Rámutatott, hogy a kontinens nagyon is előkelő pozícióban van e járművek tesztjeinek, valamint a működtetésükkel kapcsolatos törvényi keretek megteremtésének területén. Európa ebben az ügyben elsősorban a szabványok és a szabályozások területén, még az Amerikai Egyesült Államokat is megelőzi.
A konferenciát környezetvédők zavarták meg
"A szabványaink, amelyeket most dolgozunk ki és az európai városi légtér szempontjából fontosak, figyelembe veszik a környezetvédelmi és a zajkérdéseket, de a biztonságot és a polgárok magánéletét is. Nem a technológiát szabályozzuk, hanem annak használatát" - fejtette ki az Európai Unió közlekedési biztosa.
Egységes szabályok vonatkoznak majd a drónokra Európa-szerte. Az új jogszabály célja, hogy egységes biztonsági előírásokat fektessenek le az Európai Unióban, a gyártók számára pedig megteremtsék a termék- és szolgáltatásfejlesztéshez elengedhetetlen jogbiztonságot. Jelenleg a 150 kilogrammosnál könnyebb robotrepülőgépek a nemzeti hatóságok hatáskörébe tartoznak, ezért a gyártóknak és üzemeltetőknek országonként eltérő tervezési és biztonsági előírásoknak kell megfelelniük. Az Európai Bizottság feladata lesz, hogy az alapelvek alapján kidolgozza a részletes uniós szabályzást például a pilóta nélküli légi járművek maximális sebességére vagy egymástól kötelezően megtartandó távolságra vonatkozóan.