Berta Sándor

Informatika terén a kőkorszakban van a hajózás

A dokumentumok bejegyzéseit évszázadok óta kézzel írják, és a változtatásokat ósdi szabályozások akadályozzák.

A hajózási társaságok nyitottak a digitális megoldásokra, már csak a nagy piaci verseny és a növekvő dokumentációs kötelezettségek miatt is, de az ágazat összességében nagyon nehézkesen reagál. Különösen a sok szabályozás fékezi le az innovációkat. Tanúsítványok, hosszas auditálás és engedélyek nélkül semmi sem működik, ráadásul még a hatóságokat és a hajózó országokat is meg kell győzni egy új technológia hasznosságáról. S mindezt tetézi még, hogy sok hajóüzemeltető számára a startupok teljesen új terepet jelentenek.

A Nautiluslog nevű vállalkozás célja, hogy digitalizálja azt a területet, ahol még mindig a kézírás számít meghatározónak: a hajónaplók vezetését. Napjainkban az a gyakorlat, hogy ha például egy konténerszállító hajó elhagyja Kína irányába a hamburgi kikötőt, akkor a kapitánynak óránként be kell írnia a hajónaplóba a legfontosabb eseményeket és az olyan adatokat, mint az aktuális irány, a sebesség, az időjárás-változások, valamint a különböző manőverek és a kikötések. Ennek köszönhetően tudja a személyzet többi tagja a műszakváltáskor, hogy mik történtek. A folyamat összetett és bonyolult.


A Nautiluslog úgy változtatna mindezen, hogy kifejlesztett egy szoftvert, amely kiválthatja a hagyományos hajónaplót. A céget két 35 éves informatikus, Sven Hamer és Otto Klemke, valamint utóbbi 68 éves apja, Ingo Klemke fizikus alapították. Az ötletet Moritz Klemke, Otto testvére adta, aki szintén résztulajdonos a vállalatban. "Ő sokáig hajózási szakértőként dolgozott nagy hajóosztályok építésekor és sokat utazott Ázsiában. Tőle tudtam meg, hogy az ágazat évekkel le van maradva a világ többi részétől. A legtöbb dolgot még mindig papírra vetik és a digitalizálás gyakran csupán az Excel-táblázatok használatát jelenti" - jelentette ki Otto Klemke. A család a megtakarított pénzéből alapított meg a Nautiluslog GmbH-t, majd két évvel ezelőtt programozni kezdtek.

A Nautiluslog elsősorban a GPS-vevőegységre épít, amelyeknek köszönhetően automatikusan megtudható és követhető a hajók pozíciója, továbbá a fontos események bejegyezhetők a digitális hajónaplóba. Az irányváltásokkal vagy az időjárás-változásokkal kapcsolatos adatok közvetlenül egy alkalmazásba kerülnek, más esetekben egy felbukkanó üzenet figyelmeztet a dokumentálandó eseményekre. Az összes adat egy nagy fájlba kerül. A felhőkörnyezeti kapcsolatnak köszönhetően a személyzet összes tagja bármikor hozzáférhet a legfrissebb információkhoz. Ráadásul nincsenek többszörös bejegyzések és költségeket is meg lehet takarítani ilyen módon.


Otto Klemke hozzátette, hogy ugyan eddig is alkalmazták az ágazatban például Excelt vagy a különböző szoftvereket, de ezek a megoldások nem válthatják ki a hajónaplót. Ezen programok hátránya, hogy az adatok csak a kikötés után értékelhetők ki. A hajók korlátozott hálózatba kötöttsége miatt így az egyes eseményekre való reakciók csak nagy késésekkel valósulhatnak meg, ami elfogadhatatlan. Az ő termékük viszont minden meglévő infrastruktúra bevonásával és komolyabb erőforrások nélkül használható. Az új szoftver Freemium-modell keretében elérhető. Az alapkiadás ingyenes, ebben a hajóüzemeltetők használhatják a beépített eszközöket és dokumentációkat készíthetnek. Aki felhőkörnyezeti hozzáférést akar vagy jelentéseket készíteni, az kénytelen lesz havidíjat fizetni.

Otto Klemke az ágazat lassúságát azzal jellemezte, hogy az első beszélgetéseket követően hónapokig nem történik semmi és csak utána valósulnak meg a következő lépések. Fejlesztéseket egy új előírás, az úgynevezett Inventory of Hazzardous Materials (IHM) eredményezhet, amely arra kötelezi a hajótulajdonosokat, hogy legkésőbb 2020-ig dokumentálják az új és a meglévő hajókon a veszélyes anyagokat. A Nautiluslog GmbH már kiegészítette a szükséges funkcióval az alkalmazását, s az év elején sor került az első próbaútra is egy konténerszállító hajóval Hamburg és Rotterdam között. Otto Klemke szerint ez sikeres volt és felkeltette a nagy hajózási társaságok érdeklődését, így már konkrét egyeztetések zajlanak a Nautiluslog árával és a tanúsítványokkal kapcsolatban.

Világszerte több mint 78 000 olyan hajó van úton, amely ellátható a szoftverrel. Már hajónként és évente ezer eurós díj is 3,9 millió eurós bevételt eredményezhet - mindössze 5 százalékos piaci részesedés mellett. Az első bevételek mindenesetre az idén befolyhatnak, de jelenleg befektetőket keresnek, akik biztosítanák a további munkatársak alkalmazásához és a program továbbfejlesztéséhez szükséges 500 000 és egymillió euró közötti összeget.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #18
    Az is csak azért, mert a szerzetesek tovább vitték a latin (holt) nyelvet, nem sajnálva emberek tízezreinek egész életét erre szánni évszázadokon keresztül.
    Máskülönben annyit tudnánk róluk mint az akkádokról, vagy a Sumerokról... Vagy még annyi sem, mert jórészt az ókori népek nyelveit is a latinon keresztül tudták megfejteni...
  • Cat #17
    Dehogyis. Komplett római törvénykönyveink vannak, Cicero beszédei, stb.
  • zola2000 #16
    Ugyan, kétezer évvel ezelőttről is csak az maradt meg, amit kőbe véstek.

    (lehet vennem kéne vésőt, leírják hogy látom a dolgokat, ezzel szó szerint történelmet írnék)
  • quatlander #15
    Sequoyah:
    Már ha addig fent marad az emberiség, akármilyen formában. :D

    kvp:
    Köszi a választ! :)
    Utoljára szerkesztette: quatlander, 2018.09.24. 16:31:57
  • Sequoyah #14
    10.000 ev mulva jovobeni archeologusok probaljak majd rekonstrualni az emberiseg hajnalanak a tortenelmet, es csodalkozni fognak hogy 10.000 evvel elottuk mintha elvagtak volna a tortenelmet. Addig rengeteg irasos bizonyitek talalhato, utana semmi, csak a szetrohadt muanyag-szilicium darabok...:)
  • fonak #13
    Tudtommal méregdrága még a net az utasszállító hajókon is, nem éri meg használni (mobilt sem). Bár biztos van pár függő.
  • kvp #12
    "Ezeken a hajókon utaztatnak biztonsági szolgálatot?"

    A torvenyek szerint nem lehetne fegyveruk. A gyakorlatban meg ujabban szokott lenni es ez nagymertekben csokkentette a kalozkodast. Foleg a kinai megoldas, ami allami katonakat pakolt a teherhajokra, nehezfegyverekkel es ha elfogtak egy-egy kalozt, akkor a kinai allam fu alatt megbombazta azt a varost ahonnan jott. (bar nem tul korrekt politikailag, de ez a 'megoljuk a csaladodat ha elkapunk' hozzaallas nagyon gyorsan elvette a kalozok kedvet)

    Az utasszallito hajok meg nem nagyon jarnak a kalozok altal latogatott vizek kornyekere, mert nem eri meg. Viszont azokon is szokott lenni biztonsagi szemelyzet. Meg informatikusok, tobb is es fedelzeti szerverpark, folyamatos internetkapcsolattal. Kulonben szinte senki nem menne hajozni ha kozben nem menne a facebook.
  • quatlander #11
    Ezeken a hajókon utaztatnak biztonsági szolgálatot?
  • ostoros #10
    A kalózok így is úgy is támadnak.
  • globint #9
    Na igen, elolvastam, de eléggé speciális az eset, mivel egy ázsiai "növekedj-növekedj", "vegyél hitelt-vegyél hitelt" megalomán családias irányítás bosszulta meg magát ez esetben.