18
  • ostoros
    #18
    Az is csak azért, mert a szerzetesek tovább vitték a latin (holt) nyelvet, nem sajnálva emberek tízezreinek egész életét erre szánni évszázadokon keresztül.
    Máskülönben annyit tudnánk róluk mint az akkádokról, vagy a Sumerokról... Vagy még annyi sem, mert jórészt az ókori népek nyelveit is a latinon keresztül tudták megfejteni...
  • Cat #17
    Dehogyis. Komplett római törvénykönyveink vannak, Cicero beszédei, stb.
  • zola2000
    #16
    Ugyan, kétezer évvel ezelőttről is csak az maradt meg, amit kőbe véstek.

    (lehet vennem kéne vésőt, leírják hogy látom a dolgokat, ezzel szó szerint történelmet írnék)
  • quatlander
    #15
    Sequoyah:
    Már ha addig fent marad az emberiség, akármilyen formában. :D

    kvp:
    Köszi a választ! :)
    Utoljára szerkesztette: quatlander, 2018.09.24. 16:31:57
  • Sequoyah
    #14
    10.000 ev mulva jovobeni archeologusok probaljak majd rekonstrualni az emberiseg hajnalanak a tortenelmet, es csodalkozni fognak hogy 10.000 evvel elottuk mintha elvagtak volna a tortenelmet. Addig rengeteg irasos bizonyitek talalhato, utana semmi, csak a szetrohadt muanyag-szilicium darabok...:)
  • fonak
    #13
    Tudtommal méregdrága még a net az utasszállító hajókon is, nem éri meg használni (mobilt sem). Bár biztos van pár függő.
  • kvp
    #12
    "Ezeken a hajókon utaztatnak biztonsági szolgálatot?"

    A torvenyek szerint nem lehetne fegyveruk. A gyakorlatban meg ujabban szokott lenni es ez nagymertekben csokkentette a kalozkodast. Foleg a kinai megoldas, ami allami katonakat pakolt a teherhajokra, nehezfegyverekkel es ha elfogtak egy-egy kalozt, akkor a kinai allam fu alatt megbombazta azt a varost ahonnan jott. (bar nem tul korrekt politikailag, de ez a 'megoljuk a csaladodat ha elkapunk' hozzaallas nagyon gyorsan elvette a kalozok kedvet)

    Az utasszallito hajok meg nem nagyon jarnak a kalozok altal latogatott vizek kornyekere, mert nem eri meg. Viszont azokon is szokott lenni biztonsagi szemelyzet. Meg informatikusok, tobb is es fedelzeti szerverpark, folyamatos internetkapcsolattal. Kulonben szinte senki nem menne hajozni ha kozben nem menne a facebook.
  • quatlander
    #11
    Ezeken a hajókon utaztatnak biztonsági szolgálatot?
  • ostoros
    #10
    A kalózok így is úgy is támadnak.
  • globint
    #9
    Na igen, elolvastam, de eléggé speciális az eset, mivel egy ázsiai "növekedj-növekedj", "vegyél hitelt-vegyél hitelt" megalomán családias irányítás bosszulta meg magát ez esetben.
  • kvp
    #8
    Nagyon valtozo a jelenlegi hegyzet. A szemelyszallito hajok nagymertekben digitalizaltak, mig a nagyobb teher tarsasagok, mint pl. a Maersk ugyszinten. Nem csak egy felho alapu log file van, hanem komplett vallalati iranyitasi rendszer, ahol az osszes aru, karbantartasi esemeny, de meg a szemelyzet mozgasa a hajon is naplozott a kozponti rendszerben.

    A tarsasagok miert hasznalnak megis papirt? A torvenyi szabalyozas miatt. Ugyanis az osszes olyan orszagban el kell fogadtatni a rendszert a helyi hatosagokkal amiken athaladna a hajo. A digitalis rendszerek melle azert kormolnek meg mindig, mert a keziras elfogadott barhol. A digitalisan tarolt adatok tanusitasat es annak ellenorizhetoseget nem tudja biztositani minden orszag (vagy csak nem akarjak), ezert ezek reszere tovabbra is kelleni fog a papir alapu naplo. A pozicio adatokat meg jo ideje amugy is szinte minden hajo megadja es online elerhetoek. Erre mar van egy letezo es mukodo infrastruktura, megis maradt a keziras is.

    ps: Ertelmes hajozasi ceg freemium alapu felhos szoftvert nem hasznal csak zart, sajat vpn-ben futo kulso ceg altal is tanusitott vallalat management rendszert. Utobbi hasznalata eseten a szemelyzetet el kell latni digitalis alairas kepes, tobbnyire nfc-s beleptetokartyakkal. Nem veletlen van tobb informatikus folyamatos valtasban egy nagyobb szemelyhajon sajat belso lan-okkal es szerverparkkal. Egy offshore regisztracios budget rozsdas teherhajon jo ha egy fogepesz van.
  • Cat #7
    "hajótársaságokról nem nagyon hallom, hogy csődbe mennének"

    Amiről nem tudunk az nincs, ez köztudomású. Akkora csőd volt két éve, hogy az egész iparág beleremegett.
    https://index.hu/gazdasag/2016/09/19/hanjin_csod_vilagkereskedelem_hajozas/
  • globint
    #6
    Jó dolog, amit be akar vezetni az ötlet, de pl. nem olvastam a "fekete doboz" szükségességéről, az "X"-ezer km-enként műholdas bejelentkezés lehetőségéről, pedig a légitársaságok ezeket már nagyon preferálják.
    Amúgy légitársaságok hébe-hóba csődbe mennek, pedig ott minden grammot, minden km-t precízen kiszámolnak, de hajótársaságokról nem nagyon hallom, hogy csődbe mennének. Legfeljebb annyit, hogy a kapitány részegen felborította a hajót.....
  • csicso82
    #5
    Az esetleges előnyöket kell mérlegelni a BIZTOS veszélyekkel, az offline digitális hajónapló jó dolog hiszen alaposabb és precízebb mint ha a kapitány körmöl bele óránként pár sort, de teljes online elérés csak a veszélyt hordozza magában.

    Az elérés abszolút lehetséges az óceán közepén is egyszerű műholdas internet kapcsolattal. Sima böngészésre is jó persze nem kell 4k HDR pornót letölteni vele de a fészbukot vagy a híreket elolvasni igen.
  • TokraFan
    #4
    Így meg a kalózok támadják őket...
  • nlght
    #3
    Ha lesz egy globális, központosított, szoftveres megoldás akkor tuti hogy támadni fogják a hackerek, ez nem kérdés... ez az egy előnye van a papíros megoldásnak.
  • sertrex
    #2
    "Informatika terén a kőkorszakban van a hajózás "
    Mégis működik. Szerintem még mindig ellennének sextánsokkal, miegyebekkel. Who knows!? :))
  • molnibalage83
    #1
    Amíg a hajók nagy részén nincs semmiféle internetkapcsolat addig minimális haszna van ennek egyes területeket nézve, a rögzítés könnyebb lehet, de felhasználni azokat semmire sem. Ami a hajón rögzítenek az ott is marad.