Berta Sándor
Hatékonyabb miniatűr drónok jöhetnek
A jövőben elterjedhetnek a méhekhez hasonló méretű robotrepülőgépek.
Az MIT kutatói által megalkotott Navion nevű chip alapterülete mindössze 20 négyzetmilliméter és 24 milliwattot fogyaszt. A központi egység lehetővé teszi a méheknél alig nagyobb légi járművek számára a navigációt. Ezen gépeknek le- és felszállóhelyként akár az emberi tenyér is szolgálhat.
A Naviont megalkotó csapatot Vivienne Sze és Sertac Karaman vezette. A szakemberek nem csupán a kis méretre és energiafogyasztásra összpontosítottak, hanem az adatfeldolgozás sebességére is. Ennek köszönhető, hogy a chip másodpercenként akár 171 digitális képet is fel tud dolgozni, emellett pedig kiértékeli a szenzorok adatait is. Mindkettő fontos a precíz navigációhoz.
Sze azt hangsúlyozta, hogy a kulcs az volt, hogy megtalálják az egyensúlyt a rugalmasság és a hatékonyság között. A Navion különböző kamerákkal és szenzorokkal is együtt tud dolgozni, míg a másik előnye, hogy akár a körömnél kisebb méretű nanodrónokba is beszerelhető, akár olyan robotokba is, amelyeknek hosszú ideig kell működniük és ezért korlátozott energiaellátásuk van.
Karaman elképzelhetőnek tartotta, hogy a Naviont időjárási ballonokba is beépítik majd, melyek hónapokon keresztül működnek egyetlen feltöltéssel. De éppúgy használhatnák a chipet az egészségügyben is olyan szenzoroknál, amelyeket a véráramba juttatnak be és fontos adatokat továbbítanak.
A Naviont egyelőre kereskedelmi forgalomban kapható pilóta nélküli légi járművekben fogják tesztelni és csak ezután fejleszthetnek majd ki "mesterséges méheket", vagyis miniatűr drónokat.
Az MIT kutatói által megalkotott Navion nevű chip alapterülete mindössze 20 négyzetmilliméter és 24 milliwattot fogyaszt. A központi egység lehetővé teszi a méheknél alig nagyobb légi járművek számára a navigációt. Ezen gépeknek le- és felszállóhelyként akár az emberi tenyér is szolgálhat.
A Naviont megalkotó csapatot Vivienne Sze és Sertac Karaman vezette. A szakemberek nem csupán a kis méretre és energiafogyasztásra összpontosítottak, hanem az adatfeldolgozás sebességére is. Ennek köszönhető, hogy a chip másodpercenként akár 171 digitális képet is fel tud dolgozni, emellett pedig kiértékeli a szenzorok adatait is. Mindkettő fontos a precíz navigációhoz.
Sze azt hangsúlyozta, hogy a kulcs az volt, hogy megtalálják az egyensúlyt a rugalmasság és a hatékonyság között. A Navion különböző kamerákkal és szenzorokkal is együtt tud dolgozni, míg a másik előnye, hogy akár a körömnél kisebb méretű nanodrónokba is beszerelhető, akár olyan robotokba is, amelyeknek hosszú ideig kell működniük és ezért korlátozott energiaellátásuk van.
Karaman elképzelhetőnek tartotta, hogy a Naviont időjárási ballonokba is beépítik majd, melyek hónapokon keresztül működnek egyetlen feltöltéssel. De éppúgy használhatnák a chipet az egészségügyben is olyan szenzoroknál, amelyeket a véráramba juttatnak be és fontos adatokat továbbítanak.
A Naviont egyelőre kereskedelmi forgalomban kapható pilóta nélküli légi járművekben fogják tesztelni és csak ezután fejleszthetnek majd ki "mesterséges méheket", vagyis miniatűr drónokat.