Berta Sándor
Drónokkal terelnék el a madarakat a repterektől
Sikerülhet hatékony megoldást találni a repülőterek és a pilóták életét megkeserítő problémára.
A CalTech kutatóinak egy csoportja egy olyan programon dolgozik, amelynek a segítségével önállóan közlekedő robotrepülőgépek segíthetnének a madárrajok elzavarásában a kritikus helyek közeléből. Az eljárás biztonságosabbá tenné például a repülőtereket, ráadásul számos madár életét is meg lehetne ilyen módon menteni. A madarak komoly veszélyt jelentenek a repülőgépekre, azok ugyanis mind a le-, mind a felszálláskor lezuhanhatnak, ha egy madár berepül például a hajtóműveikbe vagy nekirepül a pilótafülke ablakának. A CalTech szakemberei pont emiatt akartak megalkotni egy olyan rendszert, amely a madarakat távol tartja a fel- és a leszállópályáktól. A megoldást az önállóan működőpilóta nélküli légi járművek jelenthetik.
A kutatók tanulmányozták a madarak rajokban tanúsított viselkedését. Arra a következtetésre jutottak, hogy azok könnyen elriaszthatók, de ehhez az kell, hogy a drónok megtalálják a madárrajok pontos pozícióját. A Soon-Jo Chung által vezetett csoport arra is figyelt, hogy a robotrepülőgépek megfelelő távolságra maradjanak a madaraktól. Amennyiben ugyanis túl messzire vannak a rajtól, akkor a madarak nem reagálnak a pilóta nélküli légi járművekre, ha viszont túl közel, akkor pánikba esnek és szétrebbennek. A megfelelő távolság esetén viszont egy vagy több drón segítségével úgy lehet irányítani a madarak mozgását, hogy ne kerüljenek a repülőgépek útjába.
Az eddig alkalmazott megoldásokat költség okokból nehezen lehetett nagy területeken használni, míg a manuálisan irányított pilóta nélküli légi járművek üzemeltetése sokba kerül és bár a madarak elriasztásában hatékonyak, csak helyi szinten működhetnek. Az autonóm drónokkal viszont nagyobb légteret is meg lehetne védeni. Amennyiben a további tesztek is sikeresek lesznek, úgy a megoldás globális szabvánnyá válhat és világszerte elterjedhet.
Egyébként a Nokia már 2016-ban tesztelt a twentei repülőtéren egy olyan rendszert, amely képes volt a robotrepülőgépeket biztonságosan vezérelni azon területek fölött is, amelyek egyébként repüléstilalmi zónáknak számítanak. A cég akkor bemutatta a pilóta nélküli légi járművek különböző bevetési lehetőségeit. Azok egyike az volt, hogy miként lehet elriasztani a madárrajokat a repülőterek közeléből.
A CalTech kutatóinak egy csoportja egy olyan programon dolgozik, amelynek a segítségével önállóan közlekedő robotrepülőgépek segíthetnének a madárrajok elzavarásában a kritikus helyek közeléből. Az eljárás biztonságosabbá tenné például a repülőtereket, ráadásul számos madár életét is meg lehetne ilyen módon menteni. A madarak komoly veszélyt jelentenek a repülőgépekre, azok ugyanis mind a le-, mind a felszálláskor lezuhanhatnak, ha egy madár berepül például a hajtóműveikbe vagy nekirepül a pilótafülke ablakának. A CalTech szakemberei pont emiatt akartak megalkotni egy olyan rendszert, amely a madarakat távol tartja a fel- és a leszállópályáktól. A megoldást az önállóan működőpilóta nélküli légi járművek jelenthetik.
A kutatók tanulmányozták a madarak rajokban tanúsított viselkedését. Arra a következtetésre jutottak, hogy azok könnyen elriaszthatók, de ehhez az kell, hogy a drónok megtalálják a madárrajok pontos pozícióját. A Soon-Jo Chung által vezetett csoport arra is figyelt, hogy a robotrepülőgépek megfelelő távolságra maradjanak a madaraktól. Amennyiben ugyanis túl messzire vannak a rajtól, akkor a madarak nem reagálnak a pilóta nélküli légi járművekre, ha viszont túl közel, akkor pánikba esnek és szétrebbennek. A megfelelő távolság esetén viszont egy vagy több drón segítségével úgy lehet irányítani a madarak mozgását, hogy ne kerüljenek a repülőgépek útjába.
Az eddig alkalmazott megoldásokat költség okokból nehezen lehetett nagy területeken használni, míg a manuálisan irányított pilóta nélküli légi járművek üzemeltetése sokba kerül és bár a madarak elriasztásában hatékonyak, csak helyi szinten működhetnek. Az autonóm drónokkal viszont nagyobb légteret is meg lehetne védeni. Amennyiben a további tesztek is sikeresek lesznek, úgy a megoldás globális szabvánnyá válhat és világszerte elterjedhet.
Egyébként a Nokia már 2016-ban tesztelt a twentei repülőtéren egy olyan rendszert, amely képes volt a robotrepülőgépeket biztonságosan vezérelni azon területek fölött is, amelyek egyébként repüléstilalmi zónáknak számítanak. A cég akkor bemutatta a pilóta nélküli légi járművek különböző bevetési lehetőségeit. Azok egyike az volt, hogy miként lehet elriasztani a madárrajokat a repülőterek közeléből.