Berta Sándor
Egy algoritmus teheti tisztességesebbé a zeneipart
A megalkotott statisztikai modell megakadályozhatja az elszámolásokkal kapcsolatos csalásokat.
A zeneiparban komoly problémát jelent az elektronikusan terjesztett zeneszámok és zenei albumok esetében, hogy alig van lehetőség a pontos eladási számok megállapítására. Az ezzel kapcsolatos vita évek óta meghatározza az ágazatot. A zenei kiadók és együttesek, illetve előadók eddig kénytelenek voltak a nagy zenei platformok adataira támaszkodni és bízniuk kellett abban, hogy a cégek a valódi összegeket számolják el. A Bécsi Műszaki Egyetemen kifejlesztett algoritmus megoldhatja a helyzetet. Az eszközt Nermina Mumic statisztikus, Peter Filzmoser professzor és dr. Radostina Kostadinova közösen alkották meg azért, hogy a zeneipar a jövőben tisztességesebb és átláthatóbb legyen.
Amíg kizárólag bakelitlemezeket, kazettákat és CD-ket értékesítettek, addig nagyon könnyen meg lehetett állapítani, hogy melyik előadó hány hanghordozót adott el. Napjainkban azonban előtérbe került az, hogy az iTunes, a Spotify vagy a YouTube rendszerében hányan hallgatnak meg egy dalt. Nermina Mumic a Rebeat Innovation nevű zenei céggel dolgozott együtt és több mint százmillió adatcsomagot elemzett ki. A munka eredményeként született meg az új algoritmus.
Mumic kijelentette, hogy megfigyelhető, hogy milyen időrendben zajlottak az értékesítések és felderíthetők a rendellenességek. De ez önmagában nem segít, ennél sokkal bonyolultabb a dolog, hiszen a lejátszásoknál is lehetnek akár heti vagy havi kilengések. Egy zeneszám bizonyos időszakokban felkapottabb lehet vagy újra divatba jöhet, gondoljunk csak a karácsonyi dalokra vagy a nyári slágerekre. Ezért egy ehhez igazodó statisztikai modellt kellett megalkotni, amelyek ezeket a kilengéseket képes megkülönböztetni a csalásoktól és az eladást befolyásoló kísérletektől.
Az új megoldást tesztelték a zeneipar adataival és kiderült, hogy a manipulációk 92 százalékát sikeresen kiszűrte. Ez rendkívül jó arány, de a szakemberek azt remélik, hogy még tovább javíthatnak az algoritmuson. A Rebeat mindenesetre már számos zenei vállalkozással folytat tárgyalásokat és hatalmas az érdeklődés az új program iránt. A zenei jogsértéses ügyekre specializálódott ügyvédi irodákat is érdekelné a szoftver.
Május közepén vált ismertté, hogy Beyoncé Lemonade és Kanye West The Life of Pablo című zenei albumának az esetében manipulálhatták a Tidal lejátszási statisztikáit. A lépésnek köszönhetően a két zenész sokkal nagyobb részesedést kapott a Tidal bevételeiből, mint a többi kollégája. Az eset pikantériája, hogy a zenei stream-szolgáltató Beyoncé férjéé és egyben West korábbi vetélytársáé, Jay Z rapperé.
A zeneiparban komoly problémát jelent az elektronikusan terjesztett zeneszámok és zenei albumok esetében, hogy alig van lehetőség a pontos eladási számok megállapítására. Az ezzel kapcsolatos vita évek óta meghatározza az ágazatot. A zenei kiadók és együttesek, illetve előadók eddig kénytelenek voltak a nagy zenei platformok adataira támaszkodni és bízniuk kellett abban, hogy a cégek a valódi összegeket számolják el. A Bécsi Műszaki Egyetemen kifejlesztett algoritmus megoldhatja a helyzetet. Az eszközt Nermina Mumic statisztikus, Peter Filzmoser professzor és dr. Radostina Kostadinova közösen alkották meg azért, hogy a zeneipar a jövőben tisztességesebb és átláthatóbb legyen.
Amíg kizárólag bakelitlemezeket, kazettákat és CD-ket értékesítettek, addig nagyon könnyen meg lehetett állapítani, hogy melyik előadó hány hanghordozót adott el. Napjainkban azonban előtérbe került az, hogy az iTunes, a Spotify vagy a YouTube rendszerében hányan hallgatnak meg egy dalt. Nermina Mumic a Rebeat Innovation nevű zenei céggel dolgozott együtt és több mint százmillió adatcsomagot elemzett ki. A munka eredményeként született meg az új algoritmus.
Mumic kijelentette, hogy megfigyelhető, hogy milyen időrendben zajlottak az értékesítések és felderíthetők a rendellenességek. De ez önmagában nem segít, ennél sokkal bonyolultabb a dolog, hiszen a lejátszásoknál is lehetnek akár heti vagy havi kilengések. Egy zeneszám bizonyos időszakokban felkapottabb lehet vagy újra divatba jöhet, gondoljunk csak a karácsonyi dalokra vagy a nyári slágerekre. Ezért egy ehhez igazodó statisztikai modellt kellett megalkotni, amelyek ezeket a kilengéseket képes megkülönböztetni a csalásoktól és az eladást befolyásoló kísérletektől.
Az új megoldást tesztelték a zeneipar adataival és kiderült, hogy a manipulációk 92 százalékát sikeresen kiszűrte. Ez rendkívül jó arány, de a szakemberek azt remélik, hogy még tovább javíthatnak az algoritmuson. A Rebeat mindenesetre már számos zenei vállalkozással folytat tárgyalásokat és hatalmas az érdeklődés az új program iránt. A zenei jogsértéses ügyekre specializálódott ügyvédi irodákat is érdekelné a szoftver.
Május közepén vált ismertté, hogy Beyoncé Lemonade és Kanye West The Life of Pablo című zenei albumának az esetében manipulálhatták a Tidal lejátszási statisztikáit. A lépésnek köszönhetően a két zenész sokkal nagyobb részesedést kapott a Tidal bevételeiből, mint a többi kollégája. Az eset pikantériája, hogy a zenei stream-szolgáltató Beyoncé férjéé és egyben West korábbi vetélytársáé, Jay Z rapperé.